Sv: Mårundan

Gillar stämningen i denna tråd! Ja för tusan bastu ska det va. Bodde i stuga förra helgen med mitt weirdo-crew, stofilerna & kufarna, för att uppleva hur ett byalag byggt ett eget kulturhus eller allhus, extremt imponerande och sköna jävlar. Allt fanns. Hann inte basta pga filmfestival för oss 3 pers och mölande av chips och pilsner. Riktigt lyckat. Får se om vi öppnar upp den för allmänheten framöver. 200 spänn natten om man delade på tre pers och än billigare om man är med i deras ideella föreningen och det vill man ju va. Det här stället var bättre än det mesta. Synd att vädret var lite jävligt men hade kamin inne och gott humör.

Nej nu tar jag helg snart, tänkte unna mig en semla och nåt mer. Men imorgon blir det inte lugnt, det blir hålligång. Vidro, Asocial, Gluer och Sweet teeth. Ha det så fint, det blir som det blir med livet, imorgon kan det va slut. Ok jag menar inte "kör in i kaklet", nej tvärtom men liksom ja vad kan man göra? Man kan ju göra det man kan. Sen får man rocka lagom och rocka på, det är väl så det är med det.

https://www.facebook.com/events/809338243492215

1,377 Senaste redigerad av catinzebag (2023-03-12 03:42:58)

Sv: Mårundan

Ja, upp med hakan med 13000 laxar på fickan kan jag faktiskt köpa blötmat istället för torrfoder på lördagarna.
Kul med spelning! Kommer säkert bli grymt bra. Vidros första spelning iår hörde jag att de sa. Gluer och Asocial är också bra,  sweet teeth har jag inte hört men ge gärna spelningsrapport sen.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Mårundan

Vi har skämtat i många år om att pensionen nog kommer försvinna. Lär ju bli så i den här takten.

Sorgligt att ungdomarna inte har framtidstro. Den pågående klimatkatastrofen kan ju ha del i det men också ett allt kallare och hårdare samhälle där det gäller att vara influencer och jobba hårt som fan dygnet runt annars kan man lika gärna gå och dö plus ständig press att ljuga om sitt misslyckade liv på sociala medier.

Pratade med kollegorna idag om nån white trash-tjej ute i byarna som lade upp hårdporr på Youtube. Vanligt folk som har Only Fans. Kvinnliga Twitch-streamare som folk gör deep fake-porr av utan deras medgivande. Nån man, förmodligen i USA, som donerade 2,5 miljoner till en cam-girl han var kär i. Fy fan vad män och mänskligheten är sjuk i huvudet.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,379

Sv: Mårundan

Herregud, det där var verkligen en mörk läsning. Ja, just med Onlyfans så har tröskeln till prostitution avsevärt sänkts och inte blivit lika skamlig. Kändisar har ju onlyfans! Har en bekant som drar in extrapengar genom att onanera framför främlingar på onlyfans. Det är så vansinnigt sorgligt vad kapitalismen gör med oss.
Det finns ju en liten tanke om att om man når rock bottom så börjar folk reagera. Det kanske behöver vara såhär dåligt för att flertalet på allvar ska vilja förändra hela samhället. Det var ju svält i början av 1900talet och det var ju en hårsmån från revolution då. Säger inte att det sker per automatik men förutsättningarna för radikala åtgärder finns ju.

Apropå det, på tv igår så sa finansministern att regeringen inte kan bestämma pris på ost och mjölk det vore ju helt fel.. men bensinen, den gick det att gå in och bestämma priset på? Fan vad regeringen suger. Vi har verkligen århundradets sämsta jävla regering. Helt horribelt dåliga allihopa.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Nej blev inge konsert!!! Hade svår huvevärk och var vissen så blev ryggläge och vila. Låg och läste men körde mest släckt rum. Its only rocken roll. Det går fort mot avgrunden. Åt chokladkaka (NEJ ingen dyr sådan en 10-kronors!!!!!!!111!) och blev dålig i magen. Tog mig ut sen, bunkrade toapapper (JA billigaste sorten!!11!!!!!) från ÖoB (Folkets mataffär!). Tur att min jättegamla plasmateve genererar extra värme - nästan som mänsklig värme. Sen somnade jag tidigt, vaknade på söndagen och kände typ "fasen vad sugen jag är på konsert" men då var det försent. Var pigg och ärtig. Nu måndag igen och känner mig extremt bakfull och knölig - var alltså spik nykter hela helgen. Livets cirkel.

Sv: Mårundan

Ja apropå musik så ni som kommer på ume zinefest kan ju roa er med tocken punk konsert på fredagkvällen också
Banden som spealr på Verket heter:
KÜROSHI (Oulu, Finland)
KONARI (Oulu, Finland)
GEFYR
LEFT HAND OF DARKNESS
ABNOCRIOUS

Sv: Mårundan

Åhå, vad kul! Funderade lite på vad jag kunde göra på kvällen på fredag. Gå på Verket låter ju som en perfekt grej. Tar med mig kängnäven till Umeå.

Trist att du missade spelningen, B-Pappa. Men hoppas det blir lattjo nu i helgen istället.

Sv: Mårundan

Är tyvärr helt frånkopplad från fanzinevärlden för närvarande p.g.a. livet i övrigt. Missar Umeå-mässan men hoppas att det blir superkul för er som ska dit!

Sv: Mårundan

Oj vad kul, vilken lineup! Fasen att jag missar detta.

Sv: Mårundan

autotrof skrev:

Ja apropå musik så ni som kommer på ume zinefest kan ju roa er med tocken punk konsert på fredagkvällen också
Banden som spealr på Verket heter:
KÜROSHI (Oulu, Finland)
KONARI (Oulu, Finland)
GEFYR
LEFT HAND OF DARKNESS
ABNOCRIOUS

Fan vad skoj! Måste man vara medlem/bli medlem för att komma in?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Mårundan

Nä det är bara att betala inträde och bevittna Verket 3.0 in action. Stor lokal mitt i centrum.

Sv: Mårundan

Vad kul!

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Mårundan

Verket var fint och speciellt publiken, med barn som moshar i ring och den största roddbåtsmoshen jag sett med egna ögon (har aldrig varit och sett Amon Amarth i verkliga livet), var superfina. Finska Konarki, med en kalasjnikov i loggan, var typ två snubbar som spelade snabbt på bas och trumma och skrek lite, medan gitarristen solade loss till deras komp. Left Hand of Darkness var superbra. Black metalig crust. Svettigt och hårt och toppen. De två andra banden missade jag. Var som en slagen tjur. Somnade på två röda när jag väl lagt mig på autotrofs soffa.

Lyssnar på tyska black metal-bandet Aaras nya skiva och ser ut. Blir soligt idag. Ska nog ut på promenad. Börjat skriva igen, efter nästan ett år där det enda kreativa jag gjort har varit antingen: teckna eller spela lite musik med kompisar. Går lite trögt med skrivandet. Som om det är en muskel som behövs tränas upp. Men hej, här ska det tränas. Sagt upp mig från ett jobb också.

Sv: Mårundan

Låter som otroliga spelningar. Umeå kom en inte till pga svåra jobbtider, så det fick bli Sthlm istället och träffa folk från olika sällskap. Filmtokar, Angry Hudik, folk från hemtrakten, Gamla Rävar och annat folk. Vi möttes kring Brainbombs livekonsert och nu tyckte jag inte att de alls var lika vassa som november 2021, då var det vansinnigt bra och över all förväntan, men nu var det mest kaos, hetsigt och brötigt. Nåväl det var en mkt trevlig dag och kväll, med god mat och roliga samtal. Nästa år hoppas jag på bättre förutsättningar för mig ang Zinefesten, så det ska säkert gå. Så att jag kan vara där och typ sova där iaf i 2-3 nätter och ha det lugnt och kvalitativt. Men låter så härligt att allt var så lyckad där oppe hos er. Ane och Autotrof är ju en drömarrduo, det förstår jag ju.

1,390

Sv: Mårundan

Hunden pratade om CP-väder i en annan tråd, det är PRECIS vad vi har här nu. Skulle komma "lite snö" kom MÄNGDER, skiten ligger glashalt i backen, går inte att hacka loss ordentligt, bilen kommer inte upp, det är halt, inte jättekallt och tung snö som är dryg att skotta loss. Snöbjörn börjar gå sönder och slungan går på högvarv. Suck det är FAN APRIL snart. >:(

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Min gode man, du har flyttat till nordliga breddgrader. Ett första maj där det inte kommer snöblandat regn är ett bra första maj.

1,392 Senaste redigerad av larsesq (2023-03-27 20:13:44)

Sv: Mårundan

Känner samma sak med snön. Jag gillade snö jättemycket när jag var liten. Kändes som om jag var i annan värld. Såg filmen "Isslottet" i ung ålder, så det påverkade nog mig. Det och omslaget/baksidan till Iron Maidens  skiva "Seventh Son of a Seventh Son" (Minns att jag fick den när jag fyllde 9 år 1993 och lyssnade på den när jag kom hem från skolan. Två minuter in i titellåten kom mamma in och sa "Lasse, nu ska vi ha tårta." "Jamen, mamma, jag kommer så fort den här låten är slut." Sen är låten 9 jävla minuter och när jag väl kom ut skämdes jag. Äter hellre tårta med mamma än lyssnar på när Iron Maiden lajvar proggmetall vilken dag som helst i veckan. "Förlåt, mamma, låten var jättelång", sa jag och kände mig dum i huvet  (Kan prata långt och länge om Iron Maidens proggmetall-tendenser, men fattar att ingen vill läsa det så har det som inre monolog)). 
Pratade med en italienare som sa att det var så magiskt när allt är vitt. Det var exotiskt för honom. För mig känns det gjort. Det kan var kul med snö när det ska vara vinter, men nu... näe, nu får det vara nog, tack så mycket. Mina favoritårstider har alltid varit tidig vår och tidig höst.
Jag blev lite glad att snön äntligen försvann här i början av veckan. Det var soligt och jag gick på promenader och började kännas att livet kan vara kul ibland. Snart kan jag få äta glass, kanske få för mig att jag kan bli nykär i nån, gå på långa promenader.  Sånt som hör den tidiga våren till. Men i lördags kom satans jävla hagel och snö, snö, snö. Ska detta aldrig ta slut? Snöar i sydligaste Sverige också och min moster skrev att det kom hagel i Skåne, ett landskap som ju bestämt sig för att avveckla vintern.

Var på nån sorts kurs idag och mötte en man som sadlat om från tradigt administrationskneg till att bli personlig assistent. Han verkade ärligt glad över att syssla med livsuppehållande vård. Jag gjorde stora ögon och öron. En människa som ärligt vill jobba inom personlig assistans, som inte gör det enbart för att den inte har nån annan valmöjlighet?! Nu har jag hört allt.

Sv: Mårundan

Haha, det kan ju vara ett fint jobb att vara assistent, förutom lönen, arbetsmiljön, anhöriga, inflytande, ingen flextid, inga raster, inga tydliga rutiner, att kollegorna är slappa dynghögar osv.

Var på infomöte med storchefen för Socialtjänsten idag. Hon uppmanade oss till facklig kamp mot politikerna i fullmäktige för högre OB och högre lön. Inget dumt i det egentligen. Men det blir ändå vi som blir kvar som får axla frånvaron av personal för att jobbet är så jädra oattraktivt.

Islottet, filmen bygger alltså på Tarjei Veesas roman? Bra bok. Kan fortfarande känna förtrollningen av hur snön förvandlar landskapet. Har inte nåt emot att skotta när det är 10-15 centimeter men blir det högre tar det fyra timmar på vår gård och man är helt slut efteråt.

Klimatförändringarna har gjort vintrarna tre-fyra gånger så besvärliga och värre kommer det defintivt bli. Köra fast, snöa inne, tak som faller ihop av snömängder, strömavbrott och hovdjur som svälter på istäcket i skogarna.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Mårundan

Jag är nog också lite av en slapp dynghög och har väl förståelse kring varför folk tappar engagemang inför jobbet. Det är superdåligt jobb att ha som första jobb, eller ett jobb du kan få utan utbildning. Det drar ju till sig folk som inte ser nån annan lösning än att harva på inom vård. När jag sökt jobb senaste året har det varit otroligt svårt att få behålla min gamla lön. Lönen ska ständigt sänkas, som lägst erbjöds jag ett jobb där min lön sänktes med 15 kr/tim.

Jag ser verkligen ingen framtid alls i detta yrke (annat än att behovet av arbetskraft kommer vara stort så klart). Facklig kamp för högre OB och högre lön låter väl bra. Verkar som det strejkas lite här och var i Storbritannien, inom en mängd sektorer, i och med att rika as använder "inflationen" som ursäkt för att frysa löner och dra ner på välfärden, allt för att maximera sin egen vinst. Men vården skulle verkligen behöva en rejäl satsning och statushöjning.

1,395

Sv: Mårundan

Asså lever klichéliv med en inneboende som flyttade in för en månad sedan och idag pussades vi. Skjut mig!

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Mårundan

pang

Sv: Mårundan

Äh vad spelar det för roll om det är kliché eller inte. "återuppväcker maggan". Låter ju trevligt. Kör hårt livet är kort.

Har själv precis fått den i teorin och tillsynes bästa matchningen ever på Tinder efter 4 års användande, som ringlat sig fram både på och utanför elljusspåret, så att säga. Man kan väl få hoppas!!!!

Sv: Mårundan

pang

Sv: Mårundan

Du är väl ingen slapp dynghög Lars. Har träffat några stycken och det är förbluffande hur lite folk kan bry sig om kollegor och brukare.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,400

Sv: Mårundan

autotrof skrev:

pang

autotrof skrev:

pang

TACK!

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀