Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

anev skrev:

jag tipsade om scribus!! annars så ska wordpaketen nu förtiden ha ett layout program som heter pages, det kanske är bättre än word?

Ja, Scribus var det! Tack Ane. Jag har laddat hem det och försökt sätta mig in i det. Lite pilligt men såklart bättre än Word.

Jag kan alldeles för lite om sånt här men har tillslut lyckats få till en pdf. Bilderna sträcker sig dock över två hela A4-sidor fast texten bara täcker 1,5 A4-sida. Jag fattade liksom inte hur jag skulle kunna kapa en sida, och ändå göra det i A4... Men du kanske bara kan lägga något annat ovanpå den sista sidan, Hunden? Jag är så himla osäker på marginaler också men har skrivit ut på prov och tror att det ska funka. Hojta till om du tror att det funkar, eller inte funkar... jag mailar den till gemensamma mailen nu.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Maria: skrev till dig på mailen också men ja, du beskrev problemet bättre här. Jag sitter ju med ordbehandlare (Libre Office) samt PDF Toolkit. Jag behöver filer i STÅENDE A4 FORMAT.
Liggande format blir inge bra, för jag vet inte hur man ska göra för att kombinera liggande och stående och ifall det ställer till det för tryckaren.

Scribus kanske jag kollar in så småningom. Vore fint att kunna göra bakgrunder och ha ett smidigare sätt att lägga in bilder.
Känner igen din frustration Maria! Har suttit nu i två timmar och trilskats med bilder som hoppar runt på sidan, skapar en ny sida, och text som inte vill ligga still.

Gjort mycket av layouten nu. Vi har 45 sidor klara. Med Marias sidor blir det nog 47. Och så ska en vän till mig skicka in en text. Ser fint ut!

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

128 Senaste redigerad av Den riktiga Maria (2021-10-19 22:12:22)

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Alltså jag känner mig helt dum i huvet nu men jag kan liksom inte få in i hjärnan hur layouten ska se ut i stående A4 om fanzinet ska vara i A5...? Eller har jag missat nåt och det ska vara i A4? Haha. Jag såg ju det du skrev om Vincents layout, men jag fattade inte då heller. Är det någon som kan förklara för mig som om jag vore 3 år? big_smile

Edit: Eller är det liksom så att du behöver det i stående format och sen förminskar du det så det får plats två A5-sidor på ett A4 liksom? Den biten kanske jag kan greppa, om jag tänker till lite... Svårt att veta hur stor texten blir då, men jag ska prova.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Hm, känner mig helt dum som inte kan förklara det på ett enkelt sätt haha!
Alltså, du behöver bara använda standardinställningen på din ordbehandlare. Standard är väl A4. Formatet behöver inte ändras.

Zinet trycks i A5 men det sköter tryckeriet.
Det är kanske jag som gör saker bakvänt som INTE gör om formatet till A5 direkt men är så van med det.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Jag brukar alltid göra i a4, sen när jag skriver ut så exporterar jag det till pdf via Word, sen skriver jag ut som "booklet" och då anpassar skrivaren storleken och kastar om sidorna så det bara är att vika ihop när det är utskrivet. De flesta modernare skrivare klarar booklet-utskrift numera smile)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Annars, har ju jag fått lära mig den hårda orättvisa vägen, så blir det alltid bättre om man smackar ihop allt som en pdf i typ Indesign och skriver ut pdf:en. Då är risken att det blir fel formatering, sidbrytningar m.m minimal jämfört med om man skriver ut en ren word-fil.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

132 Senaste redigerad av Den riktiga Maria (2021-10-20 11:27:02)

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Haha, jomen ok, då fattar jag! Skulle aldrig klara av det själv, med mitt kontrollbehov över layouten. Att inte veta hur radbrytning och marginaler blir osv wink Men det låter ju smidigt och bra om det funkar för dig! Jag fixar och mailar inom kort.

Edit: Men jag begriper verkligen inte hur det här går till. De kan ju inte förminska det för då blir väl typsnitt för små osv. Men de kan ju inte heller bara ändra A4-pdf:er till A5? Haha. Det här kommer hålla mig sömnlös om nätterna!

Edit 2: Nu har jag mailat! Jag tog en annan bakgrundsbild eftersom jag inte hade en aning om hur den andra skulle komma att se ut. Jag tror inte på att det är möjligt att få ihop det här till A5 förrän ditt tryckeri har worked it's magic så att säga wink Jag har heller ingen aning om storleken är lagom - när jag sparade med automatisk komprimering blev den 16MB och jag tänkte att det nog var för stort för din stackars dator, så nu är den 2,5MB istället och jag hoppas att den inte blir supersuddig vid utskrift. Det är en risk jag tar smile

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Jo, allt förminskas bara. Så texten blir 70% av originalstorleken. Alltså 10 punkter blir 7 punkter. Brukar bli helt okej ändå.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Röde skrev:

Jo, allt förminskas bara. Så texten blir 70% av originalstorleken. Alltså 10 punkter blir 7 punkter. Brukar bli helt okej ändå.

Det verkar rimligt! Tack, nu kan jag sova inatt igen big_smile Tror jag gjorde i 11 pt så 8 får väl duga då, ids inte ändra mer nu wink

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Bra att du kan förklara Röde! Jag vet inte själv hur det funkar. Typsnitt brukar bli mindre ja, men inte så farligt. Tryckeriet har aldrig haft några problem med det så jag fortsätter i min okunnighet.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Alltså, det är faktiskt en rätt intressant lösning med A1, A2, A3, etc.

Om du tar ett papper som är kvadratiskt och delar det på mitten, så blir halvorna så klart inte kvadratiska. Proportionerna förändras. Och det gäller för alla pappersformat, förutom A-serien, som är det enda formatet där proportionerna mellan långsida och kortsida alltid är samma när du delar det på mitten.

Alltså har ett A5 samma proportioner som ett A4 (och A3, A2, A1 etc), men på hälften av ytan, och det är därför det funkar så bra att skala ner det.

Och för att ytan skall vara hälften (50%), så minskar både längden och bredden till ungefär 70% (70%*70%=50%). Och då blir bilder och typsnitt och allt annat också 70% av ursprungsformatet.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Så intressant Röde! Tack för lektionen. Hade ingen aning om detta smile

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Hej svejs!
Lägesuppdatering då. Har fixat lite på zinet ikväll. Satt in Marias sidor och äntligen fixat Abrahamssons sidor så att de funkar med resten. Väntar fortfarande på en sista text.

Skissade lite på en ledare, men vet inte hur mycket jag har att säga egentligen.
Vad ska vi ha för introduktion?
Innehållssida måste vi ha i alla fall, för alla grejer är inte signerade.

Just nu är zinet på 49 sidor, inklusive framsida. Gissar att slutprodukten kommer bli 56 sidor.

Ane hade rabattkupong på ett tryckeri som heter Lasertryck men den gick ut 1 november och jag har inte hunnit färdigt så att... ber om ursäkt för detta.
Vi hade i alla fall tänkt använda Kopieringsservice eller?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Häpp!
Snabba ryck ikväll. Min sambo som skulle ha med en text hinner inte färdigt men den så vi beslutade att flytta den till mitt zine istället. Med andra ord kunde jag göra klart NAT 4 ikväll.
Har laddat upp den på Driven så det är bara in och kolla!

Plitade ihop en dum liten introduktion utifrån mitt eget perspektiv. Hoppas det är okej. Har nån annan en bättre idé får de gärna byta ut min ledare.

Allting ser bra ut tycker jag. Vad tycker ni?

Dags att börja diskutera tryck då sen om alla är nöjda.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Bra jobbat Hunden!
2000 kronor finns i tryckplåten också, så säg till när dessa ska slängas över.
Ni som vill fortsätta bidra får med fördel göra det också!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Vilket slitjobb! Vajjert! Jo mer stålar finns det till upptryck. Kopieringsservice är ju nära allierade till detta forum så det känns väl givet? Vi vet ju inte hur mkt rabatt vi hade fått på Lasetryck ändå? Ska in o kolla i Driven nu. Du har ju alltid nåt läsvärt att säga, Hunden, även när du själv kanske inte tycker att du har nåt att säga så det är säkert kanon. Det blev så många sidor alltså.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Grymt! Bra jobbat!

Jag har bara skummat igenom innehållet, men det känns som att det är en rolig blandning.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Ja ser finfint ut det där. Bra gjort alla, särskilt Hunden som tog på sig redaktörandet!

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Bra jobbat Hunden!! Säger jag utan att ha sett det wink baserar det på min erfarenhet av Hundens tidigare zines.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Oj, tack, ni som kollat och ni som går på tidigare erfarenhet.
Ja, vi kör Kopieringsservice. Rabatten på Lasertryck hann ändå gå ut.

Det blev en fin blandning, håller med!

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Jag tycker om att Tommy(?) skickade ut det där mailet till varenda kotte som reggat sig på forumet oavsett hur länge sen det var eller om de nånsin skrivit nåt, på detta vis som David Johansson tex enrollerades (även om jag vet att Mika också var på honom).
Känns som ett nice sätt att skaka fram lite talanger!

I övrigt så anser jag att eftersom Hunden gjort allt jobbet för Hunden också skriva ledare och göra allt det där hur han vill. Kändes som en mkt seriös ledare i antologi-stil, det där att presentera NAT:s bakgrund och de medverkande själva.

Tryck allt. Skicka mig fyrtio ex.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Det var jag! Har märkt att många som reggar sig bara loggar in någon gång ibland och en del vet jag bara läser men loggar inte in, och allt för många gör varken eller. Så det är ett bra sätt att nå ut till alla. Det är samma när vi ska betala räkningen, ett mail så har vi fått in pengar inom ett dygn. Varje år. Fan vad bra alla här är :-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Tack för orden Autotrof! Skönt att höra, tänkte lite samma, att det kunde vara bra med en ledare för att introducera läsare i filosofin bakom blaska och ge en liten introduktion till de medverkande.

Det där mailet var en bra idé Tommy! Och gav som sagt åtminstone en text till blaskan.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Ja kanon allting! Kommer inte bli svårt att bli av med exemplar sen, känner jag.

Men samtidigt lite nedslående, inser alltså nu att jag på över 50 utskick inte lyckades vaska fram en enda... :-P Och då var det rätt så väl utvalda fölk, men det kanske är feltänk.... Jaja spela roll. Men å andra sidan var jag ju ute med lite kort varsel (även om död linje förlängdes), så det var väl inte så konstigt samt att kanske det var en svår tid på året, om folk är tillbaka på jobb och hatar allt hatar livet osv.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Inte varit inloggad på 3000 år och har missat hela festen, antar att det är försent att bidra men är gärna med på nästa!

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT