Sv: Filmer
Går sällan på bio, för där jag bor erbjuds mest SF:s köpcenterporr-aktiga bio. Den ska visst byggas ut läste jag i lokaltidningen idag, medan min kollega duschade av en gubbe. Glada takter. Alltid lika betryggande att läsa att kapitalismen mår bra och vi duktiga idioter till svenskar gillar att be vid Mammons tempel och få amerikanskt skit nermulat i truten.
Men jaja, ursäkta, jag försöker komma tillbaka på banan nu när heltidsjobbet snart bara är en ond dröm. Läste höstsschemat för Borås Röda Kvarn (det är nog Folkets Bio). Gillar att de kör finska filmer, tre varje säsong. Förra gången var det bara senaste Jörn Donner-filmen som var intressant. Nästan skamligt att den inte fick mer uppmärksamhet förresten. Donner är en av de få levande länkar bakåt i tiden - till 60-70-talet - som fortfarande gör intressant och spännande film. Vi är dålig på att hålla koll på nordisk film överlag. Men jag ska ställa in käpphästen och gå rakt på pudelns kärna.
Denna gång ska de i alla fall visa två filmer som kan vara intressanta. En spelfilm om Love Records (skivbolaget med den osedliga loggan) som gav ut allt från experimentell rock, fantastiska Pekka Streng, afrikansk folkmusik och Hurriganes. Den har fått den fantasifulla titeln "Love Records". Var får de allt ifrån?
Sen ska också visa spelfilmen om gruvskandalen i Kajanaland. Den heter "Jätten" eller "Jättiläinen". Att se en film som tvålar till gruvbolagen är ju alltid mumma. Min nya grej är alltså att enbart tipsa om icke-anglosaxisk film. Och tydligen om filmer jag inte sett än.