Tråd: Vxo zine fest

I fredags när jag satt och lallade framför internätet (på jobbtid) kom jag i kontakt med det här:  https://www.facebook.com/vxozinefest/

Alltså, 21 september blir det tydligen fansinmässa i Växjö, stan som för hipp för sitt eget bästa (äsch, jag gillar nog Växjö. Köpt fina skjortor på loppis där och så). Tänkte boka bord (ska gå att göra tidigast i maj) och kunde då vara nån sorts representant för Svenska fanzin, alltså ta med folks fansin och sälja där. Är ju lång tid kvar, men tänkte redan nu göra alla uppmärksamma på detta. Kul om det inte bara blir massa konstskoletyper (som gör konstfansins) eller serieskoleelver på den mässan.

Sv: Vxo zine fest

Oj, hade varit väldigt kul. Men känns lite krångligt och långt bort. Sedan mitt i squatch-säsongen också.

Arbete är livets krydda

Sv: Vxo zine fest

Nu är det snart en månad kvar tills jag + förhoppningsvis några fler roliga pajsare att åka till Växjö och sälja fansins på mässan i Växjö. Om du har fansins som du vill ha sålt där, hojta till, så fixar vi det!

4 Senaste redigerad av larsesq (2019-09-24 12:03:14)

Sv: Vxo zine fest

Jag, Hunden och konstnären Peter Larsson (hans band Facenag har gjort en rolig kassett förresten. Köp den!) var i Växjö. Var kul att hänga med grabbarna. En del utställare satt ensamma och det verkade vara drygt att sitta mol allena. Verkade vara många som kom från Växjö/Småland eller Malmö/Skåne och alla höll mest på med lite präktiga och duktiga konstnärsgrejer. Peter Larsson gör ju konstfansins, men inte ens hans grejer sålde i nån större utsträckning. Men han fick snacka trycktekniker och konstnärsgrejer med folk, medan jag och Hunden mest pratade med kufarna. Jag snackade politik med nån gubbe som varit med i ockupationsrörelsen i GBG på 80-talet och hanses dotter som gjorde fan fiction om första världskriget (eller fan fiction och fan ficition... Fasiken vet vad det heter. Hon är väl inte ett fan av första världskriget eller så var hon det? Hennes farsgubbe verkade gilla kaos. Vi snackade kaos och han nästan lös upp när vi pratade hur samhället slits itu och gamla institutioner faller sönder). Och fick en föreläsning om det här med Muchkinland av en grabb med en jättestor macka!
Bytte ett fansin med vår bordsgranne, en Dorte Gottlieb (som frilansar som grafisk formgivare och illustratör). Vi sålde mest engelskspråkiga fansins, och jag pratade om att skriva nästa nummer på svenska och sen köra allt i babelfish så det blir på utrikiska. Nån grabb läste i våra nummer och sa, med illa dold irritation, "Vad texttungt!" Hm... Det var ett trevligt arrangemang och skoj att vara ute i Småland med dessa finingar. Vi åt vietnemisk mat och åkte sen, med Beat Happening i bilstereon och Hunden bakom ratten, hem till mina föräldrar.

Största höjdpunkten på denna helg var dock kanske inte fansinmässan, utan att gå runt med Hunden i Nässjö och vänta på att få åka med tåget till Stockholm. Gillar verkligen att bara spankulera runt i en stad och kolla på grejer och folk och dösnacka med en vän. Speciellt med en sån god vän som Hunden. Det kändes väldigt kul och fint, men är väl en annan historia.

Sv: Vxo zine fest

Roligt med en rapport från mässan larsesq! Låter mysigt, men lite trist med allt duktigt. Eller, bra med duktigt men man vill ju ha en blandning av kul, fult och snyggt, i alla fall jag. Blev också glad av att läsa om mannen med kaosglädje. Jag är lite fru filifjonk från Mumindalen i det att jag blir ganska exalterad när allt går skit. Tyvärr. Inte så produktivt kanske.

Jag var i Nässjö en gång när jag var ca 8-10, då min pappas band var där och spelade på nåt rockjippo. På resan ner från Dalarna stannade vi till på en bensinmack och jag fick välja vad jag ville som bilgodis. Jag valde en kvarts gustafskorv. Minns det faktiskt själv. I Nässjö blev jag barnvaktad av en stor motorcykelman medan pappa spelade, sen sov vi på vandrarhem och dagen efter åkte vi till Vimmerby och Astrid Lindgrenade. Fint minne ändå.

Fanzinen jag skickade får du gärna dela ut/byta/sälja vid andra tillfällen om du vill.

Sv: Vxo zine fest

Vill också ha mer blandning. Sen är jag väl ingen stor fantast av duktiga och präktiga konstfansin. Dorte Gottliebs fansin var rätt fint ändå. Men har en liten distro nu. Kanske borde ha en distrotråd här. Vet ju om att Lappia och Hunden också har lite distroverksamhet där uppe i norra Sverige.

Fint att höra om din pappa och hans rockband i Nässjö. Vad är det för rockband? Nässjö kändes inte som en sån stor rock n' roll-stad faktiskt. Men kanske var annat förr i världen. Vi var ju där också på en söndag. Såg fyra-fem kyrkor. Hade planer på att gå på det jättefina fiket nära centralen - Thimons (tror jag det heter) - men det blev aldrig av. Vi åt mat på pizzeria Cactus (som hade vegansk pizza och kebab), sen traskade vi runt. Enda rock-grejen var att de hade reklam för att nån "Hingsten från Fjällbacka" skulle spela på en pub där.

Sv: Vxo zine fest

Fin rapport, larsesq! Bra att ni åkte. Hingsten fr Fjällbacka ja, hahaha! Helt galen han. Jag har också litet, litet distro.

Sitter på muggen. Jobbvecka. Mår skapligt och finner stor tröst eller glädje i mina hobbys. Idag fick jag kul post, Kizza Ping-plattan från iddb och Altar of flies-Mattias skiva Frånvarande. Fick även black metal av en musiker i stan. Samt loppis-vhser av en av mina allierade. En Volvo-vhs och sen värstingen : Svenska hockeylagets fysiska träning. 1993. Smaka på den titeln. Pissgult minimalistiskt omslag. Inget tjafs. Tack för den! Håller på prylar med mitt, i mitt tempo. Garderober utforskas, böcker läses och skivor spelas och filmer avverkas, postas, säljs, köps, byts. Ha det fint alla guldpäron!

Sv: Vxo zine fest

Kul med rapporten från mässan! Konstzines är inte min favorit, så nu grämer jag mig inte lika mycket över att jag inte var där wink En annan gillar ju texttunga zines! Hehe. Trevligt med kufar ändå och att få resa med en vän!

Tror tyvärr inte att jag har någon anekdot från Nässjö att bjuda på. Kan ha passerat det med tåg på väg till Emmabodafestivalen en gång i tiden, och då sett något indieband från 00-talet typ Melody Club på perrongen. Men det kan också ha varit Växjö. De småländska skogarna är mörka och djupa och flyter ihop i mitt minne.

Fint med hobbys och kul post, B-pappa! Man borde skicka mer post alltså, om nu inte portohöjningen vid årsskiftet sätter käppar i hjulet för detta.

Sv: Vxo zine fest

Det blir av i år igen och jag ska slita varg bakom bordet. Nån vill vara med? (Antingen hänga med eller få sina fansin sålda?) Bara att höra av sig, så fixas den biffen. Det är den 26 september i år, på konsthallen i Växjö.

Sv: Vxo zine fest

Nej vad trevligt! och bra initiativ.  Jag ska se om jag har några fanzines kvar smile

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Vxo zine fest

... nu har det ju varit! Hur var det larseq?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Vxo zine fest

Det var kul. Skrev om den i en text jag nog kommer att ändra om från grunden, så kan ta med hela raddan här:

Fansinmässan var belägen i konsthallen i Växjö, precis som förra året. Men en del av annorlunda. Dels på grund av corona, dels på grund av annat. Vi var nog färre som sålde grejer och det var färre som dök upp. Jag var också själv (förra året var jag där med Jonas Juuso och Peter Larsson. Det går att läsa om det i Hunden som vägrade dö#24). Det gjorde det hela lite mer segt mellan varven. En gång tog jag en promenad runt stan, en annan gång gick på utställningen som konsthallen hade. Det var redig JVVF-aktig konst. Skräpiga dockor som täcktes av blod eller folk utklädda till skräpiga dockor som moppade upp blod. En videoprojektion med blyertsteckningar föreställande artiklar publicerade i Metro om autentiska våldtäktsfall.

Jag bytte till mig två fansins. Det ena var från han som satt bredvid mig, Max Hansson. Det innehåller hans dikter. Kanske inget som jag tyckte var jättebra. Han höll på med poetry slam och det är en kultur jag aldrig fastnat för. Gick på skrivarlinjen i Svalöv 2007 och det tog nog ut de sista bitarna av det lilla intresse jag hade inför poetry slam. Samtidigt tycker jag inte direkt att de är hemska människor. Jag förstår ju viljan och ser det fina i att ha en liten enklav, en liten nördig kultursektor för folk som kanske inte är så där bra att vara sociala på andra premisser. Jag pratar lite utifrån egna erfarenheter här. Jag gillade raden:

”Men det är fortfarande såhär,
att jag inte helt kan läsa ansikten.
Trots att jag vill det.
Men det är en sak
      att vilja
och en annan att orka”

Det kändes fint och ärligt och på nåt sätt rörde det mig lite, när jag bläddrade i Maxs häften. Max granne dök också upp och köpte flera fansins av mig. De pratade båda om sina boksamlingar. Max hade 8000 böcker. Tydligen bara sci-fi. Grannen var lite mer bred i sin smak. Han gillade även bra deckare och annat. Jag läser knappt sci-fi, men försökte prata om det lilla jag har lite koll på, typ PK Dick eller Delta-bokserien.

Jag bytte mig också till Miku Maria Gustavssons fansin om rosengång, en vävteknik som ofta kan kopplas till skapandet av trasmattor. Det är i färg och snyggt och fint och vi pratade lite om detta med att fansinet är så tillåtande inför formexperiment.
En kille från utlandet (kanske Portugal? Jag frågade inte) köpte mitt fansin med orden att han skulle lära sig svenska genom att läsa det. Och en danska ville köpa, men hade bara gamla svenska sedlar och inte Swish. Hon pratade danska med Max som satt bredvid mig och engelska med mig. Jag mindes att jag umgicks lite med en dansk förr i tiden och hon gjorde också på det sättet – pendlade mellan danska och engelska. Ibland i samma samtal kunde det gå från danska till engelska till danska till engelska. Jag blev helt snurrig och frustrerad.

Sv: Vxo zine fest

Det är dags igen! 18 september i Växjö. Det kommer vara på två olika ställen detta år:

Längst upp i stadsbiblioteket mellan kl.11-16 och på gamla vanliga stället, konsthallen, mellan kl.13-18. Jag kommer sitta i konsthallen, då jag tänkte rulla in i Växjö direkt. Ifall ni vill att jag ska distra era grejer till Växjöborna och besökarna på zinefesten så är det bara att hojta till. Om nån vill hänga på, hade det också varit lattjolajbans.

Sv: Vxo zine fest

Hade varit skoj att hänga på men blir ju inget resande med denna härliga pandemi.
Skickar över lite zines! Du är veteran nu Lars, är väl tredje raka året du är där? Tre av tre.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Vxo zine fest

Är det pandemi den 18:e september? Ska man boka en biljett och hoppas på inte.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Vxo zine fest

Pandemin lär väl fortfarande leva rövare 18 september, skulle jag tro. Men var ju zinefest förra året och då höll vi avstånd och ingen dog (såvitt jag vet). Har dessutom haft covid i år och är dubbelvaccinerad, så satsar nog på att försöka mingla mer. Om jag vågar (rädd för att mingla). Men kom, kom, alla entusiaster, till Växjö. Jag hoppas bli klar med två nya grejer till zinefesten och kommer sälja lite Hunden och annat. Kanske har zinerensning och säljer av gamla zines också.

Boka!

Sv: Vxo zine fest

Zinefest alltså, så roligt! Ett besök för min del får dock vänta tills det är mindre pandemi och mer inkomst. Men bra med en deadline, nu kan jag inte skjuta upp att montera i tonern till skrivaren som dök upp igår. Ser verkligen fram emot dina två nya grejer Lars!

18 Senaste redigerad av larsesq (2021-09-15 09:36:27)

Sv: Vxo zine fest

Kommer rulla in i Växjö precis lagom (om Gud är god och det inte blir tjall med tågen) till mässan. Kommer sälja mina egna grejer (förhoppningsvis kommer hinna klart med nåt nytt tills dess), Sidospår, Station nummer 11 + Station nummer 9, Hunden, Puffy, Det Grymma Svärdet och kanske några grejer jag vill bli av med från mitt eget zinestash.

Häckar på Växjö konsthall mellan kl.12 och 18 på lördag.
Sitter även folk och säljer vid biblioteket mellan kl.11 och 16.

Sv: Vxo zine fest

Tack Lars, fanzinens förkämpe! Hoppas att folk har vaccinerat sig och sluter upp i mängder.

Sv: Vxo zine fest

Asså fanzinefesten i Växjö levererade väl! Så fina människor och ganska mycket mer folk än jag förväntade mig. Allt var otroligt billigt för mig som köpare så min budget räckte till massor av fina saker. Nästa år ska jag försöka att komma dit igen!

Ska jag jämföra Berlins zinefest med Växjös (pga. jag nyligen besökt båda o.s.v.) så vinner växjö. Anledningarna får jag fundera på.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Vxo zine fest

Fanzinefesten var en riktig braksuccé. Nog bästa året (även om första året var rätt skoj. Allt var nytt och spännande och jag åkte inte ensam). Sålde en hel del och var full rulle nästan hela tiden. Nästa år kanske det blir på biblioteket, så häng med då vetja.

Sv: Vxo zine fest

Kul att det gick så bra och att ses! big_smile

Fick känslan av att det var en bra blandning av lokalt engagemang och folk från de närliggande större städerna.

Men vill, för att sälja in den förträffliga geografiska placeringen av just Växjö, posta lite data om restider m. tåg resp. bil.

Köpenhamn
2½-3 h

Malmö
1¾-2½ h

Göteborg
3 h (ungefär samma restid med tåg och bil)

Stockholm
3½-4¾ h

Var någon mer från forumet där förresten? Någon som gick på Mikus workshop?

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Vxo zine fest

Ni säljer in det bra, jag vill dit nästa år! smile Vem är det som arrangerar?

Sv: Vxo zine fest

Var verkligen jättekul. Är själv förvånad över hur kul det var. Var full rulle hela tiden. Hann knappt äta nåt. Fick bara i mig några kakor och lite kaffe. Kände mig helt snurrig och svag, men åt lasagne med mamma sen. Jaja. Nog bästa mässan. Så kom igen, nästa år maxar vi och gör det ännu bättre!

Det är lite lokala förmågor som arrangerar den. Ingen grupp eller organisation. Känns ju inspirerande och nåt jag pratat med lite folk om - egentligen behövs det bara 3-4 pers för att starta upp nåt: en mässa, ett spelställe, ett bokcafé eller en scen. Tillsammans kan man göra så mycket.

Sv: Vxo zine fest

Vad roligt med sån entusiasm och att det blev så lyckat.
Jag ville ju komma i år och hade inga hinder egentligen förutom massmördaren pandemin.

Kul ändå att de håller på det amerikanska formatet med en zine fest. Det låter både större och mer imposant med Zinefest än att några tjommar sitter och byter zines vid några bord i ett hörn.
Härligt med billiga zines också. Så ska det vara. Ibland får man känslan att många som gör konstzine tar betalt som att de säljer litografier.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth