251 Senaste redigerad av larsesq (2017-03-26 09:51:20)

Sv: Filmer

B-pappa skrev:

Lånade Häxan förut av larsesq med nygjord musik av bland annat öhh Stephen O Malley och den var ju fan otroligt bra, 5 av 5. Ska snart gå och se en stumfilm (glömt vilken) på bio med ny livemusik av hmm Matti Bye, vem är det? Nån som vet?

Nu blir det överspända magisterfasoner från mitt håll. Skäms lite för detta, men rätt ska väl ändå vara rätt - eller? Kanske borde jag bara spänna av. Ta en holk och va som folk.

Häxan har inte Stephen O'Malley gjort musik till. Den versionen jag har (Tartan-DVD:n) har två ljudspår. En av nån Geoff Smith och en av nåt Bronnt Industries Kapital. Sen finns versionen där gammelgubben Burroughs läser upp texter till filmen. B-Pappa måste bland ihop den med ett annat mästerverk inom stumfilmen: Körkarlen (Phantom Carriage). Som KTL, där Stephen O'Malley, är medlem i har gjort musik till. Själv tänker jag bara på Aristocats när jag tänker på Stephen O'Malley, men det har väl inget med saken att göra (och den katten heter ju Thomas, inte Stephen: https://www.youtube.com/watch?v=yRET1vsfiJM)

Matti Bye gör mycket musik till stumfilm. Har väl gjort i princip samtlig nykomponerad musik till de svenska nyutgåvorna av Stiller och Sjöströms verk. Han är Birgitta Anderssons son. Ni vet, Doris från Jönssonligan, etc. Nu tar jag av mig Bror Duktig-glasögonen för denna gång. Tack och förlåt.

252 Senaste redigerad av B-pappa (2017-03-26 16:54:21)

Sv: Filmer

Haha nä det är jag som har rökt en meckad ölburks-holk för mycket och tar på mig dumstruten med de begränsade hjärncellerna. Utan grindvakter till "scenen" blir det bara en Håkan Nesser-boktitel av hela pannkakan. OBS ej ironisk.

Kul med Bye då, låter sköj! Aha filmen är Gösta Berlings saga. Kanske inte den mest upphetsande av filmer eller vad vet jag? Vet icke vad boken handlar om eller hur filmen är, men känns som en grej jag borde gå på. Men ja spela roll kanske exakt vad det är för film, kan väl va lattjo liksom oavsett hur frän filmen än är.

Sv: Filmer

Häromdagen såg jag och Michelinmannen "Il conformista" (boken heter Anpasslingen och filmen heter Fascisten på svenska) jag älskar den, riktigt snygg och trevlig att titta på. Kopierar handlingen från Filmtipset för annars skulle jag bara råka spoila en massa:

" Historien tar plats år 1938 i Rom, där Marcello påbörjat ett jobb hos Mussolini samtidigt som han förför en vacker ung kvinna. Marcello åker till Paris på sin smekmånad, där hans chefer har ett uppdrag åt honom. Han ska söka upp sin gamla professor från skoltiden, en anti-fascist, och mörda honom..."

"Bertoluccis bästa enligt mig, och det verkar som många håller med. Utsökt stilren och snygg; varje scen är en njutning för ögat. Filmen har sällsamt ångestfylld spänning, som mot slutet blir närmast olidlig. Musiken, scenografin, skådspelarna - Trintignant som gör sin fascist till Bogart! - FOTOT av Vittorio Storaro (som senare fotade Apocalypse Now & Den siste kejsaren) bidrar alltihop till den säregna prägeln. Berättelsen, som för många säkert ter sig rörig, är ickelinjär med snabba klipp i tid och rum, plötsliga tillbakablickar varvas med realtidsscener som utspelar sig på samma plats. Det är en befriande upplevelse att kunna ta del av en berättelse där den inre handlingen sätts i första rummet och den yttre inte berättas på det standardiserade viset - det här hade annars kunnat bli en bra thriller, men hur intressant hade det varit? Bertolluci bemästrar den lösa berättarstilen mkt bättre än i t.ex. Före revolutionen, och får till slut sagt det han vill. Ämnet är komplext, och behandlas lika mycket visuellt som i dialogen och intrigen. Det handlar om kärnan i fascismens existens, om hur och vilka den lockar, om sexets och våldets sammanvävna farlighet, om psykologi och ideologi. Marcello, konformisten som bara vill vara "normal", förkroppsligar problemet med fascismens flytande existens (den finns ständigt närvarande inuti oss!) och intressanta frågor ställs om fascismen: vem blir fascist och varför; vem är farligast, den övertygade fascisten eller anpasslingen, konformisten som hänger med därför att det är lockande och praktiskt?) Detta är långt ifrån bara ett visuellt mästerverk.
Håller med om den kommentaren! Riktigt bra analys.

... för övrigt är den, Anpasslingen, min favoritbok :-)) all times.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Såg "Dnevnik masinovodje" (Train Driver's Diary) på capitols Balkan New Film Festival. En ganska makaber komedi som baserades på det faktum att lokförare förväntas genomleva ett visst antal personpåkörningar under ett arbetsliv. En del handsvettiga scener på det temat levererades.

Fick också en del fördomar om balkan bekräftade, kring rasismen mot romer (man översatte inte ens vad romerna sade) samt sexism där filmens unga huvudroll gjorde sin sexuella debut genom att de äldre männen köpte sex åt honom av en ung flicka.

Förutom det så var det kul att få lite annat än hollywoodperspektiv på tillvaron med sköna serbiska (och kroatiska?) miljöer och självklart en hel del tåg! Hamnar helt klart i min top-tio tågfilmslista (som inte är helt spikad ännu).

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

255 Senaste redigerad av B-pappa (2017-04-15 22:01:45)

Sv: Filmer

Njuter av att läsa dessa cineastiska kommentarer här ovan. Vad härligt. Var på filmfestival i Kosovo i en vecka i höstas, kan lova att jag såg mycket film då, de lokala filmerna var roligast. Från totalröriga (bra) dokumentärer om lokala gubbpunkband till de svältande bönderna på landsbygden. Hela spektrat.

Men på tal om det så lägger jag en oerhört stark rekk på The valley från 1999, en dokumentärfilm om kriget där. Chockerande och gripande, minst sagt.

Ska laga lite ärtsoppa nu på kvällskvisten men får kasta in ett hett tips på det nog bästa jag sett hittils i år, Råttfångaren från 1999. Hurra, vilken film! Många svinbra scener med exakt rätt handlag. Vad som kunde ha varit en bra film i mängden är så mycket mer. Helt underbar. Verkligen en film som vågar ta ut svängarna och gå på lite sidospår och både vet att "less is more" och "more is more". Ägd! Sällan sitter jag hänförd hela filmen och är tok-engagerad, men detta var en sån. Eder B-pappa kan vara svår och tjurig med betygen, men här blev det 5/5.

http://www.imdb.com/title/tt0171685/

Sv: Filmer

En annan tågfilm från den gamla nya tjeckiska vågen är ju Closley Watched Trains från 1966. Vill minnas att den var okej, men verkligen inte den bästa av de tjeckiska nya vågen-filmerna (det är "Daises" som är en av världens bästa filmer och därmed basta! Finns en tågscen där också). Kanske ska se "E.T." idag. Går på TV vid kl. 15.15 och inte sett den sen när jag var i den ålder som barnen i filmen är. Minns inte mycket av den. Tror jag nog tyckte den var lite tråkig då.

Sv: Filmer

Ja hypen kring Closely watched trains får fan ta och lägga sig lite nu, men kan tro att det är samma fölk som går igång på nya franska vågen och svartvit cigarettrök som sväljer allt 60-tal med hull och hår och VISST kör hårt men glöm inte att varva med lite Chuck Norris, Maya Deren och John Waters och whatever; alltför många underbara cinefiler / cineaster har fastnat i "filmvetenskap-träsket" och stampat vatten i alltför många år, utan att rasera sina tycken och bygga upp igen. Ja vad fan folk gör väl som dom vill, jag menar bara att det är tråkigt att bygga murar runt sina intressen eller identitet. Sånt sysslar ju inte jag med! ;-) Ser fram emot att se Daises. Såg du ET larsesq, hur var den nu? Sist jag försökte se den, på blurajj, så orkade jag inte se hela, men hade sett om den på typ 00-talet. Men såg den också som knatte när vi hyrde videospelare från biblioteket. Blev oerhört skärrad då, eftersom filmens andra hälft ungefär har en hel del otäcka inslag (för en liten kotte).

Sv: Filmer

larsesq skrev:

En annan tågfilm från den gamla nya tjeckiska vågen är ju Closley Watched Trains från 1966.

Antecknar! smile



Angående råttfångaren så såg jag den men blev lite illa till mods. Jag är iofs känslig just nu, sjukskriven ett par dagar pga. nån jävulsk halsåkomma. Tittar på mer lättsamma svenska komedier nu tänker jag. smile

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

259 Senaste redigerad av larsesq (2017-04-16 17:18:26)

Sv: Filmer

Oj, vilken ilska mot Closely watched trains-entusiaster. Men ja, jag såg ET. Den var faktiskt riktigt bra. Vissa snygga scener och rätt intressant med hela fader-och barn-tematiken. Hur lillkillen och ET interagerar och är som en spegling av varandra och hur ET också blir som en blandning av far och lillebror för lillkillen. Slutet med cykel- och biljakten var lite trist. Var väl inne på 80-talet med extremsporter. Minns med en rysning när Polisskolan började ta in skateboard-grabbar. En fånig filmserie blev omedelbart ännu fånigare. Men jo, ET funkar fint. Tummen upp. Och Mac and Me framstår om möjligt som ännu sämre efter att ha sett filmen den försöker kopiera.

Kymigt med halssjukodom. Krya på dig. Jag såg om de sex första Jönssonligan-filmerna förra veckan. De levererar fortfarande.

260 Senaste redigerad av B-pappa (2017-04-16 17:53:27)

Sv: Filmer

Najj ingen ilska alls från min sida, bara lite ordande. Jag backar! Jag är snäll. Var det den "nya" ET du såg eller ja som visades, alltså den med dataanimerad ET i nya scener + bortsuddade pistoler? (har för mig att det lagts in ficklampor istället för skjutvapen). Vad kul det ska bli att se Mac and me. Ja krya på dig du maggan. Kul med Jönssonligan. Men vilken är egentligen bäst? Har för mig att Guldfeber var den jag såg sist och tyckte det var oerhört sorgligt att det inte fanns fler så såg den massvis med gånger, men är den bäst..?

Varför blev du illa till mods, maggan? Jo, den är ju sargad, så att säga, filmen. Jag går in på komedi-spåret i sommar, har ett gäng i min video-hylla som jag spart på. Hej!

261 Senaste redigerad av maggan (2017-04-16 18:06:20)

Sv: Filmer

larsesq skrev:

Kymigt med halssjukodom. Krya på dig. Jag såg om de sex första Jönssonligan-filmerna förra veckan. De levererar fortfarande.

B-pappa skrev:

Varför blev du illa till mods, maggan? Jo, den är ju sargad, så att säga, filmen.

Jo, alltså det var många öppna trådar kring mobbingen som jag tyckte var tung. Fick väl mycket flashbacks till barndomen. Fick t.ex. tjejen med glasögonen någonsin tillbaka sina glasögon etc.



Jönssonligan är bra skit! smile

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Filmer

ET såg inte datoranimerad ut och de  hade inte ficklampor eller walkie talkies, utan pickadoller.

Jag skulle nog säga att Guldfeber är bäst. Första är bra också, och Den svarta diamanten är faktiskt helt okej. Ja, de fösta sex filmerna är bra allihop, men skulle jag tvingas välja en favorit blir det nog Guldfeber.

Såg precis Whatever Happened to Aunt Alice? Sketen titel och inte så bra som jag hade hoppats. Men Geraldine Page var ju fruktat bra som mordisk överklassdam. Har ju fått ny energi att se de få psycho-biddy/hagsploitation-filmer som finns, när jag nu blivit fruktat kontemporär och ser på den nya TV-serien Feud om inspelningen av Whatever Happened to Baby Jane? Bäst enligt mig bland de filmerna är dels Baby Jane och dels What's the Matter with Helen? De är ju alla intressant. Inte minst som spegling över hur samhället betraktar äldre kvinnor.

263 Senaste redigerad av B-pappa (2017-04-16 21:32:22)

Sv: Filmer

Bra gjort av SVT, att visa originalet. Skulle säkert kunnat funka med dagens skillz att göra detta men då när den gjordes.... Ugh. En länk för kalenderbitaren:

http://www.imdb.com/title/tt0083866/alternateversions

Jadu maggan det lät inget vidare det där. Hoppas inte du blev ihållande nedstämd nu.

Ok, Guldfeber alltså. Kul med hagsploitation, googlade på en titel jag hade i huvudet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Whoever_S … tie_Roo%3F

aka Grand Dame Guignol, aldrig hört detta begrepp:

https://en.wikipedia.org/wiki/Psycho-biddy

Ska ha några ytterligare titlar listade på papper, har gjort olika sammanställningar från olika böcker. Hoppas kunna återkomma med det. Enda jag kan säga nu är att i The crazies (1973) så finns en scen där en äldre dam attackerar en soldat med en stick-pinne eller vad det heter.

Sv: Filmer

Igår såg jag och Michelinmannen nästan hela "True Lies", minns ni den? agentfilmen som Cameron gjorde på 90-talet med Arnold Schwarzenegger och Jamie Lee Curtis? Fantastisk blast from the past och en film som bara är som en jävla parodi på sig självt, vilket jag antar är lite tanken? Scenen när Harry Tasker jagar Salim Abu Aziz på HÄST är ju det bästa i hela filmen. Herrejävlar vilken jakt det var! Aziz har motorcykel och åker inomhus som värsta sortens Kista-rånare och Terminator.. jag menar Harry Tasker är efter på en snuthäst.

Nä, den tillhör verkligen en sån där film man hade avskytt om den gjordes idag men den gjordes ju faktiskt på den tiden man var yngre och var mer mottaglig för den här sortens filmer. Det ligger som en vålt filt av nostalgi över hela jävla alt-et och det älskar man ju. Samtidigt som det blir svårt att tipsa andra om den filmen, som inte sett den, eftersom de ser den med sina ögon utan nostalgi-filtret. Jag vet ju inte vad Michelinmannen tycker om filmen liksom :-o

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

265 Senaste redigerad av B-pappa (2017-04-17 19:04:32)

Sv: Filmer

Ja True lies är kul! Jag såg den dock för första gången typ 2015 eller så, haha, en av dessa filmer jag missade och jag gillade den nu såklart men då har ju jag specialintresse på svulstig actionfilm och satt snällt och väntade på att teve skulle visa denna, då den märkligt nog inte dykt upp i loppislådorna så värst ofta. True lies kan sägas ingå i en trilogi som vi kan kalla "slutet på 80-talsactionfilmsvågen", där startskottet gick iochmed The last action hero (1993), följdes av True lies (1994) och sista spiken i kistan sattes med Die hard with a vengeance (1995, i folkmun "Die hard tre"), där vardera film drar återkommande action-element till perfektion / till sin spets (även om många "vet" och är överrens om att Terminator 2 är bäst av allihopa). Såg Last action hero nyligen och vet att många som såg den då har hatat den, men jag fann den nu väldigt kul och avslappnad.

Notera hur flertalet "dumma" actionfilmer som kom typ 1997 - 2000 enigt fördömdes av kritikerna och till viss del av publiken, eftersom folket var mättat på "dum & svulstig" action. Brytpunkten var The matrix (1999), där "den sköna & intellektuella 70-80-90talist-bio-duden" föddes (dock givetvis inte genom ett ifrågasättande av mansrollen eller dylikt, utan ett påeldande av redan glödande sidor hos mans-djuret); nu var kepa-killen som hyrde film på Shell ute som marknadsundersöknings-referenspunkt. Slut på General kram och grillchips, nu var det popcorn och mansplaina handlingen (igen!) i EXTREMT AVANCERADE FILMER (...likt Matrix....) som var "the shit".

Har kollat in flera "old school"-actionfilmer från de "dåliga" åren och märkt att jag inte funnit dessa vara så dåliga som ryktet har sagt. Men det var uppenbart att Matrix stod för något nytt, givetvis satt eder 15-åriga B-pappa i mitten av salongen på den svenska premiären och blev "mind blown" och såg hur hela publiken reste sig i eufori under den stora actionscenen mot slutet och skrek och applåderade (även om jag såklart efter visningen lillgammalt förklarade att Matrix såklart inte var nånting jämfört med John Woos bästa Hong Kong-filmer, The killer, Bullet in the head, Hardboiled och A better tomorrow). Fortsättningen på denna "smarta" typ av film kom i form av Christopher Nolans filmer för alla dessa "härliga" killar som gillar science fiction, från Star Wars till He-man-retro till RIKTIGT TANKEUTMANANDE OCH EXISTENSIELL sci fi ("hallå kolla jag genomskådar kapitalismen och har kommit så långt i mitt tänk att jag vet att allt är kört och hopplöst och kan därför göra precis som jag vill!" + "Visste ni att killar är jävligt smarta och filosofiska eftersom de redan vet allt som berättas i dessa otroligt filosofiska filmer?").

Sv: Filmer

Till Lappias Filmklubb vill jag propsa för en slasher som inte är tjatad till döds men som levererar gott och väl det som eftersöks: The prowler (1981), välgjord, stämningsfull, ja så som jag beskriver i princip alla filmer jag gillar men hallå den är verkligen det! Groteska mord, spänning, snygga skuggor och chockeffekter. Versionen jag såg var Blue undergrounds gamla trotjänar-dvd som så många glatt sig åt och det var mycket riktigt ett bra alternativ, som vanligt när det gäller BU.

Såg 3 st rådjur framför bilen idag som min far körde. Allt gick bra! Fina svansar och fina pälsar, dom gjorde det enda rätta och stack till skogs, där har dom det bra. Men synd på skitvädret (igen), tror knappast jag är ensam om att vara trött på att frysa om händerna och örsnibbarna och fötterna. Snart är det djurens högsäsong och favoritårstid.

267 Senaste redigerad av B-pappa (2017-05-18 09:49:28)

Sv: Filmer

Ja Alien Covenant var det ikväll ja. Hade inga förväntingar eller jo förväntade mig ändå något ganska annorlunda än Prometheus (den får man ju inte gilla i det här landet!) och fick en blandad kompott. Scotts noggrannhet för detaljer finns givetvis kvar, liksom känslan för olika teknikapparaters kommunikationsförmågor & begränsningar. Visst är det flott med rymd och rymdskepp och hela allting, men stundtals känns det ju lite plastigt men här också fanns stunder av tyngd och läbbig klassisk skräck a la "i rymden är det hårda bud och den som gör bort sig är rökt på momangen".

För oss unika och självutnämnda kultmän fanns också 2 st direkta Blade runner-referens-scener (utöver android / skapelse-temat); en där bevarandet av minnen / minnesobjekt penslades med det klassiska pianoljudet från "I dreamt music"-scenen och en scen där två olika gudaupphöjda humanoider möts och kärlek och förintelse dras till sin spets a la scenen i BR där Rutger Hauer möter sin skapare. Scott leker vidare med Romarriket-kejsare-undergång-temat (Gladiator) och "the promised / untouched land / Robinson Crusoe / självutnämnd envåldshärskare"-grejjerna (1492: den stora upptäckten). Benskeppet dyker upp och Giger-worshipen sitter i ryggmärgen, liksom referenserna till Paradise lost och målningen Dödens ö. Nekropolen var riktigt läcker och jag gillar Scotts fäbless för brända och sargade lik, kroppar som går sönder, deformeras och brister, actionscenen i mitten av filmen har samma kraft och intensitet som det bästa ur Black hawk down men skapar en mersmak som kanske inte mättas under kvarvarande speltid. Allt ska försökas tryckas in, från maskiner som används i kampen mot xenomorphen till en drivande kvinnlig hjältinna men detta känns samtidigt lite avslaget och halvhjärtat, långt ifrån Thelma & Louises fördjupade karaktärer med psykologiskt brinnande drivkraft. Saknade mäktiga scener a la Fury road där man ville ställa sig upp och vråla.

Kanske blir det lite tvärt mellan pratet om ursprung och de renodlade gore-scenerna (ja, någon brist på griserier är det ändå inte, även om det är relativt få såna händelser så sätter de sig ganska bra på hornhinnan). Men i slutändan så tycker jag alltid att Scott bjuder på något att tugga på och teknikfetischismen är kittlande, från vapen till rymdskeppshöljen till skärmgrafik. Jovisst det är egentligen en stor, bred soppa av "hit and miss", ibland blir det hel fel (värdelös scen där besättningen snackar tuttar) och ibland funkar det på ett ganska primitivt plan (explosioner!) och jag saknar en mer avskalad ram för handlingen, då det här är väldigt många komponenter i soppan och många av dessa visar sig ändå vara ganska oviktiga. Men visst, det är spänning och välgjort och en ganska mysig känsla av terror, men samtidigt sitter jag nog mest och blir sugen på att återuppleva den extrema fruktan som TV-spelet Dead space förmedlade under sina första 3  / 4e:delar, verkligen ett elddop för den som tror att rymden ändå är ett ganska trevligt ställe (och jisses vilken helgjuten estetik detta spel har).

Men ja, delar av filmen känns lite väl mycket Avatar och det blir lite tröligt men det vägs ändå upp av ett ganska skönt slutparti, även om det är lite tragikomiskt hur förutsägbara dessa filmer är, hur låsta rollerna är och hur mycket vatten som stampas; om det nu är de gamla filmerna som är stommen i filmen, varför då inte ta in mer av den varan och gå direkt på att göra remakes..? Ja det var väl mina korvören om denna, tror jag. Blir en vanlig 3 / 5 i betyg, bättre än Prometheus och justja, mindre humor här och det gillar jag, att Scott är på sitt (näst)mest diktatoriska surgubbehumör (se 3-timmarsdokumentären Dangerous days: The making of Blade runner, superkul och givande och intressant doku). Jaovisst, jag tycker att Scott är en dryg och ojämn men också en briljant och fantastisk regissör, som kan andas in en storartad känsla av magisk realism i sina filmer och alltid sätter det visuella högt och när det kommer till filmtittande så går jag alltid igång på det visuella, från Black rain till Someone to watch over me till Legend. Och snart har jag sett allt av denna grabb och kan då kalla mig för Scott-kännare. Håll koll på det där android / mänsklighet-temat som löper som en röd tråd genom hans filmer, om det artificiellas evolution! Längtar redan nu till nästa gång jag drömmer om Rutger Hauer.

Vad tyckte Tommy och Michelinmannen?

Var alltså premiär och salen var knappt halvfylld. :-( 90-talet, kom tillbaka! Ja, jag har väl blivit lite bio-romantiserare. Och det kan jag gott vara eftersom vi här ute i Gästriklands Gnarp har en autonom biokedja, utanför SFs klor, som vi stolt kan besöka!

Lägger även en rekk på directors cuten på Alien 3. Ge den en chans!

Sv: Filmer

Jag tycker du fångade ganska mycket bra!

VARNING FÖR SPOILERDETALJER!!!!!!
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Jag hade ju ganska höga förväntningar och dessa infriades ganska mycket faktiskt. Det är ändå en Alien. Inte Alien vs något annat trams och det är inte Prometheus, vilket är det latinska ordet för "sopor". Jag tycker att Alien ändå förpliktar vissa miljöer och så, det som gjorde den här lite halvlökig var att *alla* på det där skeppet var par, det förklarades ju av att man skulle kolonialisera en ny planet och skulle skeppa dit tusentals människor som skulle bosätta sig där, men vad är oddsen att massa par gjort sina komvux-kurser i rymdskeppsflygning tillsammans? Varför var inte typ pojkvännen kapten och flickvännen nedfrusen i väntan på att få börja ett nytt liv på en ny planet? Vad är oddsen för det liksom. Men jag blev glad av introt som liksom flörtade med de gamla alien-filmerna och jag uppskattar grisigheten i slaktandet från alienmonstret. Det är ju ändå en blodtörstig varelse som är aggresiv på ett sätt som sticker ut från andra filmodjur. En grej jag inte gillade, men som tyvärr blir omöjligt att bortse ifrån, var allt hänvisande till Prometheus. Nu fick man ju förklarat exakt hur alienmonstret (eller xenomorph som de faktiskt heter) blivit som det blivit. Att det är en modifering av en alienras och som mejslats i massa år för att bli den perfekta gestalten som det är idag. Tack vare nutida teknik så kunde man göra ett väldigt välgjort exemplar som var agressivt, snabbt och rörde sig elegant. Precis som i Alien resurrection som tekniskt sett är den bästa Alien-filmen men som inte är lika spännande som första o andra filmerna. De två är ju rena mästerverk i jämförelse med 3an o den här nya. Den nya filmen var ju nödvändig för att klippa ihop hela alienuniversumet men något som jag tycker haltar ganska mycket var att den var med så lite. Jag vill ju se alien. Jag vill inte se androider som lyssnar på Wagner och jag vill inte se den där penisen till halvmänniskomask som Alien tydligen (!!!) härstammar ifrån från första början. Jag tyckte inte filmen började på allvar förren Facehuggern flög ut ur sin puppa och rätt upp i fejset på den första stackaren för att plantera xenomorphen. DÅ började jag njuta av filmen och den var härlig. De obligatoriska underbara jaktscenerna inne på skeppet men som bara höll på i... vadå, tio minuter? Sen en massa dravel med den där jävla androiden och hans onda polare som tydligen dödade Noomi Rapace. Happ, så kan det gå.

Jag är iallafall nöjd, men inte mer. Jag hade förväntat mig ett episkt rymdäventyr som de tidigare filmerna faktiskt är, men tiden springer ifrån och det är dags att lämna vidare facklan. Då får man visst Prometheus och det är väl bara att bita ihop och vänja sig. Man kan alltid se de gamla filmerna och iallafall dra på smilbandet och vara ganska nöjd med att man fick en gedigen alien-film. Inget mästerverk men absolut sevärd. Jag kan mycket väl tänka mig att se om den.

... och slutet öppnar ju upp för en ny film också.. det är väldigt, väldigt bra :-)
Jag tänker att den här kanske behövdes som en uppvärmning inför en ny alienfilm där de faktiskt når fram till den nya planeten och måste i någon slags jurassic park i yttre rymden behöva överleva med primitiva verktyg från de här fasansfulla monstrena. Man fick ju inte veta ett skit om de 2000 personerna i modulerna som skulle börja ett nytt liv och det är skitbra. Det kan bli hur grymt som helst framöver. Så ja, när jag tänker efter så är det nog en väldigt bra o värdig film ändå. En nödvändig passage. Inget mästerverk men en viktig pusselbit i alien-sagan.

Gillar dock rymdskeppet Covenant, det var väldigt snyggt. Sådär 80tals-scifi-snyggt ni vet :-) Synd med så mkt modern teknik, gillar det burkiga knattret som i gamla 80-90talsfilmer (Alien, Event Horizon etc)

Men från min sida får den ett väl godkänt! Det där "mycket väl godkänt" väntar jag nog med.

Hos oss var det fullsatt i en ganska stor salong, vad kan den ha tagit in? 300-350...400 personer? vad säger du michelinmannen?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

269 Senaste redigerad av Lappia (2017-07-15 21:37:35)

Sv: Filmer

Okej, har varit sugen på att se film hela dagen. Var länge sedan jag hade den peppen men nu ska jag varva ner med Forbidden World (1982) utgiven på Roger Cormans New World Pictures. Väldigt peppad! Har varit på OBS och handlat pepparchips + holidaydipp. Så nu blir det mystime.

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Jaha, George A Romero kastade in handduken i söndags. Vila i frid, du store gigant. Kommer det här betyda att vi inte kommer få se http://www.imdb.com/title/tt6909132/ ? Hans tre sista zombiefilmer kändes inte helt självklara. Men den här verkar väldigt campy och fin. Var länge sedan jag såg både Day of the dead och the crazies. Kanske man glotta nån av dem ikväll i hans ära.

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

http://www.imdb.com/title/tt0077269/ är det någon som sett boys from brazil och är den bra? Fick tips från en bekant om att den bör man se, när vi pratade om "popkulturkaraktären hitler" i typ film och sånt. Det är alltså goebbles som flyr till sydamerika och som klonat hitler och placerar ut hitler-barnen i olika familjer som liknar hitlers familj och så dödar dom alla farsor samtidigt som hitlers farsa dog. Aja verkar härligt kalkonig men så kollade jag imdb och då verkar den ju mindre kalkonig?

272 Senaste redigerad av B-pappa (2017-07-26 17:47:51)

Sv: Filmer

Ja RIP Romero. Minns det som igår, när Night of the living dead kom från Sci Fi-bokhandeln i Sthlm, året måste ha varit 1998 eller 1999, jag stod i köksfönstret varje dag och väntade på postbilen. Svindyr VHS, luspank efteråt, men sen bjöd jag in Dr Brain Jr och det var samma dag som skolan hade börjat, vi såg den på kvällen och oj vilken upplevelse. Lägger här en snabb rekk på Martin (1978), definitivt en pärla, litet mästerverk.

Japp har sett Boys from Brazil för ett par år sedan. Jag förknippar den med The Omen (1976), dels för att Gregory Peck är med i bägge men också för att dessa filmer kom i skvalpet efter The exorcist (1973), Hollywood började pumpa in pengar in vansinniga trash-filmer som mer eller mindre har samma handlingar som diverse "galen doktor på tropisk ö som utför blodiga experiment"-Z-filmer. Jag skulle säga att den har "fin status" pga stjärnor i huvudrollerna, bygger på bok av Ira Levin (Rosemarys Baby) och allmänt lyxig produktion. Jag gillar "sunkiga" filmer men under 70-talets andra hälft blev storbudgetfilmerna lite stela och "murriga" i färgen och visst kan filmer vara det på ett bra sätt, men just Hollywood-filmerna tycker jag förlorar lite på detta, de känns för "säkra" och TV-filmiga ut. Nu vet jag inte om jag vill mena att Pöjkarna från Brasilien är en äkta slafs-film, men den är helt klart exploaterande, även om den ju har verklighetsförlaga (nazister i Sydamerika) som gör den lite "oj, det här måste vi ta på allvar!" medans händer gnuggas och pengarna rullar in. Ilsa, She-Wolf och the SS (1975) var det INGEN som tog på allvar - utom censuren. Så, en svårbedömd film, Pojkarna, bådeoch, dvs både kalkon och inte. Jag måste se om den framöver! Den är ju välgjord och har ett ganska kittlande tema. Vill jättegärna höra åsikter om denna här sen.

273 Senaste redigerad av larsesq (2017-07-26 18:18:29)

Sv: Filmer

Har aldrig sett en Romero-film, men Boys from Brazil köpte jag på VHS och glodde på i Borås förra året. Håller väl i stort med B-Pappa om den filmen. Var lite stel och halvtråkig mellan varven, men helt okej, antar jag. Det stora problemet var att Steve Guttenberg försvann alldeles för snabbt. Är bara med i början.

Sv: Filmer

Tack för kommentarer om boys from brazil! Vart försvann den galna doktorn på tropiska ön, eller virus från en tropisk ö som hittas av upptäcksresande i bockskägg och kolonialklädsel som de sen råkar få med sig i en låda till hemlandet? Nu är det ju oftast nått dumt företag som jobbar med att ta fram biologiska vapen, eller forskare i västvärlden som gör sunkiga experiment men får en massa pengar nånstans ifrån, och så sprids viruset därifrån. Skönt kanske, i ett o-sunkighetsperspektiv att den här "orienten och/eller afrika är så mystisk/t och där händer detta"-grejen inte är på gång så mycket som på typ 1800-1900 talet, gissar att det är nån sån populärkulturell kvarleva. Alltså att den blivit sådan. Populärkultur-sak. Mörker och mystik och ockultism och allt, det var ju mer trendigt innan och så var det lätt att kanske koppla ihop med en kultur man inte kunde något om. Man kanske var lite rädd. Är man rädd för företag nu då, alltså? Det är ju bra i så fall fast hellre ska man väl vara arg då förstås. Aja nu tror jag la nåt skrivmässigt snavben på mig själv, försöker aktivera mig men blir bara babbel fast det är ju också bra kanske. Jag har sett dawn of the dead och night of the living dead som var bra, framför allt den förstnämnda. Sen har jag sett den nya land of the dead som är fruktansvärd!!!!!!! på riktigt otroligt kass. den allra sämsta film jag sett nånsin är nog house of the dead baserad på arkadspelet med samma namn, med inklippta scener från arkadspelet i filmen (HUPP) som nog kapat namnet för att försöka rida på nån våg av zombie fame. vill se creepshow, är den sevärd månne?

Sv: Filmer

Minns att vi fick se Pojkarna från Brasilien i skolan när vi gick i mellanstadiet. Minns inte om det var på SO-klassen eller kanske på engelskan? Det var inte roliga timmen i alla fall, utan läraren som körde igång den som utbildningssyfte.  Hehe, lite kul så här när man tänker efter. Undra vad tanken var att vi skulle lära oss? Möjligtvis snappade man upp att nassarna flydde till Sydamerika.


Om vi ändå delar Romero minnen ska jag dra ett snabbt, såg Night of the livng dead första gången när den gick på SVT nångång tidigt 2000-tal. Blev väldigt peppad när jag läste om den i TV-tidningen, MEN den gick sent på kvällen så kunde inte se den pga skola dagen efter. Var så himla besviken och läste recensionen i tv-tidningen typ 100 gånger och försökte leva mig in i filmen. Sedan några år senare hittade jag den på DVD på ÖB, pepp som fan, köpte den, såg den, älskade den. Först långt senare upptäckte jag att DVD'n jag köpt var 30 års jubileum utgåvan. Med scener filmade i efterhand där en tokig präst har en stor roll, och helt nytt soundtrack. Så i flera år trodde jag att detta var vad alla hade sett, vad tokigt det kunde bli innan ordentligt internet och man kunde göra sin research.

Arbete är livets krydda