Sv: Filmer

Känns som musik och film på YT kommer bli som med mp3-bloggar. Det som är obskyrt nog, av folk med DIY-medvetande kommer få finnas kvar. Men kanske blir det ännu hårdare gallring än så för att Google blir paranoida eller nåt.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Filmer

På tal om doku-rants i kryptozoolog-tråden så kommer här ett tips på HUR DET SKA SE UT. Peter Greenaways The sea is in their blood (1983). Har denna såklart på skiva, finns som extra på BFIs senaste utgåva på A zed and two noughts. Hela filmen är 27 minuter. Klippet här kan vara lite svårt i början och att komma in i, men sen lättar det när åkningen kommer i mitten med havet och snön och huset och Michael Nymans musik smyger sig in. Helt jäkla underbart.

"This early Peter Greenaway/Michael Nyman collaboration is nominally a COI-commissioned documentary about Britain's coastline, but you'd guess the director and composer in a millisecond.   It's a veritable encyclopaedia of marine imagery, both still and moving, accompanied by a barrage of eccentric statistics.  Some of these date the film: Milton Keynes now has several Japanese restaurants. "

https://www.youtube.com/watch?v=n7wPsguEDDg

Sv: Filmer

Fattar inte hur jag missat Vildängel. Tror att nån har pratat om den, kanske Hunden eller Ingrid som jag bor med, men aldrig tänkt på den eller sett den. Jag läste den här tråden när jag och Ingrid slöade efter middagen i måndags. Hon blev helt chockad när jag frågade henne "Vad är Vildängel för nåt?" Hon trodde alla visste vad det var för nåt. Hon är ju född i Luleå också, ska kanske tilläggas. Hon spelade några låtar och sjöng med i texterna. Lär väl ha filmkväll med henne när vi ser på bägge filmer. Kan avlägga rapport då.

Såg en Mats Arehn-film jag inte sett. Jag tycker fortfarande han är en jävla skit till regissör. Kanske en av Sveriges sämsta? Jag låter det vara osagt (är ju hård konkurrens), men han är en jädra klåpare. Jag såg "Mannen som blev miljonär." Det var väl den bästa han gjort (bortsett från Papphammar och Kvällspressen, men det är ju inga riktiga filmer), men fånigt slut, förutsägbar som attans och hur många tjejer ligger Brasse Brännström med i filmen egentligen (vi får inte se han göka. Tyvärr, var jag nära på att säga...)? Tror mer än halva grejen var tidsperioden (kolla hur gamla stationerna vid Tullinge och Huddinge såg ut och kläderna och tugget) och alla kändisar från förr: Gösta Ekman! Allan Edwall! Anki Lidén! Björn Gustafson! Lis "Nifelheim" Nilhem! Eddie Axberg! Gösta Engström! och Hjördis Pettsson - vars grav jag och farsan åkte och tittade på tidig vår 2016.

Sv: Filmer

larsesq skrev:

Fattar inte hur jag missat Vildängel. Tror att nån har pratat om den, kanske Hunden eller Ingrid som jag bor med, men aldrig tänkt på den eller sett den. Jag läste den här tråden när jag och Ingrid slöade efter middagen i måndags. Hon blev helt chockad när jag frågade henne "Vad är Vildängel för nåt?" Hon trodde alla visste vad det var för nåt. Hon är ju född i Luleå också, ska kanske tilläggas. Hon spelade några låtar och sjöng med i texterna. Lär väl ha filmkväll med henne när vi ser på bägge filmer. Kan avlägga rapport då.

Kan man hoppas på filmrecensioner i något framtida fanzine? Eller är det att hoppas på för mycket i det här läget?

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

En recension av någon som sett den första gången skulle vara fantastiskt härligt att läsa! :-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Har lite idéer på fansins och annat, men ja, kanske en filmrecension dyker upp där (hade mest tänkt skriva nåt mer eller mindre slappt här på forumet. Typ "Jag såg den, den var bra. Hej!"). Tänker att just att jag lär se den med en som verkligen gillar den och såg den i sin ungdom, kanske kan göra nåt.

Sv: Filmer

Jag har en tanke om att dra igenom allt som Göran Stangertz är med i, tycker väldigt mycket om honom. Tror mkt är för att han påminner om min farsa men också för att han har en lugn personlighet. T.o.m när han brusar upp i dödsynderna-filmerna så behåller han ändå ett lugn över sig.

Har ni några favoriter?

Jag har sett hela dödssynderna (alla förutom musikalfilmen, den är alldeles för jobbig och löjlig...) favoriten är nog Ögat och Höst i paradiset, trots att det är ett långt knullorama. Filmen "Händerna" är småkuslig också, tycker landskapen och de miljöer den utspelar sig i, ensligheten och  folks blickar... ja, den är riktigt ruggig. Även om Göran inte är med i den. Och så den sista filmen, Födelsedagen, hade jag på vhs och såg först av de alla. Tycker väldigt bra om den på något vis.

Sen Jack är ju en klassiker. Ingenjör Andres luftfärd gör han en bra roll i som Nils Strindberg.

Jag skulle vilja se "ska vi hem till dig.. eller hem till mig... eller var och en till sitt?" Och ikväll ska jag se "Det sista äventyret" Det ser jag fram emot! Hört gott om den.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Var skaffar du dessa filmer Tommy? På DVD?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Filmer

Vissa på dvd, men det mesta över nätet! :-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Genom tankning då? Eller streaming?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Filmer

Både och faktiskt, man får typ leva på hoppet när det gäller äldre film. En del ligger ju uppladdade på Youtube (!) vilket är helt underbart, ja som nyss nämnda Lusten till ett liv. Den har jag inte stött på någon annanstans.

Nu har jag sett filmen "Det sista äventyret" iallafall: En sorgsam berättelse om en man som lider av psykisk ohälsa och som blir sämre ju längre in i filmen man kommer. Som skrivet innan så kan Göran inte bli arg, även när han är arg. Väldigt annorlunda tid, han har en relation med en elev som går i ettan på gymnasiet och rektorns reaktion är typ "var diskret" istället för att avskeda och polisanmäla, som hade varit brukligt idag. Filmen kretsar väldigt mycket (ja nästan helt) kring den här nördens relation med det här barnet. Jag tyckte på nåt sätt synd om honom, han är bara en hopplös å ganska sorglig människa. Men man kan inte stötta honom i det han gör. Absolut inte.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Barnet i "Det sista äventyret" spelas av Ann Zacharias. Läste nån intervju med henne från mitten av 70-talet (typ när filmen gavs ut och hon var inte ens 20 år) och hon snackade om att hon är marxist och gift med Sven-Bertil Taube (som då var typ 40 år). Verkat haft en lite händelserikt liv.

Kul att du snöat in på Göran Stangertz. Han är med i "Polare" också, som jag fick på DVD av B-Pappa senast vi sågs. Tack för det! Det är också en Halldoff-film (som "Det sista äventyret"). Cynisk som attans och lite märklig och jobbig. Men väl värd att se. Kan låna ut den till dig, Tommy, om du vill.

Mer Stangertz: Han dyker också upp i "Sommarmord" som jag gillar så mycket (och också fick av B-Pappa, fast på VHS. Nog bästa filmen jag fått av nån nånsin). Och han är med i Ingmar Bergmans jobbiga primalskrikiga "Ansikte mot ansikte." Den vet jag inte om jag kan rekommendera. Bergmans 70-tal är inget jag överlag skulle rekommendera nån (möjligen bortsett "Viskningar och rop", men vete fanken om jag skulle tycka den är så bra annat än formen och estetiken). Han är också med i en tidig Richard Hobert-film, "Sommarens tolv månader." Det är en av Hoberts försök att planka Tarkovskij, men det känns bara platt och billigt och som en svensk TV-film och därmed alltså bättre än Tarkovskijs sömniga filmer (nog aldrig sett en hel film av honom rakt upp och ner. Fått portionera ut det under flera dagar, för det är så förbaskat trist).

Sv: Filmer

Gillade scenerna i slutet av Det sista äventyret, där på sjön i båten. Sen fanns det ju en del bra detaljer i filmen, miljöerna och prylarna, nån postlåda och GB-gubbe osv. Märklig film, typ bakfylleångeststämning över hela filmen. Liksom Polare, haha.

Oj, är jag en sån filmkran asså! Se där. Det var det lilla det. Köper tyvärr inte så mycket svensk film men skeppar gärna sånt vidare, som vanligt. Är alltid bara att fråga om nån är sugen på nåt, passerar en hel del genom hyllorna, gömmorna.

Jo det var ju en tid där jag hittade en hel del för mig halvt okänd svensk film på loppis. Var spännande.

Sv: Filmer

Grävt en del på loppis bland dvd:er men oftast är det bara tråkiga filmer.
Köpte faktiskt en dvd-spelare till Å i födelsedagspresent för hon ville ha Twilight Zone på dvd-box och vi behövde en regionsfri spelare. Kändes härligt 2002 att koppla in den. Vi såg Utvandrarna som premiärfilm. Tyckte fotot i den var så fantastiskt när jag var yngre. Ovanligt mycket jag kom ihåg från båten. Vägglössen hos bonden, jisses!
Monica Z som Ulrika var ju riktigt bra. Kul när hon och Allan Edwall roastar byaprästen vid förhöret. Ska se Nybyggarna också, på samma dvd. Inte sett den förut, annat än nån kört stund när några blir dräpta av "indianer".

På tal om Moberg så var Snedtänkts avsnitt om Brita Von Horn riktigt bra. Häftig kvinna hon var, bortglömd pionjär inom queerteater och som kvinnlig regissör. Hon verkar ha skrivit otroligt flygande prosa också.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Filmer

Senaste jag sett: "PVT Chat". Såg den av en slump och tänkte att det här kan ju ge en idéer.
Den handlar om en riktigt sorglig och underlig kille, Jack, som bor i ett skyffe och försörjer sig på onlinepoker (enligt sig själv kallas han "blackjack-jack"för att han är så bra på det) och vinsterna från pokern går till att betala camtjejer som han snuskar sig med framför datorn. En tjej vill han bli kompis med och betalar en massa för att de ska "prata som vanligt" hon visar sin konst och han ljuger om hur han försörjer sig. Sen börjar han hävda att han sett henne på stan och hon säger att hon bor i en helt annan stad. Sen ballar det ur. Mer än så säger jag inte, men den är värd en titt iallafall. "Erotiskt drama" kallas det. Erotik vettefan. Drama ja absolut.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Utvandrarna är så sammansatt med Nybyggarna, så det känns som om det är samma film. En enda väldigt lång film. Jan Troell var i gasen då. Eller gillar det mesta av Troell. Bäst är ju Ill Capitano och Här är ditt liv. Men vilken trve kultig kulturgubbajävel tycker inte det? Men ja, om du gillar Utvandrarna - så lär du vråldigga Nybyggarna.

Sv: Filmer

Troell har ju tyvärr klara problem med tempot i sina filmer, men hans första, UPPEHÅLL I MYRLANDET, är suverän!

Ni som vurmar för glesbyggdsfilm kanske kan se nya RED DOT? Rätt kass skräckis, men där står verkligen fördomarna mot norrlänningar i vägen för räddningen för jobbigt storstadspar som terroriseras på fjället. Så kan vara något att gotta sig åt en smula!

Sv: Filmer

B-pappa skrev:

Gillade scenerna i slutet av Det sista äventyret, där på sjön i båten. Sen fanns det ju en del bra detaljer i filmen, miljöerna och prylarna, nån postlåda och GB-gubbe osv. Märklig film, typ bakfylleångeststämning över hela filmen. Liksom Polare, haha.

Oj, är jag en sån filmkran asså! Se där. Det var det lilla det. Köper tyvärr inte så mycket svensk film men skeppar gärna sånt vidare, som vanligt. Är alltid bara att fråga om nån är sugen på nåt, passerar en hel del genom hyllorna, gömmorna.

Jo det var ju en tid där jag hittade en hel del för mig halvt okänd svensk film på loppis. Var spännande.

Ja, hans polare där i båten spelar väldigt bra. Man har ju träffat den människan på riktigt "Jag ska säga dig en sak.... jag ska säga dig... att jag längtar så... efter att få dö" liksom. Väldigt bra skådespelande.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Puffy: ska kolla in Red Dot. Jäklar vad många sörlänningar och européer fjällräddningen fått lyfta ut från fjällen förra året. Kul kontrast till skildringen av farliga norrländska rednecks du hintar om.
UPPEHÅLL I MYRLANDET har jag såklart inte sett.

Larsesq: jag gillar ju Här har du ditt liv, Torell-filmen alltså. Den hade bra tempo vill jag minnas. Nåja.

Tommy: PVT Chat låter riktigt skruvad. Usch. Giftig maskulinitet.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Filmer

Giftig maskulinitet var verkligen ett bra ord. Senkapitalistisk kärleksfilm.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Det blir väl lätt så när folk som är vana att åka på charter där allt tas om hand istället får semestra i svenska naturen och klara sig själva mera... Kan tänka mig att många bara tänkte på att gå åt ett håll, inte att de skulle tillbaks också.

Myrlandet är på runt 30 minuter, finns garanterat som extra på någon Troell dvd. De brukar visa den som förfilm till HÄR HAR DU DITT LIV på Cinemateket. Den är väl värd att snoka rätt på, kanske en bagatell, men jag gillar den skarpt!

Alltså, de norrländska rednecksen var inte farliga, men paret från stan tror det, därav disaster. Okej, nu kanske jag sabbade lite av den där filmen, men det är rätt uppenbart från start + den är väl inte direkt sevärd om man nu inte promt ska plåga sig igenom all svensk genrefilm...
Det ska föresten komma en nyinspelning av UTVANDRARNA, regisserad av en dansk har jag för mig, kan tycka att den kosingen kunde lagts på något annat projekt faktiskt. Känns väl fantasilöst, och även om jag kanske inte är ett jättefan av Troell så nog kan man väl fortfarande se hans filmatisering om det är så?

Sv: Filmer

Jodå Myrlandet finns på flera dvds som extra. Fin film men ingen favorit för mig. Jag är mer inne på Här har du ditt liv, Il capitano och Sagolandet, icke att förglömma sistnämda! Såg om den hyfsat nyss. Ska bli kul att se luftballongsfilmen, Herr Andres luftfärd eller vad den heter.

Ser så mycket film så det är lite dimmigt i huvudet....

Sv: Filmer

Började titta på "Cherry" igår, som har pitchen "en armeläkare med PTSD rånar banker för att finansiera sitt missbruk" ganska snyggt klippt, men ganska ytligt hantverk. Såg sen att den var 2 timmar 20 minuter lång!? hur ofta händer det? Blev en timme o 30 min igår, så jag tar nog resten ikväll. Handlar om en ung man som driver runt och har ingen riktig riktning i sitt liv, träffar en tjej som han blir kär i, gifter sig med, drar till Irak mitt under kriget som läkare. Så långt har jag kommit.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Cherry var helt okej, en ytlig berättelse så det var svårt att komma under skinnet på karaktärerna och det är ju inte så roligt. Men absolut värd att se en gång iallafall.

Härnäst blir det Die hard 1-3, the original series liksom.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Jag såg Die Hard 3 innan första och andra. Tror jag såg de i bakvänd ordning helt. Tvåan är väldigt lik ettan och känns väl lite blek i jämförelse. Tror nog Die Hard 1 och 3 är de actionfilmer jag sett flest gånger. Försökte se 4:an en gång, men den var verkligen hopplös.

Såg på "Kamrater, motståndaren är välorganiserad" igår, hemma hos en nu kanske inte så aktiv forumit. Den handlar om gruvstrejken. Den var andlöst spännande och ögonöppnade och deppig. Hur facket och medlöpare till dessa två säljer ut medlemmarna och demokratiska principer för att springa LKABs ärenden. Mest tokigt var mot slutet när strejkkommittén nästan helt spruckit i två fraktioner (en som vill hedra majoritetsbeslutet att fortsätta strejken och en som vill tvinga arbetarna ner i gruvan igen) och det till slut bestäms att hållas en omröstning om LKABs bud: de ska få månadslön på prov (i 6 månader) och få lite mer i lön, men måste då leverera en viss mängd malm som LKAB bestämmer. En bil åker då runt i stan inför valdagen och en gubbe basunerar ut från ett högtalarsystem monterat på bilen att den lokala avdelningen inom facket uppmanar sina medlemmar att rösta ja till budet. Fraktionen som vill att folk ska rösta nej sprider ut flygblad och blir anklagade för att driva påverkanskampanjer. Den beskyllningen får inte lokala fackföreningen som bilar runt och uppmanar alla sina medlemmar att rösta ja.
Fanns en uppföljare, men efter första filmen kändes vi oss båda rätt nedslagna, så bidde inget mer TV.