1. Inte längre eftersom jag jobbar på mack å har i mitt kontrakt att jag får äta/ta precis vad jag vill. Innan åt jag mycket matlåda och då brukade jag köpa såna där i plast från mataffärer. De brukar vara billiga och tål maskintvätt. Behöver bytas ut nångång om året max när de blivit för slitna/plasten inte håller tätt osv. I perioder åt jag mycket ute eftersom i storstäder finns en helt annan äta-ute-kultur, mycket variation och mycket olika ställen som kommer och går.
2. Utan tvekan diverse grytor och korvstraganoff för det blir typ godare efter ett par dagar när det fått gotta sig i lådorna. Den bästa lunchlådan var nog korvstroganof med ris som jag gjorde storpack av. Annars är köttbullar, brunsås å potatismos orimligt gott i matlåda också. När jag bodde med michelinmannen i Flemingsberg gjorde vi typ 15 matlådor med (vego)bullar, brunsås med lök å hemmagjort potatismos och jag tröttnade inte efter en vecka av samma lunch. En arbetskamrat sa att lunchen ändå bara är bränsle för eftermiddagen så då kan man äta vad som helst bara det ger en energi.
3. Sämsta är utan tvekan mat som består av delar som måste hanteras, har alltid undvikit detta men sett arbetskamrater släpa med sig tacos (där de först får peta bort alla grönsaker innan de mikrar färsen) och alla lådor med olika tillbehör de släpade med sig, eller hamburgare. Först ska man mikra hamburgaren, sen är den stekhet men brödet lite kallt och så har man begränsat med saker att ha på. Mikrad pommes är inte heller nån höjdare.
Kuriosa: En på mitt jobb, det var inte en nära arbetskamrat, var vida känd för sina extremt fina matlådor, indisk mat som doftade ljuvligt, koreansk bimbimbap och vad som. Han verkade vara en mästerkock - och var singel, eftersom alla trodde hans tjej gjorde maten.. men nej, han hävdade stolt att han själv var hjärnan bakom stordåden.. det slutade med att en arbetskamrat blev lite intresserad av honom för han verkade vara så bra i köket. Tills hon såg honom efter jobbet då han köpte massa mat från olika lunchhak (indiska, koreanska) och fick maten lagd i sina medhavda lunchlådor. Hade det inte varit för att han hävdade att han lagade maten själv, så hade det bara varit ett bra (om än dyrt i längden) knep att alltid ha god mat på jobbet. Men eftersom han ljög om att han lagade maten och blev påkommen, tillråga på allt av tjejen som var intresserad av honom mkt på grund av hans matlagning... så blev historien helt annorlunda.
Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig