Hej det är b-pappa kommer ni ihåg mej?? Jaja hursom jag har läst lite fanzines och det kom ännu fler nya igår, en trippel med olika i brevlådan. Yihoo! Men mer om dessa sen. Nu öl och Supremes (hittad i fuktigt loppisskjul i en skivback på golvet i ett rötet rum) på skivspelarn och skriva litte om vad jag läst.
My teeth need attention #4 fall 2024
Musikzine som jag inte blivit så häpen av, men den har text och intervjuer och ändå nånsorts närhet och känsla till vår kära underjord. Nåt sånt. Lite dyr. Bör finnas inne hos Discreet Music. Intervjuerna är väl ok men man gillar ju mest när folk pratar minnen om konserter, folk där, städer osv. Lite recensioner. En liten minifestivalrapport. Gott om distroreklam. Trevlig läsning för 100%-gybbar i ryggläge kvällstid, man kan köra en 60/40-grogg på sidan av samtidigt så är man hemma. A5-format, uppskattas, älskar små och lätta saker att läsa då mina handleder äro som sköra kvistar om hösten. Bästa numret hittills men lyfter aldrig, man vill ju förstå den absolut innersta drivkraften hos alla.
Station sexton
Har nåt minne av att jag fick en Station på posten när jag bodde i Göteborg och gick upp och ned för mindre berg. Känns som tusen år sen juh. Tror jag var och strök runt i en videobutik samma dag (OBS ej porrbutik!!!) och köpte nån Godzilla-film exrental för en tjuga. Redan då låg livet i loser-backspegeln, drack öl med några ’stammisar’ på lokal kvarterskrog och ältade. Gick hem och grinade i ensamhet. Bra drag & dag! Hursom, Station sexton ja, verkar bestå av udda mail Olivia fått. Härligt hipp happ-layout och föredömligt kort fast ändå vill en ju läsa mer?! Men bra med såna här lätta folkblad som lyfter ens glädje en stund. Trevligt och fin energi.
Stepdown fanzine ett eller två?
Var det Örebro-zine…? Hardcore. Mikrotunt. Snyggt fultryck. Intervjuer med 2-3 band sen är det slut. Billigt och gött. Kan läsas på muggen. Synd att portot höjs till 22 kr vid nyår men oj justja VDn har ju bara typ 980000 kr i månaden. Kan beställas via deras sida på insta. Kanske har de nåt mer kul. Tror detta kan kallas lite sport-HC, hoppande ungdomar på scenen, såg två såna band på Ostämman i somras och det var riktigt medryckande, väldigt livligt.
Superlativ nr 15
Mysigt tecknat av produktiva Siri N. Varmt, murrigt och sömndrömmigt. Avkopplande och trygg känsla, att läsa detta. Fint!
Videospelsmagasinet nr 1 2023
Hallå alla kultmän se hit! Väldigt tillsynes påkostat A4-zine i färg med fokus på retro-TV-spel. Klart är att delar är inspirerade av Nintendomagasinet (som ju skolat en hel generation), Super PLAY, Level och Reset. Layouten är sisådär, ibland ok men ibland märkliga marginaler och så. Intervju med Lisa Miskovsky om Mirrors edge, artikel om Working designs, anime på svensk tv, pixlar, retro, om spelhallar, spelsamlande, pyssel, gammal reklam, korsord, recensioner, Hellraiser till NES, videotips, Front 242, mer videotips, Willow till NES. 60 sidor med gott om läsning, men jag upplever det som splittrat; videoinslagen med fokus på tecknat från 80-talet är missplacerat. Spelrecensionerna mot slutet är desto roligare och hade det varit mer sånt hade det varit betydligt mer maxat. Nu blir det lite för många hafsigt skrivna artiklar och för få bra, som drunknar i att det är ’allting ska med’. Men visst är det ett kul initiativ och klart kul läsning på kvällskvisten. Lite dyr men det är iaf förståeligt med tanke på dess tjocklek och färg. Bör finnas på tradera. Kanske nummer 2 kommer nästa år? Allt som allt ett rätt charmigt zine som nog hade några dåligt sunkiga inslag, haha. Stor redaktion och viss ambition även om resultatet alltså är lite slätt, även om anspråkslösheten är avkopplande, lite vimsig och nördoseriös. Skoj att sånt här görs!
Återkommer med fler lästa fanzines senare i år, ha det fint!