Nu har jag haft värsta filmfestivalen här hemma sista dagarna, dags att gå igenom.
Minns inte om ordningen stämmer helt till 100 men häng med:
Mandy skum film med Nicholas Cage som ska hämnas sin tjej och mördar LSD-demoner och mansonfamiljen-liknande gäng i en ganska trippig film. Väldigt udda, men jag gillar den på något sätt. Den kändes som den försökte vara annat än en a till b-film ungefär.
Filmtipset summerar: "Året är 1983 och Red Miller är ute efter hämnd på den religiösa sekt som dödade hans stora kärlek, Mandy Bloom."
Armageddon Actionklassikern från 90talet och oh boy vad den är sunkig. Visst, effekterna var ju coola då och jag kan ju erkänna att jag och mina vänner såg den vid mer än ett tillfälle. Måste ändå säga att filmer som tar en tillbaka till när man var yngre och hade en påse sourcreme och en colaflaska och det var helg eller sommarlov, de kan vara hur dåliga de vill. Men just Armageddon. Sunkigheten ligger i Bruce relation med sin dotter som har ihop det med en störig jävel som spelas av Ben Affleck, han vill inte att hans lilla princessa ska ha med karlar att göra och drar sig inte för att jaga Ben med hagelgevär på en oljerigg. Mycket USA! USA!-töntighet men man får ju se filmen från perioden den kom ifrån. Sena halvan av 90-talet var ju en viss filmtyp helt dominerande kändes det som? Dvs ytlig action från USA med patriotism, könsroller och allmänt orealistiska historier. Face off är ju den heliga graalen av den här typen av film. Andra som passar in är Long kiss good night (den minns jag att jag såg på 4an när de visade film på söndagskvällar, DET VAR TREVLIGT. Fan vad man alltid uppskattade det!) Enemy of the state, Con air, Air force one och så vidare.
Filmtipset summerar: "En jätteasteroid på väg att kollidera med jorden. Ett team av oljeborrare skickas då till asteroiden för att borra hål i den, placera en atombomb i hålet och spränga itu den. Lyckas detta räddas jorden. Men det är inte lätt."
...sen lämnade vi USA-eländet och konsumerade faktiskt rätt bra svensk film:
Mannen från Mallorca inte sett den på SÅ länge och jag var så glad över det. Slutscenen är bland det bästa som gjorts på svenska (nästan), biljakterna är så jävla briljanta och det är aldrig tråkigt och jag gillar hur mkt snuthat som trycks in här å var i filmen. Såg nån dvd-utgåva med ganska lustig textning på svenska, de textade "blatte" till Invandrare, de textade "Kärring" till Fru och lite andra lustiga val. Väldigt spännande thriller med Sven Wolter (RIP) i toppform och han spelar väldigt bra med sin parhäst Thomas von Brömsen. SE DEN! ni som inte gjort.
Filmtipset summerar: "Ett kallhamrat postrån genomförs i centrala Stockholm under julruschen. Poliserna Jarnebring och Johansson vid spaningsroteln är först på plats när larmet går, men rånaren lyckas komma undan. Det visar sig däremot att några vittnen har känt igen rånaren. De verkar ha någonting gemensamt med honom i det förflutna. Innan polisen får sambandet klart för sig har två av vittnena röjts ur vägen."
Givetvis behövde jag se om I lagens namn efter ovan nämnda, då det är en av mina personliga favoriter bland svenska filmer. Riktigt ruggig stämning genom hela filmen, ett kallt 80tal där det känns som att folkhemmet stämplat ut och kvar är all social misär och mitt i det kommer några fascistpoliser och börjar spöa hemlösa, narkomaner som om det inte fanns en morgondag. Säger bara: björneborgarnas marsch.
Filmtipset summerar: "Häll och hans tre mannar starka styrka har tröttnat på buset och åklagarnas milda hållning mot brottslingar. De har därför tagit lagen i egna händer och skrämmer slag på Stockholms undre värld. Deras metoder är hot, våld, trakasserier och framförallt genom att vara poliser."
Jag började kolla på ufo-filmen The Forth Kind efter att inte ens orkat se hela när den kom, det gjorde jag inte nu heller. Jävla skräp som skulle kunna vara så mycket mer.
Filmtipset försöker få det att låta sevärt: "En stad i Alaska har sett oförklarliga försvinnande under en tidsperiod på över 40 år och det finns beskyllningar på att regeringen sopar undan alla spåren."
Sist men inte minst så har jag sett den väldigt mysiga Klippet med Pierre Lindstedt, en väldigt sympatisk skådespelare som jag alltid blir glad av att se. Han å hans polare kör långtradare och hittar ett sätt att tjäna pengar vid sidan om, man får följa deras liv och vardag och missöden och det är liksom trovärdigt. För en som vuxit upp med långtradarchafförer så kan jag ju säga med trovärdighet att den är väldigt realistisk ändå. Hur gubbarna gaggar tillsammans, språket, slanguttryck och liksom bara stämningen? Jag gillade den som fan.
Filmtipset summerar: "Svenne Hellström är frånskild, jobbar som långtradarchaufför och har måleri som hobby. Åkeriet han är anställd av kör på Finland och på Finlandsbåten blir det mycket sprit och tjejragg. I Finland upptäcker Svenne att de lastpallar som godset kommer på inte används vid vidaretransporterna i Finland. Lastpallarna är värda 40 kronor styck, vilket innebär en nätt förtjänst på 28000 kronor per resa. Affärerna går blomstrande men snart är polisen dem på spåret och de intjänade pengarna måste "tvättas". Det tänker Svenne göra genom att ordna en utställning och sälja sina målningar."
Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig