Sv: Mårundan
Ja nyår skiter man väl i liksom kommande året MEN tar ändå en liten funderare över vad som hänt på senaste…. Överdoserat massivt med kultur, spel, film, musik, böcker, konserter.
Var med på en kollektivutställning i Edsbyn, kul. Mitt verk var gratis att ta, men ingen ville ha det. Utrymme för fri tolkning… :-}
Var med i Hunden som vägrade dö, tack vad fint, en ära.
Hittade Neuromancer på svenska, inbunden, på loppis.
Hittade galna mängder sällsynta vinyler på loppis för 5 kr styck, var först på plats när en samling kom in.
Sett ett par hundra filmer hemmavid, några enormt bra, tex Granatäpplets färg, The devil in Maddalena, Enys men, Miami connection (om ni har missat den här filmen…), The devils, Spring night, summer night, Decision to leave, The house that screamed, Nitram (kanske iofs såg denna förra året…?). Kom upp i 9000 st sedda filmer, ett korståg i kulturens tjänst, att bada i och välsignas av dess bländande ljus och dess näve av järn.
Hittat massa skoj vhs, en del okända tillochmed i samlarkretsar. Gav bort allt, roligt när man vet vilka som vissa saker är ’ämnade för’. Filmtokar <3
Hittade massa folkmusikvinyler från Dalarna, kolock, kulning m m, orgelmusik, svinjävla bra. Lyssnat på hemma och haft gåshud.
Arrade minifilmfestival i skogen, minibio, vi såg CONVOY och THE LEGEND OF BIGFOOT. Vi var tre pers totalt, lagom. Höll till i hembygsgård. Riktigt bra förutsättningar, projektor och duk och ljud. Minusgrader och skog ute. Sen sov vi gott i våningssängar ute i lillstuga intill, Duon gott snarkandes, härligt, dessa arketyper från min hembygd.
Var på massa liveband, bland annat Mob 47, Godspeed you! Black emperor, Brainbombs (den här gången var det inte så bra, betydligt sämre än 2021), var på Ostämman, sett en del ambient o noise. MAG, Vånna inget, Ond cirkel (suverän utekväll med falafelpunk m fl). Fest, merch, folk. Metal, pop, minifestival, Odengatan 1B.
Visade några gamla filmer jag gjort på kulturarr, borde ha tackat nej, kände tydligt att det var så längesen att det inte är värt att visa mer. Ett avslut till tidiga 00-talet.
Såg Motorsågsmassakern på bio, eufori, maximal upplevelse. Såg även Halloween (1978), Aftersun, De åtta bergen, 2001 a space odyssey, Hara-kiri (1962), Past lives, The hidden fortress, Höstlöv som faller. Med mera.
Var på Filmsamlarträffen och hade svinkul som vanligt men blev jättesjuk efteråt, corona. Nya och gamla ansikten på plats.
Arrade egen visning på bio med Blade runner final cut i sjukt bra bild o ljud, blev golvad. Höjdpunkt. Bjöd in en handfull vänner.
Var på Krylbo Mangel och skatefestival innan, träffade bra folk. Den första av två resor till Västmanland under året. Här finns det folk att träffa och saker att se, höra, uppleva.
Åkt på tur med Duon, utforskat ställen som verkligen är off allas map. Letat ödehus och gått över Dalälven, fantastiskt. Blir mer nu i januari.
Hade utställning i grannkommun, det var kul, kanonbra lokal, trevliga besökare, bland annat en tant på nästan hundra år. Detta arr krockade tyvärr med en god kamrats arr, så kunde då tyvärr inte medverka där men ryktas om en andra upplaga 2024 så hoppas på det.
Läst massa bra zines och klar med jätteprojektet ’läsa om gamla TV-spelstidningar’. Läst runt 300 st i år ungefär? Många av de bästa texter jag läst finns i dessa tidningar, Nintendomagasinet, Super Power, Super PLAY, Level, Reset. Otroliga inspirationskällor och människor. Det har varit en ynnest att få följa med och ta del av födseln och tillkommandet av denna kultur. Nu ska jag bara komplettera med de nummer jag saknar, lägga de sista bitarna i pusslet.
Har känts som ett långt år där jag varit trött och passiv men ändå hyfsad utdelning oj wow fränt men vad duktig man är och vad man kan dukti dukti. Haft kul, även om det ser mörkt ut på typ alla andra fronter.
Ordning på torpet. Glömt en massa nu säkert men tack till alla sköningar och slan och halvfigurer. Ha det bäst, hörs och syns, ta hand om er!
PS: ett visst genomgående tema i mitt kulturår är alltså överlag folkkultur och landsbygdskultur, eller hur man nu ska definiera det. Att medvetet undvika storstadskultur i långsiktigt syfte att nedmontera kulturlivet där centralisering sker, att helt enkelt förstöra kulturen i storstäder genom att utebli, att inte konsumera den och därgenom tvinga både aktörer och konsumenter att geografiskt decentralisera, att ’tvingas’ flytta ut utanför storstäderna och spridas runtom i denna hedniska nord. Tillexempel Cyklopen-folket behövs från norr till söder, utspritt, inte som nu, ihopklumpat i en liten klick! Ni måste lämna eran Storsvenska riddarborg! Ni skall befrias från storstadens hyperkapitalistiska dystopi! Ni kan inte bekämpa ondskan genom att bo och verka i bestens mage! Ni behövs härute, utanför murarna, på postapokalypsens vilda prärie!
Nu bor ju inte jag i storstad så mitt tänk och agerande kanske är verkningslöst, då ju storstäderna redan är (över)fyllda av en himla massa VIKTIGA människor med stora egon och jättespännande karriärer och bedårande CVn och starka individuella begär och som bara måste bo svinnära ’där allt händer’, men vi får väl se vad som händer på lång sikt, som en del i den sena kapitalismens upplösning, där de som sist motvilligt lämnar skeppet och är närmast när det sjunker också är de som dras ned i djupet och bara under dessa sekunder kommer till full insikt om sin roll i sammanhanget, sin ’ofrivilliga’ funktion.
Och se! Det kommer att bli så som B-pappa siar! Profetiorna kommer en dag att ske, någon gång i framtiden!
Allt för att vi ska befria människan! Vi ska befria människan!
Folkfesten Traktorpulling i Ljusdal var alltså inställt 2023, men gör sannolikt comeback under 2024, så hoppas kunna närvara där och stärka den omedelbara & direkt upplevda Folkkulturen där alla är välkomna och kan glädjas, roas, stimuleras, känna gemenskap - till skillnad från många andra (och mer urbana) kulturinstitutioner.
’When we have
Each other
We have
Everything’
- Death in june