Tråd: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Hallå alla gullisar. inte varit så aktiv. är så trött och less på allt. men hålle rpå och läser fanzinerad 2.0. änltigen och saknade er och blev så pepp på fanzins och att göra något ihop med er igen!

Va tror ni om att sätta en deadline och göra nytt nummer av nya arbetstidningen? vem är pepp? någon som vill sätta ihop den som inte har gjort det än? det är ju roligast tänker jag, annars kan jag rodda/göra layout. gillar att ha något sådant på gång men har två andra liknande roller så gärna att fler hjälper till med att få folk att skriva och korrekturläsa och sånt.

va tror ni? det är väl bra att ha något att se fram emot och göra som kanske inte känns lika stort som ett helt eget fanzin. och kanske några nya forumiter som får chans att vara med i den gemenskapen!!

pepp pepp hoppas ni har det bra!
a

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Jag är skitpeppad! Har länge tänkt ställa frågan men inte vågat då vi väl försökt göra nummer fyra tidigare utan att det blev nåt?
Jag kan göra layout eller iallafall sätta ihop det. Det bästa vore om folk kunde göra layout själva och bara lägga in färdiga sidor i driven som man sen kan slänga ihop. Helst pdf då. Eller så får de lägga in textdokument och jpegs och så blir det Hundens data-layout av det hela. OM jag nu ska göra layouten det vill säga. Vill ingen annan kan jag ta mig an det.

Ska vi ha ett löst tema som folk får följa eller inte?
Jag har ganska många textidéer jag kan skriva nåt om. Religion, politiskt motstånd osv.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Åh, vilken bra idé! Jag är jättepepp!! big_smile Kul om du vill rodda med layout Hunden! Själv kan jag tyvärr inte ta på mig någon större roll (som anledning hänvisar jag till att jag hållit på med mitt nuvarande zine i tre år utan att bli klar...) men det ska väl inte vara några problem att sätta ihop min egen layout.

Tema är väl alltid kul och kan nog åtminstone för egen del göra det lättare att komma på något att skriva om.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Jag klistrar denna tråd, som vi gjort med de tidigare trådarna om arbetstidningarna:-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Vilket bra initiativ, ane!

Tänker att teman är en nödlösning som krystar fram saker i sista minuten om det behövs. Även om teman ju, som sig bör, tolkas fritt (beroende på vad det är för tema) så tycker jag att det är kul att bejaka kaos, slump och bara allmäna fanzine-infall. I sämsta fall fungerar ju teman hämmande och begränsande, sätter ramar istället för att uppmuntra till frihet. Känns som om det varit så mycket tema-nummer på senaste tiden, åren, dessa punktidningar med "karantän" som tema eller så. Eller typ tråkteman som "pengar", "barndom" osv. Det känns lite teambuilding på jobbkurs, liksom, "nu ska alla tänka på något som ni blir glad av!!!!!111111222_-:!!!!1!!!". Men! Vad vet jag.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

oj har helt missat att det försökts komma igång med det förut, men är ju lite av och på med läsandet här och än mindre att faktiskt skriva nånting själv här.

kul att folk är pepp! skitbra om du kan sätta ihop hunden! tycker också det låter som en rolig ide att folk skickar in färdig layoutade sidor i pdf så får en liksom en smak på inte bara hur folk skriver och väljer bilder men hur dom gör fanzins. kanske att det uppmuntras men att det inte ska vara ett krav så det inte blir ett hinder för de som tycker det är svårt? att en kan skicka in färdiggjorda sidor men om det inte funkar så text och bilder som hunden sätter ihop? gjorde ett umeå hardcore fanzin för några år sen där folk skulle göra layouten själva och det blev jättekul!

jag tycker det är svårare att skriva efter ett tema och roligare att bara köra det en känner för, det brukar ändå bli något sorts tema när en sätter ihop det av någon mystisk anledning. men kan vara öppen för tema/tankekartaord om det kan hjälpa någon men kanske att det inte MÅSTE vara på temat typ? va tror ni?

7 Senaste redigerad av autotrof (2021-04-13 16:14:50)

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Jag som inte har varit med med nåt sen det första numret 2013 <EDIT var ju med i tvåan också så förslåt för min revisionism>är faktiskt peppad!!"12 Särskilt eftersom det tyngsta arbetet, att sätta ihop det, verkar vara något som vissa av er ser fram emot och tycker är roligt!! big_smile

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Jag tycker vi ska låta bli tema,  roligt om det får bli ett hopkok av vad vi gör. Spretigt,  långt,  kort osv. Sånt är ju det roligaste tycker jag :-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Bra intresse här må jag säga!

Så om vi summerar synpunkterna:
1. Fritt Tema - alla skriver vad de vill
2. Alla får göra egen layout och lägga in i Gloogle Drive, men om man bara vill lägga in bilder och texter tar JAG på mig att lägga ihop alltesammens till fungerande layout a la Computer Magazine 1995.
3. Nåt mer???? Känner mig krasslig och trög.

Jag föreslår ett fast sidantal. Vad tror ni om det? Säg 44 sidor. När det är klart så är det klart. Det blir billigare att trycka och posta.

Ska vi ha deadline? Typ sista augusti eller första september? En bra början på hösten.

Jag har inte så mycket tid i sommar egentligen men det här känns som ett lagom stort åtagande. Lätt att sätta ihop och vi kan trycka hos Kopieringsservice i Luleå. Billiga och pålitliga.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

bra sammanfattat!!

hur la en upp på driven nu då? göra en ny mapp för nummer 4 så det bli rlite översiktligt (med undermapp för bilder
och färdig layout kanske)

och om du vill jonas så kan jag snabbt lära dig typ scribus, går mkt fortare att sätta ihop än i openoffice wink inte så stor skillnad annars.

fast sidantal låter supert. hur många sidor kan en ha innan det blir 4 frimärken? (alltså under 100 gram) om det blir mer grejer än det som får plats så får vi bara spara det till nummer fem. jag tänker första september så har folk haft hela sommaren på sig.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Det låter jättebra! Tema är egentligen inget jag önskar för läsvärdheten, utan för att jag själv har svårt att välja något att skriva om annars, haha. Att fundera på sidantal och portokostnad är ju guld värt, det måste jag försöka komma ihåg själv till mitt eget zine.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Också varit lite borta från forumet nu i två veckor. Så kan det gå. Livspusslet, ni vet... Men mest är det väl arbetet som dränerar och gör en till en zombie. Och jag jobbar ju ändå bara 60%. Känner mig dåligt rustad för att klara mig i samhället, men på nåt sätt går det. Tar hand om mig själv och ingen tittar konstigt på mig (så vitt jag kan förstå i alla fall).

Jag är gärna med på 4:an. Ska fundera om jag kanske kan försöka värva lite nytt fläsk till fållan. Hade varit kul om nån som inte tidigare varit med skrev nåt, gjorde en serie/bild/kollage/dans/vad som helst. Kan nog knåpa ihop nåt till sommaren. Skriva om mitt sommarlov/semester eller nåt. Blir väldigt kul. Är 44 sidor max sidantal innan portot blir på tok för dyrt? Gör du, Hunden JR, omslag och baksida?

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Tar gärna emot omslag och baksida om nån är sugen på det.

Driven:
Adress är nyaarbetstidningen [a] gmail [punkt] com
Lösen är det här forumet minus [punkt] se

Jag kan göra en ny mapp om ingen annan hinner före!

Längesen jag kollade driven. Kanske finns nåt gammalt där som man kan ha med?
Alla kan gå in på driven alltså, om det nu skulle vara otydligt (vet inte om alla är lika otekniska som jag)..

Ooo, tror inte jag orkar lära mig Scribus. Vore enklast om folk lägger in pdf:er och bara undantagsvis lösa texter och bilder. Vill inte ha för mycket att göra.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Ja 44 sidor är nog två frimärken. Vet inte var smärtgränsen går. Kanske kan man till och med komma upp i 56 sidor innan det blir fler än två frimärken men är ju skönt att ha lite marginal om man vill slänga med ett brev eller klistermärken eller nåt annat.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Jag gör gärna omslag! antingen bara framsida eller fram och baksida som är som en bild som går runt. älskar sånt.

tror inte det finns något på driven om inte någon lagt in nåt sen jag gjorde förra. tog med allt som var där då förutom kanske några bilder. kan kolla på det sen och föra över allt som är oanvänd till nya mappen.

ja kanske kan kolla vad som är smärtgränsen och sen ha typ tio gram till godo för ett brev och kuvert och så? är det 90g pappers som använde rpå kopieringscentrum vet du?

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Vi ska väl ändå samla in pengar för trycket? Då borde vi ju faktiskt samla in en liten pott till frimärken för den som ska sitta på alla tidningar och skicka vidare. Hur ställer ni er till att göra det? :-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

jättebra idé tommy! hur ska vi göra det då?

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Så fort vi bestämt vilka som ansvarar för det så kan jag göra som när jag samlar in till forumets räkningar: mass-mailar alla smile) Det är lätt gjort.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Ja absolut, pott till frimärken osv.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

ja bra! vi kan ju göra som vi gjorde på förra också att folk köper på sig flera nummer i förväg så vi får in pengarna till trycket också. men det är ju lite svårare när vi inte vet hur lång den blir.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Klart vi samlar ihop till en frimärkespott osv! Tack förresten för tipset om Scribus, Ane! Jag lägger det på minnet, även om jag har tänkt klippa och klistra framöver så är det alltid bra att ha ett alternativ till InDesign som ingen människa har råd med.

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Bra idéer!

Pott till frimärken är smart.

När vi vet hur långt zinet blir kan jag be om en offert från Kopieringsservice och så får folk pröjsa in för det antal zines de vill ha plus motsvarande slant för frimärken. Ska vi ha ett minimum? Varje medverkande måste köpa minst 5 exemplar, eller?

Oavsett potten för frimärken tycker jag det vore skönt och bra med en sidgräns att förhålla sig till. Eller vad säger ni?
44 sidor är rätt bra längd.

Då kanske vi ska ha en maxgräns för varje skribent också?

Kalla mig regel-Ulla!
Kanske är onödigt med maxgräns om nån har ett magnum opus på gång... I och för sig...
Saftgay och B-pappa har ju skrivit vissa av de bästa grejerna i tidigare nummer och de har varit de längsta grejerna också.

Kul att du kan göra omslag Ane! Wrap-around-omslag låter jättefint. Där behöver jag verkligen en PDF haha!

Förslag på teman ENBART för de som vill ha (detta behöver inte stå i zinet ens va?):

Din favoritcykel
En hemsk resa du varit på
Berättelser från politisk organisering
Nån konstig hobby du haft
Berätta om nån av dina mor/farföräldrar

Med mera.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Hunden Uppföljaren skrev:

Förslag på teman ENBART för de som vill ha (detta behöver inte stå i zinet ens va?):

Din favoritcykel
En hemsk resa du varit på
Berättelser från politisk organisering
Nån konstig hobby du haft
Berätta om nån av dina mor/farföräldrar

Åh, tack för temaförslagen Hunden! Jag har så himla mycket lättare att skriva något när jag får ett förslag smile

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Kul att du gillar temaförslagen Maria!

Svarat på mail hela förmiddagen och tipsat några goa skrivare/tecknare om att de kan vara med i zinet.

Angry Hudik-Arvid anmälde direkt intresse för att ha med en serie!

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: NYA ARBETSTIDNINGEN #4

Häpp! Nu är Henrik Zacco från Angry Henrik Zacco zine också med i fällan. Gode Arvid och gode Henrik vill bidra med serier/teckningar och Henrik oxå någon text. Ja jösses Amalia. Glad helg!

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth