Sv: Aktuella fanzines

Drop the bomb zine ångar på, tror det kommit typ 6 st nummer hittils. Fick 3 st idag, ska läsa. Fick ett nummer sist jag träffade Gamnacke-red. Har väl gjorts en del splittar och så, med just Gamnacke och Flyktsoda. Tror jag, känner att jag inte har full koll på detta.

Sv: Aktuella fanzines

Jerker Kaj har givit ut ett nytt nummer av Agnes Vardag. Mycket musiksnack med musiker såsom L.T. Fisk och Horseface. Lyxigt och snyggt är det också.

Sv: Aktuella fanzines

Fick Agnes Vardag nr 4 idag faktiskt. Känns som det var nyss han gav ut första numret men det kanske kom ut innan pandemin till och med?! Inte hängt med. Gillar den lite intellektuella tonen och att det ser ut som ett litteraturmagasin.
Verkar vara originellt stuk på intervjuerna också med berättande och detaljer från själva intervjusituationen. Påminner en del om gamla indiezines som Ondskan och En Garde.
Tänkte: är det inte lite kul med postrock och indierock så lyssnade på Last Days of April och LT Fisk i bilen idag. Nja... Det är så kompetent och småtråkigt. När tappade indierocken sitt (host) klös och blev helt och hållet smakfull? Vill tycka om det men det har inte huggit tag i mig än.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Kan konstatera att musik och filmzinet (mest musik) Dynamite Hemorrhage har kommit med sitt 10e nummer. Alltid trevlig och givande läsning, bra skrivet, fin känsla för detaljer, minnen, händelser, ja ett absolut givet zine för den som gillar småfräsig läsning. Inte läst hela än men absolut maffigt nummer, riktigt bra. Frakten blev inte så dunderdyr ändå men Discreet i GBG brukar ju ta in nummer av denna så håll koll om den dyker upp där.

Sv: Aktuella fanzines

Fick oväntat på posten ett fotozine från Falafelpunk, Last tango in Zagreb + nån undertitel. Fantastiskt läsvärt om en tågresa runtom i Europa, foton på platser, människor och annat. Sällsam läs & bildupplevelse som går under huden. Kul format med vanligt A5-zine där fotona går ut över hela uppslaget liksom. 30 ex tryckta så här gäller det nog att agera fort. Tack för denna gåva, blev otroligt glad och rörd. Minns det som igår, när jag via boken Mina ögon!! Mina ögon!! "upptäckt" den svenska myllan, detta var väl en 2006, och nån gång runt 2007 eller 2008 lade jag en prenumeration på YouTube-kanalen Falafelpunk och kände att en hel värld höll på att öppna sig. Göteborg verkade vara stället att vara på. Försökte flytta dit tidigt 2008 men misslyckades, det blev Uppsala, Norberg, Borås och sen Göteborg en kortis. Ibland kan jag fortfarande undrar om det inte är GBG en "borde" vara i men jaja. Hursom, Falafelpunks insatser för svensk underjord hör till modern DIY-kanon eller vad man ska säga, haha, videodokumentation av musikscenen och texter om utekvällar och sånt. Samma upphovsperson har ju även gjort ett flertal zines. Så denna youtube-kanal och annat har varit mycket betydelsefull för mig, då särskilt i en "tidig" internetstreamingålder då videomaterial och annat på nätet var mer sällsynt, iallafall för oss lallare från landet med långsamt internet och hemskt seninskaffade hyrhemmadatorer. Mondo Gnarp såg jag först 2007, även om en kompis i filmklassen på gymnasiet hade allt på VHS och tjatade om detta runt år 2000. Oj vad vi dissade honom då, men oj så fel vi fick. För övrigt har det nyligen lagts upp en "ny" Mondo Gnarp på youtube, för några månader sedan eller så. Se den, Tar och länkar den här. Men ja vad yrar jag om, jo bra grejer allting.

https://www.youtube.com/watch?v=UeYbZwJ5Xms

Sv: Aktuella fanzines

Möjligt att jag länkat om detta förr, men nu har jag äntligen tagit del av de två första numren, från 2019. Och det är strålande, riktigt fin läsning. Musik, intervjuer, promenadtips, historiska tips, beskrivning av en ökänd pub och allt därmellan. Bra dungeonsynt-nybörjarguide. Såklart dyrt att beställa från UK, så snålade och beställde bara två nummer för att få ned totalsumman. Men ja det är fräsigt färgtryck och kvalitet rakt genom.

https://www.weirdwalk.co.uk/zine/

Sen finns ju också Hellebore zine, lite av ett syskonzine till Weird Walk. Detta har jag icke läst än men suktar. Kan verkligen rekka deras bok The Hellebore Guide to Occult Britain, ultimata boken för den som reser till England och vill turista på platser med ockulta kopplingar, historiskt intressanta platser med myter & stämningar inkluderade. Behändigt fickformat men den väger blytungt! Mycket text, många sidor, mycket bilder. Kanonbra!

https://helleborezine.bigcartel.com/

EDIT: jo läst hela denna tråd igen nu och tipsade om Weird Walk förra året och sa att jag skulle beställa under 2022 och så blev det också, B-pappa står vid sitt ord!

Sv: Aktuella fanzines

Bra tips B-pappa! Weird Walk låter som min grej.

Jon som driver Pike Records i Jönköping har gjort nytt nummer av Mission & Väckelse, #15. Klassiskt kängzine, intervjuer med Panikattack och The Bristles m.fl.
Tror det snart är slutsålt men kolla in.
missionochvackelse@gmail.com

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Häpp, verkar som att Rille Bengtson gjort ett nytt zine om svensk trallpunk, där det gås igenom ett län per nummer. Första numret avhandlar Gästrikland. Finns nån kassett som man kan köpa till också.

Här är mer info: https://halvdanpermanent.se/

Har precis beställt det själv.
Pär Thörn har gjort nytt nummer av Blek Amfibieteater. Har fått det men inte hunnit läsa än.

Citat:
"På måndag 31/10 släpps Blek Amfibieteater #5
Förhandsbeställ gärna ett exemplar.

Prosa av Pär Thörn, Marja-leena Sillanpää och David Liljemark.
Lite poesi och en spelningsrapport.
34 sidor A5.
70 kronor inklusive porto inom Sverige.

Köp Blek Amfibieteater #5 och min senaste bok En arvinge delas i två livspunkter för paketpriset
290 inklusive porto."

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Fint!

Och kommit 40 ex av ett litet litet (till formatet) poesizine med bilder / bildzine med poesi av två stycken scenrävar, Edvin Lindström och Jeni Zupan. Bra läsning och fina illustrationer. Fjäderlätt till vikten och lätt att transportera. Kostar runt 30 kr inkl frakt har jag för mig. Kontakta någon av dessa personer om du vill tjorva.

Sv: Aktuella fanzines

Inte riktigt fanzines kanske, då det är tjockt som en bok. Men andas DIY och bra attityd och finns i bara 100 ex och det verkar topptunnor bra - så tipsar om det: Olivia Skjöld har gett ut en bok kallad "Tusen miljoner" Tyvärr inte hunnit läsa klart den än, men ser otroligt snygg ut och verkar som sagt vara mycket bra. Från baksidetexten: "På en byggarbetsplats grävs en magisk artefakt upp ur jorden. Den ställs ner i källaren på ett museum som lägger sin stad i skugga, gräver sig kilometer under jord, som rymmer 10000x10000 kärl. Märkliga är de som artefakten drar till sig!" Köp och läs mer: dreamboat.se

Sv: Aktuella fanzines

Bra tips. Händer lite grejer i zinesvängen ändå. Jag har Jerker Kajs Agnes Vardag på nattduksbordet nu. Bra musikzine från Malmö med lite postrock-fokus kan man säga. Väldigt bra live-intervjuer med fina betraktelser.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Hojt! Tror inte det har nämnts här än, men hyperaktiva bandet Vidro här släppt ett zine som dokumenterar bandets produktion, från skivor till t-shörrts och annat. Ska läsa inatt. Kontakta bandet eller gå på gig så kan du inskaffa. Tänkte se dessa gynnare live i Gävle i mars, har faktiskt aldrig sett dom live. Det har däremot puffy, säkert 10+ ggr tror jag.

Sv: Aktuella fanzines

Säkerligen... De spelar jämt. Imorgon också, men då är jag i Göteborg, inshallah.

Sv: Aktuella fanzines

Är du i Göteborg? Stackare. En grå, grå sten till stad.

Var verkligen så att Vidro spelade hela tiden. Så pass att jag tänkte "Äh, näe, jag ser dem nästa gång istället." Bara sett dem en enda gång, på Cyklopen på min födelsedag 2019. De var bra. Bästa grejen på den dan.

Sv: Aktuella fanzines

Kan tipsa om ett metalfanzine från Huskvarna som heter Black Pages som jag fick skickat till mig. Var #6 jag fick av Wendy som gör det men tror #7 snart är ute.
Jag tyckte det var svinbra. Strikt fokus på undergroundscenen. Mycket trash, lite black och death också. Och ett uns hardcore.

Sv: Aktuella fanzines

Precis, det är grejer det. Finns ju även en Black pages-CD mixtape typ, med olika band. Den finns även uttiven som kassett.

2022-08-01 14:47:26
Re: Aktuella fanzines (339 replies, posted in Köp, byt och sälj)
B-pappa
Vet inte om det nämnts här än men lägger en varm rekk på metal-zinet Black Pages, som är skrivet med sån entusiasm och glöd. Bra läsning, bra zine!

Sv: Aktuella fanzines

Jo nu finns ju detta sen ett tag. Finns även att få tag på från upphovspersonen, för samma pris som hos Discreet. SJag ska läsa det nån gång nästa vecka är det tänkt.

"Two years after the Speaker Crackle In The Garden publication which focused on New Zealand lathe cuts, Discreet Music publishes a new deep dive into fringe culture. The Unearthed Puzzle is written by Martin Nilsson and is chronicling 47 James Ferraro and Spencer Clark artefacts released between 2004 and 2018. A 76-page compendium of Crystal Promenades, Dark Temples and Washed-out Beaches.

A5/half-size. Print run of 300 copies.

Discreet Music, 2023"

https://discreetmusic.myshopify.com/col … hed-puzzle

Sv: Aktuella fanzines

Har fått ett par nummer av "Illustrerad vänsterskap" i handen vid olika tillställningar. S/v, häftad 4-8 sidor kollage. Alltid gratis står det på. Hittils har varje nummer tagit upp konstprojektet FÅR DRÖMMAR PLATS I GÖTEBORG!?!?! på ett eller annat sätt (som är jävligt najs!). Men även lite kollage på andra teman är med.

De skriver att det innehåller konst med ett vänsterorienterat budskap och synliggör kapitalismens negativa inverkan på en stads invånare och kultur bl.a. för att förena individer och nedmontera förtryckande maktstrukturer.

Verkar som att man kan bidra genom att skicka in material till illustreradvansterskap [schnabel-affe] protonmail.com

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Aktuella fanzines

Låter intressant med Illustrerad Vänsterskap. Är det nån grupp som ligger bakom?

Läser zinet om The Skaters nu. Rätt tungt att läsa beskrivning efter beskrivning men samtidigt är det välskrivet och kul att få en överblick över en sån produktiv utgivning med obskyra kassetter, vet och LPs. Läser några per dag. Lyssnade på Youtube och Skaters håller än.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Ok finns tydligen nytt nummer av Mission och Väckelse nu. Vet inte siffra på det numret än exakt men innehåller intervjuer med Slan och kanske var det Gefyr oxo? Kanske finns flera äldre nummer oxo.

Kontakta: missionochvackelse@gmail.com

Sen tipsade Lars N om ett zine som heter Torkade sniglar fanzine. Fokus på punk. Enda kontakten jag har är att kolla in deras insta.

Sv: Aktuella fanzines

Hunden Uppföljaren skrev:

Låter intressant med Illustrerad Vänsterskap. Är det nån grupp som ligger bakom?

Asså jag misstänker några som kallas för typ conjectum eller nåt sånt som är några konstnärer som super och bygger konst i nån lokal vid vagnhallen majorna men är inte hundra. Deras konst verkar mest vara noise och att bränna av rökbomber och bengaler och det känns ju spontant jävligt pepp haha...

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Aktuella fanzines

Ni har väl inte missat N.D Sweden #1? Eller iofs kanske folk har. Är nog rätt svårt att få tag på men kom förra veckan till mig. ’Har du inte koll på brittiskt äggmangel är du ingenting för oss’. Hårda bud, alltså. Napalm Death, scenrapport, möte där det dricks julmust i glasflaska, fastslagande av materialet i en flag of hate, ordvitsar, novell,  Jeff Walkers frukostvanor och annat. Möjligtvis så finns det vissa kopplingar här till en stad i Bergslagen där bilarna bör vara av en viss färg och modell…. Underbart zine, tack, riktigt mysigt.

Sv: Aktuella fanzines

Hupp! Finns ett nytt zine om och med Umeå punx. Där banden intervjuar varandra. Sitter på jobbet så har den inte tillhands men Ane V kan nog berätta mer och förmedla byten o försäljning? Hursom toppenzine, riktigt ingående läsning, levande, lattjo, finurligt, oväntat och fyllt med rätt PMA, för att än en gång referera till en forumlegend som brukar använda det begreppet. Välsigne.

Sv: Aktuella fanzines

Johupp, Umeå Punx Zine är viktigt trevligt, det lilla jag läst. Rolig idé och toppen genomförande som vanligt när Ane sitter vid rodret.

Finns det där ND kvar? Hur får man tag i det?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

Appropå ND, PMar dig Hunden.