Sv: Filmer

Något stort har hänt i år. En stor del av Mondo Gnarps "hemliga arv" har offentliggjorts. Att det sker i samband med TKUs slutgiltiga (?) nedläggning är ingen slump. Det tycks vara Jesper själv som har lagt upp allt. Sett det mesta igår, skrattat ögonen tårfyllda (dansen på Statt! Videon till The kristet utseende! Nightrider färdandes på kökssoffan! Uppgörelsen mellan punkarna och raggarna i den apokalyptiska byn!). Unika tidsdokument.

https://www.youtube.com/channel/UCh5Qiz … 1RA/videos

Sv: Filmer

Gjorde ett rätt fint fynd på tradera här tidigare i vår/sommar och köpte hem några nummer av film-tidningen Shock The Magazine från tidigt 1990-tal. Marknadsförde sig själv som "Sveriges första skräcktidning". Jättemysig läsning. Är det någon som bläddrat i dem? I första nummret var det bland annat John Carpenter intervju, Bruce Campbell intervju och möjlighet att "vinna totalförbjuden video". Underbart! Köpte också ett nummer av en amerikansk tidning som hette Toxic Horror från februari 1990. Stor artikel om Toxic Avenger III och en Troma Special. Fin film-lektyr att komplimentera nya Video Ferox och Puffy med!


B-pappa skrev:

Något stort har hänt i år. En stor del av Mondo Gnarps "hemliga arv" har offentliggjorts. Att det sker i samband med TKUs slutgiltiga (?) nedläggning är ingen slump. Det tycks vara Jesper själv som har lagt upp allt. Sett det mesta igår, skrattat ögonen tårfyllda (dansen på Statt! Videon till The kristet utseende! Nightrider färdandes på kökssoffan! Uppgörelsen mellan punkarna och raggarna i den apokalyptiska byn!). Unika tidsdokument.

https://www.youtube.com/channel/UCh5Qiz … 1RA/videos

Haha, vad roligt! Där får jag sätta på min watchlist. Minns att vi levde något kosmiskt för Mando Gnarp i ungdomsåren när man laddade ner klipp från DC++. Vilka ljuva och kreativa tider det var.

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Haha ja vad kul, Lappia! Bläddrade i just det numret igår, Shock the magazine, med John C och Campbell!

Sv: Filmer

B-pappa skrev:

Haha ja vad kul, Lappia! Bläddrade i just det numret igår, Shock the magazine, med John C och Campbell!

Hoho, vilket roligt sammanträffande. Vet du hur länge de körde på med tidningen? Har själv bara två nummer. Riktigt roligt att det har funnits en sådan här tidning på den svenska marknaden, vad är din åsikt om filmtidningen Fangoria? Har funderat att börja prempa.

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Nej, vet inget mer om hur många nummer det finns. Jag tycker Fangoria är trevlig, men jag har enbart läst 80-90-tals-Fangoria, har en mindre samling med dessa. Antikvariatet som fanns här i stan på 90-00-tal hade tonvis med diverse tidningar, alltså tusentals av alla möjliga serietidningar osv och där i bråtet hittade jag dessa och köpte. Justja, Fangoria finns ju idag också! Ska kolla in, kanske är kul ja. Bra tips!

Sv: Filmer

Ohoj forumiter! Vill låta meddela att det nu går en exceptionellt bra film på bio, Leave no trace av Debra Granik (Winters bone, Stray dog)!!! Utan att brodera ut mig så vill jag säga att detta är berättande på den allra högsta nivån, det är film när det är som allra mest engagerande och drabbande. Jag blev riktigt tagen. Tycker alla ska se den, särskilt ni som gillar att vistas i skog och mark. Perfekt biofilm, en stor och laddad upplevelse, så missa inte för sjutton. Det blir 5/5 i betyg.

Sv: Filmer

Håller med föregående om Leave no trace, såg den ensam i fredags mellan jobben och blev också helt betagen.

OBS! Se INTE trailern innan tycker jag. Den är så där jobbigt amerikansk och släpper lite för många detaljer känner jag. Jag såg filmen först och trailern sen och blev besviken på att man gör så med en så bra film.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Filmer

Aha, förstår, maggan! Såg ej trailern innan men det var precis så med nån annan film jag såg nyligen och blev så less.

Kul att vi känner likadant! Vaknade idag och tänkte på den direkt, vill se igen. Tycker att Graniks dokumentär Stray dog verkar lysande, den vill jag ju oxo se.

Sv: Filmer

Jaså, är det så illa att man måste gå på bio igen? Var och såg den här nya Halloween filmen och efteråt när jag kom ut ur salongen kände jag den där känslan som jag känt så många gånger förr "Det här var sista gången, aldrig igen". Alla de senaste gångerna jag gått och sett en ny film på bio har jag bara känt att jag borde stannat hemma och kollat någonting bra film (läs rekommendation av B-Pappa, Puffy och Sutter Cane) istället.  Fast man är som en missbrukare, så man går alltid tillbaka till bion när det är nått man är peppad på.

Eller det stämmer inte riktigt heller, brukar ju se mycket "nytt" på Kiruna Filmfestival och på Filmstudion och det känns ofta som väl spenderad tid. Okej, men Leave No Trace alltså? Får se om den kommer till Kiruna (vi har bara en biosalong så det är inte alltid alla filmer går), i så fall måste man väl gå och kolla.

Igår när jag hade mit halloween-mys såg jag en riktig höjdarrulle i alla fall Creepshow 2, ruskigt röj! Har aldrig sett den förut, och osäker om jag sett ettan? Men var en film med "tre korta filmer i en" så det spelade ingen roll. Den andra filmen var bäst. Handlade om ett gäng ungdomar som stack och bada i en sjö men blir fast ute på en badflotte efter att det är ett slemmigt monster i vattnet. Sjukt röj! Första filmen var som lite Golem-aktig med urfolkstema, också bra!

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Jag hade mest bara besvikelser på bio på 00-talet, men å andra sidan var jag en argare människa då också. Är iaf skönt att vår bio i stan är en fristående, egen kedja utanför SF (eller vad den stora kedjan numera heter). Men jag blev meddragen på många mediokra filmer under 00-talet av kompisar och då längtade jag hem omgående. Jag tyckte nya Halloween var skaplig, svag 3a / 5 i betyg, usel början, ganska tråkigt slut, men ett dugligt mittparti och lagom bra musik, men kommer såklart aldrig se om den och skulle aldrig rekka nån att se den på bio. Dock kul med slasher-konceptets värden, ungdomarnas syn på varandra & De Vuxna, familjens inre relationer innan krisen bryter ut och sexualmoral osv. Har ni hört den förr? "gråtskrattande smiley från Flashback"

Ja jag tycker verkligen du ska se Leavo no trace, Lappia, hoppas den går!

Ja Creepshow 2 (eller "Krippschå två" som man säger här i krokarna) är ju trevlig! Har den på blu-ray. Jag gillar också andra lillfilmen bäst, geggapölen i sjön, haha. Det är den som gör att jag vill se om filmen.

Oj, ja på tal om film så kom posten precis här till min krypta, det innebär filmunboxing, hehe.

Ha det fint!

Sv: Filmer

B-pappa skrev:

Oj, ja på tal om film så kom posten precis här till min krypta, det innebär filmunboxing, hehe.!

Vad köpte du för filmer? Jag har nu börjat få slut på videofilmer som jag inte sett tidigare. Tycker det är så svårt, man hittar ju bara film på loppis någon gång men nu är jag pepp på att se film. Var kan man köpa billigt? är det tradera som gäller? Har ju ingen DVD eller så nå mer utan bara en TV med inbyggd video (så jävla nice!).

Eftersom jag har slut på film som jag inte sett så såg jag om Staden med de levande döda (1980) här om dagen med några kompisar (som inte sett den). Men till min förskräckelse upptäckte jag att jag hade en klippt version! Och den var helt sönderklippt dessutom. Så pass att det var svårt att hänga med i filmens handling, haha. Var som att jag först *Var den såhär lam och osammanhängande? Minns den som bra ju*. Men vi kom som fram till att den var sönderklippt. Grr, nu måste jag hitta en oklippt video!

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Här kommer ett tips. En av våra favorit forumiter är intervjuad om VHS-fandom i senaste Udda Ting!
https://soundcloud.com/henrik-moeller-180995804

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Minns ej nu vad jag köpte för filmer, det rasar in lite hela tiden. Men var nog blu-rays från England, på diverse europeiska skräckfilmer. TV med inbyggd video = totalmys! Jo tradera är ganska bra för billig film, men blir ju trökigt med frakt hela tiden, om inte folk kan tänka sig o bara skicka skiva o insert, det är ju bra o billigt. Annars är det ju loppisar som gäller, min favoritloppis här i huset intill har jag ju köpt uppåt tusen filmer på under senaste åren, alltid 10 kr styck, guldgruva.

Ja det är nån forumit som är med i det där Udda ting som Lappia tipsar om ja. Jag misstänker att den forumiten inte visste att Strage skulle medverka i avsnittet men ja, olika personer är ju olika personer och får stå för sig själva. ;-) Citerar Puffy-forumiten angående avsnittet: "Vilken samling hopplösa typer! Riktigt kul!". Jag tycker att avsnittet var kul, men att den nämnda forumiten, alltså forumiten som Lappia hänvisar till, var med på tok för mycket. smile

314 Senaste redigerad av Lappia (2019-03-18 13:03:40)

Sv: Filmer

I går hade jag en riktigt fin kväll med Jon Danielsson (bigfoot-spanare och skribent i NAT#2). Jag kokade två stora grytor med palt och sedan kollade vi Leprechaun (1993) och Leprechaun Returns (2018) för att fria S:T Patty's Day.

Gamla Leprechaun är en klassiker i min värld, minns när en kompis berättade om den när vi var kids. Att den var lika läskig (om inte läskigare) än The Shinning, haha. Vilka ljuva och kreativa tider. Den här nya Leprechaun var också rätt bra (made for TV till SyFy channel). Warwick Davis har lämnat över flamman och det var en ny kille som spelar pysslingen (den svenska översättningen av Leprechaun). Men han gjorde ett stabilt jobb!

Härligt med en voice actor som spelar Jennifer Anistons röst också, lite återkoppling till första filmen sådär! Helt okej fem av fem.

#getyourpalton

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Låter rimligt.Har faktiskt en insert på första Leprechaun VHS på Filmkompaniet, men lära slänga kassetten då den var för djävla risig bildkvalle asså... kanske borde spart. Men du kan få inserten om du vill, Lappia? Är rätt säker på att jag sparde den.

För den som undrar vart B-pappa hökat senaste tiden så är det såklart framför Teven! Har manglat film som en äggkartong och betat av mången knasfilm (från pruttande filipinska vampyrer till muterade gubbar på nudistläger till riktigt sjaskiga grindhousefilmer till ja allt möjligt). Köpte en större Something Weird-samling av en som tänt av på SW, var ren tur att jag frågade om hen hade nå SW och det blev bingo. Så har tok för resten av året att "njuta" av. Samt en massa annat. Har bra tempo och snart kört genom iaf 60% av alla VHSer. Har 3 st flyttlådor med film som ska säljas iväg till grossist och runt 100 enskilda filmer på skiva som ska säljas. Fullt ös.

Och nu till helgen är det Filmsamlarträffen i Sala. B-pappa ska dit, räkna med det, liksom såklart Puffy. Surprise.

Återkommer kanske med nån liten kort rapport.

På Bigfoot-fronten så har jag sett Little Bigfoot 2: The road home. Trevlig! Vill du ha den, Lappia, på DVD?

Sv: Filmer

Fick Little Bigfoot och Little Bigfoot 2: The road home på posten här nyligen av B-Pappa, har inte hunnit kolla dem ännu. Men fint att man veta att en har något att göra inför framtida regniga dagar.

Känner mig rätt pepp på film, men svårt att ta sig tid för det. Måste komma in i film-mode känner jag.

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Ja vad bra att filmerna kom fram! Fint. Är en del problem nu i sommartider, med postgången, så kan bli lite lurigt. Här öser jag på med film, nyss bytt till mig två stycken lyxiga VHSer på Svart VTC, himla nöjd. Fick ett gäng kartonger förut proppade med dvds och blurays, har massa bra att se. Bytt bort / sålt typ 25 kg film, härligt, nu har jag mer plats... ett tag till.

Sv: Filmer

B-pappa skrev:

Ja vad bra att filmerna kom fram! Fint. Är en del problem nu i sommartider, med postgången, så kan bli lite lurigt. Här öser jag på med film, nyss bytt till mig två stycken lyxiga VHSer på Svart VTC, himla nöjd. Fick ett gäng kartonger förut proppade med dvds och blurays, har massa bra att se. Bytt bort / sålt typ 25 kg film, härligt, nu har jag mer plats... ett tag till.

Bara att njuta på av filmsommaren. Har själv inte kollat så värst mycket, men har som sagt en hunger. Kanske får börja hänga på tradera och klicka hem lite rullar.

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Okej, i oktober så blev det faktiskt en hel del filmtittande för min egen del. Går fort att bocka av från listan när man får in vanan att sätta på en film på eftermiddagarna.

Min watchlist för oktober:
The Fourth kind, seg och tråkig. Inget jag skulle rekomendera
Det 2, dålig
Evil Dead II (audio commentary), Såg den med audio commentary för första gången, jättebra
Happy Birthday To Me, 80-tals slasher men 30 minuter för lång och för rörig twist
The Night Stalker, vampyrfilm som rekommenderas varmt. Bra tempo, kort, 70-tals reporter miljö, gillar filmer med gamla tidningsredaktioner med smattrande skrivare;
Bats, rätt bra faktiskt! Korkad, lättsam, snabbt tempo, mosterfladdermöss 5 av 5
Communion, Christoffer Walken är jättebra, men filmen är si sådär. Musiken är jättedålig, hade velat ha ett mer Carpenter-aktigt soundtrack
In The Mouth of Madness, rewatch. Inte Carpenters bästa men rätt bra!
Splinter, bra nyare skräckfilm, kan rekomendera
Re-Animator, en till rewatch. Fantastiskt bra från början till slut
Onda Dockan (2019), kollar aldrig nya skräckfilmer. Men Stephen King rekommenderade denna så var såklart tvungen att kolla när kungen ger en rekommendation. Helt ok faktiskt!

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Jag var också väldigt besviken på fourth kind, och man är ju ganska svältfödd på alienfilmer av det slaget. Har du sett "Dark skies", Lappia? Den var lite kusligare men ingenting som håller för att se om flera gånger.

Senaste filmen jag såg var Quick på bio med larseq och michelinmannen, väldigt påkostat verk som tyvärr inte gick på djupet med så mycket i quick-universumet, den hade gjort sig så himla mycket bättre som en SVT drama-serie på typ tre-fyra delar (jämför med Lasermannen och om den skulle hålla som film? Den är asbra som serie iallafall) de mest intressanta delarna i historien om Margit Norell, bortträngda minnen och den gruppsykos som hela quickgruppen led av kommer bara beröras. Det låg mer fokus på Hannes Råstam och hans person.
Däremot f r u k t a n s v ä r t bra castat. Jävlar vad lika alla är sina original. Sven Å Christianssons sugiga personlighet fångas dock ganska bra i filmen.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Absolut! Dark Skies har definitivt en plats i mitt hjärta, kollade de första avsnitten för några år sedan med min bigfoot-spanar kompanjon. Men har hela serien på hårddisken. Så den blir det absolut 100% att kolla färdigt (titta om) här någon regnig dag i framtiden.

Jättekul med Quick-filmen! Hade också velat se de, tror den visades på filmfestivalen här i Kiruna nyligen. Men tyvärr gick jag inte av någon anledning. Så det var synd. Filmer går ju i regel bara en (max två) dagar på bio här. Så missar man så missar man. Men roligt hur som helst!

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Ännu en Black Christmas på bio, tror den har premiär idag. Eder B-pappa kommer nog att se den och återkomma med rapport.

Sv: Filmer

B-pappa skrev:

Ännu en Black Christmas på bio, tror den har premiär idag. Eder B-pappa kommer nog att se den och återkomma med rapport.

Var du och kollade den? Vad tyckte du? Vad är din åsikt om remaken från typ 2010?

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Tjo! Hann inte se den, den togs ned pga julsäsongen började och det visades enbart Star Wars, Frost 2 och nån svensk julfilm typ. Men hörde från flera jag delar filmtycke med att den var ganska dålig. Men ser den väl sen när den kommer på 10-kronors-dvd. 2010-versionen har jag inte lyckats se än! Vad jag vet så är den superdyr nu på dvd pga sällsynt. Så får vänta med dessa filmer.

Sv: Filmer

Igår såg jag och en jag bor med TV-serien "Nattens Barn" från 1995. På många sätt en klassisk svensk ungdomsserie från 90-talet, men hupp, där dök visst Djävulen upp i en cameo och det är kändisar i rollerna: Josefin Finér från Burning Kitchen och Sju svåra år och Martin Lindqvist (mest känd som Klimpen i Bert-filmerna). I huvudrollen ses Anastasia Ax, numera noisig performanceartist. Så det får la bli ett tips på detta forum.