Tråd: Corona-tråden

Hej på er,
jag kan tänka mig att fler än jag sitter hemma och ugglar ganska mycket i dessa dagar. Så varför inte ha en liten tråd där vi beskriver våra vardagar, precis som alla andra tidningar, communitys och så vidare har.

Jag sitter hemma mycket och jag trivs i vanliga fall med att arbeta hemifrån, försöker göra det då å då men nu har jag typ blivit helt.. jag vet inte. Typ klättrar på väggarna och chattar med kollegor jag knappt har att göra med i vanliga fall. Ytterst konstig situation. Sen blir ju typ allt jag sett fram emot den kommande tiden avbokat eller framflyttat, seriemässan nu härnäst t.ex, första maj och så vidare.  Har varit ett konstigt år. Det har iallafall gett mig lite tid att prångla ut Paddsatan till lite folk och så har jag blivit klar med den kommande!

... och jag har ritat en serie som faktiskt kom med i Galago så i nästa nummer ser ni mig big_smile

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Corona-tråden

Okej, låter inget bra att du är rastlös där hemma? Men kul att du är med i Galago. Prempar inte något mer men om jag går förbi biblioteket ska jag ta och kolla i tidningen. Fint att du tagit dig tid att göra lite fandom och fått klart nya numret, alltså har vi fått en bra sak på grund av allt detta redan?

Själv så påverkas mitt liv rätt lite av detta. Ens vardag påverkas inte nämnvärt av pandemier när man bor själv, inte har några kollegor att nämna, alla ens vänner har flyttat från stan eller skaffat partner/familj (det vill säga att man inte har någon kontakt). Sedan när jag bara rör mig i en triangel av badhuset, jobbet, lägenheten och Konsum. Fast förra veckan stängde de saunan på badhuset, det var lite tråkigt. Sedan får man väl se om man får behålla jobbet, men än så länge funkar det. Så helt enkelt softar man bara på hemmavid i vanlig ordning, tycker nästan bara det är skönt att det är så lite folk på Konsum och badis. Men visst tråkigt om man förlorar jobbet, fast man kan ju ändå inte påverka det så inget att gå runt att deppa över!

Få se hur länge det här håller i sig, kommer det påverka fandom måne? Kanske bara blir positivt som för dig Tommy. Att folk har mer tid till just fandom.

Arbete är livets krydda

Sv: Corona-tråden

Min vardag påverkas ändå av detta. Men jobbet är säkert, då jag arbetar inom vården (som personlig assistent). Men det blir ju än större fokus på att hålla brukaren (eller assistentanvändaren som företaget jag arbetar för kallar 'et) inte sjuk. De jag bor med är hemma i karantär-aktig tillvaro (jobbar med kontorsjobb eller är student). Så vi umgås ju mer än vanligt. Det är till största delen bara trevligt. Blir lite som att vara hemma hos föräldrarna: Vi äter mat ihop, ser på TV och sen är typ dagen slut.

Har på senaste dagarna börjat komma igång med fansinet igen. Men det är rätt opåverkat av Coronan. Ska gå till Masmo idag och kolla om loppisen är öppen där. Oavsett får jag en promenad. Men till City har jag inte varit på över en månad (saknar det inte nämnvärt) och alla eventuella resor blir ju uppskjutna, t.ex. till min far nu när jag fyller 71 jordsnurr på torsdag. Och tråkigt att seriemässan och 1 maj blir inställda eller framflyttade. Hade tänkt göra klart #23 av Sällsamheter i Munchkinland till seriemässan, men får se när jag ids sätta ihop den (allt material är klart. Behöver egentligen bara scanna, fixa och kopiera upp). 

Skoj med ny Paddsatan och att du ska vara med i Galago. Vi som till och med diskuterade Galago senast i söndags. Grattis! Kanske borde slå till på den där prenumerationen?

Hoppas du inte blir av med jobbet, Lappia. Trist med saunan, men det är väl förståeligt. Har de fortfarande öppet övriga badhuset? Går ju så sällan till badhus (2007 senaste gången jag var på ett badhus), så har ingen direkt koll på hur det är i övriga landet.

Sv: Corona-tråden

Kul med kommande Paddsatan! Och Galago. Ska kolla sen här på jobbet när nya numret kommer!

Hoppas du får behålla jobbet Lappia.

Bara och dra igång en chatt nånstans om ni behöver muntras upp genom att prata med en trött misantrop och gubbe. smile

Har alla blivit FÖR seriemässan nu på senaste!? Autotrof, vart är du!? Haha nä men ja trist att saker en ser framemot flyttas och så. Mitt liv är väl mer eller mindre sig likt, sitter tryggt genom stålstormen i den kommunala båten. Om jag ska vara ärlig så känns tillvaron och samhället för första gången begripligt och korrekt nu, nu matchar allt ens inre, ens livssyn, kunskap och samhällssyn. Det ohållbara har kantrat över tillslut. Handling och konsekvens på global nivå. Ska den vite mannen äta pengar tillslut? Osv.

-------------------->  https://www.youtube.com/watch?v=OacVy8_nJi0

Sv: Corona-tråden

Jag jobbar som skolbibliotekarie på en skola som fortfarande har öppet, så jag går fortfarande till jobbet. Däremot får inte biblioteket längre ta emot barngrupper på över fem elever och eftersom barngrupper är i stort sett det enda jag gör på biblioteket har jag det oerhört tråkigt. Jag kan inte sitta hemma och vänta ut coronan, utan sitter istället framför min arbetsdator i ett delat kontor och försöker fördriva åtta timmar om dagen med ingenting. Ingenting kan planeras in och inget egentligt arbete kan utföras. Skulle också klättra på väggarna, om det inte vore så att jag måste se ut som att jag fortfarande jobbar på som vanligt för att inte riskera att bli av med jobbet.

Men stort grattis till Galago! Det har alltid varit mitt mål när det kommer till serieskapande, väldigt imponerande. Ska bli kul att läsa när den dimper ned i brevlådan.

Just nu har jag påsklov och trots snö har solen legat på nu i ett par dagar. Ligger i hängmattan på balkongen och tecknar serier på en surfplatta hela dagarna. Önskar att det var såhär jag kunde fördriva tid istället för på kontoret.

Sv: Corona-tråden

B-pappa skrev:

Kul med kommande Paddsatan! Och Galago. Ska kolla sen här på jobbet när nya numret kommer!

Hoppas du får behålla jobbet Lappia.

Bara och dra igång en chatt nånstans om ni behöver muntras upp genom att prata med en trött misantrop och gubbe. smile

Har alla blivit FÖR seriemässan nu på senaste!? Autotrof, vart är du!? Haha nä men ja trist att saker en ser framemot flyttas och så. Mitt liv är väl mer eller mindre sig likt, sitter tryggt genom stålstormen i den kommunala båten. Om jag ska vara ärlig så känns tillvaron och samhället för första gången begripligt och korrekt nu, nu matchar allt ens inre, ens livssyn, kunskap och samhällssyn. Det ohållbara har kantrat över tillslut. Handling och konsekvens på global nivå. Ska den vite mannen äta pengar tillslut? Osv.

-------------------->  https://www.youtube.com/watch?v=OacVy8_nJi0

Alltså seriemässan i år hade ju Simon Hanselmann (!) hur coolt vore inte det att få vara med om? Nu blir det ju inte av... men de två böckerna som finns på svenska är ju riktigt grymma. Utöver det vet jag inte om det var någon större förlust. Fast ändå, förra årets seriemässa var bra. Dels så var det nya lokaler och "ny ordning" så alla fick lika bra/usla platser, till skillnad från på Kulturhuset där man verkligen skapar en skillnad mellan stora förlag och fanzinister, där den sistnämda gruppen slagits ut av de bisarra priserna för att ha bord. Vet inte om det var billigare nu när det var på Konstfack? Men det var mycket folk och inte bara manga-manga-manga-manga-galago-manga-något annat-manga. Kändes som en liten pust från förr. Jag kommer ihåg de första spx:en jag gick på, hur jääävla bra det var. Årets upplevelse, hur man sparade undan CSN i två månader i förväg för att bränna allt man ägde på serier och hur man kom dit tomhänt men hem med två påsar böcker, tidningar etc. Åh, det var såna tider. Kändes som allt var lite bättre då än vad det är nu.
Men sen kom ju serievågen och förstörde lite, det var som ett nödvändigt ont. Vi behövde ju få en slags upprättelse i att serier inte bara är för barn men vi behövde inte elitismen som följde. Den var direkt motbjudande, och finns ju till viss del kvar även om det känns som att den största följden av att serier blivit mindre trendigt är att man når tillbaka till nåt normal-läge. De första åren på 10-talet var ju riktigt hemska för att prata klarspråk.

Jag tror att nu är en tid där det kan komma att hända någonting nytt, elitserierna har försvunnit, hajpen från medelklassen har försvunnit och mangan har hittat sin egna plattform och behöver inte leecha på oss längre. Vad ska vi teckna nu? Är självbio helt dött eller kan det få ett uppsving nu när det finns ett tomrum och vi ändå lever i narcissismens extrema tidevarv? Kommer skildringar av arbete bli stort kanske? Osv. Vad tror ni?
Galago har bytt format till serietidning vilket ändå känns som att man tänker sig göra någonting annorlunda. Varför inte?

Kul att du kommit igång också Lars! Om det ska komma någonting bra ur detta så är det väl att vi alla är lite mer kreativa hemma på våra kammare.

Jag tror vi kommer få en annan relation till arbete nu, när så många jobbar mindre eller jobbar hemifrån. Tror ni det?
Själv får man asevärt mycket mer gjort på bekostnad av det sociala, men nu har jag börjat vänja mig lite vid det. Var inne på kontoret igår och insåg att egentligen är det ju bara vanan att ha surret och det sociala, fikarast-pratandet, som jag saknar. Men efter ett tag har man börjat vänja av sig det. Finland har ju nämnt sex timmars arbetsdag, Sanna Marin motiverade det med "– Människor förtjänar enligt mig mer tid med familjen, med hobbyer, och tid för annat som kultur. Det här kunde vara nästa steg i arbetslivet" Visst, det är hennes vision och ingenting som är på väg att hända, även om Finland faktiskt experimenterar med arbetstiden (det görs ju även här) så kändes det ändå hoppfullt med den ytterst ansvariga i ett land, inte helt olikt vårt, som säger såna här saker. Man är ju svältfödd på positiva visioner och man är ihjälmättad och halvt ihjälslagen av hetsen om att arbeta. Arbetslinjen har verkligen förstört det här landet. Åren med Alliansen som man ofta tänker att "det kanske inte blev så illa? kom ju inga vansinniga förändringar förutom akassan... eller?" bara för att man glömt typ hälften av det de gjorde, sen blir man påmind om alla utföräljningar och apoteksavregleringen som Göran Hägglund själv är kritisk över. Tack för att man fick vara en del i ett gigantiskt nyliberalt experiment. Gud vad jag hatar det här landet.

Vi har ett spännande projekt i görningen (jag, michelinmannen å larseq är inblandade) som de allra flesta av er kommer beröras av... stay tuned så får ni snart reda på mycket mer smile

Nu sitter jag på balkongen och har lite paus i arbetet. Men nu är det dags att återgå, börjar ruttna på att höra Elisabeth Svantessons förbannade röst på radion.

... och TACK alla för era hejarop om Galago! Har varit med innan med en text, men det blir seriedebut nu big_smile

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Corona-tråden

Vilka fina och tankeväckande inlägg. Detta forum är så bra! Och ja larsesq toppen med Munchkinland, hurra!

Ah just det var ju Hanselmann på g ja. Sen hade ju jag väldigt trevligt när jag var på den där seriefestivalen, tack vare det utomordentliga sällskapet. Var det 2016 eller 2017? Minns att jag väl oxo var på Gula villan då det var Clueless weekend samtidigt eller så har jag mixat ihop det. Jomen Puffy var ju med också eller nej det var väl Filmsamlarträff dagen efter seriefestivalen? Ska kolla i mina anteckningar. De där åren typ 2016 - 2018 är lite dimmiga av stress och oro. Business as usual he he he. Är dock mer förtjust i Hanselmanns serier i teorin än i praktiken. Känns för mig lite som att läsa / se Simpsons, det bara plöjer på och maler på. har lite svårt för vissa typer av upprepning, även om det såklart är nyanser i dessa i Hanselmann. Kritiserar alltså inte Hanselmann eller de som tycker det är fantastiskt, bara det hur jag funkar, även om såklart hur jag funkar bottnar i nånsorts ja förhållande till hur jag upplever och tar in serier. Men får tyvärr erkänna att mitt serieintresse sjunkit drastiskt senaste tiden - men det kanske beror på att jag underexponerats för sånt på senaste? Och som vi vet så är det ju så fint att saker skiftar genom livet, ens fokus och behov ändras och sen vips kommer man tillbaka till något gammalt. Lyssnade knappt på kängpunk runt 2010 och det var bara metal och sånt som gällde då, sen kom allt tillbaka för mig och jag kunde gå på konserter igen och tjoa loss. Men sen så blir jag lite deppad av Hanselmann också pga livsstilen i serierna, haha, som jag kan relatera till. Och det säger ju såklart något hur bra Hanselmann är. Och jag säger inte att serierna är precis så som jag levt, verkligen inte, men samma mönster och beteenden och destruktiva cirklar finns där. 2007 - 2012 var abnormt påfrestande för mig och levde väldigt kortsiktigt och det tog ju ut sin rätt tillslut. Läste nån text jag skrivit typ 2013 eller så och blev lite chockad över vad jag skrivit pga att jag trodde inte idag att jag hade den insikten då, typ. Det gjorde nästan mer ont att försöka leva ett hyfsat vanligt liv än att fortsätta med allt det stormiga men det var ju ett tecken på att det var rätt väg att gå. jaja detta har jag tjötat om förr, nu upprepar jag mig och låter som en asdryg missbrukare (vilket jag fått acceptera är en del av min personlighet eller gamla personlighet, haha). Men det är ju för att jag inte haft sammanhang där jag fattat eller informerats om hur skevt ens liv har varit. Ja skitsamma det är väl som det är, det blev ju bra ändå tillslut. Så alltså, jag blir nog lite "blind" för hela innehållet i Hanselmanns värld och jag säger inte att det beror på mina erfarenheter bara, alla bär ju på såna här saker mer eller mindre och applåder åt er som kan känna distans till allt eller känna sig trygg i allt eller hur det nu hanteras, men för mig väcks en sorts inre cynism till liv som jag inte riktigt känner att jag behöver nu. Även om jag inte menar att de där serierna är cyniska eller så, mer att de funkar som en spegel för mig som gör att jag känner att jag redan utforskat det där och är lite less påt.

Såg nåsorts digital seriemässa på öh Facebook men jag vet inte, jo det jag vill säga är att du gjorde så otroligt rätt i att säga adjöken till fb, Tommy. Bra, genomtänkt beslut. Skön analys av serievärlden, tack, det där tåls att funderas på en och två gånger.

Iofs är jag nog lite högfärdig om jag säger att jag sitter tryggt i det kommunala syrabadet, kommer såklart bli konsekvenser framöver men det är då det "hehe", på tal om att tänka långsiktigt.... ;-)

Jaså du jobbar på skolbib du Deklaration! Kan känna igen mig lite i sitsen men det kom loss här för mig sen (jobbar på folkbib) och fixar böcker åt 70+are nu, har ett helt stall eller vad man säger. Går fint och tar massa tid och sen öppet som vanligt typ, så det rullar.

Låter roligt med trippelnamnsprojektet! Och nu känner jag fan varför hänger jag inte mer här och bidrar till forumet eller tar in alla kloka ord? Här finns ju ett sammanhang. Har iaf lite roliga grejjer på G och eftersom jag är nånsorts minimalist eller klarspråk: en seg jävel så känner jag mig ganska nöjd med lite, att göra lite. Fast samtidigt så vill man alltid göra mer. Dubbelheten i det kreativa; drömmen om att känna sig nöjd och fridfull men samtidigt ha det där i sig att det är nåt man gör eller "måste" göra. På ett bra sätt. Eller? Har i alla fall plockat fram klippmaterialet och pysslar lite hemma nu. Men mitt inre är fortfarande fyllt av konflikter och hur jag känner inför mitt eget skapande osv, ja det kommer och går. En krånglig jävel. Men det är ju mycket med livet och allt vad som händer. Jag har i alla fall kommit upp med huvvet ovanför ytan igen nu efter sensommarens och vinterns bedrövliga tider och allt det där, så det är alltid nåt, att jag känner att jag kan prata och hyfsat fungera ihop med andra människor utan att jag känner mig som insluten i en bubbla av sorg och förlust. En bit på vägen iaf. Känner ett ansvar att förvalta mitt sociala arv och allt sånt. Stå kvar. Göra nåt mer än bara överleva dag för dag. Finna glädje och mening. Med vänlig hälsning Kay Pollak. Har lite osvarade mail och sånt att fixa, så ber om ursäkt om det är nån som undrat vart jag varit och inte har svarat på nåt mail osv. Justja, gerillafilmade lite här i stan en kortis en dag med Maggan N i somras och den filmen har jag inte sett än, ska bli kul, kan länka den här sen kanske.

WORD på det Tommy säger om arbetslinjen och allt. Proffs!

Sen har jag ju mig själv att skylla en del angående hur jag lyckas vara kreativ. Jag har målat in mig själv i ett hörn sen länge och det är väl på gott och ont. Jag vet inte. Jag har alltid haft som princip att aldrig starta företag eller sånt angående filmandet, det ska alltid vara typ nollbudget och "hitz from the shitter"-metoden, börja från noll. I mitt fall är det svårt att lära gamla hundar sitta - ni ska se allas min på jobbet när vi har möten och jag är den enda som inte tar med laptop och antecknar på. Jag skäms varje gång, men jag är en sån rutinmänniska och sitter och skriver för hand med min handstil.... Visst, starta företag är väl en skitsak i sammanhanget, men jag dras så fort tillbaka till slapparläget och trivs med att bara glida runt i min lilla värld och tiden går. Men i höst händer det en kul grej i alla fall som jag hoppas är positiv för min självbild och jag skulle vilja säga rakt ut vad det rör sig om men jag är alles för "äh skitsamma" för det. Gubbgubb.

I sommar börjar jag på ny kula igen och hoppas livet ler. Saker börjar komma tillrätta lite, ens plats här i världen. Ska skriva mer här på forumet sen men nu går jag hem. Ha det fint på er.

Sv: Corona-tråden

Jo återkom här på nattekvisten för att mysa över Tommys ord om samhället och landet. Jag blir så bottenlöst äcklad över hur alla profitsvin grinar ut nu så fort pengaflödet stoppat. Lokala reklamtidningen försöker kasta skit på att de inte får presstöd av staten eller vad fan det är och i deras låtsasvärld med låtsasjobb låtsas de vara journalister och viktiga. Cheferna har vältrat sig i överflöd och unnat sig lyx och älskar sin dekadenta livsstil, sen plötsligt ska de låtsas vara utsatta och i nöd. De har ju inte ekonomiska problem, det är bara det att de har tappat makten över pengainflödet och inser att de som individer är fullständigt värdelösa och meningslösa, därav försöken till att upprätthålla bilden som betydelsefulla. Först ska de profitera på människors tomhetskänslor och sen ska de profitera på rädslor och oro genom att sprida lögner om sin egen existensrätt.

Allt detta ska bort! När vi får gå ut och samlas igen så möts vi på torget runt giljotinerna!

Lokala Donken ska stöttas för folk ska ha kvar jobben. Ja klart det är taskigt att kneget ryker va, men VDna får väl fan släppa lite på degen de drar in, år efter år. Och inget blir ändå bättre av snabbmat och djurmord och så va, två fel blir inte ett rätt hördu kisen.

Eder B-pappa ska nu berätta något för er. För några år sen trodde jag såhär va: oj vad mycket jag har kostat samhället. Jag har varit en sån börda och kostat överallt och inte gett ett korvöre tillbaka. Jag har flängt runt i massa städer, gjort det ena och det andra, kastats i fyllehäcken, drällt i parker, i förhör, vart i nyköping, malmö, fagersta,  göteborg, uppsala, söderhamn vettu. Och allt man vart i samhällets ögon är en jävla parasit va. Så jag började se mig ur samhällets ögon och tänkte att nu är det min plikt att betala tillbaka, göra rätt för mig. Hjälpa såna som mig själv att komma på rätt spår i livet och inte gagga så mycket dynga. Jag tänkte att innanför samhällets murar så måste man vara ödmjuk och respektera reglerna. Försonas med sig själv och visa ånger. När fan blir gammal börjar han att jobba åt kommunen.

Men sen när man varit där så länge att man börjat se mönster så hajjar man att nåt är snett. Det finns ett grindsamhälle där inne befolkat av medelklassare som har allt utom kontakt med sig själv och sina känslor. De har inget perspektiv och alla åsikter baseras på bara nånsorts gemensam trolldeg, totalt blask. Dom är rädda för allt och sitter bara och dillar sånt de läst nånstans eller hört nån säga. Upprepningar som idisslas. Ständigt återkommande är olika prat om garageuppfarter. Hur det ska grusas, läggas med plattor, vinklas, göras om. För garageuppfarten representerar allt som gör att medelklassens ideologi verifierar sig självt. Har man garageuppfart så har man bil och har man bil så har man garage och har man det så har man hus och i det så bor familjen och i den finns barnen och de ska bli heterosexuella precis som mor och far som bor i huset så att de kan sova och åka till jobbet i varsin bil. Mångfalden består av vilken stadsdel man bor i eller vilket bilmärke man har. Alla är miljonärer för de har luftlån med låtsaspengar och kultur är det som det står om i DN. Kokosnöt inuti men utåt ska de leka kultiverade och pålästa. Sen blir det TV4 på fredagskvällen och famla i mörkret efter ord, prata miljö medans kadavren smälter i magen efter kvällsmaten, vara för jävla dumma för att våga fatta nånting. Utöva förträngning så intensivt att det inte längre existerar som koncept. Allt är bra. Stötta företagen. De behöver våra pengar. Allt måste fortsätta.

Så jag ångrar mig att jag trodde på ja liksom samhället. Allt däri är ruttet och korrupt på högre nivå. De skyddar varandra.   För dem är döden något främmande och avlägset, just därför är de så rädda för den  döden, det okända, det plötsliga. Jag var psykisk svag och det är såklart ok men jag var det för att jag började komma ur en 15 år lång fylla. Såklart inte konstant fylla men jävlar vad det kommer nedkraschandes när man släpper taget om Prippsen va. När man mår så blir det lätt att tro att ens mående är helt och hållet ens eget ansvar. Sen inser man ju att allt bara är ett sorts stort silo; ens kropp filtrerar spriten och pissas ut och man är bara en komponent i mängden, i hela processen och inte en jävel med makt bryr sig, det ska bara vara fri marknad och konkurrens och alla ska få göra sitt. Man gör ingen skillnad på produkter; allt är lika bra, lika nödvändigt. Man resonerar typ: cigaretter och rökning måste finnas, annars har ju sjukvården och forskningen inget att göra eller så blir ju hela alla pengar som stoppats i anti-rökningkampanjer värdelösa.

Ibland blir det som Wallace and Gromit - Fel byxor när jag kommer hem; jag fullkomligen ploppar i jeansvästen och mjukisbyxorna. Lägger på Worth - Blinder LP på spelaren, öppnar balkongdörren och pekar dubbel-fuck-you åt hela världen och därmed också mig själv. Ett liv väl levt, det som är värdefullt, som blev något annat än vad de tänkte. Dom får tycka att jag är en barnslig idiot om dom vill. Och det är jag ju, ibland, ibland inte. Men leva i lögner eller förnekelse, aldrig i livet.

Sv: Corona-tråden

Ok ett till utlägg här. Får se... jo, appropå hus och garageuppfart så finns det väl en vag tanke hos mig att jag en dag ska införskaffa nåt större boende och en dröm är ju att ha nåtsorts konferensrum för subversiva sammankomster. Är väl inte omöjligt att jag måste skaffa typ villa i framtiden så jag tänker då mycket på skogen och den upplevda "renheten" där. Vet inte om det finns nån poäng i att lägga ut mina känslor för storstan här, men känner mig inte jättebekväm där och blir yr av allt folk och känner mig ofta överflödig. Och det vill man väl inte vara! Jag har ett ont öga till bilism och allt smuts och skräp. Jo jag vet att skiten är överallt, i luften och i marken, även om ens ögon och sinnen uppfattar platser som rena osv. Och att det finns många fördelar med att bo i storstan, det sociala och sammanhangen och kulturen osv. Men det är ju en stor diskussion. Vad som finns var och varför. Vart man "tvingas" bo och så.

Men långsiktigt så har jag väl iaf nånsorts tanke om att skapa en mötesplats för subversiva kreatörer, då jag kan tycka sådant till viss del saknas, man möts ju ofta i andra sammanhang som har mer fokuserade syften, tillexempel seriefestivalen som ju är socialt trevlig i sig, men jag kan nog mer eftersöka en oas eller ett vattenhål bortanför all stress och press. Norbergfestival var ju för mig förut en rolig träffpunkt men det är ju liksom fest och fläng. Ostämman likaså och den grejjen känns ju i nuläget, enligt mig, som den naturliga mötesplasten för fanzinefolk och allmänt vänsterfolk, men då är ju kopplingen till musik något som är inbyggt i mig då jag sett det som en naturlig del i såna här sammankomster, då jag ju haft scenen i min "lilla stad" under hela livet att gå till och hänga på. Tråkigt att Ostämman blev inställt men ja såklart nödvändigt, men vet inte om jag hade kunnat åka i år ändå pga tidigarelagt arr. Men fanns i alla fall en tanke där om att det skulle ske intervjuer eller samtal med fanzinefolk på scen, men det är lagt på is nu. Det är något vi får hålla levande, så får vi se.

Men ja, ni lär inte se mig flytta till nån storstad inom den närmaste tiden men å andra sidan, det har jag ju sagt förr och kanske hamnar man i Uppsala igen eller så, jag är ju geografiskt tillbaka på ruta 1.5 igen. Så får väl se vad jag hittar på framöver, men hade en plan 2011 om att starta nånsorts rolig stor träff, då inspirerad av de tidiga numren av DGS där jag fick känslan av att allt roligt hände på alla andra ställen än där en själv var. Men så kom studierna och allt annat emellan, var ju massa grejjer som aldrig blev av... Så, vi får se vad framtiden bär på. Nu har jag mest i projektform, haha, lagt fokus på en långfilm som jag är med och stöttar ekonomiskt osv. Mer om det framöver kanske. Samtidigt känner jag mig lite försiktig, är ju inte roligt om orken tryter osv, är ju ett jävla härj med jobb och energi och social tid, är ju mycket social tid som dräneras på jobbet. Men det är ju roligt att göra saker och få saker att hända. Hade iaf en riktigt trevlig träff på en konsert i somras i Uppsala, haha vilken kväll det var. + Levande begravds label night i vintras var ju guld, även om jag var totalt slut men det fattade jag inte då, utmattad. Synd att inte Falafelpunk  eller Flyktsoda kunde komma.... Men Saftgay och Puffy var där minsann (jag och Puffy tågade från Sthlm och gjorde stan, gbg, så att säga). Samt även slitvargen Erik N från Team Boro Tapes (som nu väl har släppt sin sista oljudsvägg på kassett) samt Rollator-fanzine-ikonen Totally Divine + hela Heinz Hopf m fl. ja mycket folk, GBG-folket.

Brainbombs o Altar of flies missade jag ju pga influensa / Corona (jo mycket tyder på att det var Corona men det får testerna utvisa sen?). I sommar kommer jag sitta på en stugcamping några dagar vid en sjö och kolla på solen över skogen osv.

Ja nu är käften slapp och glapp så sätter punkt. Kämpa på alla tokjävlar. Ha det fint, ska äta matlådda nu. Återkommer med en massa fanzine-ordanden i olika trådar sen, har en bunt att avverka. Tjo!

#classic b-pappa recap

Sv: Corona-tråden

Du har ett ont öga till bilism? Hur går det när du hänger med NBBBB-redaktionen? Pratar ni om amorteringar då eller!? ;-)

Idag är det så jävla varmt ute, jättehärligt. Gled ner i centrum i tracksuit och kände mig som den vitaste människan på jorden. Det gick över ganska fort och nu började jag känna mig som vanligt igen. Ganska lite folk ute och de har satt upp plastskynken inne på postutlämningsstället. Hämtade ut två nya böcker av Bunny Ragnestam, som f.ö är släkt med Göran Ragnestam. Namnet Göran köper jag, men Bunny? Vad är historien här bakom? Finns det ens någon?

Nu lyssnar jag på Moby. Känns som det passar såhär års.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Corona-tråden

Bunny Ragnestam! Sann historia enligt mig som ifrågasatts ordentligt: Göran Ragnestam var med i nån teater här i krokarna på 00-talet. Satt och blev bjuden på fika på fik här i stan och ett par meter bort sitter han. Vi satt länge och dividerade om det var han, klart det var, menade jag, medans alla andra menade att det var en lookalike. Självklart var det The real Göran R.

Vad har Bunny skrivit för böcker?

Ja bra poäng där Tommy men det är ju det som är det bekväma med att ha massa olika alter egon, ett för varje åsikt och ett "gäng" för varje sammanhang. ;-) "Jag" gillar ju folkrace och amerikanare också. Var av misstag på Cruisingen i Falun i somras och fastnade mitt i. Så jäkla mycket folk och var varmaste dagen på sommaren, luften var tjock av avgaser. Roligt hur alla Meduza-låtar skiftar av i varandra och blir som en stor härlig mash-up. Jag bor här i stan alles vid typ huvudraggarstråket för årliga cruisingen så då brukar jag höra hör låtarna närmar sig i fjärran, typ Eleganten från vidderna. Brukar sitta på loftgången i solen och njuta. Återkommer med frågor om amorteringar när det blir aktuellt. Tack.

+ minne från GBG: var det dagen efter nån DGS-grej? Vi var ut på lokal där nära Jerntorget, jo det var ju dagen efter DGS-release! Första gången jag träffade Apoteket och första gången jag träffade Tommy, nä? Minns inte. Jag mådde iaf som  jag förtjänade. På releasen lagade ju Saftgay, Larsesq och jag mat (fast jag gjorde väl inte mycket) och sen satt jag och larsesq i insläppet och hörde nån liveakt köra cover på Jack the ripper lover. Men ute på lokal dagen efter var det iaf Pallin som var med också. Karolina S också! (sen Steso Songs live på Joe Hill-gården sommaren hmm 2018 kanske, bra bra bra. Joe Hill-gårdens lineup för sommaren blir nåt ju i hästväg. Odengatan 1B och Ådalens Lilja! Såg Ådalens Lilja live typ 3 ggr i olika former på Ostämman 2019, oerhört bra. Vi åt chips och dillade lite om ditten datten. Vilken festival!)

+ Kolonis 10-årsjubileum där 2014 GBG var ju fint! Oj 6 år sedan nu. Det var en härlig kväll! Jaja nu är jag lite nostalgisk.

+ snart händer det, går med i SAC "flintskallig gubbsmiley med solglasögon"

Sv: Corona-tråden

Smart och fint skrivet i tråden här!

Mitt liv flyter på som vanligt i och med corona mer eller mindre. Man är ännu mer isolerad i sin lägenhet, vilken man till viss mån är redan som det är pga många saker: bor i stockholm (lol) där som intryck 2000-majja sa en gång att det ju tar en timme att åka till sin bästa kompis och då blir man ju själver ändå, mår sämre, håller på med massa små projekt som man behöver pilla på själv och det tar upp mycket av ens tid osv.

Städade ur en arkivhurts jag köpte av en gubbe på blocket för några år sen. Skitfin och bra förvaring för all art man gör men omöjlig som arbetsbord för man kan inte ha benen under bordsskivan = oergonomiskt som satan så blev en enorm avlastningsyta i lägenhetens hjärta. Köpte den för 300 spänn (stod 600 i annonsen men han mindes inte det på plats och sålde ut allt i ett superstort förråd så jaja, vi körde på det. Verkade ha varit nån skumrask-buissiness han höll på med för många år sen. Allt skulle bort!) och sålde såklart för detsamma. När jag rensade hittade jag en gammal plånbok jag sparat från när jag hade frikort i vården, med en stämpel från den akutpsykiatriska mottagningen jag gick till en gång i veckan i flera år. (Har som du tänkt hur mycket jag kostat samhället och skäms men man tycker ju inte så om ANDRA såkalrt för man är ju inte sjuk i huvudet och när man tänker så så kanske man tänker mindre att man skäms över att man kostat samhället pengar) Nu har jag vårdkontakt igen, då fick jag en lapp med numret till st görans. I brand gör vi ett nummer om kampcykler. känns som livet också är lite cykliskt, vårdcykeln. Cykla däremot är något jag är sugen på. Vill skaffa en jättebra cykel och göra utflykter. men jag är jättedålig på att cykla tyvärr, men roligt sätt att ta sig fram på. Har många cykelnördar på jobbet osm försöker bräcka varandra i kunskap pga dom är män... Men däremot kan dom få plocka ihop en fin cykel åt mig. Vi gör ju utrensningar på jobbet i husen och då får man ju ta vad man vill av det som ska slängas så kan någon kille uppgradera den åt en sen...

På jobbet är det mer eller mindre som vanligt. Åker tunnelbana dit (körde bil en gång men den fick inte plats på tommys mc-plats och vill ej betala för parkering såklart + var skiträdd när jag körde till jobbet på morgonen pga så jävla trött så kunde knappt hålla ögonen öppna!!! DET ÄR JU JÄTTEFARLIGT!? Varför kör man till jobbet på morgonen, eller nä varför börjar man så tidigt eller nä varför lönearbetar man öht!??!!? Det är också farligt i sig av så många anledningar) går runt i hus och även i lägenheter men nu har kundtjänst fått skäll för att dom bokar in oss på hembesök för det ska vi bara göra om det är mycket akut av förståeliga skäl, kör runt i bil och köper saker. Min närmsta kollega jobbar med snickarna denna månad så jag är ganska själv. Man träffar mindre folk också, vissa kollegor ser man inte på flera veckor. Om det är nån man tycker om blir man jätteglada över att ses båda två och det är ju väldigt fint och man blir varm i hjärtat och tänker på att man tycker om varandra. Men ja skillnaderna är väl att vi har inställda morgonmöten, skönt för då kan man komma in senare hehe. sen får man gå hem en timme tidigare för att göra administration på datorn hemifrån. Om man hinner med allt detta på tiden man är på arbetet är man ju en vinnare. I lunchrummet finns det bara 2 stolar per bord istället för 6 st. Jag och min favoritkollega brukar stänga in oss i ett mötesrum och äta själva ist. Mysigt.

Lappia, har dom badhuset öppet? Jag tänkte på det för nån dag sen, att det är ju jättebra att åka till badhuset för det är ju som att simma i handsprit så kom jag på att det är typ tvärt om. Är du där och simmar ofta? Vet att majja haft en simperiod. Jag med, för något år sen tills mitt årskort tog slut. Mysigt med simhall och sauna, men tråkigt att dom stängt det sistnämnda. Det är ju minst halva grejen och kanske 75% av grejen.

Dom (1ablissemang1/experterna/politikerna/nyheterna) förutspår ju 9-13% arbetslöshet!?!? Det är så extremt mycket. Många företag som går som "vinnare" ur coronaepidemin, t.ex. företag som får pengar av staten för att ha kvar anställda på deltid och betala deltidslön ist så tar företaget pngarna från staten och stoppar i fickan så får dom jobba heltid för deltidslön... Sinnes. Och typ alla verksamheter som konkar efter en jävla vekca av corona!? Hur har man planerat då? Om man planerar sin privatekonomi så, då går ju livet åt helvete och man får ingen hjälp, om man är ett företag så ska skattepengarna gå åt att lösa problemen. Nu kommer ju företag få hyreslättnader också, men inte alla människor som fått sparken? "Nu iom corona kan jag inte betala min hyra!" "Skyll dig själv din latmask" "glömde jag nämna att jag är ett företag?" "åh, sorry gubbis swishar dirr!". Ja, preaching to the choir här helt enkelt. Sjuk värld där allt går åt helvete när folk nu bara konsumerar det dom behöver (nej skoja fortfarande överkonsumtion fast mindre utsträckning) och att alla våra mötesplatser är så villkorade. man måste köpa för att vara på en plats. När man inte kan det slutar man ses osv.

Tycker din dröm om kulturmötesplats låter fantastisk, b-pappa. Måtte det bli av! Då kommer jag gärna förbi mycket. Pratade med en som jobbar på ett härbärge jag också jobbar på fast han är personal och jag är fastighetsskötare. Vi är båda från smålandsregionen och pratade om vi ville flytta tillbaka nån gång. Jag är ju mer och mer sugen på att lämna storstan, det har ju blivit nästan 8 år i tjockholm nu. Trivs ju bra med mycket här men man längtar ju bort också, känns som att folk har mer fokus på vad som är vitkigt utanför storstan ist för låtsasvärlden här. Sen beror ju det absolut på vilka kretsar man omger sig av men kulturella kretsen i hufvudstan är ju vidrig. Nu vet ju inte hur mycket man omger sig av den men jaja. Ibland ser jag på hemnet att dom säljer typ hela jävla byar! Har drömt om att man skulle flytta dit ett gäng vänner och ha en egen fucking by! Hur häftigt!?!? Var sitt hus och gemensam gård med katter. En kattfarm? Hus med ateljéer. Billigt ska det vara, med livet. Man kan ha volvo och villor lol. Och en sån träplanka man skurit ut som en kvinna med mammelucker som påtar i trädgården med prickig kjol så alla som åker förbi i sina volvos ska peka och skratta. Men skulle aldrig våga typ starta igång nåt sånt projekt, iaf inte med 26 åriga michelinmannens självförtroende. vi får se vad framtiden vill osv osv.

Det låter som du mår bättre, b-pappa? Jag hoppas det. Vad mycket du varit med om, du har alltid så mycket spännande att berätta! Hoppas på mer av den varan när vi ses, som jag hoppas blir snart.

Idag i corona-tider ska jag läsa på balkongen och kanske gå på promenad. Rita lite serier. Ringa en vän som mår dåligt och skoja lite skoj. Köpa ett paket östeuropeiska kex på pulsen som jag tror är äckliga för det rä bebiskex så dom ska ju inte smaka nåt liksom men paketet är jättefint. Det är en jätteglad bebis på med 50-tals bebisfrisyr, liksom i en cirkel som looney tunes lite med en banner under som berättar om vad kexen innehåller. träffade på min gamla kollega från köttfabriken häromdan. Han sa att han går och handlar minst en gång om dagen. också en av coronas påverkan på ens liv, man blir skitdålig på att planera sina inköp för att man vet att det rä dåligt att handla många gånger...

Ang galao-prenumeration går det ju att ha en gemensam för oss som bor i samma område? Det blir kanske mysigt också, man kan ses och läsa ihop och prata om tidningen, som en mini-studiecirkel hehe men inte så mycket studier utan mer att man tycker i grupp. Men det aknske studiecirkel är lite också? <--- Diffust sagt.

Roligt att hängmatta och surfplatta rimmar också, 2 things that are ment to be together? Jag vill också vara hemma hela dagarna, men tror att jag kanske inte skulle vilja det om jag var det? Vem vet? Ska kanske ta en corona staycation om andan faller på, sjukskriva mig för "coronasymptom" en vecka och teckna serier och skriva texter. Har ju börjat teckna serier nu, en lång 31-sidig kommer i nästa tfi. Synd bara att #4 knappt kommit ut pga orkar ej. Nu har jag limbundit 20st till men måste skriva ut omslag på sac huset... Dom gamla från förra omgången ligger det ett lager damm på, det finns ett med ditt namn på b-pappa, t.ex. Såklart. Du ska ju få varesig du vill eller ej. MEN såklart har dom inte kommit iväg. Har enorma svårigheter att avsluta saker.

Fin sak som hände på jobbet, återigen boendet för hemlösa män. Jag skulle akutåka för att sätta på en kåpa för strömbrytaren som bryter strömmen till magneten på en sån branddörrsmagnet. Ofta pillar narkomanerna sönder alla små saker och stor risk att dom skulle pilla med sina fingrar och få ström i sig! Så fick jobba över för att fixa. Jag får ju lön för det så det var ok, hade inte bråttom hem. Sen är jag ju lite långsam med. Stod rätt länge och pillade med den där, den är ju inte liksidig utan enormt liten skillnad på sidorna så jag satte den vriden 90 grader fel och förstod inte vad som var felet. Pinsamt! Är en ganska klumpig fastighetsskötare men iaf trevlig och rolig. En av männen som bor där går förbi och skriker åt mig "DU!" sen "Fan vad bra du är" Åh älsk så jävla gullig. Blev jätteglad. Ett av mina bästa ställen att vara på för man är så omtyckt av de flesta ur personalen och dom flesta som bor där. Pratade i telefon med en nära vän som bor i arvika nu, vi pratade om hur mycket man blir påverkad av när nån man inte känner säger en snäll/dum sak. Som när man har alzheimers och minns att nån varit snäll/dum men inte vem och vad som hände. En känsla som ligger kvar. Lökigt sagt kanske men ja då känner man att man vill vara snäll mot alla. Det hoppas ju jag att jag är också. Mna vill ju va snäll liksom.

Sv: Corona-tråden

Jag har fått jobb och har inte märkt ett dugg av det här "corona".
Men ja död åt etablisemanget. Tommy och Galago - imperialismens lakejer.

Sv: Corona-tråden

Lill-Larsesq brukade ofta gå på punkspelningar på Roxy i Visby under de där flåsiga första åren på 2000-talet när Göran Persson fortfarande var statsminister och samhällskalsongen började vagt ana att den skulle bli väldigt, väldigt blåbrun de kommande åren. Oftast spelade metallhardcore-bandet Aldo, crustknugarna Adespica (med min bror iförd kilt och på gitarr) och Västerviksdräggen Ett Liv Kvar. Sistnämnda hade tänkt till några varv och sa i mellansnacket att det här med anarkism kanske aldrig skulle funka. Det bästa vore kanske att köpa nån stort tomt och där bygga sin egen utopi. Jag hade själv tänkt på det och gick in med kollektivboende något år sedan med den tanken. Så blev det kanske inte helt, men tanken om kollektiv utopi och en samlingsplats för kufar och idioter som en själv finns ju kvar.

Efter det där kollektivet sprack 2006 har jag väl bara gått in i ett boende med tanken "Nu bor jag här länge, länge (alltså typ över 5-6 år)" en gång och det var när jag flyttade till Borås. Och det gick ju som det gick (nästan nån form av bottennotering av min livsglädje). Med tanke på bostadsmarknaden och allt i Tjockholm lär jag väl inte avnjuta min ålders höst där, antar jag. Jag är glad att jag bor där jag bor och det känns tryggt och bra, överlag. Mycket ensamtid blir det väl alltid, och ibland är det bra, ibland mindre bra. Men jättekul om det blir av med mötesplats, B-Pappa. Hjälper gärna till med det jag kan. Ett grannhus är ledigt i mina föräldrars by och en kort sekund kände jag mig lockad. Men kanske mindre bra att bo så nära sina föräldrar. Men delar ändå oviljan inför storstaden. Jag trodde dock det skulle vara värre än det blev i Stockholm. Men kommer aldrig bo i centrala delarna och det är jag bara glad för.

Hoppas det blir av med Ostämman nästa år. Lät väldigt kul förra året när du beskrev den, B-Pappa.

Oj, det måste ha varit i slutet av 2014 när vi gick till den där danska (?) puben på Andra Långgatan och såg Christian Pallin och Fredrik Jonsson äta kött och första gången vi mötte Tommy. Då hade du, jag och Saftgay suttit och sålt vid Lystringsbord på nån distrogrej i Göteborg. Jag minns att släppfesten för DGS var nummer 20 och mitt, Hunden och Saftgays trippelsplitnummer hade givits ut precis då. Alltså är det vintern 2014. Känns både som igår och som tusen år sedan. Hur många gånger satt jag med B-Pappa och/eller Saftgay och sålde Lystringsgrejer i Göteborg? Två? Tre? Minns bara de snorkiga kulturmänniskorna och hur jag på nåt sätt kände mig stärkt av snorkigheten. Lite som gå i högstadiet: Hatet mot de du inte vill vara gör dig starkare i din identitet. Lite löjligt, men det sitter djupt det där. Att resa ifrån nåt, snarare än till nåt. Men på ett sätt är resan bort också en resa till nåt. Eller är jag bara snurrig i bollen?

Cykel är också en sån där grej som jag borde skaffa. Huddinge kommun forslade bort min då jag parkerade den lite tokigt i Flempan. Det slängs en massor cyklar när det städas där jag arbetar. De hade vårstädning idag. Underhöll tanken att åka dit, på min lediga tid, och försöka norpa en cykel. Men att åka till jobbet när jag är ledig vill jag verkligen inte. Men att cykla lite mer i sommar hade varit fint. Cykelsemester! Om jag nu får semester. Vården i Stockholm har klubbat att inte ha sommarvikarier, och då jag arbetar som personlig assistent finns ju en risk att det blir ingen semester alls. Hade varit sämst. (Och nu skrev jag också nåt som har direkt koppling till Coronan).

Gemensam Galago-prenumeration låter som en toppenidé! Är helt med.

Räddade min brukare från att dö/skada sig allvarligt igår. Lite tagen fortfarande, men fick lite kaka och ramslök i alla fall och höra att jag var "en ängel" av anhörig till brukaren. Så det var ju fint. Varit en navelpillande dag idag. Fixat lite med kommande projekt och ringt lite, senast min pappi som hade mycket på lilla hjärtat. Läste Tintin-parodin "Tintin i Schweiz". Den var riktigt snygg faktiskt, men helt omöjlig att förstå och hänga med och som parodi helt värdelös. Gått en massor också. I Skärholmen hade de ett tält där de sålde torrvaror och den dåliga Michael Jackson-imitatören gjorde sin grej.

Sv: Corona-tråden

Milda makter vad mycket bra text, återkommer. Lägger nu en snabb inflik så jag ska komma ihåg att brodera ut, men har en vän uppe i norr (också vän med autotrof eller ja snarare också vän med mig eftersom autotrof och denna vän är polers sen länge) som väl har nånsorts kollektivby och har en massa vilda ideer och sånt och går fram som en jäkla löpeld, på bästa tänkbara sätt? Konstnärsby osv. Vet inte, ska fråga och labba lite info här. Ha det fint så länge, står och trööööökar på jobbet som man säger här på lokalmål.

Sv: Corona-tråden

Michelinmannen! M fl.

Här hittade jag nåt, men kommer lite mer sen. Inte kollat detta än, men....

https://www.instagram.com/bredbandsbullerbyar/

https://solatum.se/bredbandsbullerbyar/

Sv: Corona-tråden

Jepp, vill någon medlem av den kreativa klassen flytta norrut har Sollefteå kommun vår polare anställd för att styra upp boende i en hippieby åt er! Ba göre. Ni behöver inte ens äga hus och grejer själv, ba hyra av Sollefte kommunala bostadsbolag Solatum. Gör ni det blir ni pionjärer i ännu en eländig norrländsk kommuns desperata överlevnadsförsök.

Sv: Corona-tråden

Här kommer info från generalen i norr, som jag länkade till här ovan:

"tja ########### vad kul att höra av dig! alltså du kan bara hänvisa alla som vill ha gårdar och konstnärskollektiv till mig - bring'em!! kommunala bostadsbolaget jag jobbar för har ju ett par riktigt najsa lägenheter ute i byarna bland annat ramsele som jag har tänkt och också förankrat lite hos cheferna här skulle passa så jävla bra som tillfälliga konstnärsateljéer. gratis hyra i en månad, gör nåt coolt och ställ ut!"

Sv: Corona-tråden

Sorgligt att mindre kommuner har det så tufft och eländigt, så klart.  Dock låter det ju fräckt att hyra gratis en månad och hålla på att lalla. Här kommer kreativa klassen och ska parasitera på er nöd. (Sen är det ju ett större problem och fråga än vad några ohängda konstnärer gör. Grundproblemet är ju att alla kommuner är i nån slags marknadsmässig konkurrens.) Hade varit fint att vara ett gäng och dra sig undan från storstan och det samhälle som finns där. Kan ibland känna mig väldigt trött på det.

Sv: Corona-tråden

Har idag gått på långpromenad ner till Sätrabadet. Var inte så mycket folk där alls. En hund skällde ut sina ägare som åt mat och en gubbe joggade runt på stela ben. Tänkte gå till Bredäng och gå på kafé för att äta grodbakelse och dricka kaffi medan jag skrev dagbok, men hade glömt plånboken. Så fick snällt traska hem igen. Så kan det gå. Idag satsar jag på att skriva på en novell som kanske kommer publiceras på nåt sätt nån gång. Har haft en del idéer men aldrig kommit till skott med dem. Pratade med Michelinmannen i söndags som berättade om sina idéer till serier och noveller och blev mäkta imponerad och inspirerad. Så bara passa på att smida medan järnet är varmt.

Sv: Corona-tråden

Tommy! Sju sidor i Galago! Avundsjuk och imponerad! Skitfin serie, skrattade högt när jag läste slutet.

Minns själv när jag hittade skogsporr, fattar fortfarande inte hur alla hittade sånt ute i skogen. Porrharen som gömmer sina tidningar till snuskiga barn, typ? Grattis till publikation!

Sv: Corona-tråden

Det troligaste är att någon köpte en tidning men inte kunde ha den hemma, så gömma den i skogen var ett alternativ. Och så tänker man sig att denna någon är flera hundratals personer smile Det är för övrigt en fin gammal svensk tradition att gömma saker i skogen; i finnmarkerna smugglade man sprit på detta sätt, i skogarna i västerort i stockholm gömmer folk vapen (inte skjutvapen utan typ batonger och liknande) i skogsdungar. Det är lätt att dölja saker och om du inte vet vad du letar efter så är risken att du springer in i någonting du inte ska se ganska liten. Jämfört med att gömma saker i sitt hem, där människor rör sig eller polisen kommer och rotar runt. Klart sämre alternativ. I framtiden kanske vi börja gömma pengar i skogen... eller nja.

Jag minns att man var ett gäng som var ute och letade efter porren, uteslutande killar, och det var som ett äventyr i sig, man hade ett mål och så vidare. Lite som i Stand by Me, den där filmen av Stephen King (som är skitbra för övrigt) där ett pojkgäng i 50-talets USA ger sig iväg ut i skogen för att titta på ett lik som ska ligga någonstans. Känslan av gemenskap och att röra sig mot någonting man byggt upp en mystik kring snarare än konkreta fakta. Tänk om det inte ens fanns, osv? Vi hittade trasiga buckliga tidningar och var helt förbryllade över innehållet. Kanske var den första gången jag såg en naken kvinna? Jag tror det. Och nu idag har alla kids nakna kvinnor bara ett par musklick bort i webbläsaren...
Så kan det gå.

Tack för alla fina påhejningar! Det betyder massor smile) och peppen från det här forumet väger mer än mycket annat. Segertåget går vidare: I sommar ska jag teckna en sommarföljetong i Arbetaren! Så om ni inte prenumererar på den kan ni ju börja göra det. Kan inte avslöja mer än att det handlar om gigarbete och elsparkcyklar...  Så nu har man att göra. Men det är tur eftersom jag ändå bara sitter hemma i princip nu i dessa tider (jämfört med hur det var innan kanske ni frågar? Nej, då satt jag inne rätt mycket också)

Idag är det ganska varmt ute och häromdagen var det ju årets varmaste dag. Givetvis skiter halva Stockholm i restriktionerna och social distansiering blabla utan går ut, sitter nära, trängs på krogen och så vidare.. och svaren är typ "vi litar på varandra" (trist att 30% av stockholmarna kommer vara smittade och hur mkt man än litar på någon så verkar det ju som att väldigt många smittar utan att ens ha symptomen?) Det är nästan så de stora flertalet av oss förtjänar att dö... det farligaste men också mest korkade djuret på den här planeten, som hunter thompson skrev.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Corona-tråden

Får ta mig till biblioteket snart och läsa Galago. Var i Huddingebibliotek för en vecka sen, men då hade de inte fått in nyaste numret. Så läste lite i förra, väldigt inte alls bra, numret. Funderar på att göra en kort serie som kanske kan skickas in till Galago? Den som lever får se. Kul med följetongen i Arbetaren! Så skoj att det går bra med ditt serietecknade, Tommy! Väl förtjänt.

Aldrig faktiskt sett porr i skogen, men känner till grejen. Frågade min pappa om det också. Han har ju jobbat i skogen typ hela sitt liv och han sa att det var inget han stött på heller. Är kanske de gotländska skogarna förskonade från porr? Ett tag hittade jag porr i dikena nära Vibble (som är en liten villaförort mellan staden Visby och min hembygd det mer lantliga Västerhejde). Kanske var det nån som köpt porren i kiosken i Vibble (som sedan blev en pizzeria som när jag bad om en pizza utan ost fick räkor på pizzan istället för ost), pangrunkat i nån närliggande skog och sedan dumpat den så att mossan och fassan inte skulle få fatt på den? En kan aldrig veta. Jag använde lite av den upphittade porren (alltså en faktaruta ur nån artikel. Jag gjorde ju inte action rakw-fansin typ No Rule utan självbio/punk/DIYkonstochlitteratur-stuga-fansin) i #4 av mitt gamla fansin Ni kan fan dra åt helvete. Det enda min pappa sa om porr-i-skogen-grejen var att han hittat par som gökat, men om då de oftast inte märkt honom hade han bara lubbat vidare. "Kändes dumt att störa dem då de verkade ha det så trevligt." Rimligt ändå av pappi. Han är ju ändå en romantiker innerst inne.

(Nu blir det parentes, som ingen måste läsa, men som jag ända kan skriva ner för alla true skallar och Larsesq-komplettister: På tal om mitt gamla fansin Ni kan fan dra åt helvete (åtta nummer som gavs ut mellan 2001-2005), så läste jag debutnumret igår. Det är en split med Martin Helges fansin Money Well Spent (när Mö!Mö!-Pontus tipsade om Lars Nilssons och Martin Helges fansin på Seriechock var det nån lustigpelle som frågade om tipset handlade om fräna fansinisten Lars "Hälge" Mortimer). Det var lite märkligt att läsa det efter alla dessa år. Jag förstår varför samma Mö!Mö!-Pontus en kväll på Schenholms i Visby sa att det bästa med mitt fansin var att jag inte var så rädd för att skriva att jag var en mes. Mycket av fansinet är verkligen rakt-upp-och-ner-skrivet, som första utkast, eller direkt till en dagbok. Det handlar nästan uteslutande om ensamhet och vara lite ledsen i ögat. Även om jag måste säga att mitt skrivande blev mycket, mycket bättre allt eftersom (redan i #2 finns det mycket mer välskrivna texter), så kanske det är det ärligaste jag skrivit? Och lite nedslående också att se att jag nästan 20 år senare fortfarande tänker på samma saker, men det är väl rätt universella grejs egentligen: Ensamhet och vara lite ledsen i ögat?) 

Massor med folk ute numera. Känns bra med regnet, av flera anledningar. Delvis för att det behövde regna för alla små plantisar ska växa till sig och delvis också för att folk kanske håller sig hemma. Var ändå rätt mycket folk på tunnelbanan igår morse när jag skulle till jobby. I söndags tänkte jag ta en pizza på lokal nära jobbet. Men det var fullsmockat. Aldrig varit så mycket folk när jag varit där tidigare (även pre-corona times), men nu var det fullt ös där. Nån gubbe och hans assistent åt pizza och ölande och vinade människor bubblade på som inget hänt. Kändes märkligt och fel.

Har jobbat massor av dagar i sträck och är äntligen lite ledig. Tänkte försöka smida medan järnet är ute ur arbetselden och göra serie, novell och allmänt fansinerande. Sätta upp kreativt arbetsläger i mitt lilla rum. Men måste också göra tråksaker som att köpa strumpor.

Sv: Corona-tråden

Kom att tänka på denna scen nu under senaste dagarna och nu än mer när jag läser det ni skriver. Precis så är det.

https://www.youtube.com/watch?v=JdzHAKPV7dk

25 Senaste redigerad av larsesq (2020-04-29 18:34:34)

Sv: Corona-tråden

Var lite Nosferatu-känslan idag när jag gick på köpcentret i Skärholmen. Folk som samlas för att möta domedagen.

Såg förresten just den Nosferatu-filmen på bio under allhelgonahelgen i Borås 2015. Var en de mäktiga bioupplevelser jag haft.