The Legend of Boggy Creek (1972, USA, bluray och dvd från typ Boggy Creek inc, eget bolag för det här släppet)
Äntligen anlände den! 4k scan, första officiella hemvideosläppet någonsin! Vilka tider vi lever i! Nu har jag SETT den här filmen, ojoj. Vilken film. Bigfoot-filmernas bigfoot-film, staden Fouke får över åren påhälsning av ett mycket läbbigt odjur som inte drar sig för att smyga runt i mörkret och grymta. Ok, det angriper människor också. Allt bygger på verkliga händelser och filmen har en stark dokumentär prägel, från naturfotot till miljöerna och människorna (som ofta spelar sig själva) och olika händelser dramatiseras. Det här typ träsklandet är verkligen grått, lerigt och äkta vischan. Kusligt, borttynandes och ruggigt. Slutet är enastående. Monsterkostymen är effektiv. Allt som allt en otroligt lyckad film som dryper av atmosfär, äkthet och olycksbådande tider. Svårt att värja sig, då den är så ja genuin. Många jäkligt bra bilder och inramningen är stram och minimalistisk. Inte helt billigt att importera denna pärla men för oss bigfoot-tokar är det inget att snacka om. Tråkigt att enda extramaterialet är en trailer, men ja den är fin iallafall. Trodde bildkvallen på blurayen skulle vara snäppet vassare ändå men det var orimligt begärt, antar originalnegativet haft en tuff historia. Det är hursom ypperlig bildkvalle och en njutning att se med en ljummen 3.5a.
Kan iallafall rapportera att British Film Institute har tack i eftertexten för denna nya utgåva - är det möjligt att vi kommer att få se en mer fullmatad utgåva från typ Arrow eller annat brittiskt bolag...? Kommer BFI själva steppa upp och göra en kulturgärning...? Känns ju givet att denna scan måste få mer spridning. Inom iaf max 3 år tror jag att det dykt upp någon billigare och mustigare utgåva, men det är ju ingen vågad gissning då ju det mesta tycks ges ut i tid och otid. Skivorna är regionsfria, trevligt.
EDIT: Eftersom det räcker för mig med att ha filmen på bluray så tranporterades dvd-skivan till Puffy, vilket innebär att vi nu har varsitt ex av filmen. Förhoppningsvis kan vi läsa lite om detta i nästa Puffy, om redaktörns tankar om filmen - vilket vi kanske redan gjort i tidigare nummer iofs?
The Legend of Bigfoot (1975, USA, bluray från AGFA och Something Weird)
Jösses! När jag insåg att denna låg och smög bakom fårmonsterfilmen (Blurayen på Godmonster of Indian Flats, den här Bigfoot-filmen medföljer som extramaterial) var saken biff - köpte bums. Bara sett LoB på vedervärdig utgåva från Mill Creek tidigare så nu blev det en uppenbarelse. Underbart mossig och träig bigfoot-doku om man som ger sig ut och letar efter den store hårige. Men mest blir det landskaps och djurbilder. Tydligt att typ 80% av filmen består av semesterfilmer ihopkokat till en storfotfilm - genialt. Härlig berättarröst och gör-snygg filmisk krisp i bilden. Mycket utomhusytor så filmen känns storslagen och luftig, en episk resa i amerikansk psykogeografi (tack Hunden för ordet). Otroligt vacker. Riktig kulturgärning, att dra loss en 2k scan på dylika pärlor. Kalla mig hopplös men blev höjning till 5/5 i betyg. Runt 75 minuter lång så den här ska jag avnjuta många gånger! Makalöst trivsam och avkopplande.
#svenskabigfootforskare