Justja glömde nämna Sverrir! Har inte så många nyare filmer med honom och missat att han är med i Festival, lär se om den. Med risk om att vara gaggig så kan jag (igen?) berätta historien om när jag & bästisen var arbetslösa 2006 (?) och Arbetsförmedlingen sa åt oss att SÖKA ALLA JOBB, så vi hittade en annons om att vara statister i TV-serien Upp till kamp (2007). Så vi bokade tåg (det var rätt dyrt, vi brände våra sista ören), ett jävla nattåg från Gävle till Göteborg (vi tänkte att det var så man gjorde när man åkte längre sträckor med tåg eller om det var det enda vi hann med eller kunde hitta eller om det ända var billigast med kort varsel). Tåget pajjade ur helt ute i nån skog så vi fick blev försenade å det grövsta, vi stod hela natten med lysena i taket på, inte en sekund sov vi. Vi skyndade oss fram till Gamla SKFs ruggiga byggnader, fick kläder och kastades in i sminkbåset, vi hann. Alldeles intill mig i den andra sminkstolen sitter Sverrir, vi tittar på varandra och hejar. Jag känner igen honom från kortfilmen En förtrollad kväll (2001), som vi fått se på filmgymnasiet. Jag har inga synpunkter alls såklart på hur jag sminkas eller hur mitt hår fixas, men Sverrir pratar hela tiden och tycks rätt noga med hur det ska vara.
Scenen vi är med som statister i är alltså i tredje avsnittet, där cheferna håller möte med de alltmer upprörda arbetarna. Dock satt vi längst bak så jag syns inte i det färdiga avsnittet, bästisen syns dock litegrann långt bak, med svart hår. Vi hade inte sovit på hela natten och i scenen skulle vi röka John Silver utan filter, det var frivilligt men vi körde det genom alla omtagningar, under typ 3 timmar. Mådde inte toppen efteråt. Det var en kul dag och vi fick betalt med 300 kr var, kontant såklart. Sen åt vi falafel på stan och hoppade på ett tåg hem.
Väl tillbaka på Arbetsförmedlingen (sen kan jag också säga att vi gjorde en hel del grejer relaterat till Arbetsförmedlingen m m som jag inte kan berätta om här, bara muntligt, fråga mig nån gång om ni har lust) visade vi upp tågkostnaden och alla utgifter i relation till vad vi fick betalt. De blev skitförbannade men insåg att de bara hade sig själva att skylla, så slussades vi in i Soc igen som "hopplösa fall". ja så kunde det gå till på den tiden. Oj nu sitter man här och "Jobbar" igen he he he gamla vanor & ränder går visst aldrig ur, lär springa iväg och tjäna medborgarna, kommunala stålbadet!
EDIT haha jo är tredje gången jag berättar om detta på forumet haha åååååh vilken stofil man är. Ska aldrig mer dilla om detta nu. Här kommer första:
Fan jag hade ju Lasermannen på dvd men sålde den när jag bodde i Borås, vill ju se om nu! Men visst, sett den flera gånger så scenerna sitter ju. Många som fångar känslan av att vara där, man känner det fysiskt, som när han cyklar hem efter något rån, man känner lutningen i backen och ansträngingen, luften och vindarna i Stockholm, över nån viadukt eller bro över vatten. Jag har blivit filmad av samma fotograf, Hoyte van Hoytema, under produktionen av serien Upp till kamp, haha, den som kom nåt år senare. Som statist såklart. Det var kul , i GBG, på gamla SKF, läckra lokaler. Syns inte i serien, men Herr T som var med syns lite kort. Vi rökte så mycket John Silver utan filter att vi mådde vidrigt. Sen 300 kr kontant i näven, en falafel på stan, sen tåg hem i 7 timmar. Arbetsförmedlarna blev vansinniga på oss, vi ba "men ni sa ju sök ALLA jobb!?" Gick ju såklart back iaf tusen spänn på denna utflykt och blev bankrupta. Det var ju ett medvetet bus. Jaja. Vi ville vara med i den serien pga att vi tyckte Lasermannen var så bra. Det här var väl 2006.
Och andra:
Ska väl se den dära Hammarkullen nån gång. Känns som om jag sagt det men jag och "Dr Bandit" är ju med i 3e avsnittet på Upp till Kamp, haha. Tog statistjobb via Arbetsförmedlingen, totalt sett gick vi back runt tusen spänn eller nåt (tågresa tur och retur) och det var ju meningen, arbetsförmedlarna blev tokiga men vi hänvisade såklart till deras egna regler: sök alla jobb över hela Sverige! Var en ganska kul resa och upplevelse. Detta måste jag ha berättat förr!? Ursäkta om jag gaggar, men så var det. Min axel är med, thats it. Men "Dr John Fogertys" ansikte är ju fullt synligt i cirka 1 sekund eller mer. Var kul att se Hoyte Van Hoytema "in action", fotografen.
Serier, hmmm. Kanske Lars Molin gjort nån proletär-serie, vad hette den....?