Nu en uppdatering från första maj: Jag började dagen med att vinka av de jag bor med som firade i Sundsvall, sen duschade jag och tog Zundapposaurien, der deutsche kriegsmachine till stan och kollade på V:s torgmöte, var väl 100-120 personer i sol växlat med snålblåst. Talen var helt ok, men min arbetskamrat skulle prata å det var ju det mest spännande. Han pratade om en fröbank vi ska ha på macken, så jag ska tydligen bli en slags amatör-florist nu? Kom till Lunde för att hämta frön y'all.
Sossarna bjöd på korv som var rätt ok men vår på macken är godare, vi har Lindvalls å det spöar Sibylla varje dag i veckan tycker jag. Sen efteråt skulle jag å min kompis prova att den åkte på min moped med skateboard (dvs "åkte släp" eller vad man ska säga) det var kul i några minuter tills jag la i fel växel och fick stopp i uppförsbacke. Dum som jag är så tänkte jag kicka igång å fortsätta. Detta hade varit no problemos i vanliga fall men nu hade jag, dagen till ära, tajta jeans och inte mina vanliga lösa byxor, så jag råkar på något sätt lägga i en växel (man växlar ju med foten för den som inte vet) och så drar mopedfan iväg när jag knappt sitter på den, givetvis ramlar den och jag och samtliga blinkers slås sönder och jag får armen indragen under bakhjulet och åker med och fastnar, hade jag haft t-shirt eller tunn tröja hade armen slitits av eller iallafall brutits, nu fick jag nöja mig med skrubbsår. Så Stone Island Denim jacket är från å med 1 maj 2023 min turjacka. Passar bra att den har två gigantiska innerfickor och fyra fickor till så jag har gott om utrymme att ha saker i. Fan vad tur man kan ha. Iallafall, vi hängde lite vid sjön och sen moppade jag till jobbet, tvättade rent såret så gott jag kunde å hällde sprit över det, svor och plåstrade om mig, jobbade, moppade hem. 1 maj 2023 får 4 av 5 ändå. Minus att mopeden rasade.
Igår fick jag göra felsökningar, kunde konstatera att tomgångsskruven fått sig en törn så nu dör den vid tomgång och det är lätt att fixa. Handbromsen är seg för att vajjern åkt upp och det måste man trixa med, men det är inte akut att åtgärda eftersom jag sällan använder handbroms (fotbromsen är lättare att använda + mycket mer pålitlig, tvärnitar jag med handbroms flyger jag ju av...) inga repor, inga motorskador, förgasaren har klarat sig i övrigt, jag monterade av blinkerserna och dess hållare, och märkte att jag fick en mer slank och smidig moped så egentligen är allt rätt okej trots allt. Kunde blivit värre åverkan.
Idag moppade jag ner i full karriär på stan, köpte lite skit på apoteket och sen bastade jag mellan 14-16.30 ungefär. Perfekt, och knappt nån i bastun. Folk är ju på jobbet den tiden. En man som jobbar som fritidsledare på en skola här i stan slutade 14 och njöt av att få basta och simma lite. Sedan anslöt en av stammisarna i bastun och vi tre hängde tills en efter en behövde bege sig. Då moppade jag till Folkets Hus i frånö, en otroligt vacker plats och viktig för svensk arbetarrörelse, lite i skymundan från Lunde folkets hus (de hänger ihop liksom) och hade möte med föreningen där, ekonomin är kass som vanligt men trots det är alla glada och det blir nog en del kul som händer framöver. Vi har loppis en gång i månaden så jag rekommenderar ett besök om man gillar att botanisera, det är verkligen allt mellan himmel o jord och en del riktigt udda saker. Från å med i sommar ska en gubbe som har thaimat-på-hjul (som brukar stå en dag i veckan vid mekonomen) börja hänga utanför folkets hus, så då kan man köpa thaimat. Jag tänkte donera några ex av min bok som kan säljas å pengarna gå till Folkets hus.
Sen moppade jag hem, diskade och nu sitter jag o lyssnar på Hank Williams o väntar på att en film ska bli klar.
Fick låna "Möbelhandlarens dotter" av en av mina stammisar från macken, och vi har blivit bekanta, bytt kontaktuppgifter med varandra och ska väl ses å gagga ihop. Tur att en mack är en plats man får nya vänner på!
Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig