Tråd: Typsnitt!

Vad använder ni helst för typsnitt?
Vad har ni för åsikter om teckenstorlek?

Tänker ohemult mycket på typsnitt när jag skriver. Alltid haft svårt för times new roman för det blir ofta så litet och svårläst.
Använt Courier New en hel del, det klassiska skrivmaskin-typsnittet, men börjar lessna lite på det.
Omvänt börjar jag tycka om Comic Sans lite för det är så populärt att hata på det.
Wingdings kan vara rätt användbart för clip art.
Senaste året har jag börjat använda Georgia 11 punkter för det är så rundat och fint och är lättläst även i liten storlek.
Aldrig gillat Arial, det är väl Helvetica-inspirerat? Minns att Stil i P1 gjorde ett helt program om Helvetica. Riktigt medelklass-typsnitt.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Typsnitt!

jag gillar georgia 11 eller 10 punkter och verdana 9-8!!

Sv: Typsnitt!

Har alltid varit svag för Times new roman i brödtext för att det är så klassiskt, och lättläst om man inte har typ storlek 8, har man typ 9 till 12 så är det fullt läsbart. Tycker Futura gör sig snyggt i rubriker. :-))

Om ni inte redan vet om dom men vill snoka runt bland fonter så har jag två go-to när det gäller sånt:
www.dafont.com och www.10001fonts.com !

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Typsnitt!

Det var länge sen jag skrev någon text mer regelbundet, men jag skrev lite kort till arbetstidningen nu, och då funderade jag faktiskt ganska mycket på typsnittsval. Många klassiska tidningstypsnitt ser ju som sagt inte så bra ut i små storlekar, så jag letade efter något som hade så få detaljer som möjligt. Jag ville inte ha sådana konstiga tvåvånings-a eller dubbelögle-g, utan något som mer liknar en vanlig handstil. Som Comic Sans typ, men lite snyggare.  Hittade till slut något obskyrt typsnitt som heter Caudex, som jag tycker funkade bra.

Helvetica är ju ett sådant klassiskt skylttypsnitt, som skall sitta i tunnelbanan typ. Som man inte skall tänka på. Men ja, helt sönderanvänt. Arial är ju roligare då, för att det är en sån dålig ripoff på Helvetica. Och gratis.

Sv: Typsnitt!

Kämpar alltid med de där typsnitten. Det är kul att hålla på, men känner mig så osäker på vad som är bäst. Jag vill ha nåt som är snyggt, men också läsligt. Vill gärna få så många ord som möjligt per sida, men samtidigt inte göra det svårt för folk att läsa. När jag pluggade så skrevs allt i Times New Roman, men vet inte om jag nånsin använt det till zinet. Pendlar mellan att vilja att all text ska vara i samma typsnitt och gärna variera typsnitt. Använt ett som jag hittade på min pappas datta - Aparajita. Annars använder jag Georgia. Jag skriver så långa texter, så det är viktigt att det känns lättläst. Tycker jag ständigt lär mig nya saker som kan göra texterna mer lätta att läsa, när det gäller typsnitt, textstorlek och radavstånd, textens själva layout etc.

Sv: Typsnitt!

Jag gillar:
1. Handskrivet med penna.
2. Handskrivet på skrivmaskin/elektrisk skrivmaskin.
3. Dyslexitypsnitten (OpenDyslectic 3 eller nåt sånt, iaf gratisvarianterna då).
4. Tarmsaft font factorys typsnitt som är lite fuckade med.
5. Göra egna i stil med nr. 4. Men det var länge sedan.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Typsnitt!

Okej, det här är ett av mina nördämnen. Jag är verkligen ingen expert, men ett passionerat textintresse under 20+ års tid har resulterat i viss kunskap. Jag har inga större problem med Times New Roman. Det är ju lite standardtråkigt, men som ni kanske känner till vid det här laget så föredrar jag standardtråkigt framför svårläst, om jag måste välja wink Jag vill absolut passa på att slå ett slag för typsnitt med seriffer, i längre texter. Seriffer är de där små strecken i ändarna av bokstäverna, som liksom binder ihop bokstäverna och gör att läsningen flyter på. Man använder det i brödtexten i dagstidningar. Times New Roman och Georgia har seriffer. Arial och Helvetica är däremot sans-serif-teckensnitt, med raka bokstäver. De funkar bra i rubriker och texter online. Minst lika viktigt är också längden på raderna och radavståndet. Och dessa bör förstås hänga ihop med teckenstorleken. Av de tre år det tog för mig att göra mitt fanzine så gick 2 dagar åt till att bestämma vilket radavstånd jag skulle ha... (plats för facepalm-smiley). Men okej, nu nördar jag. Jag kommer läsa era fanzines hur dom än ser ut!! big_smile

Och favorittypsnitt då. Alltså. Jag är ju svårt förälskad i Adobe Caslon Pro. Jag använder det i all längre text när jag kan. Men det är inte helt lätt att få tag på, och Georgia ser nästan exakt likadant ut (men Adobe Caslon är snäppet mer elegant), så om ni inte är lika nördiga kring det här som jag så kan ni nöja er med Georgia. wink Storleken varierar förstås med typsnittet, men 11 är väl en siffra jag ofta använder.

Tommys länktips är mycket bra!

Sv: Typsnitt!

Vad roligt att Georgia är så populärt bland de som skrivit här. Trodde bara jag råkade på det av en slump i typsnittslistan på LibreOffice. Men de har uppenbara kvalitéer kan man ju sluta sig till.
Håller med om att times new roman fortfarande är väldigt användbart. Klassiskt blir aldrig gammalt. Ibland klipper jag in nån källtext och innan jag ändrar märker jag hur snyggt det ändå är, och 9 gånger av 10 är det times.

Klokt Maria, med serif respektive sans serif. Intressant att man läroboksmässigt kommit fram till samma sak, att det ska vara serif i brödtext.

Bra tips på sidor med typsnitt Tommy. Tror jag använt 1001 fonts. Laddade hem ett sånt där "efterlyst-affisch från vilda västern" - typsnitt som jag använt en del. Vissa typsnitt fuckar dock ur i ordbehandlaren eller fattar inte å, ä, ö.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth