Sv: Mårundan

Tommy skrev:

Postnord höjer frimärket till 15:- :-/ Blir ett tungt år för fanzines. Kommer 20kr + frakt vara ett minne blott nu?

Nu har jag min lediga vecka. Jag ska:
* Basta 3-4 ggr här i stan (kostar 50kr för badhusentré, jmf med Härnösand där det kostar 220:-)
* Fortsätta rita vidare på serie 2/5 till nästa bok. Strax klar
* Röka pipa, en om dagen
* Sova som fan. Sovit så fruktansvärt dåligt sista tiden, kan liksom inte somna utan bara slumra till i omgångar, så jag får aldrig hel sömn. Börjar störa mig på ljud ganska fort så jag blir förbannad om jag hör katterna krafsa i lådan, någon här hemma gå på toaletten osv.

Jag har lagat en trasig snöslunga o känner mig som en handyman2000.

Ser Mr Plow framför mig!Alltså nej...När händer det? Så man kan köpa någon frimärkskarta innan dess.Och vem skymtade förbi i Svt?!

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Mårundan

O forumlegend, om du läser detta, ge dig själv till känna om du vill!!

Sv: Mårundan

B-pappa skrev:

En viss forumlegend (OBS!!! Skulle aldrig benämna mig själv så!!) skymtade nyss förbi på SVT! <3

Känns som det är stor chans att inslaget kommer visas på Landet Runt imorgon.

Sv: Mårundan

Någon som såg Landet Runt?

(ja, jag är såpass "gammaldags" att jag tänker att TV-tider är något statiskt, missar man ett program så missar man det och får vänta på en repris i 14 år!!1!!!!1!!)

(och: läste på Folkets Nyhetssidor ((Text-TV)) att streaming och sånt drar typ 3 ggr så mkt energi jämfört med VHS, dvd eller titta på VANLIG teve, ungefär. 0 st filmer har hittils streamats i mitt hem och så skall det förbli!!!!111!!! Enda tråkiga är ju att en ser så lite film och missar allt det roliga och utvecklande och inte har koll alls, jag har ju i skrivande stund bara sett 8870 st filmer så ja det är ju förjäkligt hur mycket som går en förbi, man känner sig helt exkluderad och det känns så hemskt att jag inte kan bidra med pengar till Netflix, Amazon och alla de andra hjältarna "trippla eller ev kvadruppla gråtskrattande B-pappa-emojis"). Visst det finns väl mer än film där ute, typ "complete series all seasons ""insert allt småborgerligt som normies evighets o dödssträvar efter"" watch all episodes NOW" fniss fniss. ))

(ja, det är måndag nu)

1,355

Sv: Mårundan

Landet Runt är verkligen Folkets TV, alla möjliga kan vara med med vad som helst där känns det som. :-D

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Så sant det!

Sv: Mårundan

Jag såg Landet Runt. Brukar göra det. Det är trivsam och folklig underhållning. Känns verkligen som "folkets röst". En trevlig påminnelse om att det finns kufar och eldsjälar lite här och var i detta land.

Jag har inte haft TV i mitt hem sen 2016 eller så. Så helt tappat det där med stadig TV-tider. Min mamma är helt fast i det tänkandet: Missar du nåt, så får du se det på reprisen och missar du reprisen är det kört. Ibland när jag jobbat sent, så kan hon säga "Men då missar du ju Landet Runt." Det är fint. Skulle jag nån gång ha lyxen att ha ett fast hem, så skulle jag säkert skaffa TV och hålla på TV-tiderna. På nåt sätt känns det bättre. Att inte bry så där så mycket om TV:n. Kan jag se nåt, när det går, så har jag sett det, annars är det strunt samma. Livet är större än TV. När jag är hemma hos föräldrarna tänker jag ofta på hur jädra tråkigt det är med TV. 

Forumlegenden dök inte upp på Landet Runt. Den har varit med tidigare, typ 2020 eller så. Bäst i senaste Landet Runt var nog en som räddade ett vildsvin som var strandat på isen. Vildsvinet räddades medelst spark, på tal om forumlegenden.

1,358

Sv: Mårundan

Nä jag skulle skriva det med, men ville inte outa mig som ouppmärksam om det vore så. Jag såg inget bekant ansikte heller :-/

Jag kan sakna hur inrutat det var när man var lite yngre, torsdagen - inte lördagen - var veckans höjdpunkt. Medan mor å far ser på nyheterna kl 19 så får man "gå ut" på internet och surfa på typ aftonbladet/funplanet och ladda hem musik via Napster i 5-7kb/s och fick man ner en låt i en sittning så kunde man lika gärna köpa en triss  när man höll på. Sen kl 20 var det Rederiet, 22 nyheterna, 22:30(?) arkiv x, 23.45 South park, vid midnatt nångång kvinnofängelset.
Det är väl uttryck för allmän oro i världen som gör att man drar sig till trygghet, nostalgi och tradition. Läste häromdagen på svt att färre skiljer sig, fler unga vill gifta sig, folk skaffar barn och umgås i den trygga lilla bubblan som en kärnfamilj innebär, på gott och ont.
Folk börjar stöpa ljus, plocka svamp, bada isvak och såna töntiga saker, istället för att svina ta droger och leva rövare. I en osäker värld sätter vi oss gärna närmare elden.

Jag håller på ta mig igenom sista biten av min bok jag läser nu så jag ska bli klar precis lagom till att nya Bromander-boken kommer, en novellsamling dessutom så man kan beta av den som om det vore fem kortare böcker. Jag gillar hans noveller, det är ett format han verkligen är kung på. I boken "Det händer här" finns novellen Lanzarote med, den är fortfarande en av de absolut bästa han skrivit tycker jag.

Nyutgivningen av Persepolis är än så länge 2023 års snyggaste bok, tjock pärm, snyggt formgiven och känns väldigt lyxig. (och goes without saying: Fantastiskt bra serie..!) Tycker om när man låter serier få ligga tryggt bakom hårdpärm. I övrigt vet jag inte vad serieåret ska bjuda på, Galago å Lystring har ju släppt vilka böcker som ska ges ut, men det är än så länge ingenting som känns "WOW NU KÖR VI!!" men det kommer väl närmare inpå/när man väl köpt serierna.

Jag har funderat på att skaffa konto på bokbörsen och börja sälja av böcker jag aldrig kommer läsa om/vissa jag köpt "den här är nog bra den ska jag läsa sen".. har nån av er erfarenhet av att sälja via bokbörsen?

Har typ lagat en grästrimmer, känner mig som handyman2000 idag igen. Nu ska jag ta ut och provköra min Zundapp efter vinterförvaringen. Sen ska jag väl äta något och sen åka till jobbet.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Jo, mycket av mina tankar på senaste har kretsar kring 90-talet och även tidiga 00-talet.

Hittade "Det händer här" på loppis i Falun i mars förra året. Ett recensionsex tillochmed, satt en sån stämpel på försättsbladet. Håller med, Lanazarote-novellen är verkligen toppen. + beställde Persepolis till jobbet igår, fan lär ju ha den själv oxo, när du säger att den är sådär fin.

Har funderat på Bokbörsen jag med, men inte skaffat det än eller ja jag har ju konto men bara köpt hittils. Jag har försökt sälja allt mitt till antikvariat i ett bräde, slippa göra annonser och trixa, jag säljer ju redan en hel del film. Är lite rädd för att sälja annat än film, då jag har erfarenheter av att så fort jag rör mig utanför dessa tassemarker så kommer de vansinniga köparna fram och kaosar. Har en del historier där. Sparade allt krångel i mailen ett tag men insåg att det var omöjligt att närma sig det på ett rimligt sätt så lära radera allt, var bara totalt absurda människor med nippriga krav och en kommunikation som gav mig tung huvudvärk och kände av detta bara jag gläntade på mappen. Ett milt exempel är när jag en gång sålde en pop up-bok, en barnbok från typ kanske 60-talet med alltså ja sidor som viks ut i "3D" när en öppnar en sida och köparen köpte boken men vägrade betala och ville att jag in i minst mikroskopiska detalj skulle beskriva skicket på varenda millimeter av bokens atomuppsättning, alltså ALLT. Skulle tagit mig alltså 40 - 45 år att skriva den redogörelsen. Personen var också fruktansvärt aggressiv och fientlig och hatisk, samtidigt som hen tyckte att hens metodik var fullt rimlig och seriös, för att sen också skifta och ha ett mycket trevligt tonfall. Fullständig mardröm, minns inte hur det slutade men tror det gick vägen, utan att jag skrev världens tjockaste bok. Och så höll det på, så fort jag sålde böcker och annat. Skivor vågar jag mig inte ens på att sälja, livrädd för skivsamlare, så säljer allt i ett svep till skivaffärer och så säger de typ "du får 500 kr!" och jag ba "ok", så slipper jag massa strul.

Men ja. Bokbörsen. Det funkar säkert bra och vågar vi tro att det finns hyggligare folk där än på Tradera? Vänliga, lugna bokmalar som är lätta att ha att göra med. Jag tror det och hoppas det. Tycker du ska testa, hellre det än Tradera. M-kuvert från PostNord torde ju kunna vara ett stabilt emballagealternativ, förutsatt att böckerna har den storleken, den lagoma storleken. Hoppas du gör det. Du postar ju väl redan en hel del du Tommy så du vet ju hur mysigt och kul det är med hemmapostkontor; jag kan inte längre föreställa mig ett liv utan det. Älskar mitt fixarbord med gummisnoddar, kuvert, tippex, sax, lim, bubbelplast, häftapparat, sax, kartonger, pappskivor, tejp i olika sorter. Så sitter man där och hanterar postgången, lyssnar på musik och gör finfina paket som ska ut i riket. Och jag gillar hela processen, från att fota det en ska sälja till att beskriva till att kommunicera med köparna! Paketera väl och vara stammis på Postkontoret, sen få fina utrop från mottagarna, hur nöjda de är. Kör!

1,360

Sv: Mårundan

B-pappa skrev:

En viss forumlegend (OBS!!! Skulle aldrig benämna mig själv så!!) skymtade nyss förbi på SVT! <3

Vem då!?

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Mårundan

maggan, finns en hint i larsesques inlägg här ovan. :-)

Sv: Mårundan

Inte provat Bokbörsen heller men blev lite sugen nu.
Ska stå på loppis ute i snön nästa helg har jag tänkt, då ska det säljas lite böcker.

Avskydde nostalgi när jag var yngre, kanske för att vissa i familjen varit så nostalgiska, som att allt man upplever nu är skit. Livet gick fel nånstans.
Nu känner man själv att det gjorde det. Kan bli nostalgisk över många småsaker, triviala grejer man gjorde, som vissa teveprogram, kläder osv. Snöat in på techno och rave, vilket var det jag gillade mest när jag var tolv till fjorton. Och försöker gräva lite i Piteås punkhistoria, delvis för att jag missade när det hände mycket i den svängen runt millennieskiftet.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,363

Sv: Mårundan

Är inte nostalgi ofta ett tecken på lägtan efter trygghet? Man minns ju gärna saker från en period i livet som upplevts som trygg, eller att man mått bättre då.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,364

Sv: Mårundan

Vår i luften! Varit plusgrader flera dagar på raken, snön smälter, om än sakta. Det går att röka ute i tshirt. Är också genuint glad över att min ena katt blivit orimligt intresserad av vad som sker på min datorskärm, så nu jagar hon muspekaren och bokstäverna allt eftersom de visar sig när jag skriver (bland annat det här meddelandet) fan vad jag älskar katter. Haft hund och katt hela livet, och hur mysigt det än är med en stor riktig hund så kräver det omsorg som inte alla kan ge. Så det får bli katt. Men det spelar ingen roll, det är ju världens bästa djur.
Den tredje katten i hushållet brukar sova i garderoberna och har lärt sig att, när han hoppar in, att vinkla svanstippen så han drar igen dörren efter sig. På så sätt är det tyst och lugnt och ingen vet vart han befinner sig. Jävla mästare.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,365

Sv: Mårundan

Glöm det med vår i luften: Gul varning, mängder av snö väntas inatt/imorgon. Fan då.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,366 Senaste redigerad av catinzebag (2023-02-17 18:37:06)

Sv: Mårundan

Tycker det var fint att du hade vårkänslor, även fast det var falskt alarm! Jag hade också det förra veckan, det finns någonting (som de sekulära kristna brukar säga) i luften innan våren kommer på riktigt. Det är inte vår, men någonting.

Jag har en guldfisk (Roky) och en guldhamster (Teddy) som husdjur, jag tycker om det bättre än att ha katt faktiskt, men det är ju för att jag bor i lägenhet. Om jag hade ett hus hade jag fan haft katt också, men i en lägenhet är katten på dig hela tiden. Hår överallt, mjau mjau hela tiden om det är en pratare. I ett hus kan man ba öppna dörren o ba schoo ut kattskrälla. Det fattar jag! Smart katt du hade förresten.

Jag läste att guldfiskar faktiskt kan identifiera olika slags människor utanför akvariumet, de känner igen folk. Så de är mer sociala än vad man tror, hehe. Guldhamstern är mitt barns, så självklart är det mitt ansvar att ta hand om den enligt den klassiska modellen som gått i arv genom människosläktet sedan urminnes tider. (alltså att man köper ett husdjur åt barnet som läst böcker om hur man ska sköta det, sparat pengar och tjatat länge, sedan slutar det med att man ändå får ta hand om det själv när ungen tröttnat.) Men jag gillar guldhamstern Teddy. Han är en hyvens hamster.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

1,367

Sv: Mårundan

Liten väderuppdatering: Det blev lite mer snö här, så sent som idag. Nu i veckan ska det vara plusgrader och smälta bort en del. Men det är bara februari och det är ett tag kvar. Idag har jag varit i Härnösand och bastat på relaxen vid badhuset, tre bastu:ar, tre pooler, en upplevelsedusch för 250kr ungefär. Superbilligt jämfört med typ Stockholm MEN jag har hittat paradiset och det är fan Ådalshallen i Kramfors: för 55 kronor får man en vanlig tråkig bastu i anslutning till omklädningsrummen, det finns inga lyxartiklar och har man otur är man där lagom till att Ådalsskolan eller Gudmunråskolan haft gymnastik och det kryllar av epa-sluskar.. MEN! man får asroliga farbröder som tjattrar och pladdrar, skvallrar och driver med varandra. Det är så värt det varje gång. Bara det är en anledning att gå dit och basta.
Självklart är det en "vanlig tråkig bastu" man vill ha också, inga krussiduller, inga doftoljor i vattnet, ingen inlagd fågelsång som man bara blir stressad in i själen av, utan tyst och svettigt när man är själv. Kackligt om det är minst en annan farbror i lokalerna.

Jag har bokat lite biljetter för att jag ska till Malmö i slutet av mars och prata med henrik bromander, ett samtal om att teckna och berätta typ. Lite löst hur vi gör än så länge. Det blir en tågresa på över tio timmar enkel resväg, men vid det här laget är man ju van att åka tåg ändå. SJ-poängen bara trillar in på grund av allt åkande mitt gamla jobb krävde av mig. Har också märkt hur sjukt folkilsk jag blivit, drar mig verkligen för att åka å träffa folk. Känner ni så också ibland? jag har alltid varit så att jag har haft ett gigantiskt behov av att få vara själv och ensam mycket, men det har verkligen eskalerat sista året. Nu räcker det med folk man träffar på jobbet (kunder och 1 arbetskamrat max) och de man bor med. Sen får det fan räcka.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Mmmm kan relatera med "folkilskan". Träffar så mkt folk på jobbet att ibland är man bara less, oavsett hur trevliga människor man kan träffa på fritiden. Är ofta kul när man väl kommer iväg och ens ork är någorlunda ok, men om man är trött och känner att man mest bara vill vara hemma, ja då är det det man ska göra. Vila och göra saker i eget tempo. Och se allt det som något bra och nödvändigt, inte hålla på jämföra sig med andra eller skambelägga sig själv. Tycker man att omvärlden kan fara och flyga ja då får den göra det. Så får man återkomma sen när läget är rätt. Ensamma vilohelger hemmavid är bland det bästa jag vet nu, bara gå runt och plocka med grejer, småäta, lyssna musik, se film, gräva i garderober, skåp. lådor, mumla osammanhängandes, kolla på skogen (och gå i den på sommaren), kasta sopor, laga mat, kolla lite på internet, sälja skit, beställa mer skit, sortera, läsa, lyssna radioteatern Sagan om Ringen på inspelad musikkassett, stofila & kufa, sitta och fundera över saker man hittar i sina bokhyllor, kolla termometern hur kallt det är ute och hur varmt inne, lyssna på avloppsrören i huset, sova. Har typ glömt hur det var att vara arbetslös eller sånt, hur ens energi eller ork var. Nu finns (nästan) bara jobbet och hur en lägger upp livet kring det för att orka och hålla sig flytande utan att gå in i väggen eller bli vansinnig när en tänker på hur låst en är eller hur åt helvete världen är osv. Gillar sovmorgon och två frukostar, ligga i sängen och stirra. Lagom vanligt liv. Kört 100% jobb nu i cirka 7-8 år eller så. Lite varierande jobbgrad där 2015 - 2016 men jo det har rullat på. På gott och ont.

Såg iaf Cocaine bear igår på bio med goda vänner och fika och mat innan samt söndagsöl höhö sitter lite bakfull på jobbet idag. Fuck off! Men gosse vilken kolatorsk den björnen var, den kunde inte få nog. På sätt och vis var filmen bättre än det mesta av alla de större filmerna som tar sig själva på för stort allvar, av de jag sett på senaste på bio. Det här var en film som visste vad den var och hur den skulle berätta om det. Skojfrisk. Alla skämt är ju inte kul men fnissade en hel del och trivdes i allmänhet.

1,369

Sv: Mårundan

Ja det är helt rätt det där med att man ska göra sitt och sen när livet är rätt så får man ta det då. Bra att ha i bakhuvudet.

Idag har det varit plusgrader i iallafall tre dagar tror jag och det smälter undan. Jag har betalat mina skulder till jobbet (tar saker å betalar sen, all tobak i hushållet exempelvis) och har sådär sju hundra kvar, tur att det bara är lön om 21 dagar 11 timmar 11 minuter 36 sekunder. Så jag har hittat lite sätt att dra in pengapengar i hushållet. Tänkte prova på att sälja prints, aldrig gjort nåt sånt innan. Sen har jag sökt ett till jobb, inte ett nytt, men ett till. Får se om jag får det, givetvis ska man vara krånglig och skriva att man jobbar varannan vecka och undrar om det går att pussla ihop på något vis. Blir väl nej där då, men då går jobbet till någon annan som behöver det iallafall.

Bytt växellådsolja på Zundappen och märkte att en skruv skruvats åt så hårt så den blivit gängpajjad (jag har inte gjort det mig veterligen) så jag ska prova att få ut den med slagskruvmejsel, aldrig använt en sån och det låter som sån humbug. Sen ska man ju ha råd att köpa en... nåja.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,370 Senaste redigerad av larsesq (2023-03-02 19:56:48)

Sv: Mårundan

Vet inte om det är "folkilska", men har känt av en större trötthet kring samhället och allting. Gå till jobbet och försöka få en dräglig lön, betala skyhög hyra för rätt dåliga bostäder, bara vara en duktig idiot i ett skitsystem. Jag har tröttnat rejält på det och vill bara bränna ner allt. Bo under en sten och slippa allt. Satt några medelklassungar idag när jag åkte hemåt som sa "Asså, det här landet är så jävla dåligt. Korrupt och äckligt... jag kan inte ens börja beskriva allt som är fel med detta land." Om till och med privilegierade övre medelklassbarn i dyra kläder tappar tron på samhället då är det illa (eller så har övre medelklassen alltid varit jäkla gnälliga). Jag äcklas av hela tillvaron på ett oroväckande sätt. Vill inte bli en bitter gubbajävel, utan tro på kärlek, omtanke och solidaritet. Och mänskligheten.


Såg det om prints, Tommy. Lät ju lattjolajbans.

Sv: Mårundan

Ekorrhjulet är tungt alltså. Kan känna leda mot hela systemet men skyller mycket på mig själv där. Det är ju dumt. Man känner sig som en duktig idiot i vården, jobbar för skitlön som dessutom krymper. Skönt iallafall att man inte behöver anstränga sig så hört just där jag är.
Tror jag skulle avsky jobbet mycket mer om det inte var så fina kollegor. Det gnälls mycket men merparten täcker upp för varannan, hjälper, uppmuntrar och låter en ha pissiga dagar. Känns skönt att det inte är så grabbigt hårt som det var förr.
Haft en gammal kollega på intro. Hen blev varslad från stora byggföretaget i stan som riskerar att gå i konken. Hon tjänade 36 papp på att stå och måla väggar, spackla, montera. Hon tyckte det var mycket skönare än att jobba med människor hela dagarna, all oro och funderingar och uppfinningsrikedomen man måste ha för att förstå behov, hitta lösningar och hitta på aktiviteter. Då kände jag mig som en sucker. Varför ska just jag vara fattig och slösa bort tid för lite ersättning? Men vi slösar ju alla bort tid på jobbi. Hinner typ aldrig ut i solen för man har mycket annat men det har ju varit så granna dagar.

Var iallafall på kyrkan igår och åt lunch med pensionärerna. Lasagne. Sen drog vi ner till stranden vid fyren och drack kaffe i bilen. Blåsigt som attan ute.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Mårundan

Jag funderar på att byta yrke, har jobbat inom förskola/skola sedan 2003 och fritidshem sedan 2014 så ska försöka mig på omställningsstödet. Jag mår inte så bra av det här yrket, klarar inte av att jobba heltid och måste ha anpassningar på jobbet. Tänkte att om jag har ett annat jobb kanske jag orkar heltid, så får se. Vore bra för pensionen om inte annat...Fy fan vad deppigt det var att läsa oranga kuvertet! Bara stress. Kommer få 13.000 innan skatt om jag slutar jobba när jag är 65, och då har jag i princip alltid jobbat, men deltid...Antar att det är det som sabbar.

Tänker att steriltekniker kanske är något, det är kort utbildning och ok betalt. Sedan är det nördigt och man behöver inte hålla på med sociala relationer som arbetsuppgift.

Har någon tips eller tankar kring omställningsstödet eller steriltekniker som yrke?

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Mårundan

larsesq skrev:

Vet inte om det är "folkilska", men har känt av en större trötthet kring samhället och allting. Gå till jobbet och försöka få en dräglig lön, betala skyhög hyra för rätt dåliga bostäder, bara vara en duktig idiot i ett skitsystem. Jag har tröttnat rejält på det och vill bara bränna ner allt. Bo under en sten och slippa allt. Satt några medelklassungar idag när jag åkte hemåt som sa "Asså, det här landet är så jävla dåligt. Korrupt och äckligt... jag kan inte ens börja beskriva allt som är fel med detta land." Om till och med privilegierade övre medelklassbarn i dyra kläder tappar tron på samhället då är det illa (eller så har övre medelklassen alltid varit jäkla gnälliga). Jag äcklas av hela tillvaron på ett oroväckande sätt. Vill inte bli en bitter gubbajävel, utan tro på kärlek, omtanke och solidaritet. Och mänskligheten.


Såg det om prints, Tommy. Lät ju lattjolajbans.

De kanske tyckte det var korrupt från ett höger-perspektiv hehe. Tex att deras åsikter inte representeras i media (där allt ska vara PK) eller att det är fult att tjäna pengar i Sverige (för det har deras föräldrar sagt). Men hörde också att det var länge sen så få barn föddes i Sverige och att ungdomar öht saknar framtidstro.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Mårundan

Jag är ju över 25 år tills jag är 65 år - om det pensionsåldern då, på 2040-2050-talet? Finns det ens nåt som pension när jag är uppåt 65 år? Detta med pension läggs väl ner. Du ska jobba tills du stupar. Arbetslivet är som ett maskineri som drivs av blodet från knegarna. 

Det där om steriltekniker lät intressant. Jag vill bort från människor lite, inte behöva vara så social hela tiden. Märker att jag föredrar att jobba med riktigt sjuka, typ döende, just för att de inte orkar snacka så mycket. Vill bara bli lämnad ifred. Jag ska ju sikta på att bli arkivarie, speciellt med tanke på att jag har en masterexamen inom ett humanioraämne som kan vara intressant för arkivarieyrket, så lär det nog bara ta 1 år. Helst skulle jag bara gå i typ sjukpension eller slippa jobba. Varje arbetsdag är en påminnelse hur värdelöst det är att arbeta.

Sant. De kan vara redigt höger, barnen. Vore ju inte förvånande. Systemkritiken finns ju även där, längst ut på högerkanten. Jag kan förstå om ungdomar inte känner nån större framtidstro. Men den övre medelklassen brukar ju alltid landa på fötterna, tänker jag. Men känns nästan som om vi går mot nån sorts amerikansk verklighet, där medelklassen nästan helt försvinner. Kvar finns bara superrika och... ja, resten.

Nu är jag "mellan två jobb" och tar och försvinner från civilisation och åker ut till skogs. Blir finemang.

1,375

Sv: Mårundan

Nej, vi kommer nog inte få gå i pension. Du tillhör väl dessutom "fel" pensionsgrupp (som alla oss andra födda efter hedenhös ungefär) så du får gneta på tills du är 70 eller vad det nu är. Sen finns det ändå inga pengar och du får snatta kattmat att mula i dig efter att alla tänder ramlat ur käften för gå till tandläkaren har du inte haft råd med sen du var i 50årsåldern ungefär.
Passa på att njut så länge det vara, bli gammal i det här jävla sepe-landet vill man ju inte bli.

Härligt att fara till skogs.
Idag är det -18, frost inuti bilen och riktigt klart i luften. Tur att värmepumpen är på plats och till nästa vinter hoppas vi på att kaminen även den ska vara i bruk. Ja, förutsatt att pengarna räcker till det.... vi har ett huskonto med lite stålar på, stoppat in från stipendier och sånt där, ifall liksom varmvattenberedaren kraschar så ska man inte behöva stå utan varmvatten längre än nödvändigt. En kamin är dels oerhörd trivsel, går att laga mat på (vi har en sån ståendes som man kan lyfta på "toppen" på) ifall strömmen går, vilket hände så sent som för ett par veckor sen - och så självklart värmen. Gjutjärn är ett väldigt trevligt material för det ändamålet.
Nu ska jag iväg och basta, veckans tredje bastubad. Verkligen en livshöjare.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig