Tråd: Matlådor

Jobbar på med nästa SiM/Kulturfront som ska komma ut tidigast runt jul i år eller senast i mars 2024. Den som lever får se, helt enkelt. Hade tänkt ha med en liten enkät om matlådor, så den får alla som är hugade gärna svara på. Svara antingen här eller genom att skicka svaret till larsesq @ gmail.com (går att vara anonym om så önskas).
Tack på förhand, kamrat!

1. Använder du matlådor/lunchlådor? I så fall, vilka lådor föredrar du att använda?

2. Bästa maten till matlåda/lunchlåda?

3. Sämsta maten till matlåda/lunchlåda (och/eller sämsta upplevelsen kopplad till matlådor/lunchlådor)?

Sv: Matlådor

1. Inte längre eftersom jag jobbar på mack å har i mitt kontrakt att jag får äta/ta precis vad jag vill. Innan åt jag mycket matlåda och då brukade jag köpa såna där i plast från mataffärer. De brukar vara billiga och tål maskintvätt. Behöver bytas ut nångång om året max när de blivit för slitna/plasten inte håller tätt osv. I perioder åt jag mycket ute eftersom i storstäder finns en helt annan äta-ute-kultur, mycket variation och mycket olika ställen som kommer och går.

2. Utan tvekan diverse grytor och korvstraganoff för det blir typ godare efter ett par dagar när det fått gotta sig i lådorna. Den bästa lunchlådan var nog korvstroganof med ris som jag gjorde storpack av. Annars är köttbullar, brunsås å potatismos orimligt gott i matlåda också. När jag bodde med michelinmannen  i Flemingsberg gjorde vi typ 15 matlådor med (vego)bullar, brunsås med lök å hemmagjort potatismos och jag tröttnade inte efter en vecka av samma lunch. En arbetskamrat sa att lunchen ändå bara är bränsle för eftermiddagen så då kan man äta vad som helst bara det ger en energi.

3. Sämsta är utan tvekan mat som består av delar som måste hanteras, har alltid undvikit detta men sett arbetskamrater släpa med sig tacos (där de först får peta bort alla grönsaker innan de mikrar färsen) och alla lådor med olika tillbehör de släpade med sig, eller hamburgare. Först ska man mikra hamburgaren, sen är den stekhet men brödet lite kallt och så har man begränsat med saker att ha på. Mikrad pommes är inte heller nån höjdare.

Kuriosa: En på mitt jobb, det var inte en nära arbetskamrat, var vida känd för sina extremt fina matlådor, indisk mat som doftade ljuvligt, koreansk bimbimbap och vad som. Han verkade vara en mästerkock - och var singel, eftersom alla trodde hans tjej gjorde maten.. men nej, han hävdade stolt att han själv var hjärnan bakom stordåden.. det slutade med att en arbetskamrat blev lite intresserad av honom för han verkade vara så bra i köket. Tills hon såg honom efter jobbet då han köpte massa mat från olika lunchhak (indiska, koreanska) och fick maten lagd i sina medhavda lunchlådor. Hade det inte varit för att han hävdade att han lagade maten själv, så hade det bara varit ett bra (om än dyrt i längden) knep att alltid ha god mat på jobbet. Men eftersom han ljög om att han lagade maten och blev påkommen, tillråga på allt av tjejen som var intresserad av honom mkt på grund av hans matlagning... så blev historien helt annorlunda.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Matlådor

1. Använder du matlådor/lunchlådor? I så fall, vilka lådor föredrar du att använda?
Jag har plastlåda men funderar starkt på att skaffa old school plåtlåda för jag har nyligen insett att vi har en värmeskåp

2. Bästa maten till matlåda/lunchlåda?
Palt med smör och lingon

3. Sämsta maten till matlåda/lunchlåda. Fisk i alla former bör förbjudas nära mikrovågsugnar. De sätter lukt på hela lunchrummet. En speciellt dålig upplevelse var när jag hade en burk-ravioli i lådan och en av kuddarna inte gick att tugga av. Spottade ut och identifierade biten som en but av en kökstrasa

4 Senaste redigerad av catinzebag (2023-10-09 20:07:56)

Sv: Matlådor

1. Använder du matlådor/lunchlådor? I så fall, vilka lådor föredrar du att använda?
Nej, bara någon enstaka gång om året när jag inte äter skolmaten
2. Bästa maten till matlåda/lunchlåda?
spagetti och köttfärsås
3. Sämsta maten till matlåda/lunchlåda (och/eller sämsta upplevelsen kopplad till matlådor/lunchlådor)?
En gång hade jag en matlåda jag verkligen såg fram emot att äta, svinhungrig tog jag fram den och öppnade locket. Där låg 500 gram turkisk yoghurt. Jag hade tagit fel matlåda i kylen. (brukade ta tomma turkisk yoghurt förpackningar och förväxlade den med en full). En annan gång hade jag skitbråttom, hade inte råd att köpa mat ute så kokade makaroner och la i en plastpåse i väskan. Sämsta "matlådan" (mer matpåse) jag ätit i hela mitt liv.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Matlådor

Haha! Matpåsar har jag sett andra ha, tar ju ingen plats och är bara att slänga sen ju. Det är väl en jättebra idé big_smile

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Matlådor

Tommy skrev:

Haha! Matpåsar har jag sett andra ha, tar ju ingen plats och är bara att slänga sen ju. Det är väl en jättebra idé big_smile

Jag vill se den som skapar en matpåse som man inte får hulkningar av att trycka ut på en tallrik haha

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Matlådor

En lokal profil (som sen visade sig inte alls vara nån jättebra person, men det är en annan historia) i den gotländska punk/alternativa-scenen brukade ta med sig typ en påse med spaghetti som han svullade medan han spelade bas i sitt metalcrust-band. Det var vidrigt. Det var mycket snack om "carbs" och gå på gymmet och sånt. Det var biffiga gymvegan-hardcore-stilen.

Sv: Matlådor

1. Använder du matlådor/lunchlådor? I så fall, vilka lådor föredrar du att använda?

Alltid tyckt att plastlådor fungerat bäst även om man kanske använder de för länge och de blir väldigt äckliga om man äter till exempel köttfärssås och spagetti. Tomatpurén färgar insidan och löken biter sig fast i materialet. Många föredrar glaslådorna från Ikea men de är ju besvärliga att stänga med locken som ska klickas fast på 4 ställen. Och jobbiga att diska om man får sås i locket och måste plocka bort gummiring en.
Äter sällan matlåda. Brukar äta halvfabrikat eller äta ute. Vi lagar sällan så mycket mat hemma att det blir över.

2. Bästa maten till matlåda/lunchlåda?

En gryta med mycket vätska funkar alltid. Köttfärssås och spagetti tycker jag funkar bra. Ska man frysa matlådan blir det ju knepigare.
Jag har faktiskt ätit tacos till matlåda ibland. Det funkar ju att äta kallt också men det är ju bökigt med alla delar.

3. Sämsta maten till matlåda/lunchlåda (och/eller sämsta upplevelsen kopplad till matlådor/lunchlådor)?

Kokt potatis som varit fryst blir vidrig i microvågsugn. Alla former av ris och pasta blir ordentligt trista. Mjölmat överlag tycker jag går bort. Har man plättar kan man lika väl äta dem kalla (i söder kallas de väl pannkakor?) . Köttbitar är också kasst.

Har hänt flera gånger att maten aldrig riktigt blir varm rakt igenom så man äter halvkall mat för man ids inte värma den igen.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Matlådor

1. Använder du matlådor/lunchlådor? I så fall, vilka lådor föredrar du att använda?
Ja, kör ganska dyra typ mattermosar. Perfekt för att koka upp vatten och köra nudlar i eller micra och stjälpa ner och ta med på utflykt.

2. Bästa maten till matlåda/lunchlåda?
Kör mycket nudlar men gillar nog grytor mer.

3. Sämsta maten till matlåda/lunchlåda (och/eller sämsta upplevelsen kopplad till matlådor/lunchlådor)?

Tycker att pommes och överkokt pasta är trist.

En bubblare är att micra en sån färdig fryspirog och slänga ner i mattermos och käka på plats nånstans.

PS. Mailade in ett annat bidrag också. DS.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Matlådor

Tack för alla bidrag. Jag har gått igenom dem och de är alla fina. Glad över alla som vill plita ner ord till mitt lilla zine. Dock känns det överlag som fansinet kan bli låååångt, så finns en möjlighet att vissa svar inte kommer med eller kommer ordnas om så de blir del av en löpande text. Höjer bara en varningens finger kring detta - vissa svar är slående lika och kan således presenteras på annat sätt än fråga-svar-uppställningen. Arbetet fortgår och jag hoppas kunna presentera ett färdigt fansin i mars/april.

Och när jag ändå har er på tråden och det är snart är jul: ge mig gärna er bästa julmatshistoria, om ni skulle ha en sån.

Sv: Matlådor

Jag gillar också milkshake i en termos som man först lagt lite is i botten på.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀