Sv: Mårundan

Vad fint med mässan och besök i Umeå. Skulle gärna hälsa på i Kramfors nån gång!
Hur länge tar det att åka Umeå-Kramfors? Tar 2-3 timmar att köra till Umeå från Piteå.

Norrbotten och Västerbottens kust är  ganska platta överlag tror jag. Sjukt när man vuxit upp så och besöker Göteborg eller Stockholm. Alla jävla berg och backar. Anders Teglund skrev bra om Göteborgs alla backar i Cykelbudet.

Här i Norrbotten är det mest tall och gran.

På tal om bokaffärer vill jag besöka Pilgatans Bokcafé eller vad det heter i Umeå. Verkar fint. Vi var väl dit en sväng under Littfest Tommy? För några år sen när vi reppade Lystring.

Gjort färdigt en intervju ikväll till ett engelskspråkigt zine jag håller på med. Går långsamt. Kanske blir klart till hösten. Kommit på en rolig titel iallafall som nog kommer irritera en och annan mörkerman.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,302

Sv: Mårundan

Det tog tre timmar ungefär enkel resväg, så 6 timmars bilfärd mellan Piteå till Kramfors då smile

Japp, vi var där en sväng. Tror det var då som jag köpte "Psykonauterna" av Ernst Junger, men jag kan ha blandat ihop tillfällena. Vet iallafall att den är inhandlad där.

Berätta om titeln!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,303

Sv: Mårundan

Ahh nu har man börjat nya jobbet och det är så roligt. Alltså jobba på mack är verkligen SÅ roligt big_smile Massa roliga personer, man får arbeta med händerna och hela dagarna står man å snackar skit med folk. Hur nice som helst. Och man får äta korv å dricka kaffe gratis, så jag har bara ätit korv å druckit kaffe sen i måndags. Idag ska jag nog varva ner lite å ta en macka eller något istället.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Satt och väntade på ett telefonsamtal som aldrig kom idag. Medan jag väntade lyssnade jag bland annat på vallåtarna. Jesus, vad hemskt! Bäst var nog KD:s låt som lät lite Tomas Ledin. Sämst var utan tvivel AfS som anlitat nån Kiwi and the dogs eller vad de hette som gjort en hemsk, hemsk låt. Typ billigt dansbandigt syntkomp och nån gubbe som sjöng om att han hatade globalister och nu ska Sverige bli svenskt igen. I kommentarsfältet surnade nån till när en gubbe föreslog att låten skulle ut på Spotify. Den som surnade till sa att "Spotify är antivit skit." Det var hemskt att höra dessa hemska låtar (SSU:s låt var också skräp. Men den var mest medioker och gick in genom ena örat, ut genom andra). Fick lyssna på "Racist, Sexist Boy" med the Linda Lindas efteråt. För att återfå nån sorts hopp om mänskligheten.

Tog en promenad runt i stan. Saknar skogen. Åker tillbaka till den imorgon. Blir skönt. Ute i parken satt en man helt ensam och spelade "Let it go" från "Frost"-filmen.

Sv: Mårundan

Nu idag kom känslan av att defintivt vara tillbaka på jobbet och det var tungt. Fy farao. Nu är allt sommarskoj slut. Visst, klart det händer mer lattjo saker men nu blir det väl vila på helger och sånt. Stor känsla av meningslöshet. Man tycks omgiven av fattiga & privatiseringsdyrkare som pissar sig själva i ansiktet, gigantelpoolsägare som grinar och skriker om energipriser, kadaverätande svennar som är experter på vegankost, högutbildade & totalt obildade, misogyna tystnadskultursbyasvin som pratar om "gemenskap", duktiga & präktiga medborgare som köper kvinnor från asien, okritiska röster i sömnen om livsvillkor, klass, familj, framtid och vad som ligger på tallriken, reproducerande av klyschor bestående av spillror från klyschor osv osv, prat om "kostnader" och allt som är fel men inget prat om individuell massbilism, cancerprodukter, nöjesflygande, livsmaxande, offentlig reklam, parlamentarism, allt som "återvinns" så att giftkretsloppet & produktionen & konsumtionen är oändlig, män inuti mansnormer som befinner sig inuti mansnormer men låtsas att något sådant inte existerar så att de kan ostört ägna sig åt sina favorithockeyspelare, de som redan är våldtäktsdömda eller kommer att bli det i framtiden.

Det har varit en fantastisk tid på året och en har laddats av subversiv energi av alla fina människor en känner eller lyckas möta. Det är det som är den riktiga världen, utopin, som en ibland kan rymma ut till och leva glad homo sapiens i, på rymmen från fördärvssamhället. Tack alla för allt underbart. Nu dröjer det ett år till innan det händer igen... nej skojja bara, händer väl säkert mer sköj i höst i vinter, även om orken och energin kan tryta lite. (MEN VÄLJ LIVET DÅ GÅSSÄ!!! men nej, jag har inga sociokulturella eller whatever möjligheter att bli något annat än en knegare ((och alla andra alternativ är ju ändå uteslutna och jag vill ju inte vara något annat)), jag har försökt men "har det inte i mig", beroende på det gamla vanliga tröket om klass, uppväxt, självbild, livssyn, självförtroende osv. När den duktiga & kreativa & genomtänkta & planerande klassen sitter och bygger karriärsimage är jag på Lidl och ÖoB och klämmer på olika lockande plastförpackningar). Precis när orken har kommit tillbaka under ledigheten ska den dräneras igen och en ska gå från människa till odjur och fyllas av hatets alla former, som en gammal engångsplastmugg. Att säga upp sig från "fungerande" jobb är ju bara att dra ut på lidandet och krånglet. Det gäller att stålsätta sig men ändå lämna öppet för att blöda ur sin mjuka mage. Så fort man mår dåligt på grund av jobb får man höra att det är ens eget fel, man har sig själv att skylla - EGET ANSVAR. Eller ska man försöka försörja sig på något konstnärligt...? Nej fan inte i denna tid av överproduktion och "alla har en historia att berätta"-slasköverflödet + att jag har ju inget uppenbart pedagogiskt & samhällsförbättrande & intellektuellt tydligt budskap i det jag gör så då är man ju inte omfamnad av samhällsbyggarna, så då får man fortsätta böka runt i leran - där man trivs allra bäst (för att man inte känner till något annat).

Noll jobbork, noll tillväxt, noll framtidstro. Med dessa bevingade ord välkomnar jag hösten och allt som komma må. Eller för att citera slutorden från en av världens bästa filmer, The Beyond, 1981:

"And you will face the sea of darkness, and all therein that may be explored."

Sv: Mårundan

Hehe, kan bara hålla med B-pappa, om allt. Vill helst gå i ide, är den dominerande känslan just nu. Lite bränd på jobb och strul hemmavid.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,307

Sv: Mårundan

Jag har också bränt mig.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Mårundan

Äsch inte ska vi / ni hänga läpp nu eller, nu är det ju onsdag och måndagsjobbångesten är över. Men ja visst det händer ju annat i livet än bara det. Jag kanske inte ska grina så mycket över allt. Bit ihop och håll överläppen styv, B-pappa! Bara 30 år kvar till pension! Mellan jobb och sömn finns det roliga stunder. Om en orkar.

Nyckeln i allt är väl ändå att inte gå å gräva ned sig, även om det behövs ibland också för att fintänka lite på sin kammare. Var inte rädd för att höra av sig till folk (säger jag, som är sämst på det men jaja). Ha en fin vecka.

Sv: Mårundan

Ser på valvakan. Åkesson och gänget dansar limbo. Alla män i SD ser ut som nazistiska brats. De är verkligen Sveriges Trump-parti. Ju mer stagnerade och mitten-liberala alla andra partier blir, desto större blir SD.
Har väl aldrig haft större hopp om parlamentarismen men drömmen om nån sorts vänstervåg vill inte dö. Nooshis tal var ganska fint.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,310

Sv: Mårundan

Nooshis tal var fint men att skylla på att alla stödröster dragit till MP var lite tamt. Taktiken lyckades inte hela vägen. Men hon står rakryggat och det hoppas jag resten av partiet gör också.
Trist att valrörelsen bara kretade kring partiledarna, V:s affischer var ju verkligen bara "Nooshi 2022". Liksom, det är ett parti sprunget ur arbetarrörelsen.. jaja. Man orkar inte ens bry sig.
Nu blir det politiskt kaos ett tag till antar jag, när det är så jämt. Eller så får vi packa väskan och hoppas vi kan hålla nån fanzineträff i det där schyssta lägret vi alla ska förpassas till nu när SD aspirerar på ministerposter. Fy för fan.

Fy för fan i övrigt också. jag har varit så mkt i media på sistonde och är så jävla in i själen trött. Orkar knappt gå upp om dagarna nu längre. Tur att man inte har så många pass på jobbet inbokade.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Word ovan. Tråkigt att höra med tröttheten, Tommy. Hoppas chans på vila kommer.

Forumet rullar på som vanligt. En fast, trygg punkt i tillvaron. Så hoppas jag att det kan upplevas och / eller mer än så.

Sv: Mårundan

Ja, fy fan vilken skit du haft Tommy. Hoppas du får det lugnt nu framöver.

Märkte att det bara var fem timmar från där du bor till där jag bor. Det är ju i princip nästgårds jämfört med nu.

Här är det ångest och tandgnisslan fast ändå bättre än för ett år sen på vissa sätt. Pandemin ledde livet helt ur spår får man säga.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,313

Sv: Mårundan

Liten korrigering angående Nooshi, trist nog så verkar ju hela satsa-på-landsbygden ha fallit just för att det enda V hade att locka med var billigare bensin. Förvisso något som inte är oviktigt i glesbygden men kändes lite tamt politiskt att också vara ett parti som "lockar" med det. Dom hade ju kunnat gå all in i Sollefteå för sjukhuset, men den tog Centern som växt lavinartat eftersom deras påläggskalv säger som det är i tv "Folk är förbannade, klart dom ockuperar, dom känner sig svikna, vi måste göra något". Vips gick C i Sollefteå från 19,6 (2018) till 39,9 (2022) vilket är helt jävla sjukt. Men det var så enkelt. Det finns en fråga _ALLA_ förenas i och där det är så lätt att faktiskt tycka rätt. V i samma kommun blev mindre än SD. Herre min skapare.
Här i kramfors blev S störst med 41,7% av rösterna "tätt följt" av SD med 16%. De bildar styrning med V som backade även här.
Just Västernorrland är spännande eftersom det är en stark konflikt mellan fattiga Ådalen och wannabe-stad-Sundsvall, i Sundsvall är M ganska stora - men totalt utraderade i Ångermanland. Här är M som ett litet konstigt extremistparti..
M går till val på att flytta resurserna till Sundsvall, stärka Sundsvalls sjukhus på bekostnad av Sollefteå sjukhus. Jättespännande konfliktlinje faktiskt.

Personligt så har allt börjat landa nu, med det som hänt. lämnar en stark bitter smak i munnen och en ganska påtaglig.. vad ska man säga, uppgivenhet? Känns inte kul något alls. Uppgivet och deppigt allt som hänt och allt vad det lett till. Jag tänker att jag får hålla mig på min kant. Tycker om att hålla mig för mig själv. Passar perfekt att bo i by som man får vara ifred i, fast om det totalt skiter sig kan man hälsa på hos grannarna.
En kompis har flyttat upp också och bor i grannbyn.

Du får absolut bila ner vid tillfälle Hunden big_smile Det hade varit så trevligt.

Tack för alla era fina ord också.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Kändes tråkigt när V beskrev post-valet att de inte borde satsa på att vinna över "Roy och Roger". Andades nån sorts förakt för arbetarklass som inte bor i urbana områden. Men ja, har ju motvilligt röstat på V de senaste... ptja, 16 åren eller så. Och kände absolut ingen entusiasm att rösta i detta val. Har nog aldrig tyckt så illa om parlamentarismen som jag gör nu. I mina föräldrars lilla kommun blev SD störst (delvis för att de vill återöppna ett seniorboende som förra, S-ledda, kommunledningen ville lägga ner, men mest var det säkert för att det finns en hel del reaktionära rasister där, som det gör i hela jädra Sverige tydligen).

Hemsk sak som hänt, Tommy. Hoppas du kan landa och lämna det bakom dig.

Jag har gått på tre arbetsintervjuer på två dagar och är inne i den svängen. Tänker mycket på pengar och karriär. Urk! Imorgon ska jag teckna och lyssna på podd och göra äppelpaj.

1,315

Sv: Mårundan

Imorgon börjar mini-turné för mig: Åker till Göteborg och ska prata på seriefest i väst:

Tors 27 okt kl 18–19
PANEL: Den svältande konstnären i gigekonomin
Serietecknarna Malin Granroth (En klump i magen)
och Tommy Sundvall (På äventyr i senkapitalismen)
i samtal om kulturens roll i en kapitalistisk värld.
Samtalet leds av Helena Bergendahl. Avslutas med
mingel på Kulturhusets takterrass.

Därefter blir det kvällståg (älskar att åka tåg på kvällen, favoriten var länge restaurangvagnen på snälltåget, sitta där med kaffe å läsa medan sverige susar förbi.. men numera är bistrovagnen på Vy Norrtåg riktigt mysiga. dricka trocadero å käka deras gräddstuvade renskav med potatismos och lingon är bara det ett skäl att åka med dem) Tågen är lagom dyra, personalen jättetrevlig och det är trevligt att åka tågen. Varma vintertid å lagom svala på sommaren.

.....MEN SOM SAGT - från Göteborg till Stockholm å Marx2022, där jag är med här:

Fredagen den 28 oktober öppnar vi konferensen Marx 22 med en skål på ABF-husets restaurang Cirkeln.
”Filosoferna har endast på olika sätt förklarat världen, men vad det gäller är att förändra den”, skriver Marx i Teser om Feurebach. Dessa flitigt citerade rader leder oss ibland till en relativt enkel uppdelning mellan teori och praktik. Men hur ska vi förstå de verksamheter som inte enkelt kan placeras som antingen eller? Så som konsten, musiken, poesin, dansen och filmen?
Under kvällen hör vi ATHENA FARROKHZAD läsa ur sin nyutkomna diktsamling ”Åsnans år”. Enligt förlagets beskrivning rör sig diktsviten ”från berättarjagets vardag till vilda fantasier om åsnans olika skepnader och längtansfulla sånger om dess stundande uppror. Arbetskritiken samsas med skildringar av döden i diasporan, och moderskapet framträder i ett nytt sken under stoets antropomorfa natt.”
Vi kommer även samtala om hur det går att gestalta samhällskritik visuellt, så som genom formgivning, serieteckning och illustrationer. Medverkar gör TOMMY SUNDVALL, serietecknare och aktuell med boken ”På äventyr i senkapitalismen” (2022), ISO LINDH, illustratör och grafiknörd som jobbar som lärare i serieteckning och har gjort uppdrag bl.a. åt Arbetaren, Brand, IF Metall och RFSL Ungdom samt KARIN Z SUNVISSON som är satirtecknare, illustratör och bildkonstnär. Karin har även startat Tecknaruppropet.
Fri entré. Dryck och enklare mat finns till försäljning

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,316

Sv: Mårundan

Jag verkar ha åkt på coronan, är jag sist av alla eller är det här en ny våg?

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

1,317

Sv: Mårundan

Du är nog sist av alla! Det var verkligen i sluttampen. Längesen man hörde något om covid nu, känns som det börjat få samma status som alla andra smittor nästan. På gott och ont. Trist att folk är såna sjuka vanedjur att de återgått till att jobba halvsjuka, inte tvätta händerna och packa sig som sillar.  Aja. Planeten är ändå död efter vår generation + nästa så vem bryr sig, känns som folk tänker så. Uppgivet. Last days of rome typ.

Jag har börjat närma mig tillsvidare på jobbet, innan jobbade jag ganska ryckigt (en vecka, ledig tre dagar, två dagar jobb, ledig en vecka, jobba en vecka, jobba helg, jobba måndag men sen ledig osv) men nu har jag börjat få sju dagar jobb, sju dagar vila-scheman och det känns bra. Såhär års är det stendött på jobbet så det är ju ingen stress heller.
Hörde precis på radion att snön ska göra entré i Ångermanland imorgon. Snöblandat antagligen eftersom det knappast lär sjunka till under nollan den närmsta tiden (ska vara typ +8 på torsdag) men ändå. Snart är vintern här...

Tecknar vidare på nästa bok och har kommit ~20 sidor på serie 2 av 4. Det går undan. Blir nog klar mot våren.
Sugig månad också, rent ekonomiskt. Fick "bara" lönen från macken, och föregående månad har jag inte haft så jättemånga pass... sambon sjukskriven, så det är ganska knapert och det är fan bara den sjunde idag. Som tur är så trillar det in galago-pengar, en lite större lön, bildupphovsstöd-pengar.. så det ska nog lösa sig. Men som om det inte vore nog så står julen runt hörnet och den ska ju bekostas. Mat ska handlas.

Sen glömde jag ju bort att vi får ju inte en spänn här uppe för höga elräkningar, för elen här är billig. Men det går på ett ut eftersom det är dyrt att värma upp ett hus i norra sverige. Jävla idiot-regering. Inte min regering. Ska bli härligt när det här eländet imploderar eller rasar samman. De har suttit i två månader och redan smulat sönder vårt anseende utomlands med hur man kryper för Turkiet (å andra sidan lever sverige på myten om sin solidariska välfärd, vår progressiva feminism, vårt fina klimatarbete så det är väl bara på tiden att de här myterna spricker) och fått Finland att undra vad fan vi håller på med. Sen lovade de 10 kronor billigare bensin och blev typ 70 öre som ändå äts upp av inflationen. Härligt. Bra att alla de här bensinupproret-tomtarna vänder sig mot sin fina borgerlighet. Var ju nån som skrev att "man kan säga vad man vill om sossarnas stöd, men dom lovade iallafall inte tio kronor billigare bensin utan bara att den skulle sänkas".

Den där napoleon-halvfiguren borde verkligen överväga om det här var en så bra idé... haha.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Knapert! Vi har inte börjat elda ännu vilket nog är ganska dumt. Det brukar sänka elkostnaden med ett par tusenlappar i månaden, minst. Minus fem och tuff frost på bilen imorse.

Arvodet från Lystring räddade verkligen förra månaden. Vi firar inte så mycket jul och inte med några mängder av julklappar så den kostnaden är liten för oss i alla fall.

Hur är det att jobba på mack?
Såg att du skrivit om det i nya Galago men har den inte.

Coronan är inte död för alla, är fortfarande rätt Isolerad häruppe. Svårt att veta hur man ska bete sig när alla andra lever loppan. Men ja, de som är svaga får dö så alla starka kan lattja på, det känns som budskapet i samhället. Inte för att jag skulle vilja att alla höll sig inne ett år till, men nån slags gyllene medelväg borde det finnas.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Mårundan

Hör sällan talas om covid. Och när folk pratar om det är det som de pratar om en gammal dum grej som vi lämnat bakom oss, som kärnkraftsmotstånd. Och med tanke på att de var 14 pers som låg i intensivvård förra veckan och vi inte alls ens är i närheten av smittosiffrorna för bara ett år sen är det väl förståeligt, kanske. Inte ens inom palliativ vård pratas det särskilt mycket om covid, annat än att vara försiktig och inte gå till jobbet sjuk. Jag lär nog aldrig mer jobba med feber som jag gjorde april 2019.

Gött med schemat, Tommy! Härligt att ha en hel vecka ledigt. Då kan du ju både återhämta dig och jobba på med serierna. Blir kul med att läsa nästa bok. Tror våren blir bra. Också haft det knapert och eländigt. Haft 5 jobb på 3 månader och ändå inte klarat mig. Nu ska jag börja jobba typ 75%. Så är väl på grön kvist snart igen. Även om jobbet nog bara kommer hålla 15 veckor. Hoppas kunna jobba på med de serier jag arbetar på då. Hade varit lyxigt att kunna jobba och göra serier.

Sv: Mårundan

Kul för er som aldrig ser covid. På mitt jobb är det patienter som har covid med jämna mellanrum. Även av de som jobbar, senaste i förra veckan. Men nu är det inte så kaosigt längre, mer som en influensa i mängden som om man har otur levererar extra bieffekter. Typ alla har väl fyra sprutor i kroppen också.

Sv: Mårundan

Jobbar inom palliativ vård, som personlig assistent, och det är knappt nåt prat om covid som nåt som pågår. Den har väl blivit som en influensa i mängden, som autotrof skriver.

1,322

Sv: Mårundan

Jag tror att jag kan ha det här upplägget (jobba deltid och teckna) för att vi bor så pass billigt jämfört med hur det hade sett ut i Stockholm, där måste man ju nästan jobba heltid om man inte gör avkall på allt möjligt. Typ äter sämre för att ha råd att rita eller så. Det är helt sjuka prisnivåer på allt, morsan betalar typ 12.000 för sin trea i farsta. Och då ska man sen lägga på internet, el, sl-kortet på en tusenlapp, mat som är svindyr.. å hon jobbar på lager och får väl ut en 19 efter skatt eller nåt. Skitkul tillvaro :-/

http://detgrymmasvardet.se/ nu kan ni se, officiellt dödförklarad. Ni som prenumererar får sista numret när det kommer (och ska ha fått nr 42 nu?) men sen är cirkusen över. Drick en gravöl, håll tyst minut, skjut av fyrverkerier eller vad som känns lämpligast att göra.
Jag kan tacka svärdet för att jag fick vara med så mkt i början av min "seriekarriär" och sen har det blivit färre och färre. Ofta för att det är så kort mellan varsel och deadline så det är sällan man hinner producera något... eller om det man kan bidra med fungerar o.s.v.. så det sista jag gjorde för svärdet var en text om svenska filmer. Men den blev jag nöjd med så det känns helt okej.

Har både tråkiga och trevliga minnen av svärdet och jag tycker att när svärdet är som bäst så är det verkligen den bästa kulturtidskriften i sverige, när den är som sämst så har den knappt fått stå i bokhyllan med de andra. Högt och lågt, som det alltid har varit i fanzinesvängen och det speglar ju av sig. På det stora hela kommer jag sakna det, vi behöver fler tidskrifter som publicerar serier, underjordskonst, text etc. Inte färre. Nu finns ju bara MAL och Galago kvar, varpå den förstnämnda är så pass nystartat att det inte känns helt säkert att det blir en långkörare. Jag hoppas ju på det.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

R.i.P. DGS. Är ju en "OG", som Dam på dekis sa till mig i juli. Var med i första numret. Känns trist att det lägger ner. Är med i senaste, det nästsista numret, men inte fått det än (pga främst poststrul verkar det som), så vet inte hur det är. Ser dock bra ut.  Tycker framförallt de senaste årens tjocka nummer som höjdpunkter i Lystrings utgivning. #40 var superbra. Håller helt med om att det behövs fler tidskrifter av DGS-kaliber. Vi får göra flera Nya Arbettidningar.

Sv: Mårundan

Men whah haha Norrland kommer få en ny Klondike-rush, fast i form av att alla serietecknare vill flytta till ett hus vid älven och jobba på en mack istället för att hitta guld. Living the dream man!! Vet inte hur man orkar bo i Stockholm, får flyktkänslor minst en gång i halvåret, men får bo kvar tills barnet är gammalt nog att ta hand om sig själv iaf...sen kommer jag, håll ett hus åt mig!

RIP DGS som tog in en avig typ som mig i värmen med mina serier som jag aldrig trodde kunde bli publicerade, kommer alltid vara tacksam för det. Hade ju bara fått mer tillrättalagda serier publicerade innan, trodde aldrig någon skulle vilja ge ut något som jag gav ut i mina fanzines. Nu försöker jag söka lite pengar för att ta tjänstledigt och rita på en till bok, men får se. Tills dess så ska jag försöka få ihop ett tredje nummer av HELLRESER iallafall!

Har med en helt ny serietecknare från Malmö,en ung kille som blivit refuserad av serieskolan vars stil och berättarteknik påminner lite om Lars Nilssons serier i "vem var Lars Nilsson", iaf på det han skickade mig när jag frågade om han hade något.

Sen får jag se vilka mer som är med, men är kul att blanda lite nya och gamla rävar. Har också skrivit en spelningsrecension, den är anonym eftersom jag var rätt bäng när jag skrev den, och skäms lite för vet inte om den är bra så då är det skönt att vara anonym.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Mårundan

Håller med om en massa saker. Bra tråd detta. Har jag något att tvångsmässigt tillägga.... Nämen fint att ta del av folks tankar och bestyr. Jaså haha sa Dam på dekis det till dig ja, Lars. Det är en rolig filur det. Snäll och rolig. Ja det är alla andra i denna tråd och forum med för den delen. Vet inte om jag räknas som OG DGS men sannolikt gör jag det (viktigt!?). Minns hur jag smög på olika Myspacekonton runt 2009 typ och såg olika kufiska typer som namedroppade DGS och kanske DGS hade ett eget Myspace? Minns inte. Eftersom jag var så totalt off på denna tid och privat inte hade internet så kändes det omöjligt att få tag på tidningen, eftersom jag hade glömt Adlibris och allt sånt eller liksom, jag kände mig bara helt frånkopplad. Sen beställde jag nummer 1-5 av Apoteket i ett hujj och sen sa Henrik Möller (som jag hade varit bekant med ett par år då) åt mig att skicka in en text till 6an och på den vägen blev det. Ett par år innan hade morsan lånat Mö!!Mö!!-boken på biblan åt mig och det var då jag kom i kontakt med mycket grejer, även om jag läst svenska serier sen 90-tal och 00-tal.

Jag är också med i nummer 42 och det är absolut en sluten cirkel på flera sätt, sätt som jag inte ska bre ut här. Men jag kan säga att Svärdet och världen runt om den har lett till så mycket roligt och givande, människor, kärlek, konserter, vänner, äventyr och tokerier. Det är svåröverblickbart och omfattande. Många historier om dessa år finns att berätta, vissa mer kända och vissa än idag oberättade och obskyra. Eftersom jag har en nästan lite osund, haha, relation till svensk underjord och dess invånare, händelser och verk så har jag lagt en del tid på dokumentation och kartläggning av detta, vilket haft en växelverkan med tillexempel Svärdet under åren. Det har också varit mycket som tagit tid, ork och fokus - ibland givande och ibland frustrerande.

Jag är väl kanske inte idag nöjd med allt jag har skrivit och gjort och så tänker jag att det kanske är för de flesta men poängen är kanske något större, en blaska som samlingsplats och inspiration osv. Särskilt de tidiga åren minns jag som omvälvande för mig, hur en hel värld öppnades för en. Och hur en viss PL runt slutet av 2011 sade åt mig via mail "bli kompis med Lars Nilsson" och det direktivet följde jag - första gången jag mötte Lars så stod denna scenkrigare och kopierade zines på offentlig kopiator för fullt, jag såg Lars på avstånd med ryggen vänd mot mig och jag tänkte "Det där måste vara Lars...!" Sen åt vi varsin falafelrulle och snicksnackade lite. 10 år sedan nu cirka. Oj denna story har nog jag dragit förr. Ja nu gaggar man. Så ja tack alla från alla år.

Vi här på forumet finns ju här och nu, har våran plattform här. Det är bra i sig. Och svincoolt med Umeå zinefest runt knuten. Vad vill jag säga med allt ah jag vet inte, det känns så stort och omvälvande när en tänker på allt det här, alltså inte bara DGS, utan lite typ "hur hade det varit utan allt det här?". Livet har ju inte alltid varit en dans på rosor, men rent liksom kultur eller sammanhangsmässigt har jag aldrig haft något att klaga på egentligen (även om jag gnölat och krånglat ändå ibland). På gott och ont så har en blivit en mer sammanhållen & "sansad" (relativt) person, "vuxit upp" i "scenen" och tagit sig genom olika omvälvande livsfaser och livshändelser, sånt som sannolikt gått mycket sämre utan alla klipska och goa personligheter här och runtom.

Ta hand om er och så, hörs och ses framöver.