Tråd: Ordet "Hem" - Ska det vara så svårt?

Nytt nummer av SiM/Kulturfront ute nu. Temat är alltså "Ordet 'Hem' - Ska det vara så svårt?". Begreppet "Hem" utforskas på olika sätt och utifrån olika synvinklar. Jag recenserar alla mina bostäder och gör en serie om en, förmodligen, ihjälfrusen hemlös tysk. Felicia Andersson skriver om en hyresvärd. Miku Maria Gustavsson berättar om hemlikheter. Amanda vittnar om sin känsla för hem.

60 kr inkl. porto eller byte mot något kul.
E-posta: larsesq @ gmail.com

Sv: Ordet "Hem" - Ska det vara så svårt?

Sedvanligt ambitiöst nummer med språklig finess osv. Toppenbra, medryckande och rätt svindlande känsla, det här med tid alltså… och platser. Ja riktigt rejält nummer.  Väcker mkt tankar.

Sv: Ordet "Hem" - Ska det vara så svårt?

Har bara börjat läsa men håller redan med om det svindlande. Från barndom, ung vilsen vuxenhet i elände i källare till arbetsliv och prekäritet.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Ordet "Hem" - Ska det vara så svårt?

Tack! Fina ord. Dock - skriver jag om "arbetsliv" och "prekäritet"? Osäker om jag ens nämner hur jag får in pengar till hyran. Det borde jag kanske ha gjort, men finns så klart mycket mer jag kunde ha skrivit om detta med bostäder. Både bra saker (som hur det var att bo i Vårberg) och dåliga saker (som hemska saker om vissa jag bott med), men det blev inget med det denna gång. 20+ sidor av bostadsrecensioner räcker nog kanske? Får göra en del två... Eller inte.

Nästa nummer har tema "mat" och är öppet för alla att medverka i.

Sv: Ordet "Hem" - Ska det vara så svårt?

Jo men intervjun du transkriberat, där är det helvetes prekärt. Arbetslivet nämns väl en del, osäkra anställningar, praktiker, soc.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Ordet "Hem" - Ska det vara så svårt?

Jag sa det ju när vi sågs på växjö-mässan i lördags, men publicerar det officiellt här också nu när jag mindes mitt lösenord hit: oerhört bra verkligen detta. Särskilt din bostadshistoria, om man får säga det - vilken bra vinkel att skriva om sitt liv. Och att nackaboendet var så förjävligt - det pratade du ju om när vi sågs någon gång, och du bodde där... Där ser man! Jaja, det hör inte hit. Intervjun med Amanda också, gripande faktiskt. Helgjutet zine