1 Senaste redigerad av VA (2021-02-01 18:35:49)

Tråd: Mina första 6 månader på Sunderby Folkhögskola

Hej!

Det här är mitt andra fanzine (första osläppt än så länge) som handlar om å gå på konstlinjen på sunderby folkhögskola.
Vardagsgrejer blandat med babbel om varenda uppgift vi hade.

Kostar som ett CV-zine men smakar som ett personligt zine med väldigt väldigt mycke konst-prat.
3 Totalitär-referenser inkluderade utan extra kostnad.

30 spänn för BÅDE fanzinet och porto, skriver ju ute de utan extra kostnad på skolan. Byte går oxå bra! smile

___________________________________________________
Stubbar ljuger inte, med det gör SCA

Sv: Mina första 6 månader på Sunderby Folkhögskola

Hej! Vill läsa! Så trevligt! Jag mailar dig!

Sv: Mina första 6 månader på Sunderby Folkhögskola

Ja vad roligt! Jag PM:ar smile

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mina första 6 månader på Sunderby Folkhögskola

Läste ut zinet idag. Tyckte det var riktigt bra. Kul att läsa om alla konstövningar och dessutom få se bilderna du skapade, och i färg dessutom! På ett sätt var det nästan roligast när du skrev om annat än konsten. Skulle gärna se ett personligt zine från dig nån gång, kanske ett dagbokszine? Slog mig att nu finns det två aktiva zinemakare från Piteå. Måste ju vara rekord! Iallafall senaste tjugo åren... Gissar jag.

Varför valde du att skriva på dialekt VA? Vande mig snabbt men om det är för att jag kan dialekten vet jag inte. Har svårt att vänja mig vid när nån använder "de" istället för "det". "de" för mig är alltid skriftspråk för "dom". En petitess såklart.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Mina första 6 månader på Sunderby Folkhögskola

Ops hade vela svara på de här tidigare men missat/glömt!
Ja kanske att de är rekord!! Men visste du att sångarn i Rock Set hade ett punkfanzine där på slute av 70-talet? big_smile Nå han har väl inte varit aktiv fanzinemakare på ett bra tag. Nåja. Jag har många uppslag gjorda till ett fanzine och jäääääääääävulskt mkt bilder som skulle funka fint till ett fanzine. Jag har velat hinna få skriva ut nu medans jag går skola DVS utskrift ingår i studieavgiften!!! Men he jär mkt som ska slängas ihop tills mittn på juni då jag blir klar, så vi få si.

Att bo i Ume 2011-2020 innebar att göra en avvägning varje gång jag ville slänga in nåt dialektalt. Inte bara ord, utan ibland bara hur en uttalar och betonar. Jag lärde känna en kompis som sakta gjorde mig mer å mer intresserad för de där me dialekten å då ville jag ha kvar mer av den. De har lett till att jag skriver med talspråk å mkt dialektalt när jag chattar å är på sociala medier, vilket är enda skrivandet och läsandet jag gör.

Så att skriva på dialekt å talspråk gjorde de mer personligt, å de är ju bra för jag ville att de skulle kännas som att jag berättar för läsaren!

Brukar du/nån av er skriva på dialekt? I HSVD minns jag de som att du inte gör de? Har du haft nåra tankar kring de?

Sv: Mina första 6 månader på Sunderby Folkhögskola

Intressant VA! Tyckte zinet var lätt att läsa även fast det var på dialekt. Våra dialekter är så urvattnade nu, förr var det ju mer som ett eget språk, med fler dialektord som var svåra för utomstående att förstå.

Jag skriver inte på dialekt. Kanske skriver nåt uttryck dialektalt här och var för att reppa södra Norrbotten men överlag tycker jag det är bra att skriva på standardsvenska för att alla ska förstå. Gillar dock hur du skriver och hur Arvid skriver i Angry Hudik Zine. Han skriver ju mer originellt, där nyord, slang, dialekt och allt annat blandas till en personlig stil. Jag är lite paragrafryttare när det gäller grammatik och tycker inte dialekt är så bra egentligen när det ska skrivas. Känns som man stänger ute folk då. Pratade med nån som menade att dialektens försvinnande var ett sätt att osynliggöra marginaliserade delar av landet. På det sättet vårdar jag den talade dialekten, men jag vill inte skriva på dialekt.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth