Sv: Filmer

men ok apropå film i småstäder, har ni några tips på filmer från mindre orter som är gjord av folk därifrån?

Mitt tips är lågbudgetfilmerna "it came from outer space 'n stuff" och "terror in rock'n roll Önsjön" av Måns Rande och Henrik Myrdhen. Båda inspelade i eller kring Östersund. Den andra filmen har en nazizombie bl.a.

352 Senaste redigerad av larsesq (2021-01-17 21:33:12)

Sv: Filmer

Småstäder på film alltså? Som är bra alltså? Svenska filmer? Är så seg i kolan, men är inte "Ping-Pongkingen" lite småstadskänsla? Den minns jag som bra. Problemet är väl bara att när det vankas "småstad" ska det vara "Norrland" (alltså det där mytiska "Norrland" som bara finns i folk som inte bor i småstäder/norra Sverige fantasi).

Denna helg har jag levt gräsänkling/ungkarl-liv (de jag bor med är hos sina respektive partners). Så dagarna har sett ut så här: Dagens ljusa timmar sitta hos gubbar och kolla på TV (det är alltså mitt jobb) och sen hem, äta fryspizza och kolla på politiska thrillers på SVT. I lördags var det "Ryska huset" (där Michelle Pfeiffer spelar ryska som säkert ska vara minst 15 år äldre än hon var då. I filmen pratar hon om 1968 och frågar Sean Connery "Minns du '68?" Hallå, hon var 10 år 1968?! Inte hade hon nån kärlekshistoria med nån intellektuell rysk kille då) och i dag "Jakten på Adolf Eichmann". Helt ok filmer. Jag gillar ändå spionfilmer, men Jesus, det är verkligen korvkalas i kubik. Ändå kul att se lite mer på film. Minns inte när det gick två dagar i rad där jag såg en film/dag. Skönt att vara lite själv också.

Sv: Filmer

Ping pongkingen är jättebra! Men jag håller med dig om att när det ska skildras landsbygd eller småstad så är det alltid Norrland som åker på den. Ja, förutom Odjuret - fö en jättebra film, vad gillar ni den?
https://www.filmtipset.se/film/odjuret-2011

Handlar om mordet på Hallandsåsen i början av 00-talet och Nic "Hey hey Monika" pratar i tungor och är traktens galna präst i en scen. Scenen med den sorgliga festen där de dricker sprit ur cola-flaskor och lyssnar på ultima thule och som avslutas med en misslyckad avsugning är.. ja, vad ska jag säga. Den fastnade på minnet. Men den tangerar ganska mkt till exotifiering/socialporr/förnedring av folk som bor i den här typen av trakter.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Haha justja Odjuret, den vill jag ju se! Aldrig dykt upp på loppis. Tack för påminnelse. Minns Pingpongkingen som ok, sålt den så kan icke se om på ett tag, men den brukar dyka upp.

Snackisen / bubblaren på vårat syskonforum, Ferox-forumet, är ju såklart Den vidrige Herr Honka / Der goldene Handschuh (2019). Finns att se både på Cineasterna och ska nog kunna finnas på ett och annat bibliotek i fysisk form, även om det ju i nuläget är skönast och säkrast att hålla sig hemma. Utfärdar dock en och flera trigger-varningar, filmen lever helt enkelt upp till sin sjaskiga svenska titel.

Sv: Filmer

min tes är lite att film i småstad/landsbygd ska alltid ha massa runk till just platsen o att skildra HUR (vi tror) DET ÄR ATT LEVA I EN HÅLA. 

Film som handlar om relationer och hur det är att vara människa i dagens samhälle osv kan gärna f spelas in i stockholm längs tunnelbanenätet. Typ Bornebuschs 'Älska mig'. Skulle aldrig i helvete utspela sig i typ Sundsvall, E-tuna eller vad ni vill.

Sv: Filmer

Aldrig kommit mig för att se Odjuret, kanske borde göra det. Lite kuriosa: Nic gick på samma folkhögskola som mig. Han gjorde inte jättemycket väsen av sig faktiskt. Det enda jag minns är en vits han drog:
"-Goethe var en tysk poet
-På tyska uttalas "oe" som "ö"
-Ah, ok: Göte var en tysk pöt"
Plats för skratt.

Ja, visst: Filmer som utspelar sig i småstäder ska ofta lanseras som "småstadsfilmer", och inte bara vara en film som handlar om folk i allmänhet. Har ju med tolkningsföreträde och maktdiskurser och sånt bös att skaffa.

357 Senaste redigerad av puffy (2021-01-20 18:32:41)

Sv: Filmer

Jag ska inte hålla på och tjata, men jag tycker inte riktigt det ni säger här stämmer (i så fall mer på filmer från "förorten"). Ta och kolla på senare tids svenska filmer, många utspelar sig helt enkelt i en liten stad eller i landsbygd utan att det är mer med det... Sen att många av dem är en plåga att ta sig igenom är en annan sak. Jag gjorde en genomgång (inte om just det här, men om senaste 10 årens svenska filmer överlag) på filmsamlarforumet för ungefär ett år sen, men tyvärr försvann hela forumet i våras och genomgången med det...
Just Odjuret har jag faktiskt inte sett, den försvann på posten, men kom till rätta såsmåningom så nu har jag den, fast suget att se den är minimalt för tillfället.

Jag såg i höstas ett par svenska 60/70-tals filmer, Den allvarsamma leken och Myten, och slogs av hur fina bilder från Stockholm det var, sällan man ser det nu förtiden faktiskt. Och det tror jag helt och hållet är en ekonomisk fråga.

Apropå det meddelade ju Filminstitutet häromdan traditionellt vilka svenska filmer som får premiär årets första hälft, läs och förfasas:
https://www.dn.se/kultur/varen-ger-hopp … ensk-film/

Sv: Filmer

Jag gick igenom nån lista av vilka som vann Guldbagge för bästa film. Det kändes som det stadigt bara blev sämre och sämre filmer från 1980 typ. En del bra, men mycket som inte alls känns så kul. Ser mest bara svensk nutida film med mina föräldrar. Vilka har jag sett med dem då? "Sameblod", "Tårtgeneralen", "En man som heter Ove"... ja, alla de där. Jag minns så lite av dem. Tyckte inte att nån var direkt usel, men inte heller särskilt minnesvärda. Kanske är det en myt: Att allt handlar om storstäder. Tåls kanske att kollas närmare på.

Läste den där listan också. Var inte direkt nåt som fyllde mig med klang och jubel. Tror också att svensk 60/70-talsfilmen överlag upplevs/är bättre än den samtida är en fråga om filmpolitik och pengar. Och sen att svensk film hela tiden krisar och går dåligt. Känns som om svensk film allt mer och mer under 80- och 90-talet blev som dåliga kopior på amerikansk film (visst fanns det tydliga influenser från amerikansk film tidigare). Av nån anledningen är det som om, för mig, all glädje försvann, från svensk film där i början på 90-talet. Men ja, det har ju med tycke och smak att göra så klart. Men filmerna numera känns så kalkylerade, så säkra och schablonartade.

359 Senaste redigerad av puffy (2021-01-20 19:38:59)

Sv: Filmer

Äldre svensk film var kanske inte överlag alltid bättre, mycket är otroligt segt, men en stor skillnad var att det så ofta dök upp roliga skådespelare även i småroller, det livar verkligen upp. En annan, ännu viktigare, tror jag är att dialogen ofta var roligare och fylld med uttryck som kändes improviserade. Ta en sån samtida som QUICK, en väl genomförd film men ack så stel och tråkig i dialogen, inget liv alls, eller jo föralldel, men det kunde vart så mycket mer.
Mycket är blekt och dystert, fast utan att direkt engagera. Däremot inte så pinsamt töntigt som på 90-talet. Den som vill se en närmast parodisk deprimerande svensk film kan med fördel ge sig på KORPARNA. Mycket lera och må dåligt där...

Några som jag tyckte var bra från senaste 10 åren är JÄTTEN och KOKO-DI KOKO DA av Johannes Nyholm, de såg sina begränsningar och gjorde något vettigt och speciellt av det utan att det kändes forcerat, TJUVHEDER (däremot inte "uppföljaren" GOLIATH), OPERATION RAGNARÖK, den var kul på bio, SAMEBLOD, det var en tuff tjej, VI ÄR BÄST, hög igenkänning från uppväxten. Förortsfilmen DRÖM VIDARE och rymmarna-i-skogen FARO var också helt okej, det fanns några till som inte var så tokiga också, EN MAN SOM HETER OVE till exempel. En del komedier som kanske inte var direkt bra, men ganska kul.

Sv: Filmer

säger ni att jag slåss mot halmgubbar här? På riktigt supertrevligt o höra isf!

Sv: Filmer

Jo men faktiskt, blev lite överraskad av det själv ska ärligt sägas. Men vet inte om jag kan rekommendera någon att syna min iaktagelse och undersöka själv. Trots att det kanske kan verka som att jag listade många sevärda svenska filmer från 2010-19 så har jag ju sett en bra bit över 50 stycken till... Nu var det ju inte för att kolla var i landet de utspelade sig som jag kikade på allihop utan det var en spaning som kom på köpet.

Sv: Filmer

Har ni sett "firmafesten" ? Den är ju alldeles föör bra.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Den är toppen! Anspråkslös och rolig, mer av det slaget skulle verkligen inte skada alls.

Gjorde nu precis som Lars och kikade på listan över Guldbagge för bästa film, kan nog dra mig till att vara lite mer generös och säga att det ändå ser okej ut fram tills 1991 och IL CAPITANO. Har väl inte sett exakt alla och att DEN VITA SPORTEN utsågs till bästa film 69 var verkligen opportunistiskt i överkant, men genomgående rejäla grejer och en del rent av mästerliga. Men de tjugo år som följer är ju mer eller mindre katastrof... enda fyren i mörkret är väl FUCKING ÅMÅL. Såg den någon dag efter premiären och minns än hur medryckande det kändes, som en verkligen frisk filmfläkt, vilket kanske säger mer om tillståndet för svensk film då än om just den? Inte sett om den efter det och den friska fläkten mojnade ju snart nog... Sett så är de senaste tio åren en riktig uppryckning ändå, men märkte också att just de nominerade till bästa film i flera fall är såna jag hoppat över att se av någon anledning (som att Persbrant medverkar till exempel) så kanske ger det inte hela bilden...

Sv: Filmer

Ja haha Firmafesten, så fantastisk!

Sen för att "nyansera" så vill jag tillägga att "misären" eller "småstadslivet" (OBS Eskilstuna eller Sundsvall är metropoler, rent människomängdmässigt) som ibland skildras i svensk film ju enligt mig är överlag väldigt liksom "snälla" då de är relativt drömmiga, dvs befinner sig tillsynes lyckligt ovetandes avlägsna (eller om det beror på en insikt om att den mörkaste verkligheten är för absurd för att visualisera) från den verkliga "botten" och det faktiska mänskliga skugglandskapet som existerar men som praktiskt taget är osynligt för den vardagliga allmänheten, fylld med de mest osannolika och depraverade dårarna, där olika parafilier och missbruk och utnyttjandetjänster frodas som kor på grönbete, slutna manssekter, mördare, pedofiler, våldtäktsmän, kvinnomisshandlare och andra. Verkligheten överträffar dikten osv. Men man kan inte begära att folk från "utsidan" ska kunna skildra sånt på film, varken fiktivt eller dokumentärt, då delar av den yttersta verkligheten är svårfångat o skildrat på film av ett flertal olika anledningar, även för de som sett den och vet dynamiken, det mänskliga samspelet, vilka faktorer som är drivande och hur dessa ter sig i uttryck.

Men javisst, frågan rörde ju typ VAD som porträtteras och inte direkt HUR, vad som är geografiskt sammanlänkat med för attribut / företeelser / narrativ. Ville bara inflika lite om detta.

#kackerlackan2021

365

Sv: Filmer

Har ni sett "Folkbildningsterror" från 2014? Visades på många småvisningar 2015.

DIY-produktion av avgrundsvänstern i GBG som visades runt om i landet i strax över ett år lr nå. Efter det fanns den på hemsidan Vimeo där den gick att se med ett lösenord som förmodligen gavs till de som arrangerade visningar. Nåt år senare togs även den bort, för att nu vara helt otillgänglig. Har så gärna velat se den en fjärde gång, men inte kunnat få tag på den igen. Det är min förlorade favoritfilm.

Sv: Filmer

Kan inte fatta at jag inte hört om Folkbildningsterror? Bodde ju i GBG 2014, litegranna. Vill jättegärna se. Kanske går att maila de som lagt ut trailern på YT?

https://www.youtube.com/watch?v=UeoC1DdG5Gk

EDIT: Kollat runt lite nu och tror mig veta iaf en person bakom denna film, ska kontakta hen och fråga lite. Får be att återkomma i frågan.

Sv: Filmer

Ja folkbildningsterror är jättefin! Min förra sambo hade den på dvd tror jag. Borde finnas fler som har det. Jag tittar ju väldigt lite på film för de är så långa men har sett dokumentären EPA på svtplay som var jättefin skildring av att växa upp i byn! sen i'm thinking of ending things var jättebra også. men sen är ju jag väldigt charlie kaufman-fan. men har sett vädligt lite svesk film. har skaffat två nu iaf aniara og charter. få se om dom är bra!

Sv: Filmer

Ja EPA-dokun är riktigt rejäl, kul gäng och fina miljöer.

Sv: Filmer

Tips på film från små städer. Luleå är största staden i Norrbotten men har väl bara 70 000 invånare. Vildängel är ju en klassisk kalkonfilm från stan, och uppföljaren som jag inte minns namnet på likaså. Hade inte ens hört talas om den förrän jag gick gymnasiet i Lule, för jag är ju från PITEÅ, där vi inte beblandar oss med sånt skräp höhö.
Min gymnasieskola är med i Vildängel hur som helst, med aulan där vi spelade upp Tjechov och Brecht och allt.

Hade en bekant från Piteå som gjorde en kortfilm med zombietema på 90-talet men vad den hette minns jag inte. Fick se ett klipp från den och den såg allmänt spoofig och parodisk ut.
Gjordes väl en film från Luleå om kvinnor som jobbar på SAAB nån gång på 00-talet. Järnsystrar eller nåt sånt. Inte sett.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Filmer

VILDÄNGEL älskar jag! Fick se den på skolbio! Stora salongen i Folkets Hus här i stan! De hånfulla gapskratten rungade, estet-hatet flödade (dock inte från mig, jag tyckte nog allt att det verkade lite fränt och blev ju estet senare eller hur en nu är / blir / varar).

Uppföljaren heter ju väl Lusten till ett liv och den hade jag inspelad på VHS en gång men postade den till en som letat efter den i flera år, så det var en bra gåva.

Sv: Filmer

Vildängel är jättebra ju! Lite kalkonig men har absolut sett värre filmer. Popsnöret Morgan var min favorit. Den känns väldigt mänsklig på något sätt som inte är jättevanligt tycker jag.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

372 Senaste redigerad av Lappia (2021-02-01 20:34:46)

Sv: Filmer

Ja, Vildängel (1997) fick jag se i skolan. TV + video rullades in i klassrummet och lärarna sa att "det här är en bra film som lär er om livet pojkar" (typ) i alla fall 100% oironiskt. Kommer ihåg att den sedan visades titt som tätt när det var filmdags i skolan eller har i alla fall blivit visad den på TVÅ separata lektioner. Lusten till ett liv(1998) var väl lite mer påkostad och är ju väldigt löst baserad på riktiga händelser/personer. Jag har laddat upp den på YouTube! https://www.youtube.com/watch?v=heMKPRJ … 4iv%C3%A4t.

Kuriosa: Den vita scenen som de spelar på i slutet av filmen när de är i Narvik finns fortfarande kvar! Den är mitt i Narviks centrum så den kan ni inte missa om ni åker dit.

Arbete är livets krydda

373 Senaste redigerad av Lappia (2021-02-01 20:31:57)

Sv: Filmer

Huvudpersonen i Vildängel och Lusten till ett liv spelade förresten trummor i ett punkband som hette Socialgrupp 3 (https://youtu.be/iTc1Duna20s skitbra låt) och var utbildad på Malmfältens Folkhögskolas nu sedan länge nedlagda teaterlinje.

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Just det fan Lappia, han som spelar en av huvudrollerna i Vildängel, Barthelsson nånting. Han har ju spelat i Cocodrilo Cuervo och nu har han ett boogie-band, Barthelssons Psyke, med hits som "Piteå" och "Jag Drar Till Boden". Ganska skoj. Fick höra av initierade källor att han är nånting av en galning med vild bipolärt beteende. Inget skamligt i det, bara intressant menar jag. Barthelssons Psyke är rätt bra. Han borde intervjuas såklart. Precis som Ingvar Loco Nordin och den där målaren från Harads jag inte minns namnet på. Nu är jag helt off topic. Nåja.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Filmer

Wow, Kissan Päivät forever! Lappia, vilken kulturgärning! Visst fasen är den ännu bättre än Vildängel, tycker jag iaf. Ska ta och se den någon dag. Tack! Häftigt att den ligger kvar och att det inte är intäktsanspråk? Men bara att inse, jag skulle vilja vara en sån som säger mig ha full koll på hur allt det där fungerar men allt det där är för avancerat och kryptiskt för mig, som flummare och konstnärssjäl och estet, för att identifiera mig via Vildängel-spåret. Bara YT har genomgått så många förändringar på 10 år att jag fattar nada av hur det funkar, även om jag går in ibland och redigerar min kanal men är ju ändå skapligt kört, med rättigheter och trök.