Sv: Mårundan

Åh! Du har övertygat mig. Ska kolla in den serien.

Jag kan också rekommendera dig att se twin peaks. Första säsongen är en grym och skruvad kriminalserie. Andra säsongen är bara rent kaos, men de avsnitt som är bra är riktigt riktigt bra.
http://www.youtube.com/watch?v=IRhkEVrqZe4
Det här klippet säger ju faktiskt en del..

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

har hittat en ny favoritmat att nattknarka: inlagda kronärtskockor med vitlök och örter. OMG det låter så äckligt men det är så gott! mums, mat är min enda religion.

Sv: Mårundan

Jag ser ut som ett mumintroll, kan knappt prata och dreglar. Sen tar det minst en 30 minuter att få i hop lite mat som är en röra eller soppa. Men annars mår jag bra. Livet är lugnt och skönt.

Ps: Pretto collage med socpapper låter hur grymt som helst!

Sv: Mårundan

Jag har hämtat ut fyra nya skrivband! Det blir paddsatan ett tag till!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Idag är det den 30 november och därmed 74 år sedan finska vinterkriget bröt ut, då Sovjetunionen "varje sann kommunists föredöme" anföll det lilla Finland som precis tagit sig ur ett blodigt inbördeskrig, och efter att 22 800 finska soldater, frivilliga från både Finland och Sverige stupat, så kunde man säga att man fördrivit ryssen ut ur landet.

Trots sin storlek och frånvaro i den internationella debatten så tillhör finnarna utan tvekan ett av de starkaste och segaste folkslag på hela jorden. Det är såna dagar som gör att man är stolt över att ha finsk bakgrund.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Finlands sak är SVÅR som man brukar säga. Men jag gör slag i saken och drömmer mig bort till myrmarkerna med Finlands bästa musikexport. http://youtu.be/0FaN3TatpBU

Arbete är livets krydda

Sv: Mårundan

Lite finsk tango på min ära!: http://www.youtube.com/watch?v=YuwDVLasDlU

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Mårundan

Fest och bråk hos två av grannarna igår. Det var dunk-dunk, skrik och smäll i dörrarna. Dramatik. Åh boy! Själv hade jag mest en stel pojknacke och rejäl rastlöshet. Har varit på biblioteket och läst lite Ivar Lo och lånat fyra filmer. Mina närmaste dagar är utstakade.

Mer bra finsk musik och kanske en av de bästa musikvideos jag sett: http://youtu.be/PFi-T2mn98I

Sv: Mårundan

Ja det finska blodet rinner starkt här på forumet. Haft en lugn filmtittarhelg, laddat batterierna lite, även om jag nyss märkte hur bra det är att promenera för att aktivera hjärnan och sinnena. Dumt att jag glömmer detta så lätt och så ofta. Promenader, oavsett väder, är väldigt skönt och bra! Gärna i naturen. Hej på er!

Sv: Mårundan

Vad har ni sett för film då? Något att rekomendera? Om vi är inne på finskmusik så har det väl inte undgått er att dom rest en staty där Teervet Kädet hyllas i Torneå? https://www.facebook.com/photo.php?fbid … mp;theater

Hur långt före är inte Finland i sin syn på kultur än Sverige är frågan!

Arbete är livets krydda

Sv: Mårundan

Tandläkarna har typ gjort en ny tand åt mig! Jag hade en riktigt obehaglig upplevelse i 45 minuter men jag har en helt ny tand nu istället! :-o

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Tommy: har du fått en krona eller? Tog fan tusen besök när jag fick min tand bytt.

63 Senaste redigerad av B-pappa (2013-12-04 15:12:23)

Sv: Mårundan

Appropå finsk film finns det en biopic om Hurriganes, betitlad Ganes. Var ett tag sen jag såg den men tyckte den nog var ok, lite rockenroll, lite fest. Skräckfilmen Sauna var väl tjaa ja joo njo. Cirka 2008 eller nåt så avverkade jag en bunt finska filmer, såna som inte fanns då på dvd i Sverige, fick låna dom av en som laddade hem alla finska filmer och brände ut på skiva. Minns nån typ fantasyfilm, typ folktrofilm. Pinnfajter i skogen och sånt. Sen var det dramafilmer och komedier. Fattade inte så mycket, men det är kul att göra nedslag sådär. Annars är det väl mest Kaurismäki-bröderna som man har lite koll på. Sett en vhs innehållande samlade kortfilmer med Leningrad Cowboys. Vill utfärda en varning för skitfruktsalladen Drakar över Helsingfors, ett ihåligt drama om punderi och gnälliga familjer. Krigsfilmen Bakhåll som visas på Svt ibland går väl an. Filmen om finska vinterkriget, betitlad Finska vinterkriget (har jag för mig) är väl härligt lång i sin speltid. Mina favoriter är nog ändå Moln på drift, Mannen utan minne och de övriga välkända Kaurismäki-filmerna. Har en ÄKTA finsk dvd i hyllan jag fick från släkten förut, Moln på drift aka Kauas pilvet karkaavat. :-)

Hittade här Perkele! Kuvia Suomesta i sin helhet, aka Images of finland av Jörn Donner. Minns lite scener ur den från nån finsk rockfestival och sånt. Ett tidsdokument.

"Dokumentär om Finland på 70-talet men framför allt om de två huvudpersonerna i filmen som egentligen spelar sig själva. "

http://www.youtube.com/watch?v=K_M3cDl8q1Y

Fick 3 gamla fanzines i postlådan nyss, Crash mag, Pollution och Spinsign. Blir bra läsning ikväll.

Sv: Mårundan

elias242 skrev:

Tommy: har du fått en krona eller? Tog fan tusen besök när jag fick min tand bytt.

Jag tror det! Fick någon grej som dom limmade på befintliga tandrester iallafall :-o

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Såg på två finska feelgood-komedier/draman med min bror på bio i Borås för några år sedan. De visar tre finska filmer varje säsong/termin på Folkets Bio här i Borås. Filmerna var väl helt okej, men kändes mest som om det arbetade med många klyschor om Finland och finländarna. Skogen, snön, bastun, män, kniv, sprit, fåordig och kärv (lite lagom absurdisktisk) humor. Det var roligast med publiken som var 50+ och pratade i princip finska hela bunten. Skoj att slippa de svenska ungdomarna, som nog är den grupp jag som stör mig mest på (bortsett från översittare och kapitalistjävlar, så klart.)

Också sett skräckfilmen Rare Exports som var sisådär.

Kaurismäki är också en favorit hos mig. Och tror även jag gillar Moln på drift bäst.

Jörn Donner-filmer är oerhört svåra att få tag på. Och jag har bara sett några av hanses svenska filmer, "Att älska" och "Män kan inte våldtas." Sistnämnda är riktigt bra, men jag är också lite förälskad i Gösta Bredefeldt och Anna Godenius. "Tvärbalk" går förresten som matinéfilm nästnästa vecka. Den tipsar jag om, även fast jag inte sett den och att den har rätt dåligt rykte.

Spinsign - Det var redigt emo och gulli-pojke-me-snelugg vill jag minnas. Idag har jag varit i Göteborg och köpt halvfabrikat. Mitt hat gentemot Avenyn har blivit åter igen blivit väckt till liv. Igår tog jag en promenad och såg två polisbilar. En grabb gick förbi med mig med en chokladkaka i famnen (som han höll ett barn) och tittade på mig som om jag skulle slänga mig över honom och sno chokladen. Känslan av något hemskt, vulgärt och lumpet hade hänt eller ska hända var påtaglig. Det var en känsla av vidrörts av någon sorts ondska jag gick ifrån Barnhemsgatan och hem till mig.

Sv: Mårundan

Hur är det med er alla? Vad händer i helgen? Jag är i Quito Ecuadors huvudstad. Helt okej gött häng. Fick mail idag från min förra partner som dumpade mig i September och som jag inte haft kontakt med på hela min resa. Hen har skaffat en ny partner och så var det med det. Var verkligen superkär i hen känns rätt sugigt. Fast nu kan man verkligen vända blad.
Har varit och köpt en hel ryggsäck med beggade Stephen King böcker för att trösta mig med.

Imorgon fyller jag tjugotre år. Funderar på att fira på Govindas här i Quito.

Arbete är livets krydda

Sv: Mårundan

Ska göra ett framträdande i Falköping imorgon. Alltså läsa lite från kommande numret av fansinet och kanske göra något mer.

Igår var jag på julbord för första gången sedan 2007. Jag behövdes inte påminnas om varför jag inte gillar sådana julbord. Fick en fin sallad med bulgur, tomat och granatäpple dock.

Sv: Mårundan

Hur gick framträdandet larseq?

Jag har fyllt 25 jag. Halvvägs till 50.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Grattis Tommy och Lappia på födelsedagarna!

Svennereptilhjärnan kickar in på mig nu så jag får be att tacka alla för ett fantastiskt år av fanzineläsning och ditten datten. Allt bra. Jag skulle vilja maila mer med allihopa och babbla men jag har fått nånsorts enorm trötthet i mig så fort jag slår på en dator, det känns som om hjärnan blir till alger och grus, fingrarna stapplar över tangenterna som sömngångare. MEN det här forumet känns fortfarande lika trevligt och bra. Här trivs jag, lugnt och skönt är det. Hoppas 2014 sammanlänkar hjärnan med händerna igen, men det tycks vara nåt på G, även om dessa ord tagit typ 20-25 minuter att pressa ur mig. Bedrövligt. Vad mer... Ja det var väl det. Fortsätt fanzinera! Hej hej.

Sv: Mårundan

Grattis på er!

Framträdandet gick väl okej. Varken mer eller mindre. Gjorde lite grejer med en kassettspelare och läste några texter. Sju personer i publiken, varav tre några typer jag aldrig sett förut.

Har läst fansin under helgen. Bland annat Facit från tidigt 00-tal. Bra grejer överlag. Texter om filmtitlar, eldkastare, framtiden och personer som blivit kändisar och sedan spelat in fler skivor. Henrik Kihlberg och typer från Video Ferox. Har bara första numret, någon som vet om det blev fler? Nog svårt att få tag på nu. Annars har ju nya Det Grymma Svärdet getts ut och det finns en del kopplingar till detta forum där.

Sv: Mårundan

Grymt!

Jag beställde precis senaste svärdet. Ska bli kul att se.
Nu ska jag snart åka vidare på min resa (sitter atm i en stuga ute i skogen hos saftgay och lånar på datorn)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Hur var allas nyar da?

Arbete är livets krydda

Sv: Mårundan

Jag sov gott, trots raketerna.

Sv: Mårundan

Det var bra. Jag hängde i Varberg. :-)
Inga raketer här dock.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Jag kommer att komma till stockholm i overmorgon och hanga dar i ett par dagar. Ar det nagon som ar sugen pa att styra och ta en kopp kaffe eller nagot? Vore trevligt. Dra ivag ett PM i sadana fall!

Arbete är livets krydda