276 Senaste redigerad av Michelinmannen (2017-07-28 09:42:22)

Sv: Filmer

Roliga/mysiga anekdoter, lappia! Älskar att hitta film på ÖB, i västervik där jag bodde mellan att jag var 9 tills jag hamnade i min allra jobbigaste tonår (16, såklart) brukade man hitta massa film på billighetsaffären bubbel-10an där allt kostade en eller flera tior (nu verkar den vara ersatt av dollar store, har jag för mig att larsesq har sagt, synd). Hittade a tale of two sisters där, har fortfarande kvar den tror jag. Det var ändå roligt att hitta all sin kultur genom loppis och bubbel-10an eller min kompis mammas gamla blandband (hon hade fått ett bandband från ett ex på 80-talet med oi polloi och unter den linden). Det var mysigt ändå, att inte ha tillgång till allt i hela världen. Gillade att vara försiktigt ovetandes av att det finns så mycket att förhålla sig till hela tiden. Eller så var det för att man var liten kanske. Vad glad man blir att du hittade night of the living dead på öb. Gillar du fortfarande jubileumsutgåvan eller "originalet" mest?

Är det den konstigaste filmen du sett i skolan? det låter ganska roligt, kanske var din lärares favorit. En gång fick vi sen en video om hur man blandar drinkar på spanskan när jag gick i sexan. Det var också instruktioner om hur man raggar på krogen. Varför??? <-- ställer mig fortfarande den frågan. Vi var ju 12 år. Hahaha...

Edit: förresten VARFÖR gör nån klipp om hur man raggar på krogen??? Eller vhs-er då. Vem är målgruppen?

Sv: Filmer

Såg två filmer i helgen Tank Girl (1995) och In the Mouth of Madness (1994). Den första var lite småkul, fick tiden att gå men är väl inget man kommer se igen. Roligt att se Ice-T i rollen som en känguru. Tank Girl är ju riot grrrl filmen nummer ett. Var fint att se Mouth of Madness, en av de få John carpenter filmer som man inte bockat av tidigare. Helt okej. Fem av fem.

Här näst blir det tyska PA-rullen Radioactive Dreams. Hittade en VHS rip på piratebay, så nu ska det mysas.

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Igår såg jag och michelinmannen Ich Seh, Ich Seh och den var faktiskt rätt okej. Lite otippat slut och så vidare. Jag gillar filmer där man ska ana att något är fel men det skrivs inte rätt ut.
" Två unga tvillingpojkar som är instängda i ett isolerat hus på landet omvandlar sin ovilja mot sin mamma till en dödlig illusion om hennes identitet."

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Älska billighetsfilm på typ Rusta eller ÖoB eller Dollarstore...! Coolaste jag har hittat är Street Fighter-trilogin med Sonny Chiba för typ en tjuga. VARFÖR köpte jag inte hela lagret?! Jaja, dela med sig osv. smile Förövrigt släpps Night of the living dead nu hos Criterion, efter alla år med mer eller mindre slappa utgåvor med komprimerad bildkvalle. . + beställde soundtracket till Day of the dead igår, vasst som fan det kan jag lova. Jag föredrar originalet, Night of the living dead, den från 1968 och den versionen utan de instoppade nyinspelade scenerna (som suger). Noterade att NotlD gick på Svt under Halloween, mysigt, hade den på i bakgrunden när jag skronkade runt här.

Lappia, jag minns vilken Svt-visning du menar, tror jag fortfarande har kvar den inspelningen på VHS, med svensk text. Det torde ha varit 2002 och det var nog då jag var som mest inne på de där filmerna, då jag gjorde alla de dära splatterfilmerna (en av dom visades faktiskt i utdrag på Svt eller ja, Kunskapskanalen, det var stort för en liten kotte som drömde om gore och splatterblod hela dagarna).

Ja fy för Land of the dead, såg den på bio, blev äcklad, besviken. Men jag får säga att jag tycker att Romeros Survival of the dead får Land... att framstå som rena rama mästerverket...! Jo Creepshow är väl lite sevärd, så även Creepshow 2. Bitvis.

Sjukt med raggningsvideon, vad fan.

Ej sett Radioactive dreams, men läser ju encyklopedin då och då, World gone wild, "postapokalypsbibeln".

Håller med om att In the Mouth of Madness är 5/5. Var livrädd för den boxen i snuskiga videohytten i min hemby när jag var liten. Typ förrförra året sprang jag ju på den på VHS i toppskick i stor box, dream come true! Njut!

280 Senaste redigerad av Lappia (2017-11-30 08:56:11)

Sv: Filmer

ÖoB nostalgi, märkligt att den verkligen blir genuin när jag tänker på det. Minns de stora kartongerna som var fyllda med konstiga DVD:er och videofilmer. Bra pris också. Konstigt att mycket av ens törst släcktes via ÖoB. Vi köpte mycket film där när vi blev punkare, men också mycket kläder och annat. Det fanns ju väldigt mycket militäröverskott. Vi köpte västar, axelväskor, roliga tröjor med vargar på. Och givetvis massor av chips, kakor och godis. Vi brukade gå dit efter skolan, köpa chips, sätta oss utanför på parkeringen och äta gotta samtidigt som vi skejtade. Ljuva minnen. Nu är väl ÖoB inget märkvärdigt, plus att de i Kiruna har flyttat till nya "fräsha" lokaler. Ett klart nerköp.

Minns två fina filmminnen nu. Köpte min första kopia av Motorsågsmassakern (1974) därifrån, tog med den på en klassresa till Luleå och föreslog att vi skulle kolla den i bussen. Blev utskälld av läraren som undrade hur jag var funtad som hade med en sådan film. Kan tilläggas att han var av det äldre gardet och nu i efterhand förstår jag att han hade förmodligen formats av "videovåld-debatten". Fin gubbe annars. 

En kompis köpte en film från ÖoB som vi blev helt besatta av Aberration (1997) som handlade om en kvinna som åker till sin gamla stuga, bara för att upptäcka att den är helt övertagen av massa köttätande blodtörstiga våldsamma ödlehybrider av något slag. Hur bra som helst. Men har inte hört någon annan prata om den rullen.

Michelinmannen skrev:

Gillar du fortfarande jubileumsutgåvan eller "originalet" mest?

Svår fråga, men jag får nog säga att jubileumsutgåvan har en speciell plats i mitt hjärta. Även om jag har full förståelse för att det kan uppfattas som att jag svär i kyrkan.

Michelinmannen skrev:

VARFÖR gör nån klipp om hur man raggar på krogen??? Eller vhs-er då. Vem är målgruppen?

Det enda jag kan tänka mig att det skulle vara något tvivelaktigt utbildningsmaterial till sex och samlevnad. Men hade man det redan i sexan? Där kan jag förstå tanken bakom att visa hur det "går till på krogen", eller nått sånt.

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Fina historier. Vi såg på Braveheart på hemresan från Idre i 6an, i bussen, men läraren slog av innan den var slut, det "blev för mycket", tyckte han.

Såg Aberration i somras, har haft span på den i runt 18 år, men alltid tyckt att priset varit för högt. Minns när House of Horror gjorde reklam för den. Sen har jag hittat den för 49 kr men tyckt att det varit för dyrt men tillslut nu i somras så dök den upp på loppis för en tia och då är jag inte svårövertygad. Gillade den skapligt! Alltid trevligt med filmer med snö ch nån stuga. Tror jag gav den 3/5 i betyg. Bättre än Dreamcatcher, tror jag? Längesen jag såg nån Stephen King-film nu, ajaj.

Tror jag har dillat om det men det var på Rusta som jag hittade många av de bästa TV-spelen jag spelade på 00-talet. Ren guldgruva. Drösvis med Shin Megami Tensei: Lucifers Call (PS2), en av de bästa spelen till den maskinen. Minns hur det skar i hjärtat i mig när jag gick bestört runt där för några år sedan och frågade vart de tre enorma spellådorna hae tagit vägen... Borta. Slut på dvd-sälj nu på Dollarstore här. :-(

Sv: Filmer

Igår var jag på bio med Filmstudion, det var den norska rojalistiska mastodontfilmen Kungens Väg. Har ni sett den? Var väldigt mycket folk på plats. Handlade om norska kung Håkkon och hans familj i samband med att nassarna invaderade Norge. Den var ju väldigt rojalistisk, men gillade den ändå. Kände att jag lärde mig mycket om hans roll i samband med invasionen. Var ändå något som jag förstår att man kan vara stolt över. Tror inte att de svenska kungahuset hade stått på sig mot nassarna direkt..

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Vi tänkte köra jultema med filmklubben. Är det någon som har tips på udda/skruvade/exploitation julfilmer?

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Har länge tänkt se Christmas Evil, men av nån anledning inte blivit av. Men har hört bra saker om den, så jag andra hands-tipsar om den: https://www.youtube.com/watch?v=8U2Y5EzcLkw

Sv: Filmer

Black christmas är väl söndertjatig vad det här laget (även om den är BÄST!!) så jag säger oxo Christmas evil. Kommer inte ihåg den på rak hand men är nog bra.

286 Senaste redigerad av larsesq (2017-12-07 19:16:42)

Sv: Filmer

John Waters Female Trouble är väl ingen julfilm, men innehåller en härlig scen när Divine spelar Dawn Davenport som hatar sina föräldrar och julafton: https://www.youtube.com/watch?v=bpYTkavEt20

Och jag tycker ju jättemycket om Gremlins (både ettan och tvåan), men den är väl för mainstream och välkänd, antar jag. Tvåan är dock väldigt skruvad och meta, som attans.

287 Senaste redigerad av Lappia (2017-12-08 10:28:16)

Sv: Filmer

Ja, tack för tipsen jättebra! Jo, precis. Jag älskar också Gremlings (både ettan och tvåan). Men det känns inte riktigt som "Filmklubb material". Eftersom syftet är att se sådant man aldrig sett förut. Känns som det är konceptet jag är mest på med film just nu, att om filmerna innehåller något som får mig att säga "oj, det där har jag nog aldrig sett i en film förut" så är jag helnöjd!

Min förslagna jullista;
Elves (1989)
The store (1984)
Christmas Evil (1980)
och Female Trouble (1974)

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

+1 på Female trouble men glöm för sjutton inte Desperate living (John Waters mest helgjutna film?). Måste ses.

Sv: Filmer

Föredrar Female Trouble framför Desperate Living. Men det är jag det. Kom och tänka på Rare Exports också, men den har ni väl sett, antar jag?

Sv: Filmer

Nu äntligen sett Messiah of evil (1973) i de fina 35-årsjubileumsutgåvan från Code red på DVD, lyckades knipa denna tokbilligt på Tradera i höstas. Hade bara sett Mill Creek Entertainments eländiga uppenbarelse innan. Snyggve! En obehaglig och smått unik skräckfilm som tycks befinna sig mellan olika universum. Oförutsägbar, ibland banal, klumpig men hela tiden bisarr, pretto, läskig, äcklig, kuslig, stämningsfull, grotesk, kalla kårar, poetisk, kryptisk, suggestiv och subliminal men ändå in your face. Märklig upplevelse som går under huden och är Lovecraft-influerad. Sevärd för den som gillar ex Carnival of souls (1962?) och lets scare Jessica to death (1973?). MoE är alltså en drömfilm att se för såna som jagar obskyra rysare som är något utöver det vanliga. Fast nu är den ju ganska "känd" iochmed boken Nightmare USA och bla bla bla. Se den! (men se till att se en duglig, korrekt kopia)

Sv: Filmer

Tack för tips med messiah of evil b-pappa (och alla småtips på vägen)! Jag gillar nog ganska vanlig film, var lockande titel, omslag och lovord. Men är en väldigt standard person. Jag var på fölsedasfir för min vän i helgen, jag träffade hennes vän som jag tyckte mycket om när jag varit hos vännen och pratat med henne så det var kul att se den bekanten igen och kanske bli vänner. hur som helst så pratade vi om 80-talsfilm, att man gör så mycket remakes på 80-talsfilmer nu och varför (bubblare i gissning var att rättigheter från 80-talet går ut nu så att man måste göra film NU för att pressa ur de sista slantarna och den andra var ju gamla goingen att de som var unga på 80-talet är i nostalgiåldern nu) och ja hur som helst hur som helst så pratade vi om stop motion effekter istället för specialeffekter och då om basket case. som jag skulle komma till. har laddat ner triologin nu så den blir det till att se men en liten fågel viskade i mitt öra att tvåan och trean är jättedåliga. skoj!

Sv: Filmer

Basket case är go! Har inte sett 2an och 3an. Ja tack själv du Michelinmannen för allting.

Såg Brain damage (1988?) i helgen, också av samma regissör, Frank Henenlotter. Jomen den var kul och i en scen möter den Basket case-universumet, killen med korgen dyker förbi.

Antar att min favorit med stop motion är typiskt: The 7th voyage of Sindbad (1958), en vad som jag minns som en nästan konstant orgie i stop motion. Absolut underbar. Kunde ibland se den flera gånger per dag som liten. Och för att koppla till hur trevligt det ofta är med fölsedagfir så hade jag denna som kvällsfilm för mina vänner när jag fyllde typ 11 eller 12 eller 13, inspelad från teve. Så vi satt där och tjoade så fort något monster dök upp, åt chips och drack läsk. Bra dag.

http://www.imdb.com/title/tt0051337/

En av de kändaste är väl Jason and the Argonauts? Ej sett, men lär väl vara trevlig.

http://www.imdb.com/title/tt0057197/

Ska väl sen den hyfsat nya dokun om göbben nån gång också.

http://www.imdb.com/title/tt1839590/?ref_=nv_sr_2

Sv: Filmer

Lägger här en stark avrekk på den dära Birdman från 2014. Orkade ungefär 10 minuter innan jag snabbspolade 2 timmar. Absolut horribel och outhärdlig, icke-rolig, unken och krystad. Pass opp! Måste slå på nåt krigsraffel strax för att återgå till min kemiska film-balans. Det är ofta en otäck upplevelse, att se en ny film...!

Sv: Filmer

Att se film överlag är en oftast en rätt otäck upplevelse. Eller nej, inte otäck kanske, men lite småtråkig och småjobbig ibland. Försökte se Min pappa Toni Erdmann idag, men hade inte alls den koncentration som krävs. Jag kan dock rekommendera alla och envar och se Skrållan, Ruskprick & Knorrhane. Såg den i söndags. Jättebra ju! Superbra handling också: Barnen blir strandade på en ö med två smugglare. Enkelt och lattjo. Filmen verkar mest vara ett sätt att få ihop två vid den tiden populära grejer: Saltkråkan-kidsen och Hasse å Tage. Men som alla vet gott+gott = supergott. När de alla möts efter en timme blir det extremt kul och mysigt och härligt. Stina är så klart bäst, men Pelle har den bästa repliken: "Ska du skoja upp henne nu när hon ska sova?!" Att "skoja upp nån"... Så kul och lite äckligt. Pelle var annars är så där torr och trist Bror Duktig som jag mindes honom. Härnäst ska jag se Pippi på de sju haven.

Sv: Filmer

Ska se skrållan, ruskprick & knorrhane, har sett för så länge sen men klart vinnande koncept??? kul! Minns när dom åt grisfötter i pippi på de sju haven. Finns dom på öppet arkiv?

HAHA JA alltså brain damage är så kul? Flummig film. När hela rummet fylls av det där vattenslemmet, tacka 80-talet för begränsad cgi-teknik, annars skulle vi inte få se såna oavsiktligt härliga bilder. Samma känsla som när ungen brinner på korset i nån av children of the corn (säkert första?). Har inte sett basket case än, långsam som en är.

Sv: Filmer

Haha ja dom där filmerna och effekterna asså. Den första scenen jag tänker på när jag tänker på Basket case är iaf den när det kastas i korv i lådan och det är mumsar-ljud. Håll utkik efter den!

Kul tips, Skrållan... Tar för givet nu att det är svenskt härligt 60-tal med fina färger. Inte sett Pippi sen barndom, känns väldigt lockande att se om. Jag identifierade mig väldigt mycket med henne när jag var liten och tänkte att jag skulle få ett sånt liv som henne

Sv: Filmer

Försökt se på Om Kärlek ikväll. Skrev ju om Mats Arehn i förra Sällsamheter, men missade denna. Den var svårtittad, i sann Arehn-anda. Sven Wollter är sexig och sårbar, men varför förföljer han en norsk kvinna och är nästan lite läskig och hemsk och varför gillar hon det och vill gulla med honom med i Mallorca? Så många frågor, så få svar. De pratar sällan om annat än att de är tända på varandra. Tänker på en grej som en vän sa om en annan film ("Carol" som jag inte sett): Att kärlekshistorien är helt ologisk och svår att tro på. Du har ju liksom inte kul på nåt sätt. Skojar inte eller nåt. Jag orkade inte titta länge. Tänkte filmen kunde bli intressant om den handla utvecklats till nåt helt annat:

Sven Wollter är ensamstående pappa. Skilt sig från sin fru och hans morsa är skröplig. Han träffar norskan på sin sons skolavslutning och blir av nån anledning helt besatt av henne. Resten av filmen handlar om hur han bygger upp hela sin värld kring en fantasi kring henne och att han tar hand om sina barn och sin sjuka mamma. Han har fotografier på norskan på sin vägg efter bara ha träffat henne två gånger (det händer i den verkliga filmen). Om den handlat om Sven Wollter som en ensam, sorglig och läskig stalker som lever i en fantasivärld hade filmen varit mer trovärdig. Och vad fan: Arehn spelade in två filmer i Turkiet under 80-talet och här har han lyckats lura till sig pengar så han kan få spela in på Mallorca. Vill han bara ha solsemester, den jäveln? Ska det ses svensk 80-talsfilm som utspelas på Mallorca se Jönssonligan på Mallorca. Den är ändå lite kul och innehåller bra skämt som "Finskt sämskinn. Det sämska som finsk."

Sv: Filmer

Är det "Om kärlek" som är den där aslånga filmen dessutom?

Apropå ämnet kärleksförbindelser, jag å michelinmannen såg "Farlig förbindelse" (Fatal Attraction) för några dagar sen, jag har haft den hemma i hela mitt liv (med det svenska namnet) men inte fattat det. Riktigt spooky film ändå. Liksom att ingen gör rätt. Frun hamnar i kläm för att maken är ett otroligt arsel och kvinnan som han är med blir ju utnyttjad av honom men hon är också ett arsel, ja eller en stalker då. Obehagligt emellanåt och nu förstår jag också varifrån "kaninkokerska" kommer ifrån. Den var sevärd, och kul 80talskänsla.

Okej när jag tänker ett varv till så är den faktiskt riktigt obehaglig emellanåt.. när det börjar balla ur. Slutet var lite för mycket och vissa saker hade man kunnat gå mer på djupet med.. men fan. Se den!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Som alla Mats Arehn-filmer känns de ju längre än de verkligen är. Tror "Om kärlek" är typ 100 minuter eller så, men känns ju längre.

Sv: Filmer

Fick en liten "svenne-beställning" igår på filmfronten, en låda som innehöll ganska nya filmer: American Honey (blu-ray) och en hära The neon demon, ska bli lite kul o se den, även om jag skrattar bakom ryggen på regissören, Winding Refn, milda makter vilken klåpare.