Ute och gick runt vid Flottsbro och Masmo idag. Såg tre rådjur och flera tomma kartonger/väskor med Bosch-loggan på (antagligen dumpat stöldgods) i skogen. En bil körde förbi mig med registreringsskylten "49SLANG". Gick på loppis och tänkte långt och länge på att köpa grejer (typ en bok om kvinnor i högerextrema rörelser, en t-shirt med texten "JAG <3 HANDBOLL" eller en asstor tavla med naken donna - helt broderad. Nån hade verkligen varit dedikerad i sitt snuskeri. Visst, en naken kvinnokropp behöver inte vara snusk och sisådär, men den posen och sättet brösten blottades - det var snusk. Jag känner igen snusk när jag ser det), men gick tomhänt därifrån. Länge sen det var liv i luckan på loppistråd, va? Ska nog åka iväg på onsdag för, bl.a. loppistur i en för mig ny stad, så kanske blir mer action i den tråden nästa vecka.
Spännande med hur den motsättningen dyker upp både här och var. Detta med att det fjäskas för rika utbölingar. Är ju nåt jag känner igen från Småland, Gotland, Skåne och många andra delar av södra Sverige. Jag är ju en södra Sverigekille. Skrev om det till en text till kommande SiM i morse. Handlade om hur min släkt som är född och uppvuxen i trakterna kring Simrishamn hatar, hatar stockholmarna och rika utomsocknes knösar kommer dit och köper upp hus och parasitera på deras resurser och uppträder som om hela jävla Simrishamn är deras egendom.
Var på fest, på jobbet, i helgen ute på en liten ö utanför Vaxholm. Höll på att spy i min mun flera gånger. Jävla äckliga privilegierade kulturmedelklass. Nån gubbe avbröt festen genom att högt säga att festen påminde honom en "scen i en Fellini-film eller ett impressionistiskt mästerverk." Sen höll han nån lång monolog om hur han levde sitt drömliv, han gjorde lite reklamjobb på 20% och kunde leva sitt bästa liv - göra det han drömde om. Han klarade sig. Kunde ha sin fina våning i stan. Dottern var mäklare och alla i hans familj satt tryggt i båten. Kändes som han pissade på mig, som satt där som underbetald vårdarbetare. Morsan har kroniskt värk efter ett helt arbetsliv. Jaja, där, på festen, snackade de också, på bred kulturmedelklasstockholmska, om hur vackert det är i Simrishamn och Österlen, men näraliggande ställen som Tomelilla - där det bor många icke-medeklass, icke-vita människor - var ju inte mycket att ha. Även om jag inte är född på Simrishamn (men väl Gotland) kände jag ett sånt äckel och hat.
Men ja, det är väl mer komplicerat än så kanske. På min mammas sida fanns det släkt i Hammenhög förut. Det var en liten ort som säkert skulle ha dött ut helt om det inte dök upp urtypiska stockholmska hipsters som lajvar 1950-tal. Udda att vara där, som en sorts blandning mellan Södermalm och nån tänkt icke-SD-aktig bild av svenskt 1950-tal. Känns ju inte bra, men samtidigt - är det bättre att orten dött ut?