1,401

Sv: Mårundan

Ytterligare en kompis ska flytta hit till mina trakter! Fått jobb i kommunen och behövde inte stå länge i bostadskö för att få en lägenhet gångavstånd till jobbet, som råkar ligga nära där jag själv bor och dens bästa kompis. Gångavstånd mellan allt :-)

Var nere i Malmö nu senast häromveckan och pratade om fanzines och att vara självlärd på krakel, som är en förening med lokal som arrangerar olika cirklar, föredrag och andra aktiviteter. Fullsatt! Dvs samtliga 30 stolar var tagna, det är en ganska liten lokal som delas med ett antikvariat. Bra frågor från publiken också sånt är alltid skoj. Hade samtalet med henrik bromander, en kamrat tillika förebild.

Vi hade sånt roligt väder häromdagen, började snöa sent på kvällen och det vräkte under natten. På morgonen såg man inte spåren i backen och det var som om det fortfarande var februari. Solen kom upp och smälte, men eftersom det är kallt på kvällarna så måste man få undan snö för att inte riskera isbildning och få glashalt i backen. Stod i t-shirt och skyfflade snö och SVETTADES som fan. På ett par timmar fick jag uppleva kraftig nederbörd, sommar, t-shirtväder och sen efter ett par timmars arbete (vi skottade åt grannen också) så var det som om ingenting hade hänt. Nu är det lera, blött och jävligt överallt igen. Hände det där? Drömde jag? osv.

Nu ska jag knalla hem till en kompis här och äta mat. Sen ska jag knalla hem och rita serier. Det finaste nu är att solen går ner så sent så det är ljust fram till nio på kvällarna, sen blir det bäcksvart.
Cyklade häromdagen också, faaan vad man inte har konditionen kvar. Blodsmak i munnen. Det är bara att ta tjuren i hornen för nu snart ska jag börja cykla till jobbet igen. Sen kommer mopedsäsongen igång och då ska min Zundapp och jag jobba hårt. Ah, vi går mot ljusare tider!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,402

Sv: Mårundan

Är det sant att det är mycket klamydia där?

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

1,403

Sv: Mårundan

I malmö? Ja hela staden är ju som en loppis kombinerat med soptipp.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Bra beskrivning av Malmö, haha. Och inser att det var 10 år sedan sist som jag var där. Känner ingen direkt längtan dit eller så. Vad du åker långt Tommy! Låter kul och lyckat. Och fint beskrivet med snöskottandet och vädret, ser det framför mig.

Blev inget med Tinder-träffen, ja det blev träff men det fanns tydligen ingen "romantik" då. Så var det med det. Men!! Svensk underjord är inte romantiskt!!!! Det är hängivenhet, övertid, ekonomisk kollaps och år av slit!!!1!!!!1!!!!

Resten av världen: det finns miljarder människor, livet är fullt av möjligheter, så många människomöten, allt är möjligt, tillvaron är en oändlig fruktsallad, allt kommer till en om man väntar och bara lever sitt bästa liv.

Jag: oj en annan människa visar minsta intresse för mig shit är det sant vaaaaaaaaaa crazy är det möjligt!?!?!?!?!??!?!?!!?!?!?!?


Nu kör jag semesterdag imorgon så tar fucking relativt långledigt och ska greja med min skit hemmavid, plocka, pyssla, lyssna musik och sortera. Gå en sväng runt kvarteret och klappa hundar. Människor har jag tillräckligt av på jobbet. Tar en loppissväng imorgon.

Hör rykten om att semestern kommer att bli beviljad. Men gör inte misstaget att stressa igång och känna att semmen är nära; det är den inte och det gäller att hålla huvet kallt, ananrs går första veckan ledig åt att typ ha huvudvärk och vara helt slut. I år ska jag försöka resa mindre och kufa runt i hembygden mer. Blev rätt många strapatser förra sommaren men mest pga flytten då så var jag minst sagt uppe i varv, kunde inte sova vissa nätter. Var magsjuk i runt en månad pga trasig kyl (jag intalade mig att kylvarorna nog var ganska kalla ändå, men det var ju dunstkyla från frysen jag kände, den funkade ju) men trodde att magproblemen berodde på stress och inte dålig mat, hade så många ärenden att allt bara var en enda röra. Men nu blir det lugnt, organiserat, uppstyrt och ordentligt. Ordning på torpet.

1,405

Sv: Mårundan

Jag tänkte på klamydiatrakter mer än på Malmö. Men jag shamear ingen pga. könssjukdomar.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Mårundan

Det första jag tänker på när jag sluter ögonen och tänker på Malmö är alla dessa övergångsställen, stoppljus och cyklister och bilister och, lite roligare, råttorna på Södervärn jag brukade heja på när jag gick hemåt på kvällen. Malmö är nog den mest utpräglade urbana staden i Sverige. Malmö ser sig nog som Sveriges Berlin, eller åtminstone, Köpenhamn.

1,407

Sv: Mårundan

Som vårt Köpenhamn, absolut. Finns många likheter i attityd, arkitektur osv.

(tobaksreklam) jag lovade mig själv att vara duktig i veckan, så jag rökte min sista pipa förra söndagen och har cyklat till å från jobbet, till stan till jobbet, till kompis etc Jävlar vad usel kondis jag haft och vad bra den blivit ganska fort. Nu har jag rätt ok kondition på cykel och firade detta genom att röka pipa nu ikväll, och zooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooom vilken jävla kick det var. Nu är jag sådär mysigt yr, luktar pipa och ska alldeles strax lägga mig. Nu stundar en ledig vecka och då ska jag jobba på torsdag (haha), träffa en ny kompis här i stan som flyttat upp från malmö, gå på årsmöte för folkets hus å det var väl det. Ska givetvis teckna en massa också smile
Men nu är det söndag å jag önskar er alla en fortsatt fin vecka.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,408 Senaste redigerad av catinzebag (2023-04-22 08:40:28)

Sv: Mårundan

Jag var nere i malmö en snabbis tatuerade över min stockholm-tatuering i veckan, tog tåget som skulle ta mig dit vid elva på kvällen men pga förseningar kom det inte in förrens halv två. Det hade varit en jättevarm dag innan och jag hade varit ute hela eftermiddagen med fritids och fick för mig, när jag var hemma och tog packningen, att jag aldrig mer skulle kunna känna kyla tydligen. Så packade ingenting värmande. Sedan halv två i malmö, efter ett tåg med bra AC, frös jag såklart som fan. Medan jag huttrande släpande mig upp mot södervärn så hälsade jag också på minst två råttor Lars! Dessutom luktade det sopor, flera kvarter. Det luktade verkligen illa, såhär sura gamla sopor.

På vägen tillbaka nästa dag var det också förseningar med tåget, först skulle alla på tåget, sen skulle alla av tåget pga att de skulle städa, halvvägs när alla var på väg av skulle vi på igen, jag hjälpte en person som inte kunde svenska förstå vad som hände, vilket var lustigt eftersom jag inte fattade vad som hände heller. Sedan igår (fredag) var det kaos på jobbet med massa missförstånd. Jag har alltid stängt in mig i nån sorts bubbla när sånt här händer, och får utanförperspektiv. Då tycker jag det mesta är lustigt, alla uppgivna ansikten, alla sura miner, alla som snubblar runt och svär. Det blir liksom komiskt! Men en sak jag har lärt mig genom åren, jag ska ALDRIG visa någon (jag inte känner så bra) att jag tycker det är lustigt. Då jävlar blir de sura som fan. (eller surare iaf, de är sura som fan från början)

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

1,409

Sv: Mårundan

catinzebag skrev:

först skulle alla på tåget, sen skulle alla av tåget pga att de skulle städa, halvvägs när alla var på väg av skulle vi på igen, jag hjälpte en person som inte kunde svenska förstå vad som hände, vilket var lustigt eftersom jag inte fattade vad som hände heller.

Vilken jävla tati-moment!

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Mårundan

catinzebag skrev:

Sedan igår (fredag) var det kaos på jobbet med massa missförstånd. Jag har alltid stängt in mig i nån sorts bubbla när sånt här händer, och får utanförperspektiv. Då tycker jag det mesta är lustigt, alla uppgivna ansikten, alla sura miner, alla som snubblar runt och svär. Det blir liksom komiskt! Men en sak jag har lärt mig genom åren, jag ska ALDRIG visa någon (jag inte känner så bra) att jag tycker det är lustigt. Då jävlar blir de sura som fan. (eller surare iaf, de är sura som fan från början)

Låter ju rätt kul med kaoset! Dumt att de blir sura.

Har bara varit i Malmö två gånger men håller med om soptipp/loppis/men även industritomt och att hela stan ser ut som Wieselgrensplatsen fast platt.

Varit lite engagerad i arbetsgrupp i socialtjänsten för jag tänkte att jag skulle utmana lönekriterierna som kräver att man ska göra saker som förbättrar hela socialtjänsten för att få högsta höjningen per år. Hade en chef som sket i det men senaste åren har det varit tjugofemåriga nyexaminerade socionomer som varit chefer så det har varit helt omöjligt att få potten. Kände mig lite stressad av allt babbel på mötena och det känns som cheferna har arbetsgrupp för att kunna säga att de anställda är delaktiga. Det är mest propaganda och väldigt snäva ramar som vi på golvet inte bestämmer. Hur löser vi APT med nya regeln om 11-timmars vila per dygn? Ja, det är ju bara ta in vikarier för de som jobbar natt före och efter mötet. Dyrt som fan så det kommer ju aldrig hända.

Här var det t-shirt-väder i fredags och jag fick kommentarerna för att jag hade TRÖJA på mig. Alltså, jag blir så bitsk av onödiga kommentarer. Men det var varmt och skönt. Sen snöade det blött hela lördagen. Såg en duktig folkmusikgrupp på Kaleido vilket var skönt i en soffa när man var blöt och frusen.

Legat tre timmar i sängen imorse och våndades över livet.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,411 Senaste redigerad av catinzebag (2023-04-24 20:56:30)

Sv: Mårundan

Hunden Uppföljaren skrev:
catinzebag skrev:

Sedan igår (fredag) var det kaos på jobbet med massa missförstånd. Jag har alltid stängt in mig i nån sorts bubbla när sånt här händer, och får utanförperspektiv. Då tycker jag det mesta är lustigt, alla uppgivna ansikten, alla sura miner, alla som snubblar runt och svär. Det blir liksom komiskt! Men en sak jag har lärt mig genom åren, jag ska ALDRIG visa någon (jag inte känner så bra) att jag tycker det är lustigt. Då jävlar blir de sura som fan. (eller surare iaf, de är sura som fan från början)

Låter ju rätt kul med kaoset! Dumt att de blir sura.

Har bara varit i Malmö två gånger men håller med om soptipp/loppis/men även industritomt och att hela stan ser ut som Wieselgrensplatsen fast platt.

Varit lite engagerad i arbetsgrupp i socialtjänsten för jag tänkte att jag skulle utmana lönekriterierna som kräver att man ska göra saker som förbättrar hela socialtjänsten för att få högsta höjningen per år. Hade en chef som sket i det men senaste åren har det varit tjugofemåriga nyexaminerade socionomer som varit chefer så det har varit helt omöjligt att få potten. Kände mig lite stressad av allt babbel på mötena och det känns som cheferna har arbetsgrupp för att kunna säga att de anställda är delaktiga. Det är mest propaganda och väldigt snäva ramar som vi på golvet inte bestämmer. Hur löser vi APT med nya regeln om 11-timmars vila per dygn? Ja, det är ju bara ta in vikarier för de som jobbar natt före och efter mötet. Dyrt som fan så det kommer ju aldrig hända.

Här var det t-shirt-väder i fredags och jag fick kommentarerna för att jag hade TRÖJA på mig. Alltså, jag blir så bitsk av onödiga kommentarer. Men det var varmt och skönt. Sen snöade det blött hela lördagen. Såg en duktig folkmusikgrupp på Kaleido vilket var skönt i en soffa när man var blöt och frusen.

Legat tre timmar i sängen imorse och våndades över livet.

Jag kan relatera till det där med arbetsplatsen, får teater-känslan på möten där alla hetsigt babblar utan verklighetsanknytning. Har en ny rektor som på riktigt skulle kunna vara en kult-ledare, hon pratar högtravande i "citat" hela tiden, och alla vet att hon stannar på varje skola max tre år och kör samma recept med alla sina kompisar hon tar med: den högavlönade kuratorn och skolpsykologen (ja, två), den högavlönade föreläsaren och den påkostade Reggio Emilia inspirations-resan till Italien. Ingen av skolorna hon har varit på har varit eller har blivit Reggio Emilia skolor. Min närmaste chef är biträdande rektor, har ingen erfarenhet av varken fritids eller skolbibliotek men är tyvärr expert på bisarra detaljscheman som inte fungerar. Han lägger ner extrema mängder tid på det, i små färgblock som det krävs förstoringsglas för att läsa. För bara tre år sen la vi egna scheman inom arbetslagen, funkade skitbra. De tog bort friskvårdstimmen också och använder oss som vikarier för varandra, men de är borta sen och vi är kvar så är det alltid med ledningen så de kan ju dra åt helvete.

Ja, det där lönespelet är så märkligt. En arbetskollega bakade pepparkakor med barnen i sex klasser innan jul och då snäste en annan kollega bakom hans rygg att han bara gjorde det för att ha något att säga inför lönesamtalet. Knep igen läpparna så jävla hårt för att inte asgarva. Både kul om det är sant och om det inte är sant.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

1,412

Sv: Mårundan

Hahahahaha ursäkta, men det där är ju som en jävla sitcom! big_smile Påkostad Reggio Emilia-resa till italien fast inga skolor praktiserar det ska jag sno till en serie nångång (protestera om det inte är ok) jag skrattade högt åt det. Vilka jävla lirare det finns där ute ändå.
Och det där med att hetsbaka för att använda på lönesamtal hahahahhaha såna här härliga grejer får man aldrig se på mitt jobb.

Vi har istället haft misstänkt försök till människorov häromdagen utanför å behövt scanna av övervakningskameror efter regnummer+signaliment på förövare. Vilda västern! Förutom det så är jag så glad att vi har ett extrahus (det är en bod men en bod på två våningar och flera rum, så isolerar man kåken så har man fan ett extrahus!) för nu är det fyllt med skit: Saker som ska slängas, saker som ska tas in i huset, saker som ska stuvas om osv. Ett rum där vi fyllt med ved och skit att torka tills att kaminen är på plats och så ett rum som jag ska göra hemtrevligt, ty jag har mina mopeder och cyklar där, men nu står det kattsand snöslunga gräsklippare å skit där huller om buller.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Tommy skrev:

Hahahahaha ursäkta, men det där är ju som en jävla sitcom! big_smile Påkostad Reggio Emilia-resa till italien fast inga skolor praktiserar det ska jag sno till en serie nångång (protestera om det inte är ok) jag skrattade högt åt det. Vilka jävla lirare det finns där ute ändå.
Och det där med att hetsbaka för att använda på lönesamtal hahahahhaha såna här härliga grejer får man aldrig se på mitt jobb.

Vi har istället haft misstänkt försök till människorov häromdagen utanför å behövt scanna av övervakningskameror efter regnummer+signaliment på förövare. Vilda västern! Förutom det så är jag så glad att vi har ett extrahus (det är en bod men en bod på två våningar och flera rum, så isolerar man kåken så har man fan ett extrahus!) för nu är det fyllt med skit: Saker som ska slängas, saker som ska tas in i huset, saker som ska stuvas om osv. Ett rum där vi fyllt med ved och skit att torka tills att kaminen är på plats och så ett rum som jag ska göra hemtrevligt, ty jag har mina mopeder och cyklar där, men nu står det kattsand snöslunga gräsklippare å skit där huller om buller.

Ser framför mig att det kommer bli Petsson&Findus-mysigt! Det är kul att ha små projekt, antar att det är åldern? Höll aldrig på såhär förut. Håller på att inreda balkongen till exempel, med tema "fantasy-kärr" haha. Man ska ha å göra.
Självklart får du sno det, tror många kan känna igen sig i det! Exentriska chefer som är Såå intresserade av pedagogik, åker på föreläsningar/tema-resor/utbildningar samtidigt somt alla under dom i hierarkin (som faktiskt jobbar med barnen och är de som har relation med dom) är för slutkörda för att ens tänka längre än "hoppas vi överlever veckan".

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Mårundan

Jag gillar också små projekt även om jag helst håller mig hemifrån pga hög ångestnivå. Men har planer på att rensa ut garderoben efter många år, byta sovrum med all flytt det innebär, rensa kattvinden vi har.

Arbetsmöten är sjukt tradiga! Vår chef är rätt bra med arbetsgruppen känns verkligen som propagandaarbete. Jag ska ut på olika gruppers APT och informera om vad vi diskuterat och får en klump i magen. Kan inte riktigt stå för medlöperiet. Visst måste vi lösa personalbristen på nåt sätt men det går ju inte utan massiv pengainförsel i yrket.

Haha, dina chefer låter jävla dumma i huvet.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,415 Senaste redigerad av catinzebag (2023-04-27 19:42:07)

Sv: Mårundan

Förlåt, Tommy var tvungen att återkomma och fråga mer kring det här med "misstänkt människorov", wtf? Berätta mer!

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

1,416

Sv: Mårundan

catinzebag skrev:
Tommy skrev:

Hahahahaha ursäkta, men det där är ju som en jävla sitcom! big_smile Påkostad Reggio Emilia-resa till italien fast inga skolor praktiserar det ska jag sno till en serie nångång (protestera om det inte är ok) jag skrattade högt åt det. Vilka jävla lirare det finns där ute ändå.
Och det där med att hetsbaka för att använda på lönesamtal hahahahhaha såna här härliga grejer får man aldrig se på mitt jobb.

Vi har istället haft misstänkt försök till människorov häromdagen utanför å behövt scanna av övervakningskameror efter regnummer+signaliment på förövare. Vilda västern! Förutom det så är jag så glad att vi har ett extrahus (det är en bod men en bod på två våningar och flera rum, så isolerar man kåken så har man fan ett extrahus!) för nu är det fyllt med skit: Saker som ska slängas, saker som ska tas in i huset, saker som ska stuvas om osv. Ett rum där vi fyllt med ved och skit att torka tills att kaminen är på plats och så ett rum som jag ska göra hemtrevligt, ty jag har mina mopeder och cyklar där, men nu står det kattsand snöslunga gräsklippare å skit där huller om buller.

Ser framför mig att det kommer bli Petsson&Findus-mysigt! Det är kul att ha små projekt, antar att det är åldern? Höll aldrig på såhär förut. Håller på att inreda balkongen till exempel, med tema "fantasy-kärr" haha. Man ska ha å göra.
Självklart får du sno det, tror många kan känna igen sig i det! Exentriska chefer som är Såå intresserade av pedagogik, åker på föreläsningar/tema-resor/utbildningar samtidigt somt alla under dom i hierarkin (som faktiskt jobbar med barnen och är de som har relation med dom) är för slutkörda för att ens tänka längre än "hoppas vi överlever veckan".

Kommer absolut vara pettson och findus-mysigt! Pettsons kök med pärlspont (grönt) var största inspirationen att sätta upp pärlspont (vitt) hemma hos oss smile det gick från helt ok till jättemysigt, varken svårt eller dyrt att göra!

Angående människorovet: skriver inte ut för mkt detaljer, men en bil med boendes från ett boende var utanför macken, en bil stannade bakom den, ut kliver en kille å försöker ta sig in i bilen med de boendes (samtliga förutom en är inne på mitt jobb) och försöker öppna dörren, får inte upp den och drar iväg. Personalen på boendet misstänkte försök till människorov, jag såg ingenting (ingen annan heller varesig såg eller märkte nåt) fick glo på övervakningsfilmen, mer än så vet jag inte :-/

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,417

Sv: Mårundan

Idag hade jag en superbra dag, allt flöt på fint och det var lagom mkt att göra. Spelade lite mulle meck på jobbdatorn sista timmen. Det var fint.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Läskigt med försöker med människorovet. Blandades snuten in?

Jag ska ha långledigt nu. Jobbat en del senaste tiden. Rätt tråkigt, som det brukar vara på jobb. Var med brukaren på nåt stort galej på Berns (nån sorts minnesfond för Börje Salming skulle kicka igång, den ska ju inte gå till Börje - han är död och behöver inte pengar där han är numera - utan gå till att motverka ALS, tror jag). Fick höra innan att jag och kollegan inte skulle få mat där på plats, för måltiden kostar 2000 kr/st, men vi kanske kunde poppa iväg och äta på McDonalds eller nåt sånt. Jag fnittrade till över det - hög herrskap-och-tjänstefolk-känsla.
Det skulle bli värre. Vi fick inte sitta med brukaren vid borden med alla andra högdjur. Vi fick sitta i ett angränsande rum där det var beckmörkt. Jag och kollegan pratade lite, jag tecknade och skrev, kollegan kollade på telefonen, jag kollade på telefonen. Nere vid garderoben satt garderobstjejerna och spelade kort. De hade varit med förr. "Vi borde också ha tagit med oss kortlek", sa kollegan. Vi skulle inte synas. Detta var inte för oss lodisar som tjänar runt 150 kr/tim. När jag skulle gå ut tänkte jag säga adjö, men får bara höra "Du kan gå ut där!" och så pekades det på en dörr. Aldrig nog känt mig mera som en livegen piga. Gick ut i natten. Det där med gå ut under tiden var svårt också, så inte ätit på runt 7 timmar. Jag åt en högst medioker burgare på Max (aldrig nånsin ätit på McDonalds i hela mitt liv) och tog sen bussen hem.

Innan jobbet igår gick jag på mässa på Konstfack. Där såldes lite zines. De hade lagt upp allt som fanns till salu på ett långt bord, med små lappar bredvid varje alster som förkunnade vad det hette, vem som gjort det, hur mycket det kostade och var man skulle swisha. Den som gjort zinet (eller vad det var) satt alltså inte vid bordet. Kändes väl både skönt och tråkigt. Köpte Rapport-zinet av Cecilia Vårhed. Lite för kort, men snyggt och bra som brukligt med Vårhed.

1,419

Sv: Mårundan

Ja det antar jag, jag vet faktiskt inte och känns ju som något man inte vill snoka runt i rent nyfiken-i-en-strut-syfte, typ låt saker lösas, ha sin gång.

Ja vad roligt med Cecilia Vårheds fanzine, det ska man väl köpa såklart. Ska bli riktigt roligt att se hennes bok som kommer på Galago: https://www.galago.se/2023/04/27/kommande-bocker/
Hennes bok heter "Fattigt skryt", andra böcker som verkar spännande från Galago i år är dels Galago-boken, mest av rent nördsyfte och att få uppleva en pust av ett annat Stockholm innan gentrifieringskanonen helt demolerade hela stan, allt från innerstan som föll först till närförorterna till ytterförorterna. Sorglig utveckling och då blir väl sådana här andhål jättenödvändiga antar jag för att man inte ska deppa ihop helt.
Jag fick reda om tecknare Pushwagner som är från norge och tydligen ska ha haft hela sitt bokmanus i en väska som tappades bort utomlands och flera år senare hittades av en slump på en vind eller något, och kunde ges ut. Rätt ball historia. Har någon läst något av honom? Ska tydligen varit väldigt glad i amfetamin så det är väl risk att det bara blev en bok.

Ulla Donner släpper "Den naturliga komedin" som ser otroligt fin ut, vet inte vad jag har att förvänta av själva serien men hantverket ser jättefint ut. Roligt med finsk tecknare också, måste säga att jag bara kan droppa Hannelina (som gav ut på Lystring) på rak arm, bland de lite större? Jag har läst hennes bok "Skiten" och den gillade jag verkligen inte, men jag tycker det ska ges en till chans så det ska bli roligt att läsa. Det har ju gått många år mellan böckerna. Det här låter ju spännande: "Bildspråket är utsökt organiskt och sneglar åt såväl Tove Jansson som Hans Arnold och gamla träsnitt."

Sen släpps ju en jubileumsbok av Lilla Berlin, aldrig varit ett jättestort fan men man läste ju den i Metro varje dag på väg till skolan eller på jobbet. Den tiden när man som ung faktiskt läste papperstidningar, känns som det var tusen år sedan folk gjorde sånt men jag minns att halva bussen påväg till gymnasieskolan satt och läste sina nyheter i Metro. På papper. Det här är ändå 2000-tal liksom. Nu har ju allt sånt totalt dött ut och kan förmodligen aldrig återuppstå. Metro har varit väldigt blandade med serier överlag tycker jag, en del har varit rätt bra, andra helt jävla mediokra. Tidningen Ångermanland har lite samma öde, de har verkligen jävla skräp till serier. En kass Dilbert-wannabe om kontorsarbete, en som heter "Bästis" som suger arsle, Nemi som slutade vara rolig för typ 15 år sen och sen Hälge som mest går i repris. Så man vet vad man får och nöjer sig med Hälge ungefär, även om det känns upprepande allting.

Men man ska inte klaga. Serier är kul i alla former nästan.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Fattigt skryt är verkligen ett måste. Har svårt att tänka mig att den kommer vara ens lite dålig. Och väldigt kul med Galago-boken. Jag funderade ett tag på att donera till Kickstarter-kampanjen, men var så fattig då. Men kommer bli kul att läsa, dels just för bilden av Stockholm under sent 60-tal/70- och 80-tal, men dels också för att det verkligen är en del av serie-Sverige som det inte finns så mycket böcker och skrivet om. Tror den kommer bli en viktig hörnsten i svensk seriehistoria. Trist att jag missade släppfesten som var typ förra veckan eller den här veckan.

Pushwagner känner jag mest till från just gamla Galago. Var några några bilder publicerade där i 80-tals-Galago. Men då var det mer enskilda bilder/konstverk och inte som en berättelse. Så spännande att få läsa hur han arbetar med ett mer eller mindre tydligt narrativ.

Känner samma med Ulla Donner. Var inte alls särskilt imponerad av Skiten och fruktar väl att det kommer bli samma visa med Den naturliga komedin. Snyggt, men kanske inte så där jättebra. Men kommer definitivt läsa den. Finns många bra serietecknare från Finland, som Roope Eronen, Jarno Latva-Nikkola,  Sami Aho, Amanda Vähämäki och Emmi Valve (som Lystring ska ge ut bok med tydligen och den ser jag väldigt mycket framemot).

Strippserien, som brukar gå i dags/kvällspressen, känns väl som peakade för cirka 50-60 år sen, om inte tidigare. Men jag är väl inte direkt målgruppen heller. Kan nog svårligen räkna upp ens 5 strippserier som jag tycker är bra på riktigt. Men ja, serier är typ alltid lite kul i sig.

1,421

Sv: Mårundan

Amanda Vähämäki! Juste. Och ja Lystring ska ju ge ut Emmi och det kan bli kul att se smile

Imorgon är det första maj. Jag jobbar på kvällen men hinner titta på min arbetskamrat som ska hålla tal, fika lite och prata med folk, sen ratta die deutsche kriegsmaschine till macken och jobba kvällspass. Sen ledig. Då ska jag basta, passa på innan den stänger för säsongen (bastun är stängd sommartid, inte så konstigt förstås). Blir nog en lugn vecka.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,422

Sv: Mårundan

Nu en uppdatering från första maj: Jag började dagen med att vinka av de jag bor med som firade i Sundsvall, sen duschade jag och tog Zundapposaurien, der deutsche kriegsmachine till stan och kollade på V:s torgmöte, var väl 100-120 personer i sol växlat med snålblåst. Talen var helt ok, men min arbetskamrat skulle prata å det var ju det mest spännande. Han pratade om en fröbank vi ska ha på macken, så jag ska tydligen bli en slags amatör-florist nu? Kom till Lunde för att hämta frön y'all.

Sossarna bjöd på korv som var rätt ok men vår på macken är godare, vi har Lindvalls å det spöar Sibylla varje dag i veckan tycker jag. Sen efteråt skulle jag å min kompis prova att den åkte på min moped med skateboard (dvs "åkte släp" eller vad man ska säga) det var kul i några minuter tills jag la i fel växel och fick stopp i uppförsbacke. Dum som jag är så tänkte jag kicka igång å fortsätta. Detta hade varit no problemos i vanliga fall men nu hade jag, dagen till ära, tajta jeans och inte mina vanliga lösa byxor, så jag råkar på något sätt lägga i en växel (man växlar ju med foten för den som inte vet) och så drar mopedfan iväg när jag knappt sitter på den, givetvis ramlar den och jag och samtliga blinkers slås sönder och jag får armen indragen under bakhjulet och åker med och fastnar, hade jag haft t-shirt eller tunn tröja hade armen slitits av eller iallafall brutits, nu fick jag nöja mig med skrubbsår. Så Stone Island Denim jacket är från å med 1 maj 2023 min turjacka. Passar bra att den har två gigantiska innerfickor och fyra fickor till så jag har gott om utrymme att ha saker i. Fan vad tur man kan ha. Iallafall, vi hängde lite vid sjön och sen moppade jag till jobbet, tvättade rent såret så gott jag kunde å hällde sprit över det, svor och plåstrade om mig, jobbade, moppade hem. 1 maj 2023 får 4 av 5 ändå. Minus att mopeden rasade.

Igår fick jag göra felsökningar, kunde konstatera att tomgångsskruven fått sig en törn så nu dör den vid tomgång och det är lätt att fixa. Handbromsen är seg för att vajjern åkt upp och det måste man trixa med, men det är inte akut att åtgärda eftersom jag sällan använder handbroms (fotbromsen är lättare att använda + mycket mer pålitlig, tvärnitar jag med handbroms flyger jag ju av...) inga repor, inga motorskador, förgasaren har klarat sig i övrigt, jag monterade av blinkerserna och dess hållare, och märkte att jag fick en mer slank och smidig moped så egentligen är allt rätt okej trots allt. Kunde blivit värre åverkan.

Idag moppade jag ner i full karriär på stan, köpte lite skit på apoteket och sen bastade jag mellan 14-16.30 ungefär. Perfekt, och knappt nån i bastun. Folk är ju på jobbet den tiden. En man som jobbar som fritidsledare på en skola här i stan slutade 14 och njöt av att få basta och simma lite. Sedan anslöt en av stammisarna i bastun och vi tre hängde tills en efter en behövde bege sig. Då moppade jag till Folkets Hus i frånö, en otroligt vacker plats och viktig för svensk arbetarrörelse, lite i skymundan från Lunde folkets hus (de hänger ihop liksom) och hade möte med föreningen där, ekonomin är kass som vanligt men trots det är alla glada och det blir nog en del kul som händer framöver. Vi har loppis en gång i månaden så jag rekommenderar ett besök om man gillar att botanisera, det är verkligen allt mellan himmel o jord och en del riktigt udda saker. Från å med i sommar ska en gubbe som har thaimat-på-hjul (som brukar stå en dag i veckan vid mekonomen) börja hänga utanför folkets hus, så då kan man köpa thaimat. Jag tänkte donera några ex av min bok som kan säljas å pengarna gå till Folkets hus.

Sen moppade jag hem, diskade och nu sitter jag o lyssnar på Hank Williams o väntar på att en film ska bli klar.
Fick låna "Möbelhandlarens dotter" av en av mina stammisar från macken, och vi har blivit bekanta, bytt kontaktuppgifter med varandra och ska väl ses å gagga ihop. Tur att en mack är en plats man får nya vänner på!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,423 Senaste redigerad av catinzebag (2023-05-07 21:32:15)

Sv: Mårundan

Du hade som en egen liten action-sekvens där! Tur att du kom lindrigt undan. Hann du tänka någonting när du insåg att det skulle bli en olycka? När jag trodde jag kunde cykla nerför en trappa och for åt helvete tänkte jag i luften; "det här kommer göra ont" en annan gång när jag blev påkörd av en bil (i väldigt långsam fart men ändå, fick muskelskada där jag blev träffad) tänkte jag; "måste hålla uppe huvudet". Så att det inte skadades alltså. Tror inte den tanken hjälpte till men var väl mer en önskan.

Min första maj var att ensam åka in till SAC-demo vid Sergel, sen promenerade jag med alla till gamla stan. Jag var trött i huvudet och bestämde mig för att hjälpa mig själv med att sålla intryck genom att inte skrika med i ramsorna. Utan bara hålla i en fana och promenera med liksom. Aldrig gjort det förut, men gjorde att jag inte kände mig helt bränd i huvudet efteråt. Jag njöt av att vara själv också, kändes skönt att slippa prata med någon just den dagen. Vinkade på avstånd till lite folk bara. Haha, inte så solidariskt kanske men det var min ribba då och har precis börjat lära mig att känna in vad jag orkar eller inte. Sen lyssnade jag på tal och musik i gamla stan, det var duggregn och i ett fönster på torget hade en äldre dam hängt ut svartrött tyg genom fönstret. Hon hängde ut och tittade, det var fint.

P.S: vad fan är det med spärren som ska bevisa att jag inte är robot? fick skriva cat, dog, house, water, osv 3829850853490 ggr innan jag fick publicera. Fler som behöver bekräfta sin mänsklighet så många ggr?

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

1,424

Sv: Mårundan

Nej, det gick så fort så jag hann inte tänka alls. Fick gå på reptilhjärnan typ. Rätt grymt ändå att du kunnat vara så klartänkt i sådana situationer.
Din 1 maj lät ändå ganska trevlig trots allt. Var ni många? Fick du nån uppfattning?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,425

Sv: Mårundan

Stockholms internationella seriefestival var på kulturnyheterna igår å Lystrings bok av tara booth "Rattfylleri" med kort intervju var på TV.
Intervjun kan man se här: https://www.svt.se/kultur/stockholms-in … ietecknare

Kändes som festivalen är på topp och då har man ändå tänkt att serieboomen skulle dött ut nu när den"feministiska vågen" (i brist på bättre ord) med galago på 00talet ebbat ut. Men det kanske lade en ny grund som alla gemensamt står på idag? Trist, vilket de nämner i förbifarten, att det hela startade som en liten fanzinefestival och som nu vuxit sig jättestor. Jag kan sakna för typ tio-femton år sen när det var mer lustiga fanzines som ställde ut men nu är det ju bara exotiskt om man ser ett bord med vanliga fanzines där. Förlagen blir fler å fler å tar mer å mer plats. På gott och ont förstås. Det är kul att det går bra för serier på svenska, eftersom marknaden för svenskspråkiga serier är rätt liten. Roligt för Fredrik som harvat på med lystring i så många år verkligen har breakat nu eller hur man ska säga. Intervjun i dagens industri (!!!) var ju verkligen en temperaturmätning. Och Galago verkade ha haft en jätterolig fest för att fira sin jubileumsbok osv. Den är beställd å jag hoppas den kommer snart.
Jag började läsa galago när det var en liten pocket, 2003-2004 eller när det var - å jag köpte mina första ex på just Kulturhuset i Stockholm - så jag har ju väldigt starkt formats av de åren och de som var aktiva tecknare då. Precis när Bromander slog igenom, när Hey Princess kom ut och så vidare. Det var en spännande tid då. Föga kunde man tro att man själv skulle sitta med de andra tecknarna en dag, när man på gymnasiet läste galago och trollbands av nästan allt som fanns med. Tom de serier som jag idag tycker är ganska dåliga var ju GIGANTER på den tiden.
Är glad att jag upptäckte Daniel Ahlgren bland annat, han var ju med lite i Galago på den tiden innan han gled in hos Bakhåll å började ges ut där. Tycker fortfarande "Ropa på Ulrik" är fantastisk.

I år skulle man velat vara på seriemässan ändå... så många år när man passat bokbord åt konstiga enmans-förlag man är kompis med, sen åt Lystring, sen hoppa in å sitta o sälja Stef Gaines mangaserier och inte ha en jävla aning om vad man ska svara när folk frågar om tidigare utgivning, tecknarstil osv. Hon är sjukt trevlig också, och har ju blivit nån slags führer för seriefrämjandet idag.

Och så en rätt kul grej som måste upprepas: I det hyperkommersialiserade Stockholm, där allt har en avgift och ingenting är allmänt, och numera helt nedfläckat av gigjobb, reklam, strebers å skit som hör till större städer... så står ett stort jävla - för det är ju vansinnigt stort - kulturhus med fritt inträde, gratisfestivaler, gratis-arrangemang, ett jävla BIBLIOTEK ENBART FÖR SERIER som är större än en bokhylla i en vrå... det sticker ju ut. Som en frisk fläkt bland all kommers o skit.
Serieteket har dessutom sveriges absolut bästa seriesamlingar, bredare än en ladugårdsdörr, full av skatter och väldigt bra personal som har stenkoll, brinner för det de gör å verkligen håller med järnnäve i seriefanan ungefär.

Utöver det så finns det flertalet serieaffärer i Stockholm, år 2023 liksom. Staffars, Comic heaven, den där andra man alltid glömmer besöka i Gamla Stan, den på sveavägen.. och då har det ändå backat en del eftersom bl.a Alvglans la ner på 00talet och den minns jag som skitbra. Blundade man för allt skräp de sålde (ledtråd finns i namnet på butiken) så hade de massor av nörderier, smala serier och annat kul. Och så ställen som Larrys Corner. Hur kan det finnas, år 2023? Det är fan otroligt egentligen.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig