Tråd: Zinebålet

Hallå, tänka kasta fram en zine-ide jag fick på tåget hem då jag låg ihoprullad på sätet och försökte sova (det var svårt, en person snarkade så pass att tåget skjutsades framåt på utandningarna..)

Det var kul att höra om alla kreativa sågningar från den gamla macho zine-eran, fick intrycket också att fler önskar mer rättfram kritik och inte bara ömma ord om det man skapat.
Samtidigt vill en ju inte ha tillbaka machokulturen där alla som inte pallar trycket av hårda ord behöver dra sig undan! Det skapar ju bara en likformad scen tänker jag.

Men så tänkte jag, fan jag brukar ju alltid försöka hitta det som är bra med zine jag läser men det skulle ju gå att läsa det med över-kritiska ögon också, och försöka formulera det på ett kreativt och lustigt sätt. Tänk om det fanns ett zine som recenserar andra zines genom att konsekvent såga dom? Att alla är med på det, och då kan det i bästa fall bli kul. Vet inte, tänkte testa om ni tycker det låter som en bra ide.

ZINEBÅLET:

-Skicka in zine eller be om att få en sågning (om du vet att jag redan har det zinet)

-Alla som blir sågade får sina kontaktuppgifter publicerade i zinet (så folk som vill köpa det kan kontakta fanzinisten för att köpa ett eget ex).

De som hittills är med på att hitta på sågningar är jag och Cristian, men om någon annan tycker det låter som en kul grej att medverka i, i egenskap av sågare, så säg till.

Vad tycker ni?


-

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Zinebålet

Hm, zines som recenserar zines finns ju sen gammalt - jag vill alltid alltid rekommendera Node Pajomo som fortfarande håller igång och kom med nytt nummer för en månad sen men ja, sågningar, varför inte! Snälla sågningar kanske?! Zinerostningar! Zines som rostas över öppen eld.

Du får gärna såga typ förra numret av Hunden!

Jag kan såga ett zine. Vilket? Ska jag bara ta ett?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Zinebålet

Jag är gärna med och recenserar zines, men känns väl schysstast om den som blir sågad är med på noterna. Jag gjorde lite såna recensioner, där jag var lite edgelordig eller åtminstone högfärdig, när jag gjorde zinet Ni kan fan dra åt helvete, första halvan av 2000-talet. Kan se om jag kan återfå kontakt med den killen jag var då. Numera lever är jag ju mera av Bamse/Janne "Loffe" Carlsson än nån rättrådig underjordisk kulturkrigare.

Sv: Zinebålet

Jag tycker att det är för lite "ömma ord". Oftast är det bara helt tyst.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Zinebålet

vem som helst får gärna såga vilket som helst av mina fanzin hehehehe

6 Senaste redigerad av catinzebag (2023-03-21 23:48:25)

Sv: Zinebålet

Precis! Väck din inre edgelord som ligger och slumrar där inne någonstans! Men det är ett ganska snällt och kontrollerat upplägg ändå då bara zines som ber om att få sina zines grillade får det. Så vi behåller själarna intakta kanske. Men vi kör ett första nummer och ser hur det blir, så får det bära eller brista, risken är ju att det bara blir pinsamt alltihop men då får vi såga ZINEBÅLET i exklusivt begravningsnummer...Allt kan fanzinereras osv.

Det får bli lite inavlat såhär i början, försök sprida ordet till andra fanzinister! Ska försöka göra det själv också, kanske starta en insta eller något. Kanske räcker med att göra ett nummer och sen försöka sälja det, för att få andra fanzinister att skicka in sina zines för dåliga recensioner och samtidigt få läsa om andras dåliga recensioner och få upp ögonen för nya zines i bästa fall. Och få skratta lite.

Ok, dessa zines finns uppe för att grillas i nr 1:

-HELLRESER (något eller alla)
-ANE V (vilket som helst!)

Skribenter som ska grilla:

-Cristian
-Kattis - Sågar hunden som vägrade dö
-Lars
-Jonas

Säg vilket zine ni vill ha och skicka texten till catinzebag@gmail.com. Ska vi sätta deadline eller köra lite hur som? Spelar ingen roll för mig.

P.S
Jag håller också med dig Maggan om att det är väldigt lite ömma ord och feedback. Finns väl inte överflöd av recensioner ö.h.t för zines (eller har jag missat den delen bara?) Aldrig läst Node Pajomo, är det någon som är aktiv på forumet?

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Zinebålet

Nej, Node Pajomo är helt analogt. Webbsidor och mailadresser är förbjudna i hanses zine. Det är kul! Vet inte om han finns på internet alls. Hittade hans adress på nån mail art-sida tror jag eller så var det genom Hiroshima Yeah!-Mark.
Kan lägga upp hans postadress i nån tråd här om nån är intresserad att skicka till honom för recension!

Jag recenserar zines i Hunden. Inte i varje nummer men ganska ofta.

Jag kan försöka grilla nåt av dina zine Ane.

Deadline är väl bra?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Zinebålet

Jag tycker det låter kul! Såga mig! Jag vill gärna ha negativ feedback på min klassanalys och mitt överanvändande av times new roman.

Just nu ser det ut att vara fler sågar än virke. Men om vågen tippar kan jag också tänka mig att såga nånting.

Sv: Zinebålet

mamma_katt skrev:

Jag tycker det låter kul! Såga mig! Jag vill gärna ha negativ feedback på min klassanalys och mitt överanvändande av times new roman.

Just nu ser det ut att vara fler sågar än virke. Men om vågen tippar kan jag också tänka mig att såga nånting.

Bra, då kastar vi in ditt zine också! Om du får såga någon annans zine så är det bara att köra, skicka in bild på zinet tillsammans med texten och kontaktuppgifter till fanzineskaparen bara!

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

10 Senaste redigerad av catinzebag (2023-03-25 18:27:13)

Sv: Zinebålet

Jag ändrade lite, ser det här bra ut?
Säg till annars.

Fanzinebålet nr 1:

Cristian - dissar Kattis Serier
Kattis - dissar Mumiens krypta
Lars - dissar Sågar hunden som vägrade dö
Jonas - dissar valfritt fanzine av Ane V
Mamma Katt - dissar valfritt fanzine av HELLRESER

Vi behöver fler fanzines att dissa, finns någon mer vi kan tänka på?

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Zinebålet

Eh jag vill såklart både dissa och bli dissad <3

Sv: Zinebålet

catinzebag skrev:

Jag ändrade lite, ser det här bra ut?
Säg till annars.

Fanzinebålet nr 1:

Cristian - dissar Kattis Serier
Kattis - dissar Mumiens krypta
Lars - dissar Sågar hunden som vägrade dö
Jonas - dissar valfritt fanzine av Ane V
Mamma Katt - dissar valfritt fanzine av HELLRESER

Vi behöver fler fanzines att dissa, finns någon mer vi kan tänka på?

Uppfattat! Jag laddar redan med att läsa på om cenobiter. Tycker bla att Hellreser 2 lider svårt av falsk marknadsföring.

Tänkte på autotrof också, som en möjlig medverkare, men jag ser nu att autotrof redan tänkt på sej själv. So that’s all good.

Sv: Zinebålet

Kul påhitt! Nån får gärna dissa mitt zine om det behövs petas in en pinne till

14 Senaste redigerad av catinzebag (2023-03-28 07:15:07)

Sv: Zinebålet

skijolld skrev:

Kul påhitt! Nån får gärna dissa mitt zine om det behövs petas in en pinne till

Game!

Autotrof dissar fanzinet STATION 15
Cristian dissar fanzinet autotrof 13
(Istället för Kattis serier, som är gammal skåpmat)

Deadline för inskick är 30 April

Sprid gärna ordet så vi får in fler zines! Blir som en slags zine-katalog ju.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Zinebålet

Antar att det är upp till skribenten att höra av sig till fanzinisten om vederbörande inte sitter på ett exemplar av sitt tilltänkta offer.
Vilket jag nu lämpligtvis gör, men nämnde cristian kanske inte hittar en autotrof 13 i första taget, (om det nu inte råkar vara så att han kan sno ett ex av dig kattis)

Sv: Zinebålet

Jamen hörni, lysande uppslutning. Jag ser fram emot att läsa sågningarna. Bävar lite för att såga själv. Gillar ju Youth Culture Forever skarpt haha! Man vill ju att det ska vara lite ärlighet i sågningen.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Zinebålet

autotrof skrev:

Antar att det är upp till skribenten att höra av sig till fanzinisten om vederbörande inte sitter på ett exemplar av sitt tilltänkta offer.
Vilket jag nu lämpligtvis gör, men nämnde cristian kanske inte hittar en autotrof 13 i första taget, (om det nu inte råkar vara så att han kan sno ett ex av dig kattis)

Han får sno ett av mig! Och ja, det är klart det ska vara ärligt. Ja, det är ju en svår konst det här, ska värma upp genom att kolla på massa roast battle UK haha...om man gör dålig diss är ju dissen på en själv gahhh!

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Zinebålet

Ussssh det här forumets / zinesveriges motsvarighet till ’gangsta rapp’ förBJUD!!!!!!!11!!!!!1!!!

19

Sv: Zinebålet

Ja ni ä välkommen å rosta mitt fanzine. Halvåret 2, 3, 4 eller 5. smile Om nån av er behövde nåt zine att recensera. Kan skicka digitalt om nån vill recensera som it har de

Sv: Zinebålet

B-pappa skrev:

Ussssh det här forumets / zinesveriges motsvarighet till ’gangsta rapp’ förBJUD!!!!!!!11!!!!!1!!!

hahaha

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Zinebålet

VA skrev:

Ja ni ä välkommen å rosta mitt fanzine. Halvåret 2, 3, 4 eller 5. smile Om nån av er behövde nåt zine att recensera. Kan skicka digitalt om nån vill recensera som it har de

Ah, kul! Tack!

Cristian - dissar Autotrof 13
Autotrof - Dissar station 15
Kattis - dissar Mumiens krypta
Lars - dissar Sågar hunden som vägrade dö
Jonas - dissar valfritt fanzine av Ane V
Mamma Katt - dissar valfritt fanzine av HELLRESER

Sedan ska någon dissa något nummer av Halvåret
Först till mangelkvarn, vem tar det?

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Zinebålet

Jag hoppar nog av det här, Catinzebag. Har inget ont att säga om nån haha. Speciellt inte Anes fantastiska fanzine. Senaste två numren var TUNGA.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Zinebålet

Hoppar du då av att få ditt zine recenserat/dissat, Hunden?

Sv: Zinebålet

larsesq skrev:

Hoppar du då av att få ditt zine recenserat/dissat, Hunden?

Nej, inte om jag inte måste. Såga på! Känner bara att jag inte kan såga nåt själv.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Zinebålet

Hunden Uppföljaren skrev:

Jag hoppar nog av det här, Catinzebag. Har inget ont att säga om nån haha. Speciellt inte Anes fantastiska fanzine. Senaste två numren var TUNGA.

Helt ok!
Men hmm då är vi lite underbemannade, är det någon annan som kan tänka sig dissa Anes zines? Och OBS tänker att det ska vara mer kreativ sågning som i en roast, det kan ju vara att göra en höna av en fjäder, inte elakt på riktigt.

Är någon i rullning och vill köra fler zines än ett?

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT