Sv: Aktuella fanzines

Jo några till jag har läst.

Cinéclub issue one

Nytt brittiskt filmzine. Avhandlar Red army faction i film, Claude Chabrol och punkare i olika filmer. Mycket text läggs på just detta och bara detta så blir lite smalt, vilket ju är kul men rätt så snåriga texter med massivt namndroppande, årtal och sånt, så inte så bra läsflyt. Blev måttligt road av detta, även om A5-formatet är bra för sängläsning. Så nja, inte jättekul. Kolla upp Dirty arthouse eller Film hemorrhage istället. Denna finns nog på insta.

Globster nummer 3

Oj är det bara tredje numret? Fint färgtryck, A5. Kul baksida, med snökluvor - den som vet, den vet. Här är det fokus på serier, kortare sådana. Det är rätt trevlig läsning, blandat innehåll. Ställer mig dock tveksam till jättehakan (skägget?) i första serien, det stöter bort mig. Nåväl. Sci fi och skräckinslagen är läckra. Kontakta Globster för att köpa ex, här på forumet eller på insta.

Heartbreak hotel breakfast club

Kanske engångspublikation i färg och A5 av slitvargen och legendaren Lars Nilsson. Ni vet väl vem det är, ni nya knattar på forumet?? Här är det bildkollage, ibland med texter till. Det funkar bra och tillför varandra fokus. Redan omslaget sätter tonen, där Lars underfundiga och galgiga humor smyger sig fram diskret. Det gillar man. Bildkollagen är finfina och skulle säkert göra sig i än större format. Man ska nämligen inte titta för snabbt på dessa, det gäller att ge dem tid och tänka. För det är både genomtänkt och lekande lätt spontant. En sån konst som ger hopp och styrka och kärlek om och till sovrums & vardagsrumskonstnären, som stretar på i hemmet och vardagslivet, betraktelser i tystnad.

Hej det är jag igen hoppas ni haft och har en skön ledighet. Lite mer zines jag har läst:

Flyktoda #74

Flyktsoda tuffar på! Intervjuer, recensioner, sanningens ord om dagsläget. Prescriptiondeath igen och så halvnya bandet PX-30. Uppskattar pratet om King Båten och dennes scenlivsstilism. Lite ditten datten. Trevlig läsning! Finns kontaktuppgifter på detta forum.

Radio dies screaming issue #1

Nytt musikzine från Jay H (Dynamite hemorrhage m m). Texttätt, bilder, ingående intervjuer, recensioner. Välskrivet, snyggt, utan krångel. Jäkligt stabil output. Väl läsvärd och egentligen typ exakt samma innehåll som Dynamite H - och det är bra! Kan hittas på insta.

Dirty arthouse vol 2 & 3

Nytt filmzine från världens nog hetaste filmbolag, Radiance Films. Tunna men matiga nummer, texter om film film film. Om Dennis Hopper, Kuchar-bröderna och sånt. Texten om mästerverket Out of the blue (1980) är såklart intressant. Kostade typ en tjuga styck på rean, så om man beställer film direkt från Radiance kan man gott slänga med dessa. Kolla in Radiances hittillsa filmkatalog, jösses….

Dynamite hemorrhage issue 1, 2, 3

Lyckades få tag på dessa billigt. A4-format, tjocka, packade med text, herrejäklar, det tar aldrig slut. Sensationellt bra musikzine med intervjuer och recensioner. Här finns det saker att upptäcka. Galet mkt info. Velvet underground appreciation society, New Zealand 45s, böcker, skivor, konsertberättelser, amerikansk psykogeografi. Musik! Otrolig men omfattande läsning, gäller att ha tid. Toppen! Tror jag har alla nummer nu. Sen blev zinet i A5-format omen precis lika bra. Köp om ni lyckas hitta dessa nånstans, 50 kr styck gav jag, lagom pris!

Hallå jag har läst lite mer zines.

Wasted #1 (från typ tidigt 00-tal)

Fick som bonus på posten ihop med lite filmblaskor, från Grimjaur. Roligaste är en intervju med Gävle-bandet Gadget! Annars texter om GBG 2001, Genua, en intervju med Totalt jävla mörker. Allvarligt usel korrläsning. Småtrevligt men ja detta var längesen, ojoj.

Levande Begravd #1, 2011

Efter 12 års slapp jakt fick jag äntligen tag på första nummer! Redaktören Marko har redan här olja i munnen och formulerar sig roligt och klipskt och frätande. Intervju med Ken Rock, Black bug (otroligt jävla bra band), skivrecensioner, livekonserter, serier och annat hälsosamt. Känner en oerhörd lättnad över att ha kunnat bockat av denna mytomspunna debut av en av GBG-scenens ihärdigaste halvfigurer som väl får sägas ha gått från klarhet till klarhet, med skivsläpp och konsertarr, allt i samma obändliga, bångstyriga anda. Träffade Marko för första gången våren 2012 tror jag det var. Oj vad tiden går. Väldigt kul att ses en sväng nu i senhöstas. All lycka och kultglädje till den gybben nu och för alltid!

Trauma #3, släpptes sent 2024

Jag har varit måttligt förtjust i de två tidigare numren av denna publikation (se skriverier här i tråden), men kanske har jag blivit en känsligare och mindre avskyvärd människa, men nu tyckte jag detta var oförargligt, haha. Lite dyr men ändå men mycket innehåll. De tidigare numren har ju såklart haft en hel del småskoj men här var det intressantare grejer, även om perspektivet är ett stadigt tillbakablickande, nedplitat av 70-talistkultmännens pennor. Konst, skivsnack, bodysynt, Svart parad-intervju, japanska bikers, graffiti, Coltrane-skivor, Lars Sundestrand osv. Men Stockholmsinnerstadsperspektivet är fortfarande intakt och förutsägbart, fast i (då)tiden och typiska hyllningar eller sådant som det tittas närmare på. Nåja, den är välskriven och lättläst. Rätt snygg är den också, vilket också kan tolkas som själlöst. Sveriges just nu ’kändaste’ zine är det som är minst fanzine av alla, sett till dess uppkomstomständigheter, estetik och releasesammanhang.

Superlativ nr 14

Fint ritat zine i A4-format. Djupa färger och stark känsla av egensinnig värld. Läcker och lugnande. Köp! Kontakta Siri N på insta.