Rapport från helgen:
Kom på torsdagen vid halv tio på kvällen, inser att jag bor på i hotellrummet mitt emot huset med stor skylt om att Karl XII bott där två gånger. Sökte på det och tydligen är uppgiften felaktig, det huset han bodde i är rivet och är nu subway nere vid stationen. De felaktiga uppgifterna kommer från Svenska turistföreningens
årsskrift 1910 från en artikel av Lundaprofessorn Arthur Stiller. Där ser man.
På fredagen gick jag den cirka 30 minuter långa promenaden till Surbrunnsparken, som är 128 år gammal. Rolf hade hittat ett samband mellan Galago och parken, en av politikerna som skapade parken var släkting till Olle Berg som startade Galago. Det var jättestora muralmålningar av en första maj demonstration inne i huset. Hittar ingen info om den någonstans tråkigt nog.
Akademiska fredagen var intensiv, många pratade om det relativt nystartade arkiveringen av zines (tänkte på dig Lars!) så att de blir digitalt sökbara, finns fysiskt i arkiv och inte försvinner i historien. (OBS tydligen så försvinner/suddas lasertryck ut med tiden?! Tänkte på att många zines trycks ju på lasertryck…Det borde vi kolla upp, hur lång hållbarhet det har.)
Efter allt tog jag en ensam halvtimmes promenad ner till Ystads havsbad, badade 4 gånger och letade fina stenar. Sedan gick jag till hotellet men fastnade i färjeterminalen längst vägen med massa polacker som brände förbi i stora lastbilar, de var vana vid vilsna turister (det var jag och två cyklande pensionärer från Danmark) och bara vinkade irriterat att man skulle hålla sig ur deras väg. Hittade till slut tillbaka till hotellet. Gick på släppfesten för Club Lonley av Pelle Forshed. Pratade med Pirinen och Klara Wiksten, som jag såklart beundrar som serietecknare så jag smsade glatt min man på toaletten att ”jag pratar med klara wiksten och pirogen!!” Sen gick jag hem och sov innan jag blev full och motvalls, högljud och ja. Allt sånt man får ångest av dagen efter.
Lördagen var ännu mer intensiv, jag var med i seriestafett som första tecknare, var så nervös att jag skakade. Det skulle stå ”rövarkungens ö” men såg sedan att jag skrivit ”rövarkunens ö”. Ingen märkte något. Bad Tina från Mal som tecknade sista rutan att rädda mig, hon ritade det förlorade G’et på en strandkant som en gammal ledsen karaktär.
Lyssnade på samtal, kul att Mia från Tyskland körde uppläsning med ljudeffekter på sina serier. Borde fler göra. Hade samtalet själv med bromander och Fredrik kring zines och att utvecklas som tecknare, minns inte riktigt vad vi sa men det gick nog bra.
Sedan mingel hos roffe, sedan middag och sen var klockan 23 och jag satt och nästan somnade vid bordet. Hade bara ätit en äggmacka under hela dagen, det hade funnits vegetarisk mat att köpa på plats men det hade jag helt missat. Gick till hotellet och sov. Festen är slut.
Hann inte äta Wallander-bakelse!!
( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT