Tråd: Tjejknöls jubileumsnummer UTE NU!

Tjo!

Tjejknöl har efter några om och men gjort sitt femte nummer!
Ett jubileumsnummer typ, just pga den härligt uppnådda siffran nr FEM!

Extra tjockt zine pga detta jubileum. 28 sidor i färg. A5.

Fullt av dumheter, collage, kvinnomagasins-satir som alltid m.m...
Ur innehållet:
- Kåseri över Sverrir Gudnassons framgångar
- Tjejknöls lilla nejsägar-skola
- Allt du behöver veta om asscracks.
- Horoskop, musiktips och massa annat gos.

Detta nr kostar 40kr pga dess omfång. Plus en liten frakt på 15 kr.

Skicka beställning antingen via tjejknol@gmail.com eller ännu smidigare i DM via Tjejknöls insta @tjejknol

Detta KAN vara det sista zinet det blir. Så pass på!

Fridens liljor
/K, master of tjejknölfanzine

Sv: Tjejknöls jubileumsnummer UTE NU!

Hurra! Beställt, låter ju skoj, men mindre skoj med sista nummer fast så är det ju, allt kommer till ett sista nummer nångång. Blir fint att läsa!

Sv: Tjejknöls jubileumsnummer UTE NU!

Behöver icke vara fallet!
Men det finns heller inga garantier.

Kanske återuppstår i något mindre hands on-collageform.
Dvs ihopklippt i datorn istället för för hand.

Ingen vet smile

Men trevlig läsning nu!

/K

Sv: Tjejknöls jubileumsnummer UTE NU!

Kul nummer, välgjort, matigt. Bästa hittils va? Gav ett ex till saftgay också. Bra!

Sv: Tjejknöls jubileumsnummer UTE NU!

Sverrir vill man ju läsa precis allt om. Har en liten blandad relation till honom: Tycker han ibland kan vara en ganska dålig skådis, men han har spelat i så många saker man sett under sina vuxna tonår och nu senast i "En kunglig romans" där han faktiskt var jättebra. Spelar en naiv och lätt sinnesförvirrad Kurt Hajby mästerligt. Sen som ung var ju alla man kände kära i honom efter att ha sett honom i skitfilmen Festival.

Kuriosa: Han var påtänkt att spela Mats Jonsson när filmatisering av Hey Princess var i ropet för många år sen. Tänk om!

Jag mailar smile

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Tjejknöls jubileumsnummer UTE NU!

Justja glömde nämna Sverrir! Har inte så många nyare filmer med honom och missat att han är med i Festival, lär se om den. Med risk om att vara gaggig så kan jag (igen?) berätta historien om när jag & bästisen var arbetslösa 2006 (?) och Arbetsförmedlingen sa åt oss att SÖKA ALLA JOBB, så vi hittade en annons om att vara statister i TV-serien Upp till kamp (2007). Så vi bokade tåg (det var rätt dyrt, vi brände våra sista ören), ett jävla nattåg från Gävle till Göteborg (vi tänkte att det var så man gjorde när man åkte längre sträckor med tåg eller om det var det enda vi hann med eller kunde hitta eller om det ända var billigast med kort varsel). Tåget pajjade ur helt ute i nån skog så vi fick blev försenade å det grövsta, vi stod hela natten med lysena i taket på, inte en sekund sov vi. Vi skyndade oss fram till Gamla SKFs ruggiga byggnader, fick kläder och kastades in i sminkbåset, vi hann. Alldeles intill mig i den andra sminkstolen sitter Sverrir, vi tittar på varandra och hejar. Jag känner igen honom från kortfilmen En förtrollad kväll (2001), som vi fått se på filmgymnasiet. Jag har inga synpunkter alls såklart på hur jag sminkas eller hur mitt hår fixas, men Sverrir pratar hela tiden och tycks rätt noga med hur det ska vara.

Scenen vi är med som statister i är alltså i tredje avsnittet, där cheferna håller möte med de alltmer upprörda arbetarna. Dock satt vi längst bak så jag syns inte i det färdiga avsnittet, bästisen syns dock litegrann långt bak, med svart hår. Vi hade inte sovit på hela natten och i scenen skulle vi röka John Silver utan filter, det var frivilligt men vi körde det genom alla omtagningar, under typ 3 timmar. Mådde inte toppen efteråt. Det var en kul dag och vi fick betalt med 300 kr var, kontant såklart. Sen åt vi falafel på stan och hoppade på ett tåg hem.

Väl tillbaka på Arbetsförmedlingen (sen kan jag också säga att vi gjorde en hel del grejer relaterat till Arbetsförmedlingen m m som jag inte kan berätta om här, bara muntligt, fråga mig nån gång om ni har lust) visade vi upp tågkostnaden och alla utgifter i relation till vad vi fick betalt. De blev skitförbannade men insåg att de bara hade sig själva att skylla, så slussades vi in i Soc igen som "hopplösa fall". ja så kunde det gå till på den tiden. Oj nu sitter man här och "Jobbar" igen he he he gamla vanor & ränder går visst aldrig ur, lär springa iväg och tjäna medborgarna, kommunala stålbadet!



EDIT haha jo är tredje gången jag berättar om detta på forumet haha åååååh vilken stofil man är. Ska aldrig mer dilla om detta nu. Här kommer första:

Fan jag hade ju Lasermannen på dvd men sålde den när jag bodde i Borås, vill ju se om nu! Men visst, sett den flera gånger så scenerna sitter ju. Många som fångar känslan av att vara där, man känner det fysiskt, som när han cyklar hem efter något rån, man känner lutningen i backen och ansträngingen, luften och vindarna i Stockholm, över nån viadukt eller bro över vatten. Jag har blivit filmad av samma fotograf, Hoyte van Hoytema, under produktionen av serien Upp till kamp, haha, den som kom nåt år senare. Som statist såklart. Det var kul , i GBG, på gamla SKF, läckra lokaler. Syns inte i serien, men Herr T som var med syns lite kort. Vi rökte så mycket John Silver utan filter att vi mådde vidrigt. Sen 300 kr kontant i näven, en falafel på stan, sen tåg hem i 7 timmar. Arbetsförmedlarna blev vansinniga på oss, vi ba "men ni sa ju sök ALLA jobb!?" Gick ju såklart back iaf tusen spänn på denna utflykt och blev bankrupta. Det var ju ett medvetet bus. Jaja. Vi ville vara med i den serien pga att vi tyckte Lasermannen var så bra. Det här var väl 2006.

Och andra:

Ska väl se den dära Hammarkullen nån gång. Känns som om jag sagt det men jag och "Dr Bandit" är ju med i 3e avsnittet på Upp till Kamp, haha. Tog statistjobb via Arbetsförmedlingen, totalt sett gick vi back runt tusen spänn eller nåt (tågresa tur och retur) och det var ju meningen, arbetsförmedlarna blev tokiga men vi hänvisade såklart till deras egna regler: sök alla jobb över hela Sverige! Var en ganska kul resa och upplevelse. Detta måste jag ha berättat förr!? Ursäkta om jag gaggar, men så var det. Min axel är med, thats it. Men "Dr John Fogertys" ansikte är ju fullt synligt i cirka 1 sekund eller mer. Var kul att se Hoyte Van Hoytema "in action", fotografen.

Serier, hmmm. Kanske Lars Molin gjort nån proletär-serie, vad hette den....?

Sv: Tjejknöls jubileumsnummer UTE NU!

Jag älskar hur du beskriver serien Lasermannen och jag kan också säga, som faktiskt var liten på 90talet i stockholm, att den känns fruktansvärt autentisk och inte överdriven/tillsmetad som många produktioner kan vara som ska gestalta en annan tid. Scenen när han rånar kiosken och två arbetare sitter och käkar i en bod och ser allt ser exakt, alltså fan på pricken så det är kusligt, som i pappas bod när han jobbade på gatukontoret för tusen år sen Dom hade förresten världens grymmaste arbetsvillkor, man fick betalt för en hel dag men fick gå tidigare om man var klar tidigare (med bibehållen lön) eftersom dom tilldelades x antal uppgifter per dag. Så farsan kunde vissa dagar burna runt och göra det han skulle (tömma papperskorgar, de gamla hederliga i plåt som inte ens finns kvar i småorterna) knacka tillbaka lösa gatstenar och sen var han hemma före lunch och drack öl medan lön tickade in. Som en annan tid. Då fick gatukontoret sjukt lokala arbetare för det fanns som en tyst överenskommelse att man inte fumlade på jobbet eftersom alla chefer visste att de anställda inte var tillgängliga efter lunchtid (förutom de som hade jour men de hade å andra sidan jourtillägg som hette duga och fick istället fika i nyss nämnda bodar och sitta av sin tid.. pappa hade jour ett tag men tror han sa av sig det för det var mer värt att sluta tidigare) De hade fejkade pärstorpsbord i nån slags plast, dränkte sina matlådor med ketchup och aromat och den aromatdoften är en riktig trigger från barndomen. Åh, så man kan längta..

Apropå upp till kamp, de hade mängder av partifolk i scenen när Lena (?) spelar bl.a sången om stalin på marx-engels huset, så errarna fick spela sig själva. En kompis från RKU-tiden syns tydligt i flera scener och när hon och jag av en slump träffade Sverrir på Tennstopet förra sommaren (rättare sagt: vi satt och åt å han med sällskap kom dit, dock var han sjukt trevlig å hälsade på alla och betedde sig som vem som helst trots att han lika gärna hade kunnat vara ett excentriskt jävla rövhål)

Apropå historisk återskapning: När maria larssons eviga ögonblick spelades in så hörde de av sig och undrade om inte syndikalisterna i malmö ls ville vara statister som anarkister i olika scener. Tror inte någon nappade, eller så gjorde folk det bara att jag inte känner dem o inte vet vilka de är, typ smile Flera scener är inspelade i Lund för att Malmös stadsbild ändrats och de fick måla alla lyktstolpar helt svarta för de var ju täckta med klistermärken hahaha.

När Kådisbellan spelades in, den utspelar sig ju i stockholm, så fick de spela in filmen i Östeuropa nånstans eftersom Stockholm rev hela jävla stan efter kriget. Helt förskonad från kriget men skiten skulle bort ändå.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Tjejknöls jubileumsnummer UTE NU!

Precis. Var regelbundet i Sthlm under 80-90-talet, saknar den känslan. Rebell-Robban sjöng om Bamse i tunnelbanan, TV-spelsbörsen på Klarabergsgatan, Sci fi-Bokhandelns gamla lokal i Gamla Stan och hela den där looken och känslan. Farsan ville visa exakt alla ställen han brukade hänga på eller gillade. Han gick i skola i Sthlm där typ kring 1970. Idag när jag tänker på Sthlm så blir jag mest bara trött, men när jag tänker på dåtidens Sthlm blir jag glad och uppspelt och nostalgisk. Jag minns tempot som extremt mycket lugnare och mycket mindre folk. Ja här sitter man och skönmålar kanske, men det är så jag minns det och då är det det som skapar bilden i mitt huvud, så som det var. Och Gamla Gröna Lund med sin fräna spelhall, ja det fanns tillochmed två spelhallar och det var grymma arkadspel. Ta mig tillbaka!!! Nä nu överdrev jag.

Bra Sverrir-anekdot där!

Oj ja nu kapades din tråd, tjejknöl, men ja jo var ju ändå lite relaterat till senaste numret!

Sv: Tjejknöls jubileumsnummer UTE NU!

Härliga anekdoter från svunna eror. Jävlar vad fint det låter med statist-resan till Göteborg och livet i Stockholm på 90-talet.

Lagt beställning på Tjejknölen nu.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth