Tommys resa i tobakvärlden fortsätter: provade islay whisky snus som kommer i en tjusig plåtdosa och av någon anledning känns tio gånger så lyxig på grund av detta. Starkt och smak av whiskey blandat med tobak. Jag blir yr fort på grund av ovan snusare men den smakar riktigt gott.
Förstått det som att många ogillar doften av tobak i snus. Jag tänker alltid på min morbror, blir alltid väldigt varm inombords av den där väldigt speciella doft snus för med sig. Det luktar precis som han, precis som i hans stuga där vi så många gånger på slutet av 90talet början av 00talet högg ved, eldade i kamin, gick i skogen, byggde en liten verkstadsbod åt honom (han byggde mest förstås), har fina minnen av att vi tittade på Hermans historia på SVT, Skånska mord på vhs och åt lantchips. Tänker alltid på det av snusdoft eller när jag äter lantchips. Det var han som visade mig en massa spännande böcker, framförallt Slas, som jag än idag älskar. Min morbror hade "blues för mr shelley" och det är än idag min favoritbok av Slas.
Min morbror och jag brukade åka till olika slott, vi var bl.a på gripsholm, läckö slott, kalmar, vadstena, örebro, skokloster.. otaliga museum inne i stan. Det var han som hade tid att ta med mig på det och få mig att anamma ett stort historieintresse, som i längden ledde till samhällsintresse och sedan politiskt intresse. Han kör lastbil åt olika åkerier så jag fick följa med på många resor, bland annat var vi i Knutby strax efter att mordet ägde rum, har gjort en halvt sann serie i en av mina tidigare Galago-publiceringar om denna resa.
idag har vi glidit ifrån varandra och den väldigt nära relation vi hade är desto mer ytlig och mestadels artig nu. Jag kan sörja det så mycket ibland. Hänga i hans stuga med honom tror jag var en första pust av att vilja bo i hus utanför större samhälle, som jag gör idag. Tror den enorma frihetskänslan och att få vara ifred från allt och alla såddes där. Precis som jag bor han upp för en backe som är ett helvete på vintern och en fröjd på sommaren.
Nu ska jag dra till jobbet, veckans näst sista pass ska avverkas. Det är full blown turistsäsong nu. Blev så jävla förbannad häromdagen, en av mina stammisar som jobbar på sågverket i Väja har alkoholproblem å brukar köpa cigg å folköl hos oss, han är inne flera gånger i veckan hela året, betalar sin skatt i kommunen å stödjer ju oss. Han var inne häromdagen, obligatoriska tjena hur står det till vad bra att höra, var det bra såhär? tack ha en fin kväll ... och direkt efter kommer två idioter i linnéskjorta och chinos eller vad det ska föreställa och pratar med svag göteborgska (alltså inte särskilt grov men man hörde på melodin att dom var från västra götaland nånstans) "Den där vinglade lite väl mycket du.." och försökte få till nån jargong om att "höhö jävla fyllo men jag e fett reko som du mannen!" och jag blev nästan lite yr av ilskan, ni vet när det bubblar inom en och man bara vill säga fuck you, men jag nöjde mig med "Han är här ofta och handlar, och vi lägger oss inte i vad han gör på sin fritid och detsamma gäller för er" och jag blev nästan vimmelkantig av ilska. Gillar inte att vara i den situationen. Turist-asen skrattade bort det och köpte mjukglass. Skulle fan nekat dem att köpa egentligen. Men man måste ju hora ut sig för turisterna. Vi behöver ju pengarna.
Samma att flera av packet som bara bor här på sommaren kommer in å "tjena, läget?" vi har liksom bara en sån relation med de som handlar här på hösten å vintern. Dom har jag ingenting emot att vara "tjena läget?" med, ha lite koll på vad som händer i deras liv, fråga om råd, ge råd, säga något roligt - å framförallt driver dom med oss och vi med dom, hjärtligt på alla sätt. Men det är en annan sak. Jag bruka bara svara "Bara bra" och inte svara med "du då?" för jag skiter väl fan i hur de där jävla idioterna mår. De kan sitta och ruttna i sina jävla hus å åka hem när hösten kommer. Och låta fyllot från sågen vara ifred. Fan vad jag hatar folk som anmärker på sånt där. Kan ge mig fan på att samma typer är för gårdsförsäljning, längre öppettider på bolaget, hemkörning av alkohol osv. Och jag lovar att de iallafall en gång försökt se om Foodora eller uber levererar mat i Kramfors. Åh, så besvikna de måste bli.
Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig