Nyköping? Det var trevligt! :-) Magasinet var riktigt ballt att få se irl, och invändes var det riktigt häftigt. Jag kan verkligen rekommendera alla som är på besök söderöver att dra förbi dit, gångavstånd från centralen och alldeles invid ett blivande bostadsrätts-skrytbygge.. så vi får väl se på sikt om de kan vara kvar. Byggnaden är häftig, balkar, grovt trägolv, spiraltrappor etc inuti. Det är riktigt coolt.
Förutom Nyköping har jag hunnit åka till Norberg med Lars på forumet, väldigt trevligt, vi hängde med Jon som visade oss alla does and donts (nåja). Norberg är en otroligt fin stad dessutom. Vi fikade på Elsa Anderssons konditori som har anor från typ 1700talet, det brann ner men har byggts upp och ser ut som ursprungsbyggnaden, har kvar invändiga detaljer etc som för tankarna till en äldre byggnad, det är otroligt fint och fikat där är fantastiskt. De har några ganska i övrigt utdöda rätter såsom "Tangokaka" från 30talet med den för den tiden exotiska anasen på. Den såg ut. Jag åt den dessvärre inte.
Jon visade även en begravningsbyrå som ligger vägg i vägg med en Elvis Presley-merch-bod. Det är tydligen samma lirare som äger båda och han erbjuder Elvisbegravning till den som vill. Ingen vill i regel, men man ska ju alltid ha möjligheten tycker jag. Förutom det kollade vi på en liten mysig utställning för Norbergsstrejken, vi kollade på gruvbrott, V-gurras paviljong (eller fundamentet som är det enda som är kvar) som byggdes ifall han skulle komma på besök, vilket han inte gjorde. Vi tittade även på en skitstor laglig grafittivägg (eller vägg å vägg, det är typ bärande väggar till en industrilokal som står kvar) riktigt häftigt :-)
Dagen efter Nyköping åkte jag till Härnösand ett par dagar, andades frisk luft, tittade på de väldiga landskapen, gick på stranden, åt massa potatis och var allmänt tillfreds med allt. Det blir nog en tur tillbaka snart igen.
Nu på torsdag blir det en Malmö-visit men eftersom alla jag känner där numera är småbarnsföräldrar så finns det ju inga soffor att sova på och nya rutiner med läggning-matning-etc som inte lirar väl med mina, så för första gången i mitt liv ska jag bo på hotell i Malmö! Men jag tänker att jag har fan semester och jag har inte köpt eller gjort ett skit på hur länge som helst nu, bara jobbat, ätit, skitit, sovit, jobbat, ätit, skitit och sovit, så varför inte skämma bort sig själv litegrann? Umgås med kompisar på dagarna, sen duscha och sova i hotellakan. Riktigt lyxigt. Får se om jag släpar med tecknargrejer så jag kan jobba på kvällarna, men jag är precis klar med en längre serie så jag är inte jättesugen att kasta mig över någonting nytt det första jag gör. Vi får se helt enkelt.
Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig