Tråd: HJÄLP! Programpunkt för seriefestival i Ystad

Hej allihop!
Blev inbjuden att delta på seriefestivalen i Ystad 6-7-8 september, blev skitglad och ännu gladare när Henrik Bromander föreslog att vi skulle hålla en programpunkt tillsammans om seriezines! Så jag tänkte höra med er om ni har förslag på vad man skulle vilja höra om i ett sånt samtal, vad känns tradigt att höra på, vilka aspekter ska man fokusera på? Ska det handla om teknik (både hantverket och analoga/digitala medier)  etablering, kreativitet,  osv? Säg vad som helst! Hjääääääälp!

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: HJÄLP! Programpunkt för seriefestival i Ystad

Kul Kattis! Personligen skulle jag tycka att det skulle vara kul att höra om serietecknarcommunityt, alltså de verksamma, sammanhållning, kompisgäng, gemensamma sociala tillställningar och hur sådant eldar på skapandet osv. Om vänskap, gemenskap och kollektiv strävan.

Hoppas du får en kanonhelg och får god mat och god sömn!

Sv: HJÄLP! Programpunkt för seriefestival i Ystad

Hur enstöringar som ritar serier får till sina nätverk och kamratskap! Skitbra, tack!! Och ja, ska dela rum med serietecknaren Mia Oberländer och hoppas verkligen att jag är på socialt humör så jag inte gör ett dåligt intryck.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: HJÄLP! Programpunkt för seriefestival i Ystad

Nej fan det kommer gå jättebra! Och vad roligt. Nästa år ska jag försöka komma ned dit, man har ändå hört en del om den festivalen (bara positiva saker såklart). B-pappas förslag var jättebra. Det är en riktig knäcknöt eftersom serieteckning är en väldigt ensam sysselsättning.

Teknik tror jag kan vara intressant att prata om, numera tecknar många digitalt så vi tråkmånsar som envisas med papper och ljusbord måste sprida vidare erfarenheter osv.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: HJÄLP! Programpunkt för seriefestival i Ystad

Tack Tommy! Vi får göra handuppräckning på hur många som tecknar digitalt VS analogt, jag skulle gärna lära mig kombinera det mer själv men tycker det digitala lätt tar död på all nerv i det man gör...Plus det känns svårt, dyrt och krångligt. Men det är väl för att man är boomer? Då är allt nytt svårt, dyrt och krångligt haha.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: HJÄLP! Programpunkt för seriefestival i Ystad

Superkul med Ystad. Var där för exakt en vecka sen. Om du hinner göra lite utflykter så är konstmuseet där rätt kul. Och gå gärna på deras bibliotek. De säljer ut böcker och jag hittade ett helt ny Ulli Lust-bok där, för 10 kr. Finns lite loppisar vid rätt centralt shoppingområde. Är en väldigt fin stad. Som Visby, men roligare (säger jag för jag inte växt upp i Ystad). Bara kul att se alla gamla fina hus. Var nere lite vid stranden och om det är varmt så är det nog härligt att bada och hänga där, om man gillar sånt. Finns ett monument över Ernst-Hugo Järegård vid centralen också. De har en massa skulpturer runt om i staden.

Det är gamla Skilinge seriezinefest va? Känns som om de som går på detta är mest serienördar och gamla stofiler, så att snacka om teknik borde gå hem där. Kanske är en helt annan grupp där nu, när den är mer i storstan. Men teknik-snack låter skoj. Trist att jag missar detta. Hoppas du får det fint!

Sv: HJÄLP! Programpunkt för seriefestival i Ystad

Tack för tips, gillar ju att bada men också gamla hus och såklart Ernst Hugo så den där statyn är givet besök! Och precis det är gamla Skillinge, får lägga ut en rapport sen efteråt om hur det var.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: HJÄLP! Programpunkt för seriefestival i Ystad

Jag kommer och drar med mig ett gäng ENBART för den här panelen så... KÄNN PRESSEN!!!

Sv: HJÄLP! Programpunkt för seriefestival i Ystad

Om jag blir stressad kommer jag börja svamla och dra dåliga skämt

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: HJÄLP! Programpunkt för seriefestival i Ystad

Ytterligare en grej i Ystad, som en vän till mig skrev om precis nu i dagarna:

"När Wallanderbakelsen, en gräddbakelse täckt av blå marsipan och ett choklad-W på toppen, började säljas på Fridolfs konditori i Ystad 2005 vände sig Henning Mankell mot att namnet på hans poliskaraktär användes för att tjäna pengar. Efter författarens protester kallades den för W-bakelsen men återfick sitt gamla namn när en familj som hette Wallander lät serveringen uppkalla bakverket efter dem. Konditoriets ägare, Hédi Chermiti, vill inte avslöja identiteten på dem som gett namn åt bakverket. De är sommargäster i Ystad och fikar då och då på Fridolfs konditori, säger han. Wallanderbakelsen är Wallanderskådespelaren Krister Henrikssons favoritbakverk, säger Hédi Chermiti. Senast Henriksson gästade Fridolfs var för fyra år sedan."

Sv: HJÄLP! Programpunkt för seriefestival i Ystad

larsesq skrev:

Ytterligare en grej i Ystad, som en vän till mig skrev om precis nu i dagarna:

"När Wallanderbakelsen, en gräddbakelse täckt av blå marsipan och ett choklad-W på toppen, började säljas på Fridolfs konditori i Ystad 2005 vände sig Henning Mankell mot att namnet på hans poliskaraktär användes för att tjäna pengar. Efter författarens protester kallades den för W-bakelsen men återfick sitt gamla namn när en familj som hette Wallander lät serveringen uppkalla bakverket efter dem. Konditoriets ägare, Hédi Chermiti, vill inte avslöja identiteten på dem som gett namn åt bakverket. De är sommargäster i Ystad och fikar då och då på Fridolfs konditori, säger han. Wallanderbakelsen är Wallanderskådespelaren Krister Henrikssons favoritbakverk, säger Hédi Chermiti. Senast Henriksson gästade Fridolfs var för fyra år sedan."

Hahaha! Måste besöka och äta en sån. Visst var det väl i Ystad som Karl IIX också övernattade på väg hem efter att ha våldsgästat Turkiet flera år efter svidande nederlag? Ska turista så mkt att lokalborna kommer jaga mig med vattenpistoler!

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: HJÄLP! Programpunkt för seriefestival i Ystad

Rapport från helgen:

Kom på torsdagen vid halv tio på kvällen, inser att jag bor på i hotellrummet mitt emot huset med stor skylt om att Karl XII  bott där två gånger. Sökte på det och tydligen är uppgiften felaktig, det huset han bodde i är rivet och är nu subway nere vid stationen. De felaktiga uppgifterna kommer från Svenska turistföreningens
årsskrift 1910 från en artikel av Lundaprofessorn Arthur Stiller. Där ser man.

På fredagen gick jag den cirka 30 minuter långa promenaden till Surbrunnsparken, som är 128 år gammal. Rolf hade hittat ett samband mellan Galago och parken, en av politikerna som skapade parken var släkting till Olle Berg som startade Galago. Det var jättestora muralmålningar av en första maj demonstration inne i huset. Hittar ingen info om den någonstans tråkigt nog.

Akademiska fredagen var intensiv, många pratade om det relativt nystartade arkiveringen av zines (tänkte på dig Lars!) så att de blir digitalt sökbara, finns fysiskt i arkiv och inte försvinner i historien. (OBS tydligen så försvinner/suddas lasertryck ut med tiden?! Tänkte på att många zines trycks ju på lasertryck…Det borde vi kolla upp, hur lång hållbarhet det har.)

Efter allt tog jag en ensam halvtimmes promenad ner till Ystads havsbad, badade 4 gånger och letade fina stenar. Sedan gick jag till hotellet men fastnade i färjeterminalen längst vägen med massa polacker som brände förbi i stora lastbilar, de var vana vid vilsna turister (det var jag och två cyklande pensionärer från Danmark) och bara vinkade irriterat att man skulle hålla sig ur deras väg. Hittade till slut tillbaka till hotellet. Gick på släppfesten för Club Lonley av Pelle Forshed. Pratade med Pirinen och Klara Wiksten, som jag såklart beundrar som serietecknare så jag smsade glatt min man på toaletten att ”jag pratar med klara wiksten och pirogen!!” Sen gick jag hem och sov innan jag blev full och motvalls, högljud och ja. Allt sånt man får ångest av dagen efter.

Lördagen var ännu mer intensiv, jag var med i seriestafett som första tecknare, var så nervös att jag skakade. Det skulle stå ”rövarkungens ö” men såg sedan att jag skrivit ”rövarkunens ö”. Ingen märkte något. Bad Tina från Mal som tecknade sista rutan att rädda mig, hon ritade det förlorade G’et på en strandkant som en gammal ledsen karaktär.

Lyssnade på samtal, kul att Mia från Tyskland körde uppläsning med ljudeffekter på sina serier. Borde fler göra. Hade samtalet själv med bromander och Fredrik kring zines och att utvecklas som tecknare, minns inte riktigt vad vi sa men det gick nog bra.

Sedan mingel hos roffe, sedan middag och sen var klockan 23 och jag satt och nästan somnade vid bordet. Hade bara ätit en äggmacka under hela dagen, det hade funnits vegetarisk mat att köpa på plats men det hade jag helt missat. Gick till hotellet och sov. Festen är slut.

Hann inte äta Wallander-bakelse!!

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: HJÄLP! Programpunkt för seriefestival i Ystad

Just ja, minns nu pratade i samtalet hur jag kom in i gemenskapen här på svenskafanzin, alla samtal och samarbeten, mässor som styrts upp av zine-scenens eldsjälar som gör att man har något sammanhang att verka inom. Jag hade inte något sammanhang innan, förutom att mina närmaste vänner köpte mina zines men de tecknade inte själva/gjorde bara musikzines.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: HJÄLP! Programpunkt för seriefestival i Ystad

Vilken rolig läsning! Vad kul, Kattis! Borta bra men hemma bäst? Lite vila och mat i hemmets trygga vrå. Ha en fin vecka!

Sv: HJÄLP! Programpunkt för seriefestival i Ystad

Härlig med rapport. Även om jag inte är nån kungavän så känns det ju lite deppigt med kapitalismens framfart, att ett fint gammalt hus med anor får bli ett jädra Subway. Det är visserligen fullt med gamla hus i Ystad. Gick förbi ett där det stod en skylt om att Anna Q Nilsson minsann bott där. Vem minns Anna Q Nilsson nu? Hon var tydligen stumfilmsstjärna i USA. Minns att Cinemateket nog visade en film med henne, som jag aldrig såg.

Var det Seriearkivet i Malmö som skulle jobba med arkivering av zines? Låter oroväckande med lasertryck som försvinner med tiden. Det är inte bara en sån där sak som folk antar ska vara sant? Minns att folk pratade om att CD-r:er skulle vara spelbara i 10 år. Det har ju inte visat sig stämma. Har CD-r:er från sent 1990-tal som fortfarande går att spela. Ska luska i det där med lasertryck. Återkommer när/om jag fått/får svar.

Verkar som ni haft det så trevligt. Såg trevligt ut på alla bilder på Instagram och sånt. Blev sugen på att åka dit nästa gång. Om du är där då, kan vi äta Wallander-bakelsen då.

Roligt att du fick prata med Klara Wiksten. Hennes senaste, Mors dag, var verkligen otroligt fin och bra. Kul att du var på stranden. Det är nog en alldeles förträfflig badstad, Ystad.

Sv: HJÄLP! Programpunkt för seriefestival i Ystad

Vilken mysig reseberättelse! Klart det gick bra, du är ju jätterolig att lyssna och prata med på scen. Det vet jag för det har jag gjort!

Kul med alla möten, hur mycket folk var det där? Känns ju som en festival som bara aktiva tecknare åker på i stor utsträckning, inte som t.ex SiS där mixen är total mellan skapare och konsumenter.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: HJÄLP! Programpunkt för seriefestival i Ystad

Tommy skrev:

Vilken mysig reseberättelse! Klart det gick bra, du är ju jätterolig att lyssna och prata med på scen. Det vet jag för det har jag gjort!

Kul med alla möten, hur mycket folk var det där? Känns ju som en festival som bara aktiva tecknare åker på i stor utsträckning, inte som t.ex SiS där mixen är total mellan skapare och konsumenter.

Tack Tommy! Det var mer tecknare, förläggare osv än besökare skulle jag säga, så det var annorlunda. Tror det var många fler besökare på söndagen (men åkte då) när det var barnfokus på serier a, minst folk på akademiska fredagen (pga vardag också såklart).

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: HJÄLP! Programpunkt för seriefestival i Ystad

larsesq skrev:

Härlig med rapport. Även om jag inte är nån kungavän så känns det ju lite deppigt med kapitalismens framfart, att ett fint gammalt hus med anor får bli ett jädra Subway. Det är visserligen fullt med gamla hus i Ystad. Gick förbi ett där det stod en skylt om att Anna Q Nilsson minsann bott där. Vem minns Anna Q Nilsson nu? Hon var tydligen stumfilmsstjärna i USA. Minns att Cinemateket nog visade en film med henne, som jag aldrig såg.

Var det Seriearkivet i Malmö som skulle jobba med arkivering av zines? Låter oroväckande med lasertryck som försvinner med tiden. Det är inte bara en sån där sak som folk antar ska vara sant? Minns att folk pratade om att CD-r:er skulle vara spelbara i 10 år. Det har ju inte visat sig stämma. Har CD-r:er från sent 1990-tal som fortfarande går att spela. Ska luska i det där med lasertryck. Återkommer när/om jag fått/får svar.

Verkar som ni haft det så trevligt. Såg trevligt ut på alla bilder på Instagram och sånt. Blev sugen på att åka dit nästa gång. Om du är där då, kan vi äta Wallander-bakelsen då.

Roligt att du fick prata med Klara Wiksten. Hennes senaste, Mors dag, var verkligen otroligt fin och bra. Kul att du var på stranden. Det är nog en alldeles förträfflig badstad, Ystad.

Ja, kul för mig pga hade något ryck när jag blev intresserad av stormaktstiden (vem har levt till 40 och inte haft det iof) och läste bland annat Tyrannens tid av Magnus Västerbro, den kan jag rekommendera om man vill kötta läs sitt kungahat ännu mer!

Jag åker jättegärna dit nästa år med dig! Om fler från forumet vill haka så får vi starta en tråd om det i god tid inför nästa festival. Hoppas det blir lika bra väder så man kan bada igen.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

19 Senaste redigerad av catinzebag (2024-09-11 07:00:41)

Sv: HJÄLP! Programpunkt för seriefestival i Ystad

Förresten så har jag läst Pelle Forsheds Club lonely nu, känns så jävla rätt plats att ha en släppfest för en sån bok haha. Kändes som att det var en förlängning av boken nu i efterhand.

Klara var så vilsam att hänga med, som att man kunde släppa ner axlarna. Älskar också alla hennes grejer! Hjärnan darrar är tillsammans med Smålands mörker en av de bästa serieromanerna jag någonsin läst.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: HJÄLP! Programpunkt för seriefestival i Ystad

Tack för lästipset. Lät intressant. Mera kungahat! Ska ju komma läsa mera nu när jag ska börja heltidsjobba och åka tunnelbana till och från Södermalm vareviga dag.

Jättebra med tråd sen inför nästa år. Var kort, kort på mässan 2022, när den hölls i Skillinge. Var trevligt då. Hade varit väldigt skoj om ännu fler från forumet ville hänga på. Då får vi äta Wallander-bakelsen (jag har inte heller gjort det).

Sv: HJÄLP! Programpunkt för seriefestival i Ystad

larsesq skrev:

Tack för lästipset. Lät intressant. Mera kungahat! Ska ju komma läsa mera nu när jag ska börja heltidsjobba och åka tunnelbana till och från Södermalm vareviga dag.

Jättebra med tråd sen inför nästa år. Var kort, kort på mässan 2022, när den hölls i Skillinge. Var trevligt då. Hade varit väldigt skoj om ännu fler från forumet ville hänga på. Då får vi äta Wallander-bakelsen (jag har inte heller gjort det).

Ja och grattis till jobbet!

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT