Sv: Mårundan

Hej. Har tråkiga nyheter. Min storebror gick hastigt bort natten mot söndag. Omfattande resurser sattes in för att rädda hans liv. Det blev en kamp på många timmar som slutade i tragedi.

Jag satt ett par timmar med honom efter att han lämnat denna värld. När mina föräldrar var ut en stund så pratade jag med honom om hela våra liv, allt som hänt. Allt bra och allt dåligt. Om hur vi blev riktiga vänner igen efter min återkomst till hemstaden. Att vi alltid var bröder. Att jag alltid ska komma ihåg allt och bevara hans minne. Jag höll i honom och klappade han på kinden och pannan, på håret. Han var där, så nära, brorsan. Vi redde ut allt och jag vakade över honom, så han slapp vara ensam. Kollade så att filten låg fint över hans kropp. Jag var mer eller mindre hans enda vän i världen, den enda som förstod honom, som visste allt han och jag varit med om i skolan, i skogarna, inomhus på vintern på vår gemensamma våning.

Nu såg han fridfull ut och hans hår och skägg hade börjat bli grått. Men plötsligt så började filten röra på sig, hans bröstkorg rörde sig, jag hörde suset av luft i hans mun, det som jag hört bredvid mig alla tusentals timmar vi spelat TV-spel tillsammans eller sovit i samma rum. Läpparna började att rycka och vakna till liv och jag fattade att läkarnas insatser såklart gjort nån effekt. När jag skulle prata med han och krama han så insåg jag att jag inbillade mig, stillheten spelade mig ett spratt, han bara låg och låg.

Jag hade tagit med en liten godisask i plåt, formad som en sköld från Zelda Ocarina of time. Den lade jag på hans kudde, bredvid hans huvud och det toviga håret. Det spelet och nästan alla andra i den spelserien har vi spelat tillsammans. Genom isvintrar, höstrusk, spöregn och sommarvärme. Jag tänkte på Temple of time i Ocarina of time, på första gången vi klev in där. Jag tänkte också att nu ligger brorsan här på en bädd som kung Arthur och nu var han på väg ut till Avalons dimmiga öar, för i spelvärlden var han känd som en krigargud och legend, en erfaren mästare med få jämlikar.

Men vi skulle ha setts nu nästa helg och fortsatt spela Bloodstained eller Dragon quest 11.

Nu är vi tillbaka här, på samma sjukhus där vi båda fötts. Man har alla minnen ihop och sen kapas det bort, allt på några sekunder. Jag ser hela våra liv som en massa bilder och händelser, sent 80-tal och allt som känns så nytt och spännande, världen är ljus och fridfull, 90-tal och skolan suger ofta men fritiden är kul och 00-tal då det börjar bli jobbigt för han, i skolan och ja överallt. Jag lämnar byn och rör mig ut i landet. Jag växer och brorsan liksom krymper, gömmer sig, försöker existera mellan de kända ytorna i samhället. Allt börjar att gå utför, allt tänkbart hemskt händer. Allt går åt skogen. Men sen på senare år lyckas vi hitta nånsorts frizon där vi kan umgås igen, strunta i omvärldens kvicksand. Vår allians finns kvar. Det finns hopp. En liten bit i taget ska han vidare, överleva. Kämpa, brorsan! Livet kan vara nåt bra och fint, även om jag knappt tror på det själv längre. Men det tar stopp eller bara blir i väntan på nästa ryck. Kom igen nudå för fan, vi grejjar det här! Livet är långt! Det finns tid kvar!

...........

Men så tar tiden slut och jag har missat tecknen på att det är något allvarligt fel. Jag hinner inte förstå. Jag kopplar inte ihop allt. Jag är så fokuserad på att försöka vara där, bara vara, kravlöst, som en riktig vän. Finnas till i samma rum. 

Så blev det. Allt kan ta slut så fort. Samtidigt som allt folk runt en ’går vidare’ står jag här och sörjer vidare, som hela livet, eftersom jag har valt att inte fly eller låtsas. Jag står och tittar in på alla er.

Bland det överjävligaste jag gjort i helvetesvandringen på denna jord är att tvinga mig själv att lämna rummet på akuten där min brors kvarlevor låg i det vita, lugna ljuset. Jag ville plocka bort lite mer skräp ur hans hår och tvätta bort blodet på hans läppar men fick tänka att han skulle snart komma ut till bilen efter oss, för jag visste att han längtade hem till sitt rum, sin säng, värmen. Istället för detta kalla rum och skyfallet ute som dånar. Jag ska koka lite oboy åt oss hemma och sen ska vi gå upp och sätta oss.

Jag lägger en hand mot hans bröst och säger samma sak som jag alltid sagt varje gång vi skiljts åt. Ah du får ha det så fint, vi hörs och ses om ett tag! Hejdå!

Jag är förkrossad av sorg. Det som inte fick hända har hänt. Efter alla år av kamp. Brorsans (och min) kamp mot skitsamhället, mot arbetslinjen, socialen, mot den trasiga psykvården, mot alla normies och svennetöntar och white trash piece of shit slödder-medelklass och vuxenvärldens tomhet. Fuck off! När jag en gång i framtiden också går vidare vill jag begravas bredvid min bror. Det är solidaritet, bortom gränser i tid och rymd. I byn vi gjorde till vår, men som aldrig accepterade oss som vi var (sket väl vi i). När andra drömde om karriärer och lyx och storstadsliv drömde vi om hundar, godis, skogen och att sitta limmade framför bildröret på en västtysk gammal teve och få blåsor på tummarna av allt spelande.

Varför sa du inget, brorsan? Varför kunde du inte få vara eller bli frisk? Jag antar att du inte ens själv förstod fullt ut vad som var på väg att hända, men jag vet att du anade. Jag ville kasta magi på dig och hela dig, rädda dig, få dig att återuppstå, så som vi övervunnit tiotusen faror i alla spel vi spelat tillsammans.

Min bror blev 37 år gammal. Svensk underjord har förlorat en av sina största doldisar och excentriker. Samtidigt så var han helt vanlig och helt unik.

Tack för att ni läser. Kram

1,002

Sv: Mårundan

Tack för att du delar med dig! Jag är med dig i mina tankar...

:'(

<3

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

1,003

Sv: Mårundan

Men gu va sorgligt!! va fint skrivet och hoppas du har folk runt dig (om det är det du vill ha) kraaam!

1,004

Sv: Mårundan

Fruktansvärt. Tack för att du delar med dig. Ta hand om dig.

Sv: Mårundan

Hej. Tack.  Lite lugnare nu men ja det är ju ändå såklart rakt av fördjävligt. Begravningen var förra veckan.

Blir en lång väg att återhämta sig från detta och vi får se vart allt leder. Känner mig iaf skärpt och närvarande. Är glad att jag är halvgubbe, har inte druckit en droppe alkohol nu på en månad cirka och inte alls känt nåt behov av det, alltså pga förlusten. När jag var yngre och komplett vild & vansinnig... ja nä det har har ni hört förr.

Har läst ett gäng finfina fanzines som jag framöver kommer orda lite om i respektive trådar. Tack för dessa. Tack för att ni finns. Det är ändå ganska dystra tider överallt men man vill ju leva och överleva, så man söker sig till livsglädjen eller bara förståelsen för allt vad tillvaron kan innebära. Verkligheten. Ta hand om er nu, hösten är här.

Sv: Mårundan

Tjo alla! Lägger en snabb blänkare här att eder B-pappa vet att han har en del ärenden och osvarade mail liggandes, men avverkar allt så snabbt han kan, även om det kan ta tid ibland. Haft fullt upp med GBG-resa, utställning, göra film och flytta filer och skicka filer osv. Och jobba. Ja det har varit nåt varje helg. B-pappa behöver alltid viss tid till bara vila och då blir det inte många knop gjorda eller hur man säger. Och så ska det vara. Ligga på soffan och läsa och halvsova.

I övrigt är allt hyfsat, lite trött men det går an. Det rullar på. Hoppas på en lugn jul och så va. Ha det gott!

1,007

Sv: Mårundan

Blev dumpad innan sommaren. Har varit i ett stort jävla hål. Sysselsättningsgrad 200% (Studier och lönearbete) fick ont i bröstet, blev inte sjukskriven, skiter i skolan nu och försöker jobba det de lägger ut, går så där. Drar runt på nätterna mot ångesten, det funkar bra, inte så mycket fanzines men drömmer om att få ihop sidorna till något av alla digitala skitdokument som ligger och skräpar på hårddiskar lite här och där. Tror jag kommer att klara vintern i alla fall men det gäller att våren och sommaren blir jävligt bra asså.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Mårundan

Hu, vad tråkigt att höra, maggan. Ledsamt. Hoppas du håller huvet över ytan. Håll ut. Det är så sjukt och jobbigt att man måste försöka fortsätta med samhällsplikter och krav, medans allt bara är skit. Kram.

1,009

Sv: Mårundan

Väldigt tråkigt att höra maggan. Du är stark och håller man sig sysselsatt så kommer det vara lättare att ta sig igenom. Även om man inte ska ersätta grubblande/sörjande/eller vad man ska säga med att hålla sig sysselsatt till 200% så är det ändå bra att man gör någonting. Kram på dig! Det kommer ljusare tider. Det gör det alltid.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,010

Sv: Mårundan

Tack för de fina orden! <3

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

1,011 Senaste redigerad av autotrof (2019-12-27 16:33:06)

Sv: Mårundan

Jag minns inte användarnamnet men jag minns att förra sommaren var det någon som var från falun som skrev här på forumet, och nu har jag sett att Faluns bibliotek idag hade faninverkstad för folk mellan 9-12 år och imorgon påbörjas bygget av Faluns stadsbiblioteks eget fanzinotek och alla mellan 9 och 99 får komma och bygga. big_smile

Om du som ligger bakom läser detta så: fan vad kul1! <3

1,012

Sv: Mårundan

Jag tror att det faktiskt är en person på forumet som ligger bakom det... eftersom det tidigare efterfrågats fanzines till nämnda bibliotek. big_smile Väldigt bra arbete, viktigt och fruktansvärt roligt.

GOTT NYTT ÅR KAMRATER!! Nu e det 2020 och ett nytt decennium av fanzines ska produceras.
Jag håller på putsa på min 75-sidiga serie(!)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,013

Sv: Mårundan

Hej alla!

Jag mår som en berg-och-dalbana och är hungrig.. men jag hör på Disarm så käng-hungern är de lugnt med

Nu på lördag tänkte jag ha fanzine och cd/vinylkväll hemma hos mig på Ålidhem i Ume. Alla välkomna. smile skicka pm för adress. smile å de här är mitt första inlägg, blev precis medlem! Jag har gjort några mini-fanzines för nåt år sen men inte tryckt upp nåt.

Sv: Mårundan

Jo precis, det är ju en på forumet, angående Falun. Hade varit kul att vara där men funkade inte för mig då.

Gott nytt!

Hej VA och välkommen till forumet! Hoppas du skall trivas här! Låter som en trevlig tillställning du bjuder på!

1,015

Sv: Mårundan

VA skrev:

Hej alla!

Jag mår som en berg-och-dalbana och är hungrig.. men jag hör på Disarm så käng-hungern är de lugnt med

Nu på lördag tänkte jag ha fanzine och cd/vinylkväll hemma hos mig på Ålidhem i Ume. Alla välkomna. smile skicka pm för adress. smile å de här är mitt första inlägg, blev precis medlem! Jag har gjort några mini-fanzines för nåt år sen men inte tryckt upp nåt.

Välkommen till forumet. Hoppas du trycker upp zinen så man får ta del av det. Roligt med vinylkväll.

Arbete är livets krydda

1,016

Sv: Mårundan

hej, håller på att knåpa på mitt tredje fanzine. det första jag gjorde gjorde jag 2016 och sen gjorde jag ett 2018. har flyttat några gånger sen dess och fick nyss panique över att jag trodde att fanzinet från 2018 vart borta! men jag hade tydligen bara lagt det i säkert förvar på en annan plats än jag först tänkt. min plan är att göra färdigt mitt tredje fanzine och sen ge ut alla tre samtidigt (för mina två tidigare har bara funnits i ett exemplar). känns så himla bra att fanzina. är lite nervös över hur jag ska kopiera upp allt å hålla ordning på alla papper men det löser sig säkert när jag väl gör det.

Sv: Mårundan

Hoppas då på nya fansin från både VA och hippo. Skruttar hemma idag och känns som jag behöver en spark i rumpen för att komma igång på allvar. Men har gjort lite som måste göras - sikickat e-post, städat bland alla dessa urklipp och papper och sånt. Började på ny serie igår och ska hälsa på Hunden i Norrbotten till helgen och mer än halva nästa vecka. Så det blir skoj. Vi lär väl koka ihop nåt som kommer att höras mer om här på forumet.

Övriga fansingrejer: Michelinmannen gjorde mig uppmärksam på att Lappia dyker upp i senaste avsnittet av Landet Runt. Finns andra roliga inslag i det avsnittet, såsom samlaren på antik mat och Zizek som går runt och snackar oavbrutet på Malmös gator om hur mycket han diggar Henning Mankell.

Och på tal om TV; så spelas det in en ny svensk drama/thriller-serie här hemma. Ser massor av filmfolk så fort jag sticker ut snoken ur lägenheten. Sprayat fejksnö längs loftgången har de också gjort. Det är ju bara fejk och bluff allting på TV. De ska vara här i juni, så får väl se hur det hela utvecklar sig. Kanske lilla Larsesq får träffa nån kändis?! Hade ju varit maxat (även om jag är lite luttrad efter alla år på Gotland).

1,018

Sv: Mårundan

larsesq skrev:

Hoppas då på nya fansin från både VA och hippo. Skruttar hemma idag och känns som jag behöver en spark i rumpen för att komma igång på allvar. Men har gjort lite som måste göras - sikickat e-post, städat bland alla dessa urklipp och papper och sånt. Började på ny serie igår och ska hälsa på Hunden i Norrbotten till helgen och mer än halva nästa vecka. Så det blir skoj. Vi lär väl koka ihop nåt som kommer att höras mer om här på forumet.

Övriga fansingrejer: Michelinmannen gjorde mig uppmärksam på att Lappia dyker upp i senaste avsnittet av Landet Runt. Finns andra roliga inslag i det avsnittet, såsom samlaren på antik mat och Zizek som går runt och snackar oavbrutet på Malmös gator om hur mycket han diggar Henning Mankell.

Och på tal om TV; så spelas det in en ny svensk drama/thriller-serie här hemma. Ser massor av filmfolk så fort jag sticker ut snoken ur lägenheten. Sprayat fejksnö längs loftgången har de också gjort. Det är ju bara fejk och bluff allting på TV. De ska vara här i juni, så får väl se hur det hela utvecklar sig. Kanske lilla Larsesq får träffa nån kändis?! Hade ju varit maxat (även om jag är lite luttrad efter alla år på Gotland).

Hur har det gått med kändisspanandet?

Arbete är livets krydda

1,019

Sv: Mårundan

Det ryktas om en podd där vårt fina forum omnämns mer än en gång å många av oss som sliter med fanzinen är med smile

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,020

Sv: Mårundan

Känns himla härligt att ha påbörjat nästa Paddsatan också. Sakta men säkert.

(Bara skojar det är typ fem sidor kvar egentligen...)

Det påminner mig om att jag måste kopiera upp fler ex av förra numret. Hade 80 planerade men så kukade kopiatorn ur och vi var flera på kö som skulle köra... Så det blev typ 30 tidningar som nu är slut. Om det är någon som fortfarande inte fått så hör av er! Ska försöka kopiera under veckan nu.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,021

Sv: Mårundan

Tommy skrev:

Känns himla härligt att ha påbörjat nästa Paddsatan också. Sakta men säkert.

(Bara skojar det är typ fem sidor kvar egentligen...)

Det påminner mig om att jag måste kopiera upp fler ex av förra numret. Hade 80 planerade men så kukade kopiatorn ur och vi var flera på kö som skulle köra... Så det blev typ 30 tidningar som nu är slut. Om det är någon som fortfarande inte fått så hör av er! Ska försöka kopiera under veckan nu.

Roligt att du är igång! Tråkigt med kopiatorstrul, men du är väl rätt bevandrad i kontor så nog fixar du det där? 80 exemplar borde du väl kunna knåpa ihop!

Tommy skrev:

Det ryktas om en podd där vårt fina forum omnämns mer än en gång å många av oss som sliter med fanzinen är med smile

Ja, vad kul. Var kan man lyssna detta?

Arbete är livets krydda

1,022

Sv: Mårundan

Anledningen till att jag inte gett en länk till nyss nämnda pod är inte för att jag inte vill, utan för att jag inte har den. :-(( jag ska be Michelinmannen posta den!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,023

Sv: Mårundan

Tommy skrev:

Anledningen till att jag inte gett en länk till nyss nämnda pod är inte för att jag inte vill, utan för att jag inte har den. :-(( jag ska be Michelinmannen posta den!

Ah, trist att det ska behöva bli så.

Arbete är livets krydda

1,024

Sv: Mårundan

Här är den! Men den är inte superny såg jag nu.. så den kanske har postats? Iallafall så förtjänar den mer lyssningar pga väldigt spännande och mycket namn man känner igen big_smile

https://www.podbean.com/media/player/py … 1&skin

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,025

Sv: Mårundan

Det var ju en musikpodcast, det orkar man ju inte lyssna på. Lösryckta låtar o.s.v.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀