Nu kommer resedagbok från helgen som varit, saxar in det som rör just fanzinemässan i ett eget stycke.
Min jobbvecka började förra fredagen, så jobbade jag till nu i torsdags för att kunna vara långledig (åka till Piteå sen vara ledig en vecka) så jag hade lite skev uppfattning av dygnen, när folk sa trevlig helg så trodde jag det var måndag och var helt förvirrad, när jag sa trevlig helg så sa folk "de e bara torsdag...". Veckan bjöd på dramatik: En lastbil fylld med stöldgods
(https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste … ll--23n5tf) åkte från Sundsvall, tömde inte av bilen utan åkte för att käka korv på macken. Snuten knallar in och griper dem. Givetvis hände det här på förmiddagsskiftet (då alla underliga saker verkar hända, medan originalen kommer på kvällen) så jag såg det inte själv. Men det var ju snackisen resten av dagen iallafall. Alltså hur är man funtad, själv hade man, i deras sits, fort tömt av allt man snott och gömt, och bytt bil. Lata eller jävligt dumma i huvudet? Förutom det så snöade det massor och jag har inte hunnit skotta så tomten ser ut som skit, det får jag ta imorgon.
För på torsdagen var det hem och lägga sig, fredagen började klockan halv åtta med kaffe och sen ta sig ner till stan, tåget går vid elva till Umeå, buss till Piteå går vid 14. Dödade lite tid i Umeå och kollade in sjuk-museet vid Umeå Östra, där de hade lite om sjukvårdens historia, psykiatrins historia osv. Hade ingen aning om att Hällsnäs var så jävla stort som det verkar ha varit, värsta fortet.
Bussresan till Piteå tog sin tid och det var lite olyckor så det blev lite försenat. Ingen träff med Hunden på kvällen men vi skulle ju ses mer i helgen. Checkade in på stadshotellet och det var så flott o trevligt. Käkade själv ute, det är väldigt härligt att göra tycker jag. Ute hörde man sorlet från stan och framförallt från restaurangen på hotellet där det var nån julshow som det lät som fan om. Somnade och vaknade vid tre när min sambo stövlade in som kört från Saxnäs och kraschade i sängen och sov.
Dagen därpå var det frukost på hotellet, den var trevlig. Väldigt standard, men de hade fan sill och det var ett fint inslag. Älskar sill. Sen var det bara att knata ner till fanziefestivalen:
Alltså Tack för årets hittills mysigaste arrangemang. Det var så himla mysigt, litet, anspråkslöst, inte uppblåst utan vänligt, inkluderande och otroligt trevligt på verkligen alla sätt. Det var superkul att prata, lyssna på läsningarna från Öppen scen och lyssna på Hundens samtal med Kattis. Det kan vara den bästa lokala fanzineträffen jag varit på.
Jättebra samordnat, bra uppstyrt i förhand för oss som skulle komma och delta i olika sätt. Trots att det var så litet, blygt till en början, så verkade ju alla ha sålt rätt bra och framförallt pratat med andra nördar i ett riktigt bra sammanhang. Och vilken bra lokal det var.
Hoppas ni arrar nästa år och att det är som det här året till form, ambition osv. Det slår alla större evenemang alá Sis med hästlängder!
Sedan var det bara att avrunda dagen med att hänga med Hunden, Kattis med partner och sambon, vi skulle äta råbiff men det var fullbokat, så det blev bao:s istället och det är inte fy skam heller. Det var gott. Piteå har helt orimligt många restauranger av alla slag, så jävla mkt större är inte stan än Kramfors. Men, som vi konstaterade, så är ju Kramfors uppbyggt av en massa samhällen, byar osv, och därför en väldigt liten stadskärna och därför typ inga restauranger. Sen var det tillbaka till hotellet, jag gick till bastun och den var perfekt, fick den för mig själv, man tog handdukar där å kunde ta vatten ur tillbringare, det enda dåliga var att dörren inte riktigt gick att stänga till bastun så den släppte ut en massa värme. Jag löste det genom att mata aggregatet med massor av vatten, lyckades ändå piska upp temperaturen till 70 grader, som successivt släpptes ut. Tillslut kom jag på att jag kunde blockera dörren som inte gick att stänga, först öste jag på vatten så värmen höll sig på 70 grader, sen ställde jag ut hinken och genom att flytta den med fingrarna underifrån (dörren hade en liten öppning lägst ner så kunde jag blockera dörren med vattenhinken och sitta ifred. Till tonerna av dunkadunk från festen i restaurangen (de hade julfest två dagar på raken) så njöt jag av värmen. Sen gick jag upp när jag var klar och det är så härligt att lägga sig i en säng när man bastat, i Kramfors hinner man kylas ner till normaltemperatur när man tar sig hem, men här la man sig i sängen och värmen bara pulserade fram och tillbaka i kroppen. Sambon köpte whiskey i receptionen man fick ta med upp och det var den dagen.
Allt är än så länge 10 av 10 helt fantastiskt bra dag.
Dagen därpå ska hon fara hem med vår Lada och den är tvärdöd. Någonting har dragit ur all ström ur bilen under natten, gissningsvis har strömmen till antingen fläkten eller stereon inte strypts. Hunden som tänkt att vi ska dricka kaffe köper startkablar men det orkar bara ladda upp att startspärren kommer igång. Det blir till att ringa bärgare. Bärgaren åker från Luleå och står i säkert fem minuter och bara hyllar bilen, den är så fantastisk jag har haft en likadan faaan dom är så jävla bra,, fulsnygga visst men helt otroliga. Juste vi ska ju hjälpas åt. Han provar startkablar modell stronge, inget händer. Vi börjar misstänka att startmotorn är död. Men då provar han att koppla på en powerbooster och då jävlar går den igång. Min sambo får inte stänga av bilen, även om du ska tanka ska den stå på tomgång. Stäng aldrig av den!! Så hon drar iväg och lät den gå oavbrutet, till skogens förtret, om hon så tog paus eller tankade. Nu går den bra igen. Juste bärgaren provade att slå på generatorn med en jävla yxa "det brukar funka". haha.
Jag har två timmar att slå ihjäl innan jag ska ta bussen till Älvsbyn, så jag går o klipper mig. Nu ser man inte ut som en jävla hippie längre. Bussen kommer, och stannar i Älvsbyn där jag har ytterligare en timme att slå ihjäl. Det är skyltsöndag och jag har aldrig sett nåt så fint, massor av folk ute, alla är vänliga, man får brända mandlar, titta på feta snöslungor. Sen går jag till tåget. På tåget pratar jag bilar och AI med en kille från Sollefteå halva resan hem. Sen går jag hem från Kramfors eftersom inga bussar går, tar ca 40 minuter och är bara -5 ute. Helt perfekt.
Katterna har skitit i varje jävla rum och är jätteupprörda över att ingen hängt med dem, så imorgon blir en fixardag. Då ska jag äntligen få dammsuga, klorinmoppa huset, tvätta en tvätt, skotta, ta bort isbildning på boden. Sen ska jag gå ner till stan och göra nåt åt mitt skägg. Och basta på good old Ådalshallen.
Nu ska jag dricka ett glas eau-de vie och somna till tonerna av nya Creepypodden.
Om det inte vore för bajsfestivalen 2023 feat the catpack så hade den här helgen varit som hämtad ur en film. Med lyckligt slut.
Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig