Tråd: Det fysiska i fanzine?
Jag jobbar som skolbibliotekarie och försöker få ihop en fanzine-workshop med mina sjuor. Svinkul, såklart. De får läsa en del av det jag lyckas få tag på, Mats Jonsson från Galago kommer på besök och de ska såklart få göra egna tidningar i grupper. För att få igång skaparglädjen, liksom.
Men sen fick jag en fråga från en lärare; varför trycka upp överhuvudtaget? Och det har jag nog aldrig riktigt funderat på själv, för mig har det varit lite av en självklarhet. Att få läsa en fysisk tidning känns ju bättre än att läsa den på nätet, eller hur? Utvecklingen går ju alltid mot det mer digitala, men fanzin-fandomet har nöjt sig glatt med utskrivna tidningar som kan vara mer eller mindre svåra att få tag på.
Jag är ganska säker på att den frågan kommer dyka upp under mina lektioner också, och då önskar jag verkligen att jag hade ett bättre svar än "jamen, det känns ju bättre". Ytterligare gubbpoäng behöver jag knappast samla på mig. Vad anser ni? Varför vill vi fortfarande ha våra tidningar i pappersform, istället för att publicera på bloggar eller Instagram? Har det en funktion, eller är det rent av konservatism?