Sv: Filmer

Går sällan på bio, för där jag bor erbjuds mest SF:s köpcenterporr-aktiga bio. Den ska visst byggas ut läste jag i lokaltidningen idag, medan min kollega duschade av en gubbe. Glada takter. Alltid lika betryggande att läsa att kapitalismen mår bra och vi duktiga idioter till svenskar gillar att be vid Mammons tempel och få amerikanskt skit nermulat i truten.

Men jaja, ursäkta, jag försöker komma tillbaka på banan nu när heltidsjobbet snart bara är en ond dröm. Läste höstsschemat för Borås Röda Kvarn (det är nog Folkets Bio). Gillar att de kör finska filmer, tre varje säsong. Förra gången var det bara senaste Jörn Donner-filmen som var intressant. Nästan skamligt att den inte fick mer uppmärksamhet förresten. Donner är en av de få levande länkar bakåt i tiden - till 60-70-talet - som fortfarande gör intressant och spännande film. Vi är dålig på att hålla koll på nordisk film överlag. Men jag ska ställa in käpphästen och gå rakt på pudelns kärna.

Denna gång ska de i alla fall visa två filmer som kan vara intressanta. En spelfilm om Love Records (skivbolaget med den osedliga loggan) som gav ut allt från experimentell rock, fantastiska Pekka Streng, afrikansk folkmusik och Hurriganes. Den har fått den fantasifulla titeln "Love Records". Var får de allt ifrån?

Sen ska också visa spelfilmen om gruvskandalen i Kajanaland. Den heter "Jätten" eller "Jättiläinen". Att se en film som tvålar till gruvbolagen är ju alltid mumma.  Min nya grej är alltså att enbart tipsa om icke-anglosaxisk film. Och tydligen om filmer jag inte sett än.

152 Senaste redigerad av B-pappa (2016-08-11 07:42:25)

Sv: Filmer

Hade en kran förut i Sandviken-trakten som hade nästan alla nyare nordiska filmer och fick mig då en dos av detta, bland annat Ganes, filmen om The Hurriganes. Skapligt sevärd.

http://www.imdb.com/title/tt0909388/

Sen på tal om "kampfilm" börjar denna att närma sig min tevegrotta, kan väl va nåt, Norma Rae:

http://www.imdb.com/title/tt0079638/

Resident Evil-maraton..! Kör hårt. Givetvis var eder B-pappa en av de första i det här landet att spela igenom första RE till Playstation (spansk import, manualen var ett fulkopierat A4). Verkligen en upplevelse som satte sina spår. Nu vet ni det. Tack och hej.

153 Senaste redigerad av Hunden (2016-08-11 13:23:08)

Sv: Filmer

OJ, Love Records-dokumentär låter ju helt fantastisk, Larsesq. Måste vi ju se. Nej, men det är alltså en spelfilm.... det kan verkligen gå hur som helst. Som den där spelfilmen med Philip Seymour Hoffman om piratradioeran i Storbrittanien som kom för några år sen. Har inte sett den men den verkar tokfjantig av trailern att döma. En massa playboy-hippies som frotterar på lurviga soffor medan smala kvinnor i rosa bikinis åmar sig runt dem, var en framträdande del av trailern. Hatar när historien ska uppdateras enligt Hollywood-snitt, den sexuella revolutionen ska hyllas medelst mången närbild på unga kvinnliga rövar, det ska vara party och champagneskum och grabbiga upptåg överallt. Usch. Kunde man inte bara gjort en film där en finnig John Peel & co sitter i ett fuktigt gammalt fartyg och sänder sina illegala radioprogram över till fastlands-England. Nää då.
Hoppas och tror att finnarna är mer trogna den gamla fina biopic-traditionen.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Filmer

Ja, såg alltså Love Records-filmen och skrev så här i ett e-post:
" Någon har kallat - på hemsidan Filmtipset - regissören för en finsk Kjell Sundvall. Och ja, det var väl ingen höjdarfilm. Väldig konventionell biopic. Ganska tråkigt filmad. Snygga klänningar på tjejerna och sisådär, men annars... Nja. Störst fokus hamnade på Atte Blom (en av grundarna till Love Records) hur han led av epilepsi och hur han sumpade en kärleksaffär. Samt hur de finska storbolagen satte käppar i deras hjul. Hade hoppats mer på en skildring av scenen Love Records var en del av. I vilket kulturklimat de agerade inom. Hur det gick från finsk jazzig proggrock till Pekka Streng/International Harvest-progg och sedan vidare till rock av Hurriganes-märke. Nu blev bara Juice Leskinen, MA Numminen, Hurriganes bara små kuriosafigurer som var ute i marginalen. Hade nog varit bättre som miniserie och med en bättre regissör som inte anammat hela det där hollywoodska biopic-stuket om en enskilds individs förlust, kamp och triumf."

Men om jag ska tipsa om en film jag sett nyligen kan jag ju tipsa om Kinesisk roulette av Fassbinder. Obehaglig och tät film om familjelivets helvete. Sånt här gillar jag. Dagen efter såg jag även Nattens ljus, som nog finns att strömma från SVT Play. Den var härlig. Rolig och snygg satir över dåtidens ungdomsfilmer. Den kom ut 1957. Kanske kräver en förståelse om vad den driver med? Hm... hm... Jaja. Snygga Stockholmsmiljöer hur som helst.

155 Senaste redigerad av B-pappa (2016-10-02 09:49:16)

Sv: Filmer

På SVT på Torsdag, klockan 22.20, TV2. Ej sett.

Lappland Odyssé, 2010, 92 min.

http://www.filmtipset.se/film/lapland-odyssey.html

156 Senaste redigerad av larsesq (2016-10-02 15:06:39)

Sv: Filmer

Lappland Odyssé vill jag minnas som småkul.

Imorgon kl,14:50 visar SVT1 "Bruden kom genom taket" från 1947. Är spänd av förväntan. Manuset ska ha skrivits under tiden att filmen spelades in. Skådespelare anställts under filmprocessen. Stig Järrel nämner det som den mest kaotiska filmprocess han varit med om, och då han väl varit med i 154 filmer/TV-serier (enligt IMDB).

Sv: Filmer

Igår tittade jag på dokumentären Jodorowsky's Dune. Har ni sett den? Tyckte den var rätt cool. Den har några år på nacken så kanske bara jag som är sen på bollen. Den handlar i alla fall om filmaren Alejandro Jodorowsky misslyckade försök att filma Dune under 1970-talet. Har fortfarande kvar 10 minuter av filmen men tycker den var bra.  Man blir så sjukt peppad på hans film när man ser den, och hur extremt mäktig den hade varit om han fick den gjord. Musik av Pink Floyd och Magma, med Mick Jagger, Salvador Dalí och Orson Wells i skådespelar ensemblen.

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Jag tittade på Devils Pass (2013) för att jag fick dille på incidenten vid Diatlov-passet ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Olyckan_vid_Djatlovpasset ) RIKTIGT spooky händelse, så jag tänkte att det borde ju finnas en massa spelfilmer om detta mysterium, så fanns det en. Men den var liksom spännande i ett par minuter sen for det rakt åt helvete. Dock lite spännande *spoiler* att man i bakgrunden av helt vanliga scener kunde se "något" springa runt i bakgrunden, gillar sånt där man måste anstränga sig för att se och kanske inte lägger märke till det förren andra gången man ser filmen. Och liksom "..var det bara jag som såg det där?" sånt är najs. Det och när antagonisten bara glider förbi i bakgrunden och inte kommer fram med ett BU! den bästa sådana filmen är Dark Skies där en alien helt plötsligt kommer förbi i kamerans vinkling, eller Chernobyl Diaries (som jag såg på bio...) där ett litet barn står bakom huvudkaraktärerna ett tag innan man lägger märke till det. Excorsisten har en del såna smågrejer också som är ganska läskiga.

Sen såg jag Hundhotellet! Den var väldigt mysig, lite småruggig sådär som bara en barnfilm lyckas vara.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Ja, den är ju kul, Jodorowskys Dune. Som tröst istället för den kanske du kan kolla på Barbarella, Zardoz och Flash Gordon? Kommer att dra av en recension på Santa Sangre på blu-ray (från Severin) i mitt kommande zine, men vill alltså tipsa om denna redan här och nu. Ja, jag vet att ni alla har sett Santa Sangre, men om någon får chansen så se blu-rayen, den är så visuellt maxad att en storknar. The holy mountain torde vara ännu rivigare, men Santa Sangre är den Jodorowsky-film jag återvänt till flest gånger och för varje gång fascinerats över hur kameleontisk den är, eller liksom morphande, omöjlig att fånga, omöjlig att "bli klar" med. Iallafall, detta är årets filmupplevelse för min del.

Kul insnöning där Tommy! Kände inte till detta sedan tidigare. Chernobyl diaries är ju vass, över förväntan, tycker den hade flera fruktansvärt pirriga scener. Gilla!

Då lägger jag en rekk till dig och michelinmannen, om ni ska ha skräckkväll, på tal om "spooky grejer i bakgrunden" (jag tror det var denna som är urmodern, finns mycket att upptäcka i den): brittiska Ghost watch från 1992. Visst, delar av den har väl blivit stapelvara i dagens övernaturlighetsklimat och reality-teve-touchen är väl idag inte så nyskapande, men på det hela taget tycker jag att denna är sevärd och stundtals ruggig. Vet att Hunden höll ett kritiskt öga på denna! :-)

Hundhotellet hoppas jag ramla över på nån loppis inom kort.

Sv: Filmer

Jag tackar för tipset och ska självklart kolla in den!

Sist på bollen så kollade jag och michelinmannen på Ghost world, eller rättare sagt, JAG var sist på bollen. Jag har en tendens att hoppa över saker som hajpas, t.ex såg jag inte Donnie darko förren jättesent för att det var sånt jävla tjatande om den i skolan, jag har fortfarande inte sett en enda sagan om ringen och inte heller harry potter av just dessa anledningar. Kan inte säga att det lockar så mkt heller och när det blivit omodernt as fuck så kommer väl jag komma med en facebookpost "Asså ni måste se den här Harry Potter och den gömda graalen" eller vad de heter.. Ghost world var iallafall väldigt bra, över förväntan och väldigt mysig att titta på. Ska bli kul att läsa serien den är byggd på också. Mitt ex hade citatet "fuck you - you wish, you gotta buy me dinner first" som forumsignatur etc. i flera år och jag visste att det var från Ghostworld men jag hade ingen aning om vad för film det var. Jag hade någon fördom om att det var dryga tonåringar i typ 25årsåldern i en blåskalig new york-miljö.. lite som musikvideon till Bittersweet Symphony, fel jag hade och det var tur, för jag tyckte om den filmen.

Vi började även titta på Desperation av Stephen King, men den är ju så jääävla lång!? Boken är grym också. Härnäst på min att-se-hög är filmen du tipsade om B-pappa och sen ska jag försöka ta mig igenom "Tommy" som jag fortf inte sett. Den svenska alltså. Som såklart handlar om ett krimmo vid namn Tommy.

Förbannade jävla svensk filmindustri...

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Mmm, håller med om Ghost world. Såg om den nyligen (japp, hittade på loppis) och tyckte om den mer nu. Den saknar den dära drygheten ja, som en förväntar sig av filmer från denna tid. Den är väldigt rakt på sak och lyckas med allt den tar sig an och det är ju faktiskt inte lite. Tror inte jag äger många filmer som är inspelade runt milleniskiftet (tror jag), men Ghost world står där den står. Många fina scener och mycket detaljer att ta in. Faktiskt helt otroligt att du inte sett någon Sagan om ringen och Harry Potter. Applåd.

Sv: Filmer

Inte heller sett någon av Sagan om Ringen eller Harry Potter-filmerna. Men det är mer utav ett grundmurat ointresse. Läste Sagan om Ringen i fyran och tänkte "Vad är det här för jävla skit?" Jag gav nog upp efter hundra sidor och fortsatte att läsa Barbro Lindgren och Ed McBain. Jag brukar vara rätt öppensinnad, men fantasy.. Nej, tack. Nu börjar jag väl doppa tån i fantasyvärldar litet grann, men det kommer nog aldrig bli min grej.

Köpte seriealbumet och såg filmen Ghost World när det var hett. Mycket viktigt för mig. Levde länge i villfarelsen att Dan Clowes var riktigt bra, men han är sannerligen ingen höjdare. Han är en one hit wonder. Finns mycket, mycket bättre amerikanska serietecknare från samma generation. Nya Patience har jag inte läst, men fick höra av en person vars omdöme jag litar på att den ska vara rätt trött.

Jodorowsky's Dune är finfin och filmerna B-Pappa tipsar kan jag också rekommendera. Framförallt Zardoz. Härlig film. Snygga miljöer, scenografi och kläder. Nu verkar Jodorowsky vara inne på att göra en uppföljare på El Topo. Vi ska alla bli gamla någon gång.

163 Senaste redigerad av B-pappa (2016-10-04 20:21:58)

Sv: Filmer

Hoppar någon tredje in och tar avstånd från att ha sett LotR och HP så kommer mitt hår bli grått av förundran. Bara på Svenska Fanzin..! Mäktigt. När jag började att "råsurfa", det vill säga tidigt 2008, läste jag på en web-sida att den som missat "Snel Hest-fenomenet" hade levt under en sten i skogen hela sitt liv. Fatta paniken jag fick. Här kom jag och tyckte att YouTube var "0ld" men jag var bevisligen ännu gamlare själv. Skam, panik, ångest. Var redo att lägga ner allting, lägga allt på hyllan, men ja nu har jag ingen slutpoäng, minns inte hur det gick men sitter här idag och känner mig trygg, lugn och "skön" (ej på ett "kill-sätt" och ej heller på ett hasch-sätt). Hallå ungdomar vet ni att det finns mer än bara böcker på biblioteket, jajamensan det finns FANTASY också! Nej nu avvek jag igen. Men ändå inte. Tjusningen med Sagan om ringen, boken, är väl att det finns många samtalsämnen, typ "fatta vad läckert att ha sån pipa som Gandalf har" eller "skulle du viljat vara en orch eller gravgast" eller "kommer du ihåg första gången du läste om Enterna" osv osv. Vi som var där, ja vi var där på riktigt! "Fett" med ångest kring Ralph Bakhsis (???) tecknade Sagan om ringen-film, den sitter (tyvärr men ändå inte) i rygg-dv(m)ärgen Gimli. Den har format en, på gott och ont. Likt "George Lucas-skämt" så finns det ju rikligt med "Sagan om ringen-skämt" (ej Galago-anknutna), lämpar sig väl för "sköna" internskämt när en går på byn. Så jag tycker att det är värt att ta del av dessa "storverk" bara för att kunna skojja om det och säga på stan "kolla, Elrond gick in på ICA och köpte tacos, är det lajv på O Learys ikväll?" osv. Förövrigt, George Lucas är filmvärldens Metallica, kom ihåg det. Men jag kan lätt se mig själv återvända till fantasyn inom en alltför nära framtid, när allt gått åt helvete på riktigt, ja då får jag sitta där (igen) och hålla tillbaka tårarna när Simon Pilgrim växer upp och blir till MAN.

Läst serietidningen Ghost, den var trist. Serier är trista till sin natur (serier är inte film). Nej nu ska jag logga ut. Men Jodorowsky har pratat om "The sons of El Topo" nu i många år, det är en sån där evighetssnackis. Vi får nöja oss med Dance of life eller vad den heter (och den är säkert ljummen). Gokväll!

EDIT: applåd till larsesq också.

PS: Jag & Petra hade gratisbiljetter på SF Bio typ 2010 eller nåt. Vi gick på första HP och Dödsrelikerna. Den var usel men vi hade skitkul för satt en jättekul unge och kommenterade hela filmen. Alla andra utom vi blev jätteirriterade, vi satt och fnissade. Det var geni på hög nivå, bästa kommentarspåret jag hört, engångskonstverk. En äkta Ägmästare, la alltid helt rätta kommentarer i exakt rätt (fel) lägen så folk blev tokiga (jag och Petra skrattade så vi grinade). Pöblen gav upp tanken snabbt på att tysta ungen, var liksom övernaturlig känsla, menat att hända, ostoppbart.

Sv: Filmer

Alltså, det är ju ganska lätt att undvika saker om man bara fyller sitt utrymme med annat :-) När Harry Potter var stor var jag fortfarande helt insnöad på Stephen King och historia så jag hade ju att läsa så det räckte å blev över. Sagan om Ringen kom lagom till att jag hamnade i Half-Life-träsket och tog mig inte därifrån efter att ha spelat alla modar (tror jag var mest inne på day of defeat) och tittade på Summer of Sam och Bringing out the dead hela dagarna. Herregud vad knäpp jag låter som nu..
Men poängen är att bara man har något annat intresse så tar det ganska naturligt upp all ens tid och det är lättare att stå emot. Jag förstår ju alla som slukades av Harry Potter för att de inte läst liknande saker innan och sen fick en hel värld, karaktärer m.m presenterade för sig och sånt kan ju vara svårt att värja sig mot, det vet man ju själv.

Jag har också lite svårt för tomtar och troll, vilket jag nedlåtande brukar titulera både Harry Potter och Sagan om ringen som. Fantasy är inte min grej riktigt heller. Sci-fi på gränsen, har svårt för så mkt sci-fi och är ganska ointresserad av det. Sen kan man ju prata om hur man ska definera det begreppet, typ Alien-filmerna är ju underbara - men är de sci-fi eller skräck eller vad är det?

Måste bara berätta om en annan "Ägmästare" (grymt ord) det var när jag och en vän skulle se Inglorious Basterds på bio och trailern för "Wolfman" kom, såhär superhetsig trailer, musik som går i upptempo, hollywood, bambambambambam ja ni vet. Sen avslutas allt med en jävla smäll och någon väser fram "Woouulf-määän" och det blir knäpptyst i salongen för alla tänkte nog "vad är det här för jävla skitfilm" och så hör man någon dra på smilbanden bakom sig och bara "mm... Volf-mann" å alla börjar asgarva. Sen sitter han å är sarkastisk genom varenda trailer "Snygga effekter. Jättesnygga" "Oj är hon med. Oj oj." typ.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

165 Senaste redigerad av elias242 (2016-10-05 11:33:34)

Sv: Filmer

Haha kan inte sluta skratta åt Volf-Mannskämtet, typ det roligaste jag läst på ett halvår.


Tommy: om kiosken är kvar, skulle du kunna ta nån bild in genom fönstret om d går? Vore grymt! Har diskuterats en del på Skunk om utbudet.

Sv: Filmer

Jag är så bitter över att jag inte spelade in personens asdryga kommenterande för det var så sanslöst roligt. Önskar jag hade gått fram efteråt och sagt att det han gjorde var nästan bättre än själva filmen vi alla var där för. Men men.

Ja, självklart kan jag ta bild på kiosken. Den lär ju ha bytt ägare tusentals gånger vid det här laget men det är fan ändå Klassisk Mark. Det var ju där Sture blev polare med två 16åringar som han sen lyckades övertala iallafall den ena att råna en bankdirektör med tomtemasker och prata finlandssvenska. Sen var det raka vägen till Säter..

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

167 Senaste redigerad av B-pappa (2016-10-05 17:58:59)

Sv: Filmer

Half-Life-träsk = en av 90-talets höjdpunkter. Jo jag har också svårt för fantasy och det är ju därför det är så kul och bra. Slappna av, det är bara tomtar och troll! Är bara att rådfråga valfritt videofodral på Alien-filmerna så får man svaret: Genre: Skräck / Science Fiction. Ok!

Haha kul med folk som livar upp på bion!

Har en bekant vars släkting jobbar på Säter. Har även gjort film med en som tillbringat mången år inne på Säter. Härligt gäng.

http://www.nissepedia.com/index.php/%C3%84gm%C3%A4stare

Sv: Filmer

Nu senast blev det den gamla godingen "Trust" från 1990 som är en vansinnigt bra 90talsfilm som fångar så mycket jag tycker om.
Soundtracket är fantastiskt: https://www.youtube.com/watch?v=dOh1vURDSUU

Den handlar om Maria som blir gravid med en kille i sin skola å ska behålla barnet, farsan dör, killen gör slut, hon slängs ut från skolan och kickas hemifrån i ett svep. Hon träffar Matthew som är dystopisk och alltid går runt med en handgranat och de bestämmer sig för att försöka lyckas med en medelklasstillvaro och så. Vill inte avslöja för mycket, men se den ni som inte gjort. Väldigt mysig att titta på och som sagt.. soundtracket är grymt.

Sen så såg vi (jag å michelinmannen) Wild at heart som är en David Lynch film om Sailor och Lula som drar ifrån all skit och bilar sig igenom USA och träffar en massa weirdos. Den ena värre än den andra. Och morsan är efter dem för att döda Sailor. Filmen är väldigt Lynchig och småskum och det är kul att det är väldigt mycket twin peaks-referenser: Dels är Laura Palmer, Audrey, Pete och Jerry med och har olika mer eller mindre betydande roller. De ser precis likadana ut som i serien, så filmen är väl inspelad samtidigt eller strax efter tror jag. Kul också att de pratar om "One eyed Jacks" vid något tillfälle också.
Den är kul att titta på och det är väldigt otippat att se Nicholas Cage spela, han brukar ju annars vara ganska medioker. Men jag gillade Snake Eyes när den kom, farsan köpte på DVD å den har väl en massa nostalgi tillskriven sig.. men den kan ni se också!
Annars har han väl typ, som sagt, gjort en massa skit? Face/Off var väl ball... när man var 11...

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

"Trust" är vacker. Gillar slutscenen. Kan tipsa om "Amatör" också. Den är mer flippad än "Trust", men har också den en fantastisk slutscen. Och Jesus Lizard på soundtracket. Och "The Unbeliveable Truth", där Adrienne Shelly också spelar huvudrollen (precis som i "Trust"). Hon mördades för nästan exakt tio år sedan. Sorgligt. 

Alla dessa filmer är gjorda av Hal Hartley. SVT körde de flesta av hans filmer runt 1999-2000 och jag tyckte det var helt fantastiskt. En helt ny filmvärld. Det påminde inte alls om "Iron Eagle". Det var nog runt den tiden jag förstod att jag verkligen gillade film. Tidigare såg jag bara på amerikanskt mainstreamskräp. En rätt fattig diet. Tack för länken. Visste inte att det gick att få tag på hans soundtrack via YouTube (men det kommer ju kanske inte som någon chock).

Sv: Filmer

Jag och michelinmannen tittade på "Ginger snaps" igår och den var faktiskt rätt okej, och då menar jag inte rätt okej som i att man kan tvivla på M:s filmsmak, snarare tvärtom, den är solid och pålitlig - men för att vara en varulvsfilm. Det slog mig igår att alla olika skräcktyper har haft sina tider och många filmer har gjorts om dessa: zombies och vampyrer framförallt, men även spökfilmer, nordisk mytologi (trolljägaren, thale) och t.o.m filmer om ett hål i väggen som börjar leva. Men varför har just varulven kommit så mkt på skam? Det är ju dels bundet till folktro och sen har den klassiska "du måste hitta serumet eller bita någon för att föra vidare förbannelsen" som gjord för en massa smaskiga filmer. Men det finns typ tio varulvsfilmer som iallafall jag vet om och som alla är dåliga i olika grader. Den trasmiga "en varulv i new york", den där filmen som utspelar sig under ww2 och såklart "WOUUULFMÄÄÄN!!!!" som jag skrivit om i mårundan, vars enda anledning till att jag minns den är för att en lustigkurre i bion avslutade med "mm..volf-mann.."

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Hade en science fiction double feature med tommy i fredags (istället för att gå till cyklopen, fint och bra val)

Jag hade tjatat på att jag ville se Vamp från typ 80-something? 83? Den med grace jones i alla fall för jag tycker hon är häftig. Sen är det ju massa konstgrejs av keith harring som verkar rövig (han alltså) som sig bör om en är en superstor etablerad konstnär. Verkligen varnar för denna skitrulle, värdelös! Överkryssad geting! Det var inte värt det. Fick stänga av. Sälj grej med tjej-film, lite go stripp så att ”man ska palla sig igenom en hel film, vi snubbar har ju våra drifter jojomensan” tänker jag att dom tänker att man ska tänka - tänka sig! Nä men riktigt bottenskrap, skämdes lite över att jag peppade den så möe för tommy. Grace var rätt häftig dock, skulle också slita strupen av strippklubbsbesökare om jag var vampyr. Men sen sa min mamma till mig att grace jones varit med i typ big brother fast för kändisar, i USA, alltså nu för nåt år sen eller så. Så kan det gå.
Men alltså en rolig grej! En i strippklubbspubliken såg precis ut som lionel richie. Om ni ser den för att kolla hans look alike kan ni tänka er en pratbubbla över huvet med ”hello is it me your looking for?”
Sen så var ju grace jones strippgrej som någon slags modern dans, performance. Liksom lite skitnödig grej. Jag vet då verkligen inte hur det går till på strippklubb men har svårt att se framför mig att det brukar vara nåt pretto framträdande. Jättekonstigt, hur tänkte dom? Genomgående tanke under filmen ”hur faan tänkte dom!?”. Aja ligger i alla fall i linje med det pågående varningstemat.

Sen såg vi ginger snaps, från millennieskiftet nån gång. En amerikansk coming of age-film, där ”att vara kaosig och gå från barn till nedre tonåring-person”-grejen istället blir att bli en varulv. Ja höhö så äre ju typ att få mens DE VET VI JU ALLA ”boxar en kamrat på överarmen och skrattar rått”. Ne usch så skulle jag ju aldrig säga. Men jag gillar verkligen denna! Lökig! Systrarna är vardagsgothare. Har en brutal dubbelgångare, den ”mindre sexiga systern”. Lady gaga utan smink har jag fått höra att jag liknar. Så det är dom två då. Laleh också, flera gånger, men det handlar nog mycket mer om etniskt ursprung än något annat. Rekommenderar den i alla fall! Det finns två beyond fruktansvärda uppföljare också, dom rekommenderar jag inte. Men fint i alla fall, att vilja hålla fast vid att vara barn och livshatande gothare när ”alla andra” börjar ha sex med nån kille och röka gräs istället för att sitta på flickrummet och tjura. Jag är fortfarande en sån som föredrar att sitta på flickrummet och tjura.

Nästa projekt är att försöka se om Jörg Buttgereits filmer igen för har tänkt på dom på senaste, men har varit lite nere så kanske skjuter påt till gladare tider då man pallar med. Typ aldrig. SKOJA! Elleeeer?

172 Senaste redigerad av larsesq (2016-10-25 21:42:08)

Sv: Filmer

För er som tycker att livet är för jävla kul och kanske vill må litet sämre kan jag tipsa om "Älska mej" från 1986. Det är väl främst två svenska filmer som kopplas till Palmemordet (ja, som alltså inte handlar om Palmemordet): "Bröderna Mozart" (för det var den sista film Palme såg) och "Älska mej" (som hade premiär samma februarikväll som Palme dog).

På ett sätt får vi väl vara glada att Palme inte såg denna film, för det är en dyster och i det närmaste suicidal film. Trevligare att lämna jordelivet med Suzanne Ostens mer ystra film färskt i minnet.

Det är alltså Kay Pollak som regisserat. Pollak, denna självkänslans pornograf, ryggar inte tillbaka för övertydlig symbolik eller ensidiga skildringar av barn. Jo, vi som sett hans tidigare filmer ("Elvis! Elvis!" och "Barnens ö") kan ju melodin vid det här laget, men för alla som inte gjort det eller är sega i kolan mumlas det redan i inledningen om att varje barn är en kristus kommen till jorden bla, bla, bla. Barn - det är det finaste vi har. Men dumma samhället hämmar vår självkänsla och tillåter inte oss att blomma ut.

Pollak är så klonkig, ensidig och manisk i sitt berättande att det ofta ramlar rakt ner i pekoralträsket, men ändå går det nog inte att förneka: Pollak kan vara en av de ondaste filmarna som Sverige har fostrat. Ond som i att grottar ner sig i elände, brist på kärlek, sönderslitande känslor och relationer. Ond, för att i alla hans filmer, ligger den där självhjälparen i vassen och lurar. Självkänslans pornograf, helt enkelt. Det blir jobbigt och äckligt och svårt att andas ibland. Det är vidrigt på alla sätt och vis. Denna film finner vi även någon sorts kritik mot borgerlighet, men samtidigt är hela tonen om att barn behöver kärlek och en familj och tydliga trygga rötter djupt borgerliga tongångar. En självhatande borgare?

Denna film har också bra skådespelare. Örjan Ramberg spelar luftgitarr och klär sig i någon skelettdräkt. Ernst Gunther är lika skön som han alltid var. Thomas Fryk lika söt som alltid. Och vad hände med Anna Lindén som spelar Sussie, som vi som ser filmen ska tvingas älska? Hon gör faktiskt en riktigt bra insats. Och vad tusan är det för band som spelar nån flåsig svensk-aktig zydeco som inte står "Rulla in en boll och låt den rulla" långt efter? Tycker det står Kurt Erikssons på bandets buss, men kan ha fel. Och tas denna film i de femtielva "Slak penis"-artiklarna i Video Ferox? Som vanligt i tidiga Pollak ska det manliga könsorganet vädras, fast här är det vuxna Tomas Laustiola som visar upp sin kuk och inte ett barn. Har försökt sett hans två senaste, men han verkar ha odlat helt fel sidor: Övertydligheten och tanken "stora känslor och skrik = bra film."

Sv: Filmer

Håhå den har jag velat se länge (älska mej), bröderna mozart var inte så bra. Hade varit bättre om Palme var hemma framför tv1000 å runkade medan Lisbeth bakade eller något.. så hade kanske svensk politik sett annorlunda ut. Ja, om det nu inte är Lisbeth som är mördaren. Palmerummet på Facebook är en fantastiskt bisarr grupp emellanåt.

Senaste filmen jag såg var I huvudet på John Malkovich, jag har alltid gillat den men också fått en olustkänsla i magen av den. Jag vet inte varför, men det kan ju ha å göra med att karaktärerna avvisar varandra och ingen av dem går att lita på. Det gör att man inte kan knyta an till en karaktär. Men jag vet inte.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

174 Senaste redigerad av larsesq (2016-10-25 22:07:09)

Sv: Filmer

Här går det alltså att se "Älska mej": https://www.youtube.com/watch?v=QsRzP28nLUQ

Finns att köpa på VHS via Tradera, men du måste vara gaaaalen om du betalar 350 kronor för en film. Eller bara vara oerhört mer rik än vad jag är.

Sv: Filmer

Wild at heart är ju fin. Ja, jag gillar Ginger snaps! Inte sett den på många år och har sålt den (hade för dålig utgåva... hihi. Drog inte riktigt jämt med bitraten. Dvd utan acceptabel bitrate är som vinyl utan värme i ljudet osv. ;-) ;-) ;-) :-) ). Precis som jag förra veckan sålde skitmackan Vamp! Orka knappt se den. Redan 10 minuter in känns den rutten och sunkig. Så otroligt seg och pinsam, flåsig och stel. Känns som att plötsligt slå i huvudet och få sån där arg-huvudvärk, vråla och veva med armarna.

Justja, jag tänkte ju inleda detta inlägg med "Hallå alla "WOUUULFMÄÄÄN!!!!-fans!", men glömde det pga varit "avstängd" av spamboten. Hmm. Lyllos Tommy som fick dela biograf med denna roliga prick. Men Grace Jones coolaste film, är det Conan 2 det? Jag skulle säga det, men har ju inte sett allt.

Vi kan mota varulvs-skymundanet i grind genom att lyfta fram dessa. Jag har en liten lista på de filmer jag sett. Finns såklart bättre listor men detta är så långt jag har kommit. Kanske något av mina betyg framstår som helt koko och ja då är väl allt i sin ordning. ;-) +-+ t-t

http://www.filmtipset.se/yourpage.cgi?m … kage=15056

Min motsvarighet till "har ej sett Lord of the rings eller Harry Potter" torde vara "vet ej vem Lionel Richie är"? Vet att det är nån kändis? Eller gör jag en höna av en fjäder nu? Tycker fortfarande det är rekorderligt att det finns folk som inte sett dessa filmer. Känner "fucka inte med svenska fanzin" som slutnot. Men hur är det med Buttgereits filmer idag? Står de sig utanför tonårsångest-bubblan? Har sett typ alla utom en eller två och frågan är om en orkar se om? Det jag minns som starkast, på gott och ont, är väl "kaninflåar-scenen", hmm, Nekromantik 2? Jag vad vet jag. Men jag undrar om de är så "farliga" idag, även om det såklart är olika hur filmerna uppfattas för en. De kanske framstår som effektsökande och banala? Banan. Åt två äpplen idag. Buttgereit kanske är tysklands Kay Pollak?

Såg The Devonsville terror inatt med en skål popcorn. Länge jagat denna och ja ni såg ju i loppistråden. Kul och mysig film! Slut på recension. Nej, men den hade först och främst bra bitrate nej nu skojjar jag igen men faktiskt, House of Horror är ju inte alls dumma vad gäller printar, även om detta må vara min 2a dvd från dom. Festlig men mysdeppig film om häxor och ockultism och en förbannelse. Landsbygdsstämning och svarta nätter, ett sorts osunt obehag vilar över filmen, som ett par rejält nedskitna gubbkalsonger från alkisgrannen som av misstag hamnat i ens igångsatta tvättmaskin (denna mening bygger på en sann historia), kall och dyster, skulle kunnat vara en liten Wicker man men är för anspråkslös. Bra midnattsfilm, tråkig men ändå skum och lite lockande, ibland oförutsägbar.