Sv: Mårundan

Lite teknisk forumhjälp efterlyses. Nog för att de obesvarade PM jag har här efter min mer än ett år långa paus förmodligen är irrelevanta vid det här laget, men är det någon som fattar varför jag inte kan läsa dem från mobilen? Det enda jag kan trycka på är namnet från avsändaren, men då kommer jag till hens profil istället för meddelandet...

1,127

Sv: Mårundan

Hej! Det här är någonting som jag pillat med hur länge som helst nu, det finns ganska lite fixar från Punbb som vårt forum tillverkats av, så jag får försöka klura ut det bäst jag kan i forumkoden. Jag har dock kommit så pass långt att flertalet mobiler ska kunna läsa och besvara PM. Det kan spela in saker som vilken modell man har, vilken webläsare man har på mobilen och om man kan vända skärmen så den blir bredare (alltså vända själva telefonen)

Jag kan både läsa å svara på PM om jag lägger min telefon i sidoläge så skärmen ändrar storlek. Hur ser det ut för er å vad kör ni? Jag har en samsung s8 och kör Firefox:-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Det funkade för mig ett kort tag på mobilen men inte längre. Märkligt. Nu kan jag bara klicka på Har en Sony med Chrome som webbläsare.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Mårundan

Tack Tommy, att lägga den i sidled funkade precis som du sa! smile

1,130

Sv: Mårundan

Vilken tur! Dock är det ju inte helt optimalt, men tills vi klurar ut en bra lösning så får man göra såna hemma-fix big_smile

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,131

Sv: Mårundan

Snart är det påsk hörrni. Ska ni göra någonting särskilt? :-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Fick en bunt med fräna filmer, så ska se dessa. Samt klippåklistra lite, ta det lugnt, gå ut på promenader, nog bygga om filmredigeringen så att den blir ergonomiskt bra och småbörja sammanställa material till en kommande film. Sen får man se hur mycket man faktiskt hinner och orkar med.... men är ledig i 4 dagar iaf, det är skönt. Jo ska läsa lite fanzines också.

Vad ska du göra, Tommy?

Sv: Mårundan

Blä. Påsken ger mig ångest, som alla högtider. Den mest sekulära av våra högtider, påsken? Känns som ett hedniskt hyllande av våren, när man kollar runt på sociala snedier. Och det är ju bra, bra att folk har roligt.

Igår åkte vi upp på ett berg utanför Piteå, hade picknick och tog in utsikten. Det var fint. Såg massa korpar, måsar, en trana och kanske en kungsörn (!). Det var iallafall en större rovfågel med vita vingspetsar som svävade högt i vindbyarna.
Fanns färskt klotter på mobilmasten där och massa utbrunna eldar och använda fyrverkeripjäser.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,134

Sv: Mårundan

Det är ganska kul att det är så med tanke på att påsk faktiskt är en av de riktigt kristna högtiderna, ändå.. påsken har ju mkt starkare religös bakgrund och kontext än t.ex julen.. jesu uppståndelse och allt det där liksom.
Det jag gillar med påsk är att det är som jul fast på våren, dvs julmat, must och lite ledighet smile

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,135

Sv: Mårundan

Idag har jag fått min nya tand installerad i munnen, äntligen är den här extremt långa resan mot en mindre dysfunktionell mun över. Det känns trångt och värker som fan "men det är naturligt" eftersom det är väldigt trångt där den nu sitter och det har varit en grop där ett bra tag så munnen har ju vant sig vid det extra utrymmet. Jag kan tydligen äta och dricka som vanligt men det kan jag säga, det går inte. Det känns jättekonstigt.

Sitter och halvsover i stolen, har möte snart med jobbet och sen är det nedförsbacke till helg.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Har du haft mycket tjafs med käften Tompa?
Jag hade det i barndomen men fyra tandställningar och ca tio dragna tänder så skulle allt vara ok. Farsan har lagt säkert 100 000 på sina gaddar och ändå är de trasiga. Såg att han saknade en framtand häromdagen. Fattig-Sverige lever.

Trött och värkig här. Jobbar helg och borde lägga mig men har alltid det där ilet att pyssla med nåt på kvällarna när man jobbat hela dagen. Lär straffa sig imorgon.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,137

Sv: Mårundan

Oja, haft det hela mitt liv. Kassa tänder i hela familjen :-/ Har lätt för att få karies och det kombinerat med att jag i perioder slarvar med tandborstningen (dvs: jag borstar men borde vara noggrannare.. det har dock blivit mkt bättre) är ju ingen hit. Morsan har så mycket alagam i käften att hon kan börja praoa som termometer.
Det sjukaste är ju att tandvård inte räknas in som vanlig vård å därmed är "gratis". Som att munnen inte tillhör kroppen typ...

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Ja, det är helt galet vad dyrt det är med tandvård! Hoppas att det blir bra med din nya tand Tommy! Jag har också slarvat med tandborstningen ibland men det har blivit svårare att fuska sen jag investerade i en eltandborste. Rekommenderas. Priset för borsten framstår snabbt som billigt om man räknar med att det besparar en ett tandläkarbesök eller två.

1,139

Sv: Mårundan

Eltandborste är en bra grej enligt mig också. Och så de där små floursköljarna i plunta-size (ta med överallt!) och att testa sig fram vilken flourskölj man gillar bäst. Körde länge den osmaksatta dentan typ starkare 0,2% NaF istället för den 0,05% NaF men har nu bytt till en som heter soft mint som jag tror är flux. Klarar inte av listerine eller de där som svider sönder käften på en. Har också kört björkstickor och petar med men bytte till plackers men har nu hittat billigare och miljösnällare från humble co. eller vad de nu heter. Kör de minst en gång om dagen längst bak annars börjar jag lukta skitilla i munnen.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

1,140

Sv: Mårundan

Vänta det här låter bra, vad är det för pluntasize du talar om? Jag har bara sett de här större i butiker. Ser framför mig en riktig pluta i plåt så man kan smyggurgla lite innan man ska på resturang typ.
Jag kör 0,2% NaF och det är lagom. Innan hade jag någon budgetvariant (typ listerine fast sämre?) och det var verkligen som att ha sura uppstötningar på konstgjord andning. Så vidrigt och efteråt var man snustorr i munnen och hett villebråd för bakterier, så jag slutade använda skölj väldigt länge. Tandläkaren tipsade om nyss nämnda 0,2% naf och det har fungerat jättebra smile

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Livet (falafel)rullar på. Jag kollar film, lyssnar musik och pysslar ibland med egen skit på fritiden. Använt de senaste åren till att långsamt knyta ihop olika säckar. Nu senast tömde jag ett par minneskort på nedlagda filmprojekt, två stycken, haha, som filmades innan ett annat mer lyckat filmprojekt från 2010 / 2016 - 2020 som nu är utagerat helt. Stora mängder filer har flyttats, raderats, säkerhetskopierats, sorterats och katalogiserats. Gammalt material, ord, bild och video från hela 2010-talet, har lagts på rätta ställen och arkivet, det fysiska och det digitala, har inventerats och organiserats. Är såklart en del mer att göra men tar det på semestern - eder B-pappa prylar hemmavid med kultur konstant på olika sätt, tro inget annat. Komplexa maskinerier maler långsamt men noga, så även här. Men en viss färsk start kan skymtas, det mesta är på sin plats och det är ordning på torpet, det funkar.  Efter år av stress och kaos finns det nu mer utrymme för fokus. Sover hyfsat och har börjat formulera kommande saker att göra - jag har under några år av utmattning, sorg, omställning och introvert sökande ibland trott att jag är klar med det egna skapandet eller interagerandet med alla sköningar, men detta var en villfarelse som uppstått då de "privata" problemen duggat så tätt att de grumlat den större visionen och det större perspektivet. Iochmed detta inventerande och organiserande kan jag nu långsamt att börja blicka framåt och försöka närma mig det jag har, materiellt och idémässigt, som är oanvänt och har potential, vilket nu tycks luta åt videohållet och det känns toppenskoj.

Med önskningar om en rimlig, stillsam sommar i lugn och ro.

EDIT: Känns som att jag sitter varje sommar här på forumet och skriver exakt det jag skrivit här ovanstående!? Fantastiskt. Måste bero på att jag blir på så gott humör så fort det nalkas vår och sommar.

EDIT 2: Men ja allt är såklart inte frid och fröjd. Miste en vän förra veckan och har en dödspolare nu som drabbats rejält hårt av covid, så jag springer med förnödenheter till hen. Inte på IVA-nivå men det tycktes vara bra nära. Vi kämpar på - tillsammans.

1,142

Sv: Mårundan

Beklagar din väns bortgång b-pappa :-(
Hoppas allt går väl för din dödspolare, fint att du kan vara behjälplig.

På något sätt ändå bra att du håller fanan högt och siktar framåt, sommaren kanske bidrar till det. Vem vet.

Idag har jag det ganska bra, har precis tecknat klart en serie på 75 sidor, slog nästan rekordet på min längsta serie (som är på 75 också, så verkligen att jag "föll på målsnöret") Nu ska jag teckna på en kort serie till nästa nummer av Brand. Sen ska jag teckna på en tolkning av Bromanders bästa serie alla kategorier (tror jag?) "bränd tjära". Finns en del hål i berättelsen man hade kunnat förbättra, men idén bakom är helt oslagbar. För den som inte läst den (inte så jättekonstigt om få har; den har bara publicerats i ett fanzin för massor av år sen, konstigt att inte Galago kört den faktiskt... den håller hög nivå) den handlar om Bromander självt (från tiden då han gjorde serier med sig själv i huvudrollen) som ska skriva en uppsats om en författares lyrik, en bortglömd författare som antikvariatet bara fnissar åt "ja den tokiga jäveln" typ, författaren skriver hämningslöst, brinnande och med ett sällan skådat klasshat, Bromander blir helt trollbunden av författaren och får reda på att han lever och bor på ett hem. Han tar kontakt med denna vresige gubbe som mjuknar upp när Bromander ger honom folköl. Sen spårar det ur totalt. Som alla hans serier gjorde förr om åren :-))

Jag ska iallafall teckna den historien fast med katten Morris och hunden John och sen byta ut lite saker så det inte blir en kopia rakt av, utan ändå ska finnas lite egna komponenter i. Det ska bli roligt att göra. Siktar på typ 40-50 sidor på denna också. Är så glad över att jag blivit bekvämare med att teckna LÅNGT. Innan var det skitjobbigt för att jag tappade motivationen eller inte "fick tid" efter en tid, så jag har tecknat mkt korta serier och därmed har jag också tagit många bra historier och inte gjort dom den förtjänst dom förtjänar, genom att bara snabbt slafsa igenom osv. Jag gjorde en serie om två arbetskamrater på en verkstad där den ena blir kär i den andre och inte klarar av att han ligger med tjejer på firmafesten, så han gör en plastdocka som ser ut som arbetskamraten och börjar knulla den i vredesmot på ett morgonmöte. Den serien ska jag nog teckna om nångång... fast göra den lite mer trovärdig och fördjupande.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Jodå det går bra, lugnare nu.

Den där historian låter toppen, haha! Ja gör om den om plastdockan, låter som ett måste!

Sv: Mårundan

Roligt med allt serietecknande Tommy! Just Bränd Tjära har jag faktiskt läst i enda numret av Bromander (självbetitlade zinet) som jag hållit i min hand. De hade den på stadsbiblioteket i Göteborg då när jag bodde där 2009.

Jag mår rätt kasst men det går ju i perioder det där. Känner att jag sabbar till det i nästan alla relationer men försöker bli öppnare med vad jag känner och hur jag mår.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Mårundan

Bränd tjära har jag tyvärr missat. Hade varit kul att läsa. När jag städade ut föräldrahemmet inför att det skulle säljas hittade jag Bromander#3 (eller #2, det med ett automatvapen på omslaget). Hade varit kul om det gavs ut en antologi över alla Mediokra serier, Bromander, Livets ord etc-serier av Bromander.

De jag bor med fick covid i slutet av april. Blev karantän. Tog två test, båda var negativ. Tänkte "Jag är fan i mig immun! Jag ska aldrig dö!" Så bröt karantänen. Träffade ny - förhoppningsvis - vän och gick till jobbet. Sen fick jag så klart covid. Sordin på den trumpeten. Så tillbax i karantänen igen, utan passera "Gå." Mår väl bra nu, tror jag - karantänen har verkligen gjort mig helt degig och slut och nedstämd och trött - så hoppas kunna lämna karantänen på tisdag. Skulle ha varit i Malmö nu för att kolla på Tom Karlssons och Pontus Lundkvists dockpjäs, men jag fick ställa in resan pga covid. Och sen ställdes pjäsen in nu denna helg, pga misstänkt covidutbrott bland personalen på Malmö Dockteater.

Tog en promenad idag och kände mig alldeles yr och konstig. Känns som jag bara varit hemma i en vecka och glott på tv, mest metaldokumentärer för det känns lagom hjärndött. Men dags att vända blad. Kände nästan doften av vitlök idag, så om jag har tur är mitt luktsinne tillbaka nästa vecka. Trist skit, covid. Skulle ha vaccinerat mig i fredags, så snubblade verkligen på målsnöret. Så kan det gå.

Sv: Mårundan

Fan vad trist Larsesq. Så nära att få vaccinet också. Har en kollega som var konstig i lungorna ganska länge så det låter helt rimligt att bli yr efter en promenad så nära inpå tillfrisknandet.

Skönt på ett sätt att pjäsen ställdes in, eller ja, du missade den inte ensam iaf.

Gjort lite zinepaket ikväll. Har en portfölj med alla zines och kuvert som är lätt att flytta runt så jag kan göra paket och se på dumburken.

Var till Hertsön i lördags och köpte bokhylla av en trevlig snubbe. Kände hur mycket jag saknar att träffa annat folk än dem jag träffar dagligen. Svältfödd på det sociala.

Fick svar på mitt livs första brevintervju idag! Får se var jag publicerar den. Kanske gör ett nytt nummer av Bakteriekultur på engelska vad det lider. Ingen brådska.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,147

Sv: Mårundan

Det gör mig lite glad av att se att de flesta verkar vilja ta vaccinet, att det är större intresse än vad det var vid svininfluensan (om jag inte minns fel nu? kan ju vara efterhandskonstruerat) passerade en vaccinmottagning på Odenplan och det var så jävla mycket människor som stod i halvcirklar och blockerade trafik och fan å hans moster, först undrade jag vad det var för fel i huvudet på människor, sen såg jag att det var värsta löpande-band-vaccineringen på gång. Sen ser man siffrorna att tusentals vaccineras och typ 40% av den vuxna befolkningen är klara nu. Nu rullar det på och förhoppningsvis kommer det bli bättre.
De hade ju något gigantiskt rave med 30.000 personer i England, alla vaccinerade, nu har de första rapporterna om smittade kommit in, tre stycken åkte på covid. 3 av 30.000 det är ganska bra siffror ändå.

Man hatar ju den här världen + alla som bor i den, men såna här saker gör ju ändå att man blir lite glad, att vi faktiskt har förmågan att vaccinera, rädda å övervinna naturen, sjukdomar etc. Sen kommer baksidan med vaccinpatent, att alla länder i afrika får stå utan och de rika roffar åt sig och Israel vägrar ge en enda spruta till grannarna i Gaza. Då vaknar man upp ur sin glädjeyra och inser att världen är skit ändå :-D

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,148

Sv: Mårundan

Jag har börjat en teknikutbildning på en högskola som har självbild som för närvarande kan liknas med ett verklighetsfrånvänt överklass-mansego. Jag tänkte inte och hade inte heller någon förväntan på att jag skulle hitta någon kompis och ännu mindre någon lärare som jag skulle gilla eller tycka va cool eller smart. Jag ville bara lära mig om något jag inte vet något om dvs elektroteknik. Till min stora chock har jag hittat några kompisar (hur kan man ens få nya kompisar när det är pandemi??). Till ännu större chock har jag träffat på en lärare som kan massa coola saker och är väldigt bra på att lära ut dom sakerna. Jag vet inte om det är pga mina låga förväntningar eller om det bara är så jag verkar vara lagd som person men nu tänker jag att jag vill skicka mejl till den här läraren där jag berättar att jag tycker att personen är en bra lärare. Hur balanserar man på rätt sida av ett beundrarmejl eller finns det ingen rätt eller fel sida man bara skriver mejlet trycker på skicka och sen försöker glömma vad man precis publicerade i cyberrymden? Lite som det här inlägget.

1,149

Sv: Mårundan

Ingen seriemässa in real life i år heller, men en stream: https://kulturhusetstadsteatern.se/bibl … tival-2021

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

hippo skrev:

Jag har börjat en teknikutbildning på en högskola som har självbild som för närvarande kan liknas med ett verklighetsfrånvänt överklass-mansego. Jag tänkte inte och hade inte heller någon förväntan på att jag skulle hitta någon kompis och ännu mindre någon lärare som jag skulle gilla eller tycka va cool eller smart. Jag ville bara lära mig om något jag inte vet något om dvs elektroteknik. Till min stora chock har jag hittat några kompisar (hur kan man ens få nya kompisar när det är pandemi??). Till ännu större chock har jag träffat på en lärare som kan massa coola saker och är väldigt bra på att lära ut dom sakerna. Jag vet inte om det är pga mina låga förväntningar eller om det bara är så jag verkar vara lagd som person men nu tänker jag att jag vill skicka mejl till den här läraren där jag berättar att jag tycker att personen är en bra lärare. Hur balanserar man på rätt sida av ett beundrarmejl eller finns det ingen rätt eller fel sida man bara skriver mejlet trycker på skicka och sen försöker glömma vad man precis publicerade i cyberrymden? Lite som det här inlägget.

hihi Hippo, bra fråga. Det är väl en fin gest att skriva det där brevet till läraren för att berätta att den är bra, men massa mariga frågor däremellan. Hur skulle personen ta det? Skulle du våga säga det till hen direkt istället? Kan det framstå som fjäskande eller att personen skulle få konstiga förväntningar? Klurigt. Jag tänker att om du är saklig och rättfram med dina känslor och orsakerna till dessa borde det ju inte bli några problem. Att du helt enkelt tycker läraren sköter sitt jobb bra och förtjänar en eloge för det.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth