Tråd: Det fysiska i fanzine?

Jag jobbar som skolbibliotekarie och försöker få ihop en fanzine-workshop med mina sjuor. Svinkul, såklart. De får läsa en del av det jag lyckas få tag på, Mats Jonsson från Galago kommer på besök och de ska såklart få göra egna tidningar i grupper. För att få igång skaparglädjen, liksom.

Men sen fick jag en fråga från en lärare; varför trycka upp överhuvudtaget? Och det har jag nog aldrig riktigt funderat på själv, för mig har det varit lite av en självklarhet. Att få läsa en fysisk tidning känns ju bättre än att läsa den på nätet, eller hur? Utvecklingen går ju alltid mot det mer digitala, men fanzin-fandomet har nöjt sig glatt med utskrivna tidningar som kan vara mer eller mindre svåra att få tag på.

Jag är ganska säker på att den frågan kommer dyka upp under mina lektioner också, och då önskar jag verkligen att jag hade ett bättre svar än "jamen, det känns ju bättre". Ytterligare gubbpoäng behöver jag knappast samla på mig. Vad anser ni? Varför vill vi fortfarande ha våra tidningar i pappersform, istället för att publicera på bloggar eller Instagram? Har det en funktion, eller är det rent av konservatism?

Sv: Det fysiska i fanzine?

Materialtet är ju jätteintressant när man kommer till det skrivna ordet eller så. Personligen så tycker jag ju om e-böcker pga. att slippa bära etc. Det som är bra med just fanzine är ju att det sällan kommer upp i sådana volymer att enstaka nummer börjar anta storlekar som är just fysiskt begränsade, något jag tycker att en vanlig bok ganska fort kommer upp i. Sen finns det något som jag väljer att kalla för "clear progress towards end" där läsningen hela tiden kan disponeras tidsmässigt och ges en dramaturgiskt korrekt avslutning. Det får jag aldrig med vare sig sidnumrering eller %-anvisning i läsplattan. Sen finns det såklart määängder att säga om just pappersval, tryckmetod, format, paratext, häftning, distribution och så som bidrar till den totala upplevelsen.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Det fysiska i fanzine?

En stark fördel med fanzines kontra bloggar, poddar etc. är att det ligger ett stort hantverk bakom det. Man ska ju i praktiken vara en enmansredaktion (planera, producera, sätta/formge, trycka och distribuera) och måste därför vara lite driftig eller så blir man det på köpet. Det ligger ju många timmars arbete att få ett fanzine till vad det är och det känns tråkigt att de kunskaperna inte kommer fler till nytta när det i praktiken är väldigt enkla och användarvänliga tillvägagångssätt, att vika ett a4 och portionera ut text, lägga i viss ordning, därefter kopiera och skicka runt kräver ju mer av en än att skriva ett inlägg på en internetsida.
Det skapar också en väldigt fin känsla att ha gjort någonting som går att ta på, bläddra i och som kommer se ut så för alltid.

Det är väl en viss konservativ ådra, men det tycker jag inte är dåligt i sig egentligen. Vi kommer ju köpa pappersböcker och tidningar ett tag till och det är ju ett hantverk bakom varje bok eller tidning som man inte tänker på förrän man själv suttit och klippt, limmat och kopierat ett fanzine. :-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Det fysiska i fanzine?

Tommy skrev:

En stark fördel med fanzines kontra bloggar, poddar etc. är att det ligger ett stort hantverk bakom det.

Håller typ inte med men förstår nog vad du menar.Själv tänker jag på saker jag sett (nu borde jag klistra in massa länkar här) som jobbat hantverksmässigt även med sina digitala publikationer (får återkomma med länkar som sagt). Har ju också sett massor av fanzine som på samma sätt som enklare bloggar bara har dumpat in sitt material utan vidare kärlek till form/format/mediet/etc.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Det fysiska i fanzine?

Superroligt med workshop! Hoppas att dagens ungdom gillar det smile

Okej, om jag bortser från subjektiva nostalgiska skäl som att det är trevligt att sitta med något fysiskt, att klippa och klistra och bläddra, så finns det också forskning på att vi läser annorlunda på papper jämfört med på skärmar. Vi tar in informationen annorlunda.  Med fördel till det fysiska formatet. Jag orkar inte googla upp något nu, men jag vet att jag har läst det, och om jag tänker på hur jag själv läser så verkar det också rimligt. Nu kanske inte just fanzines har en massa superviktig information som man behöver ta till sig (men samtidigt - varför inte?) utan jag menar det mer som en allmän poäng för varför läsning i pappersformat är viktigt.

Sv: Det fysiska i fanzine?

Ja, självklart finns det ju en massa skitfanzines som bara är inhällda texter, sånt finns ju. Men det ligger ju mer arbete bakom desto flera fanzines än så, jag skulle ändå spekulera i att såna fanzines är ganska få till antalet jämfört med de som man märker att det finns mycket kärlek och tålamod bakom hantverket smile Det är ju ändå en hel process man är en del utav, från idé till kopiering av det färdiga resultatet.
En bra podd är alltid en bra podd, men det känns alltid som det är uppkonsumerat inom en snar tid, ett fanzine kan man ju bläddra i flera gånger om för att titta på arbetet, läsa texterna, läsa om texter, få inspiration etc. Hur ofta lyssnar man om ett poddavsnitt? i regel då.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Det fysiska i fanzine?

Tänker också att det är liksom något man kan ta och känna på, som man inte kan göra med något digitalt. Håller dock med dig maggan om att det ju finns mycket hantverk bakom mycket digitalt, både bild och kod och texter lever ju sitt liv oavsett om man berättar en historia eller trycker det i en bok eller skriver en kommentar på instagram.

Tycker det som är fint med att man kan ta i ett fanzin är att man t.ex. kan gömma och glömma och hitta lite senare på ett sätt som man inte gör med det som är digitalt. Allt är liksom tillgängligt hela tiden och då blir det samtidigt otillgängligt för det är ett sånt informationsoverflow. Varje ex av fanzinet lever sitt eget liv, det blir spillt på och sönderläst och regnat på men orkar lite till ändå, understruket och antecknat eller använt som toalettpapper för att man tycker att innehållet är skit. Sånt händer ju aldrig med internetet.

Med fanzins blir det också att en liten grupp gör till en liten grupp, man måste kommunicera med varandra för att få runt fanzinsen. Jag har fått nära relationer genom fanzinskapandet som jag kanske aldrig skulle fått utan den kommunikationen? Mycket som publiceras på internet kanske får många läsningar men mycket mer sällan någon hojtar tillbaka. Mycket mer producent och konsument också, med fysiska fanzins är det mer ett utbyte.

Sv: Det fysiska i fanzine?

Tack hörrni för bra respons. Har haft en första genomgång av fanzins nu och fick frågan om varför det var nödvändigt att trycka upp. Super att ha lite svar att komma med. Kommunikation blir verkligen starkare i fysisk form - det är så lätt att bara skrolla förbi innehåll på nätet. Tyngre att hålla ett exemplar i handen. Hantverket skiner nog igenom starkare, som du säger Tommy. Trots att det kan ligga oerhört mycket hantverk bakom digitalt skapande, så smälter det nog lätt ihop med allt annat vi ser online. Tänker jag, iallafall.
Nu ska eleverna få läsa Moxie av Jennifer Mathieu innan de ska få göra en egen tidning. Mats Jonsson är det lite oklart med nu i virustider. Vi får se hur det blir.

Funderade på vad man kan göra för unikt med fanzins, grundat på dess fysiska form. Vad kan man publicera i tryck, som inte skulle funka online? Så nu har jag beställt in ett helt gäng 3D-glasögon (ni vet, de i papper med blå/röd plast till ögonen) som jag kommer skicka med i varje kommande ex. Serier som bara går att läsa med 3D-glasögon är sällan något man ser på Instagram. Kul att experimentera!

9 Senaste redigerad av wcw (2020-03-30 11:11:19)

Sv: Det fysiska i fanzine?

Deklaration skrev:

Tack hörrni för bra respons. Har haft en första genomgång av fanzins nu och fick frågan om varför det var nödvändigt att trycka upp. Super att ha lite svar att komma med. Kommunikation blir verkligen starkare i fysisk form - det är så lätt att bara skrolla förbi innehåll på nätet. Tyngre att hålla ett exemplar i handen. Hantverket skiner nog igenom starkare, som du säger Tommy. Trots att det kan ligga oerhört mycket hantverk bakom digitalt skapande, så smälter det nog lätt ihop med allt annat vi ser online. Tänker jag, iallafall.
Nu ska eleverna få läsa Moxie av Jennifer Mathieu innan de ska få göra en egen tidning. Mats Jonsson är det lite oklart med nu i virustider. Vi får se hur det blir.

Funderade på vad man kan göra för unikt med fanzins, grundat på dess fysiska form. Vad kan man publicera i tryck, som inte skulle funka online? Så nu har jag beställt in ett helt gäng 3D-glasögon (ni vet, de i papper med blå/röd plast till ögonen) som jag kommer skicka med i varje kommande ex. Serier som bara går att läsa med 3D-glasögon är sällan något man ser på Instagram. Kul att experimentera!

Vad intressant! Det här med fysisk kontra digital.
Det är någonting med det fysiska som känns omöjligt att få digitalt. Lite samma känsla jag får med böcker. Att hålla i en bok känns mycket bättre än att hålla i en läsplatta.

10

Sv: Det fysiska i fanzine?

Tjena! Tänkte slå lite liv i denna tråd även fast du haft dina kurser, hur blev de förresten Deklaration?

Jag ville slå ett slag för de dokumenterande värdet i att göra ett zine. Om jag gör ett zine å sparar ett själv och skickar ut 5 st till kompisar, så nog känns de som att risken att den informationen försvunnit på 10 år är vääääääldigt mkt mindre än om jag hade sparat de digitalt. Serri allt som är på en hårddisk stressar mig nu för tiden, känner mig aldrig redo för en krasch