Sv: Mårundan

Igår var jag ut med ett gäng snällisar i skog och mark för lite svampplockning. Eder B-pappa äter såklart inte svamp av en mängd olika skäl, men att leta och plocka tycker jag är helskoj. Plockade mycket när jag var liten, så var roligt att testa igen. Ont krut förgås inte så lätt så visst var jag först både med att hitta kantarell och trattkantarell. Sicken flax va! Vi strövade långsamt inåt mot ett kalhygge, kikade lite på de platser där solen nått in men ändå som hade fukten kvar. Där stod det en och annan stor kantarell. Fin höstsol och djupare in i skogen fanns en uttorkad bäck, en korp markerade att den såg oss, cirklade oss innan den stack österut. En hackspett kikade försiktigt fram medans vi åt lingon och blåbär. Det blev en god fångst på cirka ett halvkilo svamp totalt ungefär + att vi var några som fick smaka på älgflugornas intimitet, huuuu.

Riktigt fint och trevligt var det. Slumpmässigt utvalt ställe fungerade bra, även om föraren och letaren är både jägare, fiskare och allmänn skogkännare.

Ha en skön vecka, nu pyser jag hem.

1,052

Sv: Mårundan

Åh, jag spanade på korpar igår. En hade ett asskönt dubbelt läte som förutom det vanliga kraah (eller hrafn, ram, ran som fågeln så onematopoetiskt ev. heter på gamla nordiska språk) även ett parlydande vissel.

Var ute i skogen hela helgen och tror löjligt mycket på att alla som kan ska dra ut å gå i skog och mark.

Äter f.ö. inte heller svamp e.g. men har inte plockat av den anledningen. Borde prova, lät ju hur mysigt som helst.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Mårundan

insett att det bästa för min kreativitet är att ha ett trist jobb i kombination med en liten ledig stund om dan. Då använder jag stunden väl och kan skriva o rita precis det jag vill.

Min själlösaste tid var på sätt o vis under min korta karriär som frilansillustratör. Det enda jag tänkte på var att jag inte ville att det skulle gå för bra för andra tecknare jag kände och att jag skulle hitta fler (per definition trista) uppdrag. Gjorde några grejer jag fortfarande är nöjd med, men jag var hela tiden ängslig o försökte göra grejer som skulle kunna vara säljbara o tänkte hela tiden på målgrupp, självcensurerade osv.

Nu kan jag göra precis vad jag vill! Jobbar på två seriemanus och en äventyrsbok där man väljer hur det ska gå. Tanken är att serierna ska vara på jamska, dels som ett sätt att lära mig språket o dels för att det finns på tok för lite i skriven form. Kvittar 100% om jag nånsin säljer nåt. Känns så skönt!

Sv: Mårundan

Det där frilanslivet verkar vara allt annat än frigörande och härligt. Pratat en hel del med folk som håller på med det. De verkar mest vara stressad och lite smådeppiga. Känns ju som om det vore fullständigt underbart, men att göra det du gillar allra mest till ett jobb är inte alls så lätt. Och du måste ju också hela tiden hålla dig aktiv, annars hamnar du i glömska.

Är återigen i Småland. Brukar alltid vara massvis med utflykter och sånt, men eftersom båda föräldrarna blivit äldre och inte är jättepigga längre, så har jag varit hemmavid här nu i dagarna fyra. Tagit paus från vardagen och försökt glömt allt jag tänker på då. Känns väldigt skönt. En verklig semester. Igår tog jag en tur med min pappa upp till grannbyn och kolla in det övergivna stationshuset. Låg jättefint vid sjön. Pappa pratade om att nån borde starta upp en liten servering där, istället för att bara låta det förfalla. Det var fullt av grejer där inne. Som om nån verkat ha levt där. Superfint kök och massa skivor och böcker som låg huller om buller: "The Bison Brothers at High Chaparall" och boken "Doktor Gud." Fantastiskt kul att gå runt och titta. Skulle egentligen upp till den riktiga guldklimpen i denna sida kommunen - med minst två-tre övergivna hus - men då måste jag cykla. Var på väg i tisdags. Cyklade över den skumpiga skogsvägen, men råkade vurpa och skrapa upp knäet. Blev arg och ledsen och gav upp. Får bli nästa gång.

Finns väldigt många övergivna hus här i Småland. En dröm hade ju varit att åka bil med en eller fler roliga personer och kolla in många av de husen.

1,055

Sv: Mårundan

Asså skador! Jag försökte åka skridskor i Tisdags och det gick så jävla bra! Jag fick svårare och svårare uppgifter och till slut skulle jag åka på ett ben och då for jag bakåt, slog sönder hjälmen mot isen med bakhuvudet och blev medvetslös en stund. Fattade när jag försökte prata med en vän efteråt att jag fått en hjärnskakning, jag förstod inget av vad han sade. Vilade 2-3 dagar och nu har jag ont i två stora senor på halsen. Däremot är jag löjligt pepp på skridskor igen, har åkt kanske 5 timmar sammanlagt i hela mitt liv men fick nu låna ett par moderna, snygga och välsittande konståkningsskridskor istället för för stora hockeyrör från typ 60-70-talet. Jag hoppas jag är frisk nog i huvudet tills på Tisdag och att jag hittat en ny hjälm tills dess.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Mårundan

Hmmm ja man ska akta sig för att jobba med sitt intresse är ju min inställning... Men vettefan hur mycket energi jag har över till att göra nå serier eller nåt kreativt när jag kommer hem från jobbet... men tror iofs också det är en fråga om rutiner. Jobbet gör ju mycket i inspirationsväg också. Förra autotrof innehöll ju, utöver de självbiografiska serierna om att vara liten, en del  lite vardagsdialog från min arbetsförmedlingsåtgärd, olika fuckups och deras snack.
Nästa autotrof kommer ha med en hel del serier med vård-tanter som sitter och snackar på fikaraster, om man säg så. big_smile

Sv: Mårundan

Ja fy fan för jobb allmänt. Men maggan det där låter ju inge bra alls. ujuj. Ta hand om dig.

Sitter och är allmänt nedstämd av diverse anledningar. Känns som om jag är omgiven av mutanter, fast på dåligt sätt. Man får mest bara skit på jobbet, trots man jobbar till den grad att kroppen och psyket tar stryk. Pengar får man, men inte mycket mer. Man vandrar längre ut i sitt inre postapokalypslandskaps öken.

1,058

Sv: Mårundan

Cyklade med hemmagjort tegel och för stora byxor (typiskt sommaren, alla byxor blir för stora) och precis när jag landat hela paketet (lera-hem-former-torka-tillbaka ut-bränna-svalna-hämta-cykla hem) så fastnar byxan på något skevt sätt och jag välter hela cykeln med mina pettringar (¼ storlek). De håller, däremot tar jag emot hela ekipaget med armbågen så den är lite less nu.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Mårundan

Igår satt jag slöade och väntade på att få gå och lägga mig genom att kolla på videos där folk som jobbar i Amerikatt/Kanadas snabbmatsindustri pratar om sina erfarenheter av arbetet. Gjorde inte direkt en på gott humör, men ja... Arbetet är väl det här. Nedbrytande, alienerad, vidrigt. Får ibland påminna mig om att jag trots allt har nog det bästa jobb jag nånsin haft.

Usch, hemskt med cykelolyckan. Hoppas du inte skadade dig. Jag vurpa med cykeln på skogsväg för snart två veckor sedan. Fastnade med mina långa skosnören i pedalen och försökte rycka loss den och... Hupp! Där for Larsesq och cykeln. Glasögonen flög av och landade, turligt nog, i gräset. Har fortfarande kvar lite av skrapsåret och blämärkena, men blev inte så farligt. Kunde hoppa och leka och cykla hem direkt efter olyckan.

1,060

Sv: Mårundan

Hoppas det känns bättre snart maggan!
Och att det vänder för dig med B-pappa, vi har goda nyheter för dig på väg. :-D

Jag mår okej idag, har korrläst oavbrutet sen 15 idag och är mörbultad av det, men vilka fina människor ni alla är! Korrläser kommande numret av det grymma svärdet där flera på det här forumet är med och det är så himla bra saker ni säger, man blir stolt över att vara en del av en liten men väldigt stabil subkultur som det här ändå är.

Serieprojektet mitt går bra också, nu har jag snart nått 50 sidor vilket var det ursprungliga målet men jag kommer behöva revidera om det lite, den blir nog iallafall tio sidor längre... och den serien kommer ni snart kunna läsa också.
Min gamla långkörare på 75 sidor om den där pedofilläraren kommer snart känna hur min nya serie flåsar den i nacken om förstaplatsen som "den längsta serien jag gjort"...
Har iallafall sånt flyt med det.
Sen såg jag nu att nummer 24 av paddsatan legat klart... alldeles, alldeles för länge. Så jag måste bara hitta en dag där jag kan kopiera upp den. Tänkte på det förut, att för bara några år sedan så hade jag ju spytt ut nummer 25 lagom till att nr 24 var uppkopierat, men det tar så mycket emot. Inte att det är jobbigt, men tiden. När fan ska man orka det? Jag orkade göra paddsatan fastän jag jobbade MER än heltid förut, det var kanske att man var mer igång 150 km/hr och inte som nu: tuffar på i saliga 45km/hr och tittar på allt runtomkring och tar det lite lugnt. Varför stressa osv.
Numret är dock ganska bra, såg jag nu. Bra blandning av noveller, personligt hållet och så vidare. Det ska bli kul att kopiera det.
Kanske ska få ut det innan årsskiftet, det måste jag ju. April 2020 la jag in det sista materialet. Det är fan oktober nu. Jesus vad tiden går fort.....
Men man ligger ju inte på latsidan direkt.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,061 Senaste redigerad av larsesq (2020-10-06 17:23:52)

Sv: Mårundan

Försöker hålla igång och inte bara skrutta på mitt rum. Sov mitt på dan idag i två timmar och då hade jag ändå sovit nästan nio timmar i natt. Inte så bra att hålla på att sega ihop så där. Men ändå gjort lite idag: Lagt upp auktioner på Internet (ska sälja snuskserier från Topas och skivor), beskärt ett palettblad, försökt laga en skivspelare (lyckades inte), gjort hummus och en mat. Alltid nåt. Och jobbat lite med nästa Svärdet, som Tommy skriver om. Kommer bli ett toppennummer. Var även i butiken och såg hur en liten kille försökte lattja loss med sin morsa. Han hade fått tag på en pruttkudde och tyckte det var alldeles hejdlöst kul. "Pruttar du, mamma?" Sen tryckte han på kudden och när den lät skrattade han högt, högt. Mamma drack bara avmätt på sin energidryck. Spännande att pruttkudden fortfarande kan roa barnen, så här 2020. Men vad tusan - prutthumorn är ju tidlös.

1,062

Sv: Mårundan

Vilken jävla skitdag:

Häromveckan bakade jag kakor med katt-pepparkaksformar (gjorde kolakakor) råkade tugga sönder en lagning jag har i munnen. Blev akuten direkt. De tar lite bilder, säger att tanden är inflammerad, bortom räddning och måste dras och ersättas med en protes eftersom det är en viktig tuggtand. Jag får penicillin att ta hem och dagarna går rätt bra, nästan så man överväger att skita i att dra tanden "det fungerar ju bra att tugga på ena sidan!" men sen kom dagen D. Jag gick upp. Åt yogurt, önskar att jag ätit mer för äta lär man ju inte göra det närmsta dygnet... Gick till tandläkaren, de bedövar mig och medan bedövningen börjar verka och vi väntar så ringer Jysk och vill ha en ny tid för att leverera saker som köpts på nätet, jag drar till med något jag sen glömmer (men lyckades ta reda på genom att maila kundtjänst) sen ska det börjas: de slipar ner all lagning, rotar runt i tandköttet och det gör så FRUKTANSVÄRT JÄVLA ONT nej vi behöver mer bedövning här, får en till spruta. Sen börjar de rota runt och sliter ut tanden, då upptäcker de att rötterna sitter kvar och är böjda mot varandra?! så de måste fila ner rötterna och sen dra ut dem succesivt vilket var så jävla otäckt och hej å hå. Blöder som fan för att de rotar runt i köttet på en också. Får en kompress och betala.

På vägen hem ringer doktorn, bokar om en tid jag eg. hade idag och jag tror inte hon förstod alls vad jag sa men var artig bara.

Sen en kvart senare ringer Brands fraktfirma å vill prata logistik kring att lämna av en halvpall tidningar till mig, till en adress jag inte befinner mig på. Här får man fortsätta gurgla sig fram i samtalet och det slutar med att han frågar om jag är full "ja ha pjesis drajji u en and..." - hahahahahaha okej får man som svar sad(

Sen kommer jag hem, då är klockan bara halv elva och jag har redan rånats på flera tusen och är helt avstängd i munnen, då ringer nästa samtal. Postnord ringer om en reklamation jag gjorde för två månader sen?! och vill höra om den. Samtalet blir ungefär på samma nivå: ja ha pjesis drajj u en and be ohm ussää kanja inga schenare?" katastrof.

Och sen tänkte jag: jamen det här är inte så illa nu känns det mest konstigt.... sen började bedövningen avta och så fick jag så vansinnigt jävla ont och helt plötsligt var klockan fyra.
Om jag inte hade fått komplikationer i form av rötterna som vikt ihop sig så hade det inte varit så illa sa tandläkaren. Vilken jävla otur man kan ha.....

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,063

Sv: Mårundan

Helvete vilken jävla skräckhistoria med tanden där Tommy! Mitt senaste besök var som tur var soft men inser med skräck att jag ska köpa massa flourskölj och olika trådar och grejer. Fick f.ö. ny hugienist sist som hette Loffe. Han älskade verkligen sin modell på ett par tänder som han borstade på. 45° vinkel mot tuggytan (jag borstar bort tandkött pga. hård borste och handlag).

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Mårundan

Huuu vad hemskt Tommy, vilken otur och vilken smärta. Beklagar. Hoppas du får läge att vila och att det läker bra.

Sv: Mårundan

det var en av de värsta tandläkarhistorier jag hört och då tar jag ändå del av lite skräckisar/freakshowbilder på jobbet (fast från tandläkarens perspektiv) ibland. Krya på dig, Tommy!

En kollega har fått med mig på en såndär teckningsutmaning att man ska rita en bild på bestämt tema varje dag i en månad. Jag har lyckats med två hittills, en var ok, en blev rätt ful. Han e typ glad o pepp, jag själv slutkörd förälder.

Sitter också lite f mkt framför facebook, mest för att jag kämpar med att lära mig fädernas språk, dvs jamska, och att det finns en rätt bra grupp där. Blandning av grammatik- och språkbruksfrågor och inlägg av tanter som heter Gunnel som drar fräckisar. Det är lätt att vara från jämtland o kokettera med lite dialektord men ska man snacka jamska på riktigt så är det hårda studier som gäller, iaf för mig som inte haft språket i hemmet.
I vilket fall så är det nåt med fejan som holkar ur själen på mig. Tror det är närvaron av alla osofta typ SD-gubbar (och lillgamla 20+ män)  som ba lägger en grå blöt filt över stämningen i alla sammanhang. Hjälper ju inte så värst att försöka filtrera bort allt störigt, dyker alltid upp mer, som digitala rotskott. Borde sålla bort typ allt, bara behålla jamskagruppen och lokala loppisgrupper. Se om det hjälper.

1,066

Sv: Mårundan

Ja.. och snart kommer det säkert en ny uppdatering, till på torsdag ska jag bestämma mig för om jag vill ha protes eller brygga. Tandläkaren föreslår protes eftersom tänderna runtomkring är hela och friska och brygga är bättre att ha om man är jättegammal och det ändå inte spelar nån roll. För sen om 5-10 år måste den bytas ut och då ska man slipa ännu mer på friska tänder.. då blev ju protes mycket rimligare. Den kan man ha längre, men processen är svårare. Först ska de snitta upp tandköttet, sen operera in en bit metall som på 3-6 månader ska växa ihop med skelettet, Sen ska man skära upp köttet IGEN, sätta dit en liten skruv, sen ska man sätta ihop skruven med protesen och skruva ihop dessa (ser någon slags IKEA-anordning framför mig) och först då är allt på plats. Kommer ta månader men sen är det fan ingenting som kan stoppa mig... eller ja, jag behöver inte direkt oroa mig för karies i den "tanden" haha.
Fick iaf höra att tänderna mina ser bra ut i övrigt och är friska, trots att jag inte har en rak fin tandlinje utan ser ut som ett brittiskt fyllo i käften, har utgått från det motsatta hela mitt liv. Så kan det gå.

Idag ska jag korra texter till nästa nummer av det grymma svärdet och sen skriva en text själv till en finsk antologi för folk från min hemkommun, hedrande och då ska det ju bli bra. De har så många första-generationens finnar så de vill gärna ha någon som har det hela mer på distans, så tredje generationens... det blir jag det. Tänkte skriva om det där att när man räknas som svensk för svensk är jag ju inte med typ SD:s logik där man ska vara pursvensk flera generationer bak, men jag skulle ju knappast tas för någon som helst form av invandrare någonstans, av förklarliga skäl: Jag är ju blond, blåögd, pratar korrekt svenska och ogillar att småprata med folk jag inte känner. Älskar jantelagen, tar inte sista kakan osv. Varför inte.

Vad ska ni göra idag? Varit sånt riktigt pissväder igår, regn hela dagen. Nu är det höst. Men jag gillar det. Spöregn på vinter är deprimerande, men på våren och hösten är det riktigt trevligt tycker jag. Så fina färger ute och fräsch lukt, och häromdagen kände jag återigen hur några eldade någonstans så det luktade sådär mysigt med fuktig skog, svavel och brinnande löv. Det var härligt. Älskar ta mig fan hösten något så oerhört.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Tommy då... beklagar verkligen. Hoppas verkligen allt går så bra det går och att du får hjälp av rätt folk på rätt plats. Tänker på dig.

Kul dock med antologin! Jobba lite idag och sen testa ett nytt gym, komma igång lite. Men lär ta det lugnt med handlederna och tummarna, de har tagit en del stryk på jobbet, på senaste och väl över en längre tid. Tråkigt då ju att jobba och använda händerna är ju nåt man gör, liksom.

Var på årets andra (eller tredje, beroende på hur man räknar) expedition i helgen, den första skedde ju i somras. Jag borde ju skriva texter om detta och addera bilder, har massa massa bilder. Sett riktigt dystopiska gamla miljöer, nedlagda gruvor och sånt. Det finns hur mycket som helst att se. Men nu verkar ju corona bli värre så nu får det vara stopp ett tag. Gillar denna höst jag med, känns bra. Blir kul att få t-shirts från Panic Holiday Clothing, som ju nyss dragit igång verksamheten.

1,068

Sv: Mårundan

Uppdatering, jag ska skaffa en protes. Så nu har jag varit hos tandläkaren en gång i veckan ett tag och det kalaset har kostat 29.000 efter att försäkringskassan varit inne med sitt. Nu har jag paus så att köttet ska få läka och i januari är det dags att åka under skalpellen. Ser inte fram emot det men nu har ju den här resan påbörjats :-/

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,069

Sv: Mårundan

Jag misslyckades med att handla på internet häromdagen också, skulle köpa apelsiner. Det står "kilopris 15 kronor" och så väljer man enheter, då väljer jag ju "1" för jag tänker att jag får en påse motsvarande 15kilo hem då, det är ju en lagom mängd apelsiner.
Nä, tror ni inte chauffören kom hit med en påse och i den påsen låg en annan påse med EN jävla apelsin i?! Då kände jag mig riktigt dålig på livet. Tur att jag köpte lite andra saker också så jag inte blir dagens snackis i fikarummet.

Så när ni ska handla frukt å grönt på nätet kids, ta reda på om man köper hem 1 enhet motsvarande ett kilopris eller en styck-vara. På hemköp beställer man i styck. Så bestäm er för hur många apelsiner ni vill ha innan.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,070

Sv: Mårundan

Tommy skrev:

Jag misslyckades med att handla på internet häromdagen också, skulle köpa apelsiner. Det står "kilopris 15 kronor" och så väljer man enheter, då väljer jag ju "1" för jag tänker att jag får en påse motsvarande 15kilo hem då, det är ju en lagom mängd apelsiner.
Nä, tror ni inte chauffören kom hit med en påse och i den påsen låg en annan påse med EN jävla apelsin i?! Då kände jag mig riktigt dålig på livet. Tur att jag köpte lite andra saker också så jag inte blir dagens snackis i fikarummet.

Så när ni ska handla frukt å grönt på nätet kids, ta reda på om man köper hem 1 enhet motsvarande ett kilopris eller en styck-vara. På hemköp beställer man i styck. Så bestäm er för hur många apelsiner ni vill ha innan.

Hehe, det är inte lätt att vara en modern människa! Vi har våra problem vi måste försöka hantera, det är inte alltid så smärtfritt som man tror att det ska vara!

Arbete är livets krydda

1,071

Sv: Mårundan

Jag hade ju aldrig hållt på med såna här moderniteter om det inte vore för att jag jobbade heltid med att få det att fungera. Då vill man ju skörda frukterna av sitt arbete, typ...

OK här är senaste nytt:

Nya svärdet är klart och ska nå flera av er denna vecka förhoppningsvis, några har fortfarande inte fått sina ex men det beror på att så väldigt många ska ha + många köper vid sidan av och det är lite av ett projekt att få ut den till allt å alla.
Men det är skönt att kunna lägga det projektet till handlingarna.
Nästa år har jag bara lite valberedningsarbete i två föreningar att se fram emot, men i övrigt ska jag försöka hålla föreningsliv på ett absolut minimum. Detta för att jag har en massa andra projekt på gång framför mig, serier å text och jag ska förmodligen vara redaktör för nummer tre av brand, med temat "facket". Har en intervju jag ska göra å sen ska jag få medlemmar ur SAC att bidra med texter. Så det blir lite att rodda i.

Sen är jag väldigt inne på att ha en längre tid av ingenting, men jag vet fan inte när jag ska få in den bara hmm Det får väl bli 2022 som blir mitt sabbatsår eller vad man ska säga.

In other news, världen vi lämnar har kommit - tjusigt. Även om det börjar bli mer medelklass och mindre arbetarklass som skildrar arbete. Trist. Men det är väl en pulstagning på arbetralitteraturen. B-pappa, som inte räknas in i den här kategorin av uppenbara orsaker, hade med ett fint bidrag.

Det har varit 0 soltimmar i december, jag har varit uppe sen kl sex nu och det är fortfarande kolsvart ute.
Nu ska jag börja jobba.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Tisdagar jobbar jag kväll och kan sova ut. Ta det lugnt, vänta på posten och sen gå och posta saker innan jobbet. Men jösses vad trist hur mkt som kretsar kring jobb och sånt. Men så äre.

Ja du ligger inte på latsidan du Tommy och det är ju alla tiders, är ju roligt när fräset är igång och allt steks och står härliga till, den egna härden. Men sabbatsår sen låter lika bra. Finns ju massa små små planer att realisera, typ åka på utflykt dit och dit, utforska den staden eller se det där.

Blir skoj med nya DGS. Storartat jobbat! Vilka slitvargar och scenkrigare.

Kul o höra att du gilla texten. Tack. Inte vågat öppna boken direkt, men kanske läser nån gång nästa år. Ska skriva nåt roligt och lustfyllt framöver, inte bara älta tvångsmässiga nålsögapassager, men saker lär ju förvisso hanteras så ja, en sak i taget. Men ja, rådande medelklass-normer och osynliggörandet av bland annat det fysiska arbetet är tröttsam och kvävande, dagligen försöker folk få en att lägga jeansvästen på hyllan, så att säga - de har inte fattat nånting om nånting. Som om det vore ett val. Dom tittar på en och kan inte acceptera eller förstå att man inte haft och har samma liv som dom. Passar på att tipsa om Monokulturs nya, fantastiska låt Decennium från skivan som kommer snart.

’Tio år har gått
så fort
vi fick nästan
ingenting gjort
igen
nu så har vi snart
ett decennium
framför mig och dig
ett decennium
löftesrikt och stort
så stort’

- Textutdrag, Decennium av Monokultur

https://youtu.be/JXIZPt0_3Xk

1,073

Sv: Mårundan

B-pappa skrev:

dagligen försöker folk få en att lägga jeansvästen på hyllan, så att säga - de har inte fattat nånting om nånting. Som om det vore ett val. Dom tittar på en och kan inte acceptera eller förstå att man inte haft och har samma liv som dom.

alltså b-pappa så vackert sagt! vill fan sno det till en låt ju!

är också pepp på att läsa världen vi lämnar. tyckte mycket om förra antologin. men tråkigt att höra om medelklassandet. men dom är ju som experter på att ta över. hoppas den är pepp ändå. är pepp på att läsa bidragen till dom jag känner iaf och gillar det som redaktörerna skriver innan så hoppas hoppas!

och jaaaaaa så peppad på DGS hoppas den hinner komma denna veckan så en kan mysa och vara i en gemenskap i den i den totala isolationen som julen ofta är (särskild i år)

Sv: Mårundan

Vad är världen vi lämnar?
Tommy ba tror alla har samma kulturella kapital som han lol.
Obs kollade 3 sidor bakåt i denna tråd och ingen ahde skrivit ngt tidigare.

Kul att äntligen få se vad alla andra har svarat i DGS. Jag visste ju inte att det skulle bli ett fanzinerad nr 2 nummer. Jag ba fick mail av Hunden och svarade glatt. Tur! Annars kanske jag hade försökt vara balanserad och seriös.

1,075

Sv: Mårundan

världen vi lämnar är årets antologi från föreningen arbetarskrivare! tommy kanske tänker att alla följer alla på instagram men bra att du påpekar det autotrof!!

haha ska bli kul va du svarat också!! åååh ni är ju alla så fina!