Sv: Mårundan

Vi hade frost förra veckan men runt fyra-fem grader på morgon. Härligt friskt. Tar på mig flisen.

Nattåg är fint. Jag brukar sova dåligt men det gör inget. Det är nåt speciellt med att ligga där och lyssna på ljuden, känna krängningarna, på väg genom landet. Och sen vakna på morgon och vara i en annan landsända, kolla på husen och fälten. Blir melankolisk och sällsam i sinnet.
Mest mött jobbiga eller irriterande typer på tåget. Minns en rik, nordengelsk familj som skulle upp och sova på träkoje-hotellet i Harads och ville se björn. Lycka till. De bråkade ständigt med barnen. Det var klurigt att förklara norrbottnisk landsbygd för dem. Måste vara stor kontrast när man kommer från den där tätbefolkade djävulsön.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,202

Sv: Mårundan

Faaaaan nu har det här jävla fjantlandet satt datum för när hemarbetet ska avvecklas, måste tillbaka till mitt jobb vid månadsskiftet :-////
Verkligen sämsta jävla nyheten på länge. Vill inte sitta på kontoret och uggla.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

HAHAHAHAHA
Ryck upp dig, ta dig i era jävla whitecollars och sätt dig på bussen med fyrtiotusen deltasmittade gymnaiseelever som dreglar smitta över dig precis som vi andra får göra varenda dag. Nä men fattar du jobbar ju med säljidioter i stockholm, dina arbetskamrater lär ju va puckon och fikarummet suga.

1,204

Sv: Mårundan

Haha kommer ni ihåg den här liraren? https://www.youtube.com/watch?v=iDjgLwjP1nc
Hade nästan glömt honom helt och alla andra riktiga knasbollar som satt i riksdagen för SD (och framförallt runtom i landet) innan de fick fart på sin nolltolerans-grej och blev om ett vulgärare moderaterna. Minns någon SD-pusslet i Galago? "Hjälp William Petzäll hitta till sina narkotikaklassade mediciner men se upp så han inte blandar dom med alkohol!"

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Nu tycker ju inte jag att vi / jag / nån ska hänfalla åt bakåtblickande eller tillochmed nostalgi men satt och slösurfade lite i början på gamla trådar och skrattade gott åt gamla inlägg, var ju rena rama Metallica-konserten förr i tiden, det här forumet, fullt ös och mycket attityd - sånt håller jag personligen inte på med längre men är helt ok med om andra ägnar sig åt sånt. :-D ;-) :-o

Eller ok alltså gör vad som helst, var hur nostalgiska ni / jag / du vill, whatever, inga problem.

1,206

Sv: Mårundan

Äh, det handlar ju om utveckling. Vi utvecklas ju och man är på olika stadier i livet osv. :-)
Jag gillar att allt är kvar också, alla de där första inläggen, gud man var ju som en annan människa...nästan. Jag var nog rätt lik då när forumet startade. Jag undrar än idag hur jag orkade jobba 140% (2 jobb) och ändå ha tid att producera Paddsatan på löpande band. Numera har jag "bara" ett heltidsjobb och orkar knappt tänka på det...

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Sitter på jobbet. Känner mig lite sur och less. Märkligt när man blir så här livstrött. Vill bara lägga mig och sova. Tristessen på jobbet hjälper inte. Det är mycket väntetid.
Var i alla fall in till stan och gick på musikkaféet/lunchrestaurangen som min gamla arbetskollega startat tillsammans med Ronny Erikssons son Josef. Det var fint. Åt en god ciabatta med hummus och rostad blomkål. Vegansk mat, Fair trade-hylla, lite böcker och skivor, organisk läsk. Köpte Anders Teglunds Cykelbudet som jag läste om i Arbetet (tror jag det var). Håller själv på att skriva en sån där skitjobbsskildring om när jag jobbade i Göteborg. Vete fan om Teglunds bok är bra men kanske. Gillar att det är i dagboksform. De hade Mats Jonssons serier också och mer från Teg Publishing. Kom in några hippies/hipsters som hängde runt. Bra ställe. Skönt och lugnt. Kan nog bli att sitta där en del och hänga. Tänkte fråga om de ville sälja mitt fanzine men blev för skamsen. Får göra det nästa gång. Nästa nummer blir nog lättare att sälja in, mer bandintervjuer med delvis lokal anknytning.
Imorgon kommer kungaparet till stan och hyllar Piteå för att vi klarat oss i 400 år. Min kollega sa att det varit en kommitté på torget nu i veckan som stått och pekat i hällregnet. Måste väl klura ut var det är störst risk att krypskyttarna ska gömma sig.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Mårundan

Ja sitt där och häng du Hunden! Låter trivsamt. Och klart som fundra sa korvspad flundra att de ska ha zinet, denna text-grundbult i ja vad man nu vill sätta in det i för sammanhang.

1,209

Sv: Mårundan

Shit, har gentrifieringen nått er också?! ;-) Det är sådär det börjar, sen höjs priserna på fastigheterna och det börjar dyka upp fler å fler människor söderifrån.

Idag är jag på kontoret, på jobbet, efter en vecka norrut. Kaffet smakar piss, det var smockfullt på pendeln å inte en käft håller avstånd eller något. Det pratas i mobil med högtalare på så alla får höra samtalet. Något horbarn lyssnar på musik med hörlurar och glor ner på sin spotify-spellista. Biljettkontrollanter med 5 väktare i släptåg ifall någon skulle få för sig att säga emot. Dyr lunch ute som smakade okej men inte värt sitt pris. Öppet kontorslandskap som ska ersättas av "aktivitetskontor" inom ett par månader. Inser nu när jag fått vara hemma så mycket hur jävla sugig arbetsmiljö det egentligen är. Det blir liksom inte bra, privilegrat eller lyxigt bara för att man sitter bakom en datorskärm och har sin egen plats (inte ens det har man snart längre) man blir ju fortfarande behandlad som en hund. Som i Dilbert. Precis. Som. Dilbert.
Min största dröm är ett eget rum, precis som Dilbert.
Min största skräck är att behöva prata med HR, precis som Dilbert.
Jag sitter i meningslösa möten som hade kunnat vara ett mail, eftersom det bara är information. Precis som Dilbert.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Snart kommer dina katter (i brist på en rund liten hund) börja prata med dig och utnyttja dig för sina egna politiska syften.

1,211

Sv: Mårundan

Haha ja, men så är det ju typ redan. Det är iallafall inte jag som bestämmer här hemma.. det är två små fyrbenta skithögar som inte ens pratar samma språk som jag. :-/

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Haha, Dilbert-tillvaron. Undrar vad ens egen tillvaro är lik? Daniel Ahlgrens Supertråken tänkte jag på häromdagen, i relation till mitt liv.
Visste ni att Dilberts skapare är en Qanon-kramande konspirationskramare som älskar Trump numera?

Menar du att musikkaféet leder till gentrifiering Tommy? Vi har haft ett kafé som fixade veganska luncher i typ tio år, det lades ned för typ 5 år sen. De ordnade spelningar också. De här nya stället är en fortsättning på gamla kaféet, med namn i samma tema. Piteå har massa restauranger nu. Affärskedjorna och de lokala affärerna lägger ner sakta men säkert men det verkar finnas oändligt med efterfrågan för kaféer, sushi, burgare, pizza och ett par lyxiga krogar.
Skulle säga att vi skyddas mot gentrifiering genom att vi bor så långt norrut men kanske inte. Nu kanske allt ändras medan sossarna pissar på sig av förtjusning över all miljövänlig stål och bilbatterier som ska produceras häruppe. Massor av jobb säger dem, blir det.
Stålverk 80 säger jag bara. Vi får väl se. Samtidigt släpper SSAB ut mest av alla storföretag i landet.
Var upp på ett berg i söndags med brukaren. Börjar bli mycket vindkraftverk i Markbygden. Kanske är de snart uppe i 100 verk. Det är väl bra. Stan är full av vindkraftbyggare från Polen, Slovakien, Danmark. Brist på lokal kompetens eller kanske billigare arbetskraft utifrån.
Nåja. Undrar hur ett gentrifierat Norrbotten skulle se ut? Hipsters häruppe gillar ju att göra stil och merch av hur norrbottniska de är. Kepsar med coola Norrbottensmotiv. Northern Hooligans osv.
Det är väl kul om folk flyttar hit söderifrån men samtidigt störande när det ska fjäskas för rika utbölingar. Vi som bor här redan är väl inte kattskit?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Mårundan

Ute och gick runt vid Flottsbro och Masmo idag. Såg tre rådjur och flera tomma kartonger/väskor med Bosch-loggan på (antagligen dumpat stöldgods) i skogen. En bil körde förbi mig med registreringsskylten "49SLANG". Gick på loppis och tänkte långt och länge på att köpa grejer (typ en bok om kvinnor i högerextrema rörelser, en t-shirt med texten "JAG <3 HANDBOLL" eller en asstor tavla med naken donna - helt broderad. Nån hade verkligen varit dedikerad i sitt snuskeri. Visst, en naken kvinnokropp behöver inte vara snusk och sisådär, men den posen och sättet brösten blottades - det var snusk. Jag känner igen snusk när jag ser det), men gick tomhänt därifrån. Länge sen det var liv i luckan på loppistråd, va? Ska nog åka iväg på onsdag för, bl.a. loppistur i en för mig ny stad, så kanske blir mer action i den tråden nästa vecka.

Spännande med hur den motsättningen dyker upp både här och var. Detta med att det fjäskas för rika utbölingar. Är ju nåt jag känner igen från Småland, Gotland, Skåne och många andra delar av södra Sverige. Jag är ju en södra Sverigekille. Skrev om det till en text till kommande SiM i morse. Handlade om hur min släkt som är född och uppvuxen i trakterna kring Simrishamn hatar, hatar stockholmarna och rika utomsocknes knösar kommer dit och köper upp hus och parasitera på deras resurser och uppträder som om hela jävla Simrishamn är deras egendom.

Var på fest, på jobbet, i helgen ute på en liten ö utanför Vaxholm. Höll på att spy i min mun flera gånger. Jävla äckliga privilegierade kulturmedelklass. Nån gubbe avbröt festen genom att högt säga att festen påminde honom en "scen i en Fellini-film eller ett impressionistiskt mästerverk." Sen höll han nån lång monolog om hur han levde sitt drömliv, han gjorde lite reklamjobb på 20% och kunde leva sitt bästa liv - göra det han drömde om. Han klarade sig. Kunde ha sin fina våning i stan. Dottern var mäklare och alla i hans familj satt tryggt i båten. Kändes som han pissade på mig, som satt där som underbetald vårdarbetare. Morsan har kroniskt värk efter ett helt arbetsliv. Jaja, där, på festen, snackade de också, på bred kulturmedelklasstockholmska, om hur vackert det är i Simrishamn och Österlen, men näraliggande ställen som Tomelilla - där det bor många icke-medeklass, icke-vita människor - var ju inte mycket att ha. Även om jag inte är född på Simrishamn (men väl Gotland) kände jag ett sånt äckel och hat.   

Men ja, det är väl mer komplicerat än så kanske. På min mammas sida fanns det släkt i Hammenhög förut. Det var en liten ort som säkert skulle ha dött ut helt om det inte dök upp urtypiska stockholmska hipsters som lajvar 1950-tal. Udda att vara där, som en sorts blandning mellan Södermalm och nån tänkt icke-SD-aktig bild av svenskt 1950-tal. Känns ju inte bra, men samtidigt - är det bättre att orten dött ut?

1,214

Sv: Mårundan

Att Scott Adams blivit Qanon och trumpsupporter förvånar mig inte. Han tog ju inte att dilbert blev cancelled som tv-serie så jättebra. Han har ju skrivit massa på twitter om det, att hans serie (som faktiskt hade ganska bra tittarsiffror för att vara sprillans ny, förmodligen för att miljoner människor läst serierna i ett decennium innan... så underlaget av fans fanns ju där) till förmån för ett annat program där det råkade vara mörkhyade kvinnor i huvudrollen, det tog hårt. Han körde ju "jag blev canceled för att jag är vit"-kortet och det är väl klart han börjar gilla Trump å därmed Qanon. Jävla dåre. Så går det när man är borta för länge från den ordinarie arbetsmarknaden.

Du har ju svaret där Hunden, "Affärskedjorna och de lokala affärerna lägger ner sakta men säkert men det verkar finnas oändligt med efterfrågan för kaféer, sushi, burgare, pizza och ett par lyxiga krogar." Det kanske är som i South Park när de beskriver gentrifieringen i nån av de senare säsongerna, folk vill hellre betala för sushi, burgare och lyxiga krogar än att laga mat hemma, man suktar efter känslan av att vara någonting annat. Men nej, jag tror faktiskt norrbotten är svårt att gentrifiera. Gentrifiering är ju en process som i princip bara fungerar i större städer eftersom det förutsätter att mängder av köpstarka människor ska vara på samma ställe och tänka ungefär likadant. Norrut är man ju van vid att ha på Sitt sätt, det präglar ju många människor, så det är väl därför inte Voi klarar av att etablera sig norr om Uppsala typ.
Apropå det så har jag ju hängt en del i Härnösand och det är så uppfriskande med en lugn stad där gigekonomi inte existerar. Jag har sett en foodora-bil och det är illa nog, men jämfört med där jag bor där man ser deras bilar, cyklar, mopeder och slavar exakt överallt. Det är fan så äckligt om jag ska vara ärlig. Dom som kör ut maten är ju slavar i ordets rätta bemärkelse. Det vänder sig i magen när folk (på jobbet främst men det har ju börjat smyga sig ut i folks liv här ocks...) pratar så gott om hur effektivt det är med foodora, man slipper gå å handla själv och får tid med livspusslet. Om det är så stressigt att man inte ens orkar gå en kvart och köpa färdiglagad mat så är det inte en lösning att köpa sig fri från det arbetet. Då är det ju någonting grundläggande fel liksom.

Tror isåfall Umeå ligger mer risigit till än Piteå, på gentrifieringsskalan. Tillräckligt stor stad, har universitetet, många unga invånare och så.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,215 Senaste redigerad av autotrof (2021-10-02 13:57:40)

Sv: Mårundan

Langade iväg autotrof till print i veckan. Skissar nu på en serie om att ha sex med svamp.

Umeå ligger risigast till av hela norrland vad gäller gentrifiering mvh tio år av kartläggning och kamp. Tråkigast är ju att det också leder till en utsugning av hela inlandet på resurser och manskap och att logiken leder till att hela landsändan antingen gentrifieras eller ruineras. Något alternativ kan de härskande inte skåda.

Inatt dog Jämtlands president, syndikalist och antifascist från barnsben till graven. Hala den grön-vit-blåa fanan på halvstång.

1,216

Sv: Mårundan

Härligt med en ny autotrof, får man köpa? Ska bli roligt med din serie med svampsex.
I min nästa längre serie ska jag också ha med sex. Aldrig tecknat sex innan så det ska bli en spännande erfarenhet. Morris ska träffa en tjej. Det är inte vad serien ska handla om primärt, men det är en viktig detalj i allting. Den som lever får se.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Jävlar vad bra med ny Autotrof!

Ja, visste inte att Evert var syndikalist. Skrev precis på annat ställe att jag inte hade nån relation till honom förutom att ha hört hans musik nån gång.

Umeå är väl på god väg att gentrifieras. Den står verkligen ut i Norra Sverige. Så mycket medelklass-cred. Folk som vill fly norr men ändå inte bo i Stockholm eller vill bo nära familjen, tror att Umeå är lilla Stockholm i Norr.
Luleå är dock alltid Lill-Stockholm. Folk är dryga och kaxiga. Min morbror är hundra procent Luleå, trevlig men alltid med syrliga syrliga skämt. Tänker att Luleå är som Stockholm var på 70-90-talet. Eller kanske en förort med närliggande industrier.

Fy fan vad äckligt med medelklasstöntarna på festen Lars. Det är kanske där prakt-as som Lars Vilks eller La Mutta har sin publik. Ytligt kulturella och belevade men med gott om generationer av rasism genom generationer av privilegier. Det är genom såna människor Sverige blev ett högerland. Före detta liberaler.

Ja så är det Slarga, gentrifiering eller ruin. Det är nyliberalismens tankefälla. Det är ju samma i lilla Piteå egentligen. Det ska göras attraktivt för medelklassen men vård och skola klarar de inte att fixa för där behövs faktiskt rejält med pengar. Man ska flytta till typ Hudik för kulturen men sen dör man snabbt på deras bantade länssjukhus pga stressrelaterad vårdmiss.

Foodora har börjat ta över i Piteå också. Ser gott om stressade invandrar-gubbar som springer in och ut från Max i stan.

Nu är Norrbotten sossarnas våta dröm genom satsningarna på "grönt" stål och malmutvinning och batterifabriker. Men de har stora problem att få folk att flytta upp hit.

Jobbat hos mamma idag. Vårdkärring på heltid. Funderar mycket på alla problem i familjen. Fan att man skulle födas in i en dysfunktionell familj och aldrig lärt sig hantera sina känslor eller prata om dem (samma sak). Sen jobbade jag kväll på mitt riktiga jobb. Kollegan spelade power-ballader, Dia Psalma och Hjalle & Heavy för brukarna hela kvällen. Mysigt party var det. Jag lagade köttfärslimpa med havregryn och bacon.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,218 Senaste redigerad av larsesq (2021-10-15 20:59:22)

Sv: Mårundan

Hoppas jag får Autotrof nästa vecka.

Har bytt rum (en har flyttat ut där jag bor och nu bor jag med ett par. Jag tar över den som flyttat ut rum och mitt gamla rum är numera gäst- och arbetsrum. Så om folk vill ha en bädd i Vårberg, kan jag ju erbjuda det) och passar i och med det på att rensa ut bland mina papper och gamla tidningar. Det går rätt bra, men tar en sån jädra tid. Snart klar med typ alla lådor och tänkte "Puh, bara en låda kvar." Men snackade med en kamrat idag och då slog det mig att jag ju har två garderobshyllor fyllda med Starlet. Jäklar. Vill nog göra annat än att rensa och fixa. Längtar efter att få skriva eller göra annat. Ska avsätta tid till det nästa vecka.

Varit ledig idag. Gick på promenad med en vän och hennes nya bäbis. Och gick på utställning med en annan vän, som pratade om att vi borde hålla på med dans. Har ju sedan 2005 försökt få en dansvän, så kul om det kan bli av nu så här 16 år senare. Lever loppan i storstan med andra ord. Och funderar på min framtid. Gick hem, från jobbet, igår och tänkte "Det här kanske är min bästa tid. Jag träffar folk och folk verkar stå ut med mig och allt tuffar på." Kändes udda. Som om jag både var utanför livet, som en betraktare av mitt liv, och i djup kontakt med livet. Det var spejsat.

Sv: Mårundan

Låter förträffligt Lars, när man får en sån stund av begrundan och allt känns ganska bra för en gångs skull.

Jag är nog i motsatt läge, vill pyssla mer med papper. Sitter på jobbet och gör kollage med urklipp på telefonen av ren tristess.

Har snöat en decimeter blötsnö och kommer komma 1-2 dm till. Uj Uj. Förra vintern satt jag fast med bilen två gånger i snödrivor, vill inte det ska hända igen.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,220

Sv: Mårundan

Vuxenpoäng till mig: Köper bil på söndag!
Kan ingenting om bilar men vet att Italien är världens bästa land så jag har givetvis köpt en Fiat. Punto Grande. Vilket är en stor liten bil.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,221

Sv: Mårundan

Och på fredag bär det av, då flyttar jag från södra stockholm till mellersta norrland, närmare bestämt kramfors! eller ännu mer närmare bestämt: en by utanför kramfors. Det ska bli riktigt spännande.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Härligt Tommy, helt underbart, önskar all lycka i världen och jubel och klang. Kramar från mig.

Sv: Mårundan

Så kul, Tommy! Hoppas allt går bra med flytten.

1,224 Senaste redigerad av catinzebag (2021-12-17 23:46:46)

Sv: Mårundan

Grattis till flytten och bilen!! (Tommy) Är också väldigt nyfiken på svamp-porren (slarga) haha det tecknade jag ju i sista numret av KAttis Serier också, vi kanske kan släppa svamp-porr serier som eget fanzine sen!

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Mårundan

Uj Uj, kul med flytten tycker även jag och speciellt att det blir Kramforstrakten och NORRUT. Sa till min kollega idag att jag lätt skulle kunna bo nåt år i Övertorneå. Eller Pajala eller Haparanda. Men nåt år kan man väl bo var som helst iofs.

Fiat Punto är gullig. Jag skulle gärna ha en Fiat 500 Abarth med lite extra kräm under huven. Du ska inte köpa en Fiat Multipla då? Världens fulaste bil är inte dumt.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth