Sv: Loppistråden

Fast ja... vad vet en enkel liten Lars om vad som är fräckt eller ej? Känns som Found var hett där i början av 00-talet, med Vice och typ sista gången han Harmony Korine var fräck och hipp. Found var och är ju roligare än bägge dessa grejer/person, men samma tid. Kul med nytt Stardust med lappar. Sånt är skojigt värre!

Tror inte VHS-band blir förstörda. Visst kan de bli förstörda om de hanteras ovarsamt eller nån spelare känner sig glupsk och äter upp dem. När CD-r var nytt sa min bror att de ska hålla i 10 år och vanliga CD-skivor håller i 100 år. Det har ju visat sig inte stämma alls. CD-r:er jag brände i början av 00-talet funkar fortfarande. Men min bror lurade i mig en massa saker, som att om vi inte dödade flugor skulle det födas så många att de skulle blockera solen och vi skulle dö. Sånt tyckte min bror var kul när han var tonåring - att lura sin fyra år yngre lillebror.

Var på loppis förra veckan i Emmaboda med mein papa. Han fick massor med telefonsamtal från telefonförsäljare och jag köpte bland annat ett jättefint tygdjur till min samling. En päronformad kanin med fluga och hatt. Sen åt vi glass på torget och pratade om den äckliga värmen. Har officiellt sagt upp mig idag, så är typ ledig i två hela veckor nu. Så blir väl en del loppisar för min del.

Sv: Loppistråden

Jag har CD-r-skivor som gått sönder men pga. målarfärg på de. Liksom flagnar bort.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Loppistråden

Lars, haha, du har ju rätt i sak. Found var väldigt hett på den tiden. Men därmed inte sagt att lappar är omoderna nu! Lapparna hamnar dock inte i Stardust - jag har fått inspiration från det här forumet till åtminstone två nya zines, varav jag börjat på det ena.

Hehe, ja kommer också ihåg det där, men livslängden på CD-r verkar ju bättre än det iallafall. Typiskt storebrorsor. Men det bäddar ju åtminstone för en massa historier som man kan berätta om i zines, så då måste det ju ha varit värt det!

Sv: Loppistråden

Som uppfylld av en gyllene tur tack vare forumets 5-årsjubileum gled jag ledigt ut på stan med pizzadrömmar men gick såklart först till mitt favoritställe. Seger! Kunde direkt plocka en topp-fin PS2-handkontroll, tätt följt av 2 st maffiga Judge Dredd-album på svenska, del 1 och 3, från 1990 och 1991, tror jag. Toppskick. Nej jag är verkligen inget serie-fan (mest bara Conan Barbaren då de nästan är som en dokumentärskildring av landsbygden här) men Judge D har jag haft en soft spot för sen 90-talets serietidningsväggar och snurror på byarnas Konsum och ibland kunde man köpa nån Agent X9 eller vad det var och få sig en dos Judge Dredd. Det är snyggt och dråpligt, galghumor och bra drag. Plockade lite diverse-film som jag inte sett, men längesen nu jag hittade nåt riktigt fräsigt på VHS... Iofs! Sidospår nu. Men hittade i våras en slasher på Juno Media i samband med konsert: ETT SKRI I TYSTNAD, inte sett än men verkar ha alla goda ingredienser.

Jo precis, inte så jättemärkvärdiga fynd men ändå sånt som gör mig glad. På vägen mot pizzadegens fröjd tog jag beslutet att motvilligt gå in på en angränsande loppis. Brukar sällan vara ståhej där men ibland vankas det kilovis med film och böcker (se den tidigare episoden i tråden där jag skyfflade hem mängder med olika dvd-filmer för 5 kr styck, från plåtlåde-Kalle Ankas till ja vad det nu var). Jag brukar envist alltid kolla barnavdelningarna på loppisar för att se vad som hamnat där och på avstånd ser jag ett avlångt objekt ligga upplagt. Smyger närmare och sicksackar mellan de rara tanterna och kartongens logotyp lyser som en sol i mitt ansikte: ÄVENTYRSSPEL. Brädspel! Det är inget mindre än DRAKSKATTEN från 1983! Jubel och knäsvajja, svettiga rollspelarhänder i gubbkropp börjar smeka kartongen och objektet är mitt! 40 spänn får jag det för och det blir en skyndsam promenad tillbaka till mellanlager 1 och även mellanlager 2 innan jag kan slå mig ner på pizzerian och konstatera att loppissäsongen har börjat med besked. Har ganska mycket inplanerat nu framöver på loppisar, så vi får se vad som dyker fram. Ha det gott, ge aldrig upp!

http://www.sallskapsspel.net/drakskatte … -monstren/

Sv: Loppistråden

Inte direkt ett loppisfynd, men kom över en elektronisk brevöppnare (batteridriven) när jag hjälpte till med att tömma en lägenhet! Låter kanske onödigt men det är hur nice som helst när man får mycket post. Ser ni någon sådan på loppis borde ni verkligen plocka upp. Är jättenöjd.

Arbete är livets krydda

Sv: Loppistråden

Fräckt med elektronisk brevöppnare. Borde försöka få tag en liten matvåg också. Funkar jättebra att väga brev, så jag vet ungefär hur många frimärken jag ska limma på den post jag postar.

Var på loppisrundor i Småland förra veckan. Köpte två muggar, en skiva som tyvärr visade sig innehålla en bränd The Clash-skiva och en skiva där Refused, Randy, Souls, Teddybears STHLM med flera tolkade Prince. Det var hela "Purple Rain"-skivan. Känns ju som en rolig och helt meningslös skiva. Vem behöver ens ha den? Var det nån som ens tyckte den var bra när den gavs ut? Så många frågor och så få svar. Och var verkligen sångaren i Starmarket så jävla usel? Jag köpte deras andra - eller tredje - skiva på loppis i Borås för nåt år sen. Det var ju outhärdligt dålig, men då var det inte direkt sången jag främst irriterade mig på, utan här käckt och glatt och flåsigt det var. Jaja.
Innan jag lämnade Småland för denna gång tog jag en tur på Emmaus mitt i stan. Det är ett hett tips om du har 30 minuter tills övers i Växjö. Typ byter buss eller tåg eller så. Köpte en bok, "Mera fnitter - En rolig bok av kvinnor." Såååå kul var den ju inte, men en bok som har med Sonja Åkessons dikt "Åkej" är en bra bok.

Sv: Loppistråden

larsesq skrev:

Köpte två muggar.

Jaså, vad var det för muggar? Några motiv?

larsesq skrev:

Vem behöver ens ha den? Var det nån som ens tyckte den var bra när den gavs ut?

Haha, två ganska relevanta frågor. Aldrig hört talas om den här "Prince-Tributen". Kanske inte så konstigt att det inte lämnade desto mer ringar på vattnet i hardcore Sverige. Du borde fota och skicka in till ett instagramkonto som heter Svensk Hardcorekultur? Kanske intressant för dem.

Arbete är livets krydda

Sv: Loppistråden

Hade en ganska jobbig loppisupplevelse här förra veckan. Vet inte om jag riktigt kan göra det rättvist i skrift men ska försöka lite snabbt. Var förbi en loppisbutik jag är stammis på (liten loppis i en källare som drivs av en frikyrka), den här butiken är VÄLDIGT trång och när jag kommit in i butiken blev jag fångad. Var nämligen en gubbe som började prata med mig som gjorde att jag inte kunde gå. Jag hade en militärgrön jacka på mig och han öppnade med att fråga om jag var "mods" jag svarade artigt nej och då undrade han om jag visste vad mods var. Jag kommenterade att jo, jag har lite koll och nämnde filmen Quadrophenia. Då började den här gubben berätta HELA handlingen till filmen i detalj för mig scen för scen. Det var otroligt jobbigt. Allt jag ville var att betala för mina fynd så jag kunde avvika. Han var väldigt intensiv och hade uppenbart någon form av psykisk funktionsskillnad. Under tiden kom det in nya kunder i butiken. Eftersom de såg att jag var "i samtal" gick de hela tiden fram till kassan och betalade vilket förhindrade mig från att betala. Detta gjorde att jag inte inte  heller kunde lämna butiken, eftersom jag ville betala. Samtidigt kunde jag inte vara otrevlig så fick bara stå där "mm, jaha, mmm, okej, jag minns inte riktigt, mmm stämmer säkert". Det var som en gisslansituation! Han var otroligt intensiv och direkt jag började fackla med blicken eller försöka avvika från samtalet ryckte han lätt i min jacka och kommenterade "vänta, nu missar du en detalj. För när han ligger i badkaret..." osv! Han spårade också och började fråga mig om cockney och om det var lika svårt som pite-bondska. Jag var helt slut när jag kom hem, puh! Otroligt energikrävande. Svårt att verkligen förklara i skrift.

Hittade i alla fall några fina blåa glas jag fick med mig hem.

Arbete är livets krydda

559 Senaste redigerad av larsesq (2018-09-25 12:00:14)

Sv: Loppistråden

Läskigt med loppisgubben. Så konstigt att han ska förklara hela Qudraphrenia, när du gett sken av sett den. Är svårt med dessa män som bara ska prata, prata, prata. Kan ju ibland kännas som du är fast och inte vet vad du ska göra. Oftast brukar jag tänka att jag bara kan bara var ett par öronen och låta dem bubbla på. De är väl ensamma och behöver bara prata. De förväntar sig ju inget, men låter som en lång, lång monolog. Hade också fått panik. Hoppas han inte är stammis och får för sig att berätta hela handlingen för Tommy nästa gång ni ses.

Bra tips med att skicka in bilden till instagramkontot. Hittade en rolig promoaffisch för samlingsskivan "SxE as fuck 3" när jag var i Småland, men glömde tyvärr ta med den. Bifogar i alla fall ett foto på muggen. Var två av samma sort.

Post's attachments

Loppismugg.jpg 66.08 kb, file has never been downloaded. 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.

Sv: Loppistråden

Pratgubbar, jag förstår fenomenet men de dyker upp när man minst anar det. Idag ringde jag på en annons om en laddare till min bärbara dator och han började berätta om att skistar/dalarna minsann säljer liftkort på sommaren också för folk som åker bergscykel i backarna.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Loppistråden

Den här tråden gick konstigt nog lite i träda samtidigt som min och B-pappas aktivitet på forumet sjönk. Hm... Tar nya tag. Inte köpt nåt direkt knäslåarskoj eller så. Igår köpte jag en skjorta och en skiva på loppis. Gårdskorsbandet "Hör och Häpna". Inte lyssnat på än, för jag är på besök hos föräldrarna och firar för tidig jul. Men verkar kul. Baksidestexten gjorde att jag kände att det var värt att slå till (köper typ aldrig skivor längre. Har gjort av mig av skivsamlarapan som satt på min rygg och det känns underbart): "Det här är ingen vanlig skiva. Vi är varken skickliga eller kommersiella, - det måste man ju vara för att nån skiva utgiven på ett etablerat bolag. Därför har vi gjort den här skivan själva. Det får inte bli så att musiken helt tas över av en skara proffsmusiker medan vi andra knappast vågar spela för oss själva, än mindre för varandra. MUSIKEN TILLHÖR JU OSS ALLA!"

Sv: Loppistråden

Har faktiskt en hylla i min bokhylla fylld med loppisfynd, benämnd (helt felaktigt) som den esoteriska hyllan. Tycker att Homeros och nordiska kungasagor bådadera har rätt snygg baksida.

https://i.imgur.com/A4vTIEa.jpg

not: Brandnumret är dock bara lånat från forumets ägare.

Jag är en stridsvagn, brumm brumm brumm

Sv: Loppistråden

Sprang på loppis runt jul och kom att tänka på en av forumets många stjärnor!

Post's attachments

IMG_0072.JPG 2.27 mb, file has never been downloaded. 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.

Sv: Loppistråden

Har gjort några vändor här i Kiruna på våra lokala loppisbutiker här senaste månaderna, med några roliga fynd.

- Ett Bart Simpsonsglas, fint att dricka läsk från med ett roligt sugrör
- JFK - Jakten på Kennedys Mördare, en bok om Kennedymordet. Rätt bra!
- Okända Planeten, ett brädspel från Äventyrsspel. Har inte spelat ännu men ska vara ett av de mindre kända spelen från Äventyrsspelet, någon på internet sa att det var lite som Drakborgen.
- Inbördes hjälp av Kropotkin, klassisk anarkistisk bok!
- Rysk skärbräda, liten och gullig. Tydligen är den till för att skära citrusfrukter på.
- Ett tygmärke "Rädda våra älvar", ska sätta den på min Squatch-ryggsäck tror jag.
- Ett Carola kassettband med hennes engelska låtar, bra pepp.

Arbete är livets krydda

Sv: Loppistråden

Tips till alla som har (o)turen att vara i Stockholmsområdet och gillar VHS. Myrorna verkar ha nån slags VHS-säljardrive. Hittat VHS-kassetter både i Skärholmen och Sundbyberg. Köpte bara en - svenska "En på miljonen" (som jag såg när den var ny och Larsesq var en liten knatte). Har ju bara VHS-spelare hos mina föräldrar, men kan ju se den där, nästa gång jag är på besök.

Sv: Loppistråden

Komedin med Thomas von Brömsen å Gösta Ekman?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Loppistråden

Japp, precis den filmen. Tänkt en del på den senaste tiden och känner mig nog mest sugen på att se svensk 1970-1990-talsfilm just nu. Den perioden är jag i.

Sv: Loppistråden

En bra period!

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Loppistråden

Jag vägrar låta sovande trådar ligga och snusa mer än några månader. Det är dags att peta på denna tråd och säga "Dags att vakna, lille tråd."

Idag var jag och Michelinmannen på Bredängsloppisen (som jag kommer skriva mer om i nästa nummer av Sällsamheter i Munchkinland). Vi såg rätt mycket kul grejer. När vi rotade runt bland kläderna hörde vi en hojta på sina kompisar: "Hey guys!" Jisses. Svenskar som hojtar som jänkare. Vad är världen på väg? Men det de vill påkalla uppmärksamhet åt var lite kul faktiskt. Det var en stol som pös när du satte dig på den. De pratade om att ha den som nån sorts fälla på partyn. Att det skulle vara nån slags pinsam pys-stol. Ja, det var lite kul ändå.

Men det stora fyndet var att vi fann en nära inpå komplett samling med En Ding Ding Värld. Helt makalöst. Jag råkade bara se att det låg en hög bredvid några Serie-Starlet (som först påkallade min uppmärksamhet). Vi skumpade iväg till gubben bakom kassan. Han ville först ha 500 kronor, men tack vare Michelinmannens fantastiska sociala förmågor, lyckades vi pruta ner det till 400 kronor. Typ 7 kr per tidning alltså. Lätt värt. Vi delade på kostnaden också, och har delad vårdnad av dem. Det har spånats lite om ett Best of-fansin. Och vem vet, det kanske blir av. Om Gud är god (Insallah och sisådär). Ska få besök av en känd forumhund, så blir nog mer loppis denna vecka.

Sv: Loppistråden

WOW på dingdingvärld! Jag har typ 3 nummer eller nåt...

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Loppistråden

Fantastiskt med DingDingarna ja. Jag har minskat ner lite på loppisen på senaste men var ut på en rejäl runda för två veckor sedan. Var en fantastisk dag. Hittade allt från VHSer, TV-spel, fina böcker, filmaffischer till annat plock. I princip den ultimata loppisdagen. Så kul. Vadade genom dam och jord och lort, var som täckt att ett lager av brungrått smask efter rusningen var över. Hann väl med en 15 st loppisar på en 5 timmar typ. Riktiga bonnaloppisar. Går nog inte att toppa för mig under resten av sommaren.

Sv: Loppistråden

larsesq skrev:

Jag vägrar låta sovande trådar ligga och snusa mer än några månader. Det är dags att peta på denna tråd och säga "Dags att vakna, lille tråd."

Låter som något som Ernst Kirchsteiger skulle kunna säga. Om han gillade fanzines förstås. Det kanske han gör?

Vilket strålande fynd med DingDingarna. Ett best of-zine låter ju som en alldeles ypperlig idé, hoppas att den blir av!

B-pappa skrev:

Vadade genom dam och jord och lort, var som täckt att ett lager av brungrått smask

Då vet man att man har haft en bra loppisdag!

Sv: Loppistråden

Tja! Nä, mitt loppisliv är stendött sen min oas flyttade ut från centrum. Och har inte fått in vanan att gå till nån av de andra två eller tre. Kanske överdoserade loppis där ett tag? ... . .. . ...  Nä skojja bara, såklart inte. Kommer ta igen förlorad tid i vår och sommar, var så säker. Tänk på mig nästa gång ni tittar ned i en äggkartong.

Var dock ut på en rundtur förra helgen eller nåt sånt. Köpte en del filmer men fasen nu minns jag inte. Vad hittade jag? Hmmm. Äsch. Ska fotodokumentera nästa gång, men var nog mest några filmer på dvd. Men när det är vinter så är jag inte så aktiv asså, jag är lättfrussen och innegubbe, det är jag.

Hursom, stor sorg att mitt favoritställe har flyttat. Säkert 50 - 70% av alla inlägg jag gjort i denna tråd handlar om detta ställe. Jaja. Nåt litet fynd ska väl alla kunna göra under detta nya år.

Sv: Loppistråden

B-pappa skrev:

Tja! Nä, mitt loppisliv är stendött sen min oas flyttade ut från centrum. Och har inte fått in vanan att gå till nån av de andra två eller tre. Kanske överdoserade loppis där ett tag? ... . .. . ...  Nä skojja bara, såklart inte. Kommer ta igen förlorad tid i vår och sommar, var så säker. Tänk på mig nästa gång ni tittar ned i en äggkartong.

Var dock ut på en rundtur förra helgen eller nåt sånt. Köpte en del filmer men fasen nu minns jag inte. Vad hittade jag? Hmmm. Äsch. Ska fotodokumentera nästa gång, men var nog mest några filmer på dvd. Men när det är vinter så är jag inte så aktiv asså, jag är lättfrussen och innegubbe, det är jag.

Hursom, stor sorg att mitt favoritställe har flyttat. Säkert 50 - 70% av alla inlägg jag gjort i denna tråd handlar om detta ställe. Jaja. Nåt litet fynd ska väl alla kunna göra under detta nya år.

Alltid tråkigt när man förlorar favoritställen. Oavsett om det är loppisar eller andra guldkorn. Jo, kan vara bra ibland att fota. Det är enkelt att alla ens fynd rinner ihop i varandra. Har varit länge sedan jag själv gick på loppisar. Har som tappat vanan, i kombination med mycket jobb. Men ska försöka ta mig runt här någon dag.

Arbete är livets krydda

Sv: Loppistråden

Hallå!

Som jag skrev här tidigare har jag skurit ner på mitt loppisbesökande. Men har nu gjort en rejd på våra lokala loppisar här i stan. Två bockade jag av förra veckan, sedan en idag på lunchen med min bigfoot-spanar kollega Jon Danielsson. Har gjort några roliga fynd.

- Boken "Den bruna maten" från Galago, var ju väldigt omtalad där ett tag. Men först nu som jag äger en kopia.
- Tintin i Amerika, seriebok (säger man bok? album kanske) och Trollkarlssmurfen, seriebok. Ska ge till en nioåring jag känner.
- En sådan där hållare i skumgummi man sätter sin läsk (till exempel Kalle Sprätt) eller öl-burk i. Djurgården IF motiv, ska ge till sångaren från mitt gamla punkband som är djurgårdare.
- En LP med Malmö punkbandet "Urban Savage", när jag stod och plockade ut den var det en skivsamlargubbe som stod och grävde i backarna som kommenterade mitt köp "Hoff, den där är brölig. Jag köpte den förra veckan men lämnade tillbaka. Alldeles för brölig för mig".
- Ett kalaha brädspel från Joker, 10 kr var det värt! Kalaha är kul som jag minns det.
- Lite ramar till kort som jag ska hänga upp i hallen + fotokollage.
- En osprättad ask med häftstift jag tog till kontoret på jobbet, alltid bra att ha.
-

Arbete är livets krydda