Uppdatering från filmfronten!
Vi såg nyligen Jojo rabbit som finns på Netflix för den som har det. Handlar om en liten pojke som är fanatisk nazist, går med i Hitlerjugend och har Hitler som låtsaskompis. Hans riktiga kompis är filmens jävla stjärna, älskar honom. Filmen är en dramakomedi och lyckas vara både seriös och ganska fin samtidigt som den är rätt rolig. Bra antinazist-film som känns trovärdig trots att alla pratar engelska istället för tyska. Scenen när hans chef berättar om sin speciella kostym han ska ta fram (innehållandes en mantel) är skitrolig, och blir ännu roligare när man får se den. Handlar mycket om att ha en identitet, vara en del av någonting större än sig själv (ett mål i livet jag personligen anser att alla måste ha, för annars lever man nog ganska futtigt och helt i linje med hur nyliberalismen vill att vi ska vara konsumenter utan drömmar) Jag blev positivt överraskad, nog den roligaste nazistkomedin sen Iron Sky.
Sedan apropå det som hände i Atlanten med de här rikingarna som imploderade och dog så såg vi The Chamber med Johannes Bah Kunkhe som spelar "Mats" som kör en ubåt som är stor som en tunna och styrs med en fjärrkontroll mer eller mindre. Känns det igen? Han ska iallafall frakta ett par shady militäragenter som är på ett uppdrag de inte får säga någonting om. Den filmen lär ha klättrat en del på Netflix efter incidenten med den här rikemansburken. Filmen är helt ok, går att se en gång men inte så mycket mer. Kul för att det är som en film som handlar om det som hände nyss, fastän den är från 2016. Sedan såg jag Das Boot för första gången sen jag var typ 18 eller något, den är ju en riktig klassiker. Skitbra tysk film. Trots sin längd (293 minuter) så känns det som den är över på en o en halv timme. Festscenerna i början när de svinar är bland det bästa i filmen tycker jag. Hedonism på ett skitdåligt sätt. Sedan såg jag I saw the light som är en biopic om Hank Williams, som en okänd variant på Walk the Line (om Johnny Cash, som blev en biosucce när den kom) Tycker Hank hade ett minst lika intressant levnadsöde och gjorde fantastisk musik, stundtals bättre än Johnny Cash. Har ni inte hört "lost highway" "my son calls another man daddy" eller "i never get out of this world alive" så är det dagens musiktips också!
Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig