Sv: Lästips

Bra sagt Tommy om den kommunistiska drömmen. Jag kan ju titta på Bald & Bankrupt på Youtube och tänka att folk i Sovjet på ett sätt hade det bättre under diktaturen. I alla fall rent materiellt. Nu är det så jäkla slitet i länderna och delrepublikerna han besöker. Alla gamla ödelagda dom kulturas han besöker. Fast ja, det sög ju hårt i Sovjet såklart. Men det är väl fascinerande för att det var sista gången det fanns ett gångbart ideologiskt alternativ till kapitalismen. Sen var det ju en del kohandel och kompromisser när glasnost började, nån sorts starkt begränsad marknadsekonomi.
DDR är ju sjukt fascinerande också, för att det var ett kommunistiskt västland. Polen är väl det också men man känner ju sig lite närmare tyskarna kulturellt ändå. Hej, jag är inte rasbiolog! Skulle vara kul att intervjua nån förening med gamla östtyskar som håller liv i DDRs historia, höra vad de tänker om återföreningen och hur de ser på livet i Östtyskland och om det var värt allt förtryck (nej).

Förresten, har nån här läst Tomas Ligetti? Hört flera bekanta höja honom till skyarna. Var ska man börja?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Lästips

Haha rasbiolog. Fast du är inte jättelångt ifrån sanningen: kulturellt, politiskt och historiskt har vi ju haft mycket mer utbyte och relationer till tyskland än Polen. Polen hade vi väl relationer till på typ 1500talet som senast, ja undantag alla gånger vi varit i krig eller haft spända politiska relationer. Tyska språket liknar svenskan mer också, än vad polska gör. Sånt spelar ju in smile

Finns det föreningar med gamla östtyskar som håller liv i DDR? Det verkar ju hur bra som helst isåfall. Klart du ska intervjua dem. Jag önskar jag intervjuade fler kufiga sekter..

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Lästips

Ja, har sett såna där DDR-föreningar i dokumentär från SVT. Bara förra året tror jag. Kanske är svårt att nå dem men vore kul att försöka. Får se när det blir av haha, har fullt upp nog som det är. Man skulle ju kunna intervjua svenskar med intresse i DDR också såklart. Stort ämne! Man får väl börja gräva nånstans, få sig en liten inblick innan man går tillbaka till noisekassetterna...

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Lästips

Okej, här är böckerna jag läste januari - februari 2021.
Att övervaka överheten - Vilhelm Moberg (1953), samling av olika debattinlägg som mästaren skrev. Mycket om Kejneaffären, riktigt rättshaveristiskt gött mos.
Årets festseder - Nils Arvid Bringeus (1976), tog denna från biblioteket när de gallrade böcker. Bringeus är kung när det kommer till sådant här. Väldigt roligt att läsa om festsedernas uppkomst, utbredd och variationer runt om i Sverige. Lärorikt!
Polisspåret - Sven Aner (1988), Anérs första bok om Palmemordet. Inte superbra faktiskt men en klassiker i sammanhanget. Redan här skriver han lite väl rörigt och det blev gosse bara värre med åren.
Esperanto Drömmarna Om Ett Världsspråk - Bo Sandelin (2013), mycket bra sammanfattning om språket.
Helt Vanliga Män - Christopher R. Browning (1992), bok om förintelsen.
Högspänning - Henrik Bromander (2018), inte hans bästa bok faktiskt. Tyckte den mest var deprimerande. Inte så mycket politik heller som det brukar vara. Men väldigt lättläst som alla hans böcker.
Ett jävla solsken - Fatima Bremmer (2017), boken om Ester Blenda Nordström. Kända kvinnliga journalisten som också var uppe i Kiruna och härjade när staden byggdes. Läste mest för historiska värdet som journalist.
Bakom kulisserna i Kiev - Robert Perry (2015), bra bok om USA-imperialismen i Ukraina och om hur nassarna drev på kuppen där.
Grisfesten - Leif GW Persson (1978), klassiker som jag aldrig läst men älskar såklart filmen. Boken var absolut bra.
Coq Rouge - Jan Guillou (1986), aldrig läst denna heller så tänkte lika att riva av den. Först lite seg men blev faktiskt spännande på slutet. Får se om man orkar läsa nå fler. Kanske.
Nationens fiende - Lars Larsson (2016), en till bok om Palmemordet och Skandiamannen. Lite mer okänd än Den Osannolika Mördaren. Men tydlig och bra.
Parabellum - Mattias Gardell (2020), gillar Gardells böcker. Första romanen. Ganska bra, lättläst. Gav bort den efteråt. Mycket politisk. Lite svamligt när de är här uppe men men.
En apelsin med urverk - Anthony Burgess (1962), klassiker. Bra, läsvärd. Kommer läsa den igen.

Arbete är livets krydda

Sv: Lästips

Bra avrivning av böcker där, vilken takt du håller Lappia.
Jag har enbart läst fanzine senaste månaden. Började på Åsa Mobergs De Omöjliga men kom av mig. Intressant med psykiatrireformen och vad som hände med psykvården efter det. Som undertiteln säger, det blev dyr och dålig vård.

Grismannen står på min läslista helt klart.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Lästips

Hunden Uppföljaren skrev:

Bra avrivning av böcker där, vilken takt du håller Lappia.
Jag har enbart läst fanzine senaste månaden. Började på Åsa Mobergs De Omöjliga men kom av mig. Intressant med psykiatrireformen och vad som hände med psykvården efter det. Som undertiteln säger, det blev dyr och dålig vård.

Grismannen står på min läslista helt klart.

Absolut! Man ska hålla sina takter. Så är det. Som kontorsråtta har man gott om tid att läsa nu i pandemin när man jobbar hemifrån och sådär. Det är kul! Rensar också ut och ger bort/säljer böcker nu eftersom så man ska få lite ordning i överfulla bokhyllan. Men jag älskar mitt bibliotekskort.

Arbete är livets krydda

Sv: Lästips

Glömde bort två böcker till som jag rivit av här i dagarna.
Quickologi - Göran Lambertz, (2017) hittade denna på biblioteket när de gallrade böcker (se loppistråden). Lite småkul att läsa hans sida av saken. Gissen vilken lirare. Men boken är en bjässe på flera hundra sidor typ sexhundra eller något. Rekommenderar den endast till de som är väldigt Lambertz intresserade.
Genesis - Robert Crumb, (2009) länge sedan jag läste en seriebok men den här är jag klar med i alla fall. Har inte läst så mycket Crumb men tycker han tecknar väldigt fint. Sedan allmänbildande att läsa detta som alltså är bibeln/gamla testamentet som gamle Crumb gjort serie av.

Arbete är livets krydda

158 Senaste redigerad av Hunden Uppföljaren (2021-03-07 02:50:59)

Sv: Lästips

Crumbs Genesis är enda Crumb-boken de har på Piteå Stadsbibliotek. Borde tjata på dem att köpa in fler för hans samlingar är så jämrans dyra och ofta inte i tryck. Finns ju alltid Fritz the Cat men det är jag helt ointresserad av. Vill läsa hans undergroundserier från San Francisco, från hippie-eran. Har en samling där han tecknar American Splendor och den är ju bra men mer Pekar än Crumb kanske. Har du läst biografin om Kafka där han gör alla illustrationer? Tror den kom på 80-talet. Den fanns i Luleå och tror jag sett den i Piteå också.

Just nu läser jag Gut Bucket Research #8 av David Tighe. Musikologiskt fanzine om ovanliga sångsätt och vokaltekniker i folkmusik och avantgarde. Väldigt lättläst och välskrivet! Gedigen research och snyggt klippt och klistrat fanzine.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

159 Senaste redigerad av larsesq (2021-03-11 17:59:50)

Sv: Lästips

Lappia skrev:

Quickologi - Göran Lambertz, (2017) hittade denna på biblioteket när de gallrade böcker (se loppistråden). Lite småkul att läsa hans sida av saken. Gissen vilken lirare. Men boken är en bjässe på flera hundra sidor typ sexhundra eller något. Rekommenderar den endast till de som är väldigt Lambertz intresserade..

Den boken kommer väl säkert läsas på ett helt annat sätt, nu när Lambertz är häktad för våldtäkt. Kul att sista gången han kunde framträda med nån sorts heder i behåll var i "Hassel - Privatspanarna" från 2012, där Hassel ska lösa Palmemordet.

Sv: Lästips

larsesq skrev:
Lappia skrev:

Quickologi - Göran Lambertz, (2017) hittade denna på biblioteket när de gallrade böcker (se loppistråden). Lite småkul att läsa hans sida av saken. Gissen vilken lirare. Men boken är en bjässe på flera hundra sidor typ sexhundra eller något. Rekommenderar den endast till de som är väldigt Lambertz intresserade..

Den boken kommer väl säkert läsas på ett helt annat sätt, nu när Lambertz är häktad för våldtäkt. Kul att sista gången han kunde framträda med nån sorts heder i behåll var i "Hassel - Privatspanarna" från 2012, där Hassel ska lösa Palmemordet.

Jo, jag hörde också den där nyheten tidigare idag. Var tråkigt slut på hela soppan, ville tro att han var en snäll kille. Tänk vad fel även en människokännare som jag kan ha. Känns väl som att han inte kommer vara desto mer aktiv i Quicklaget efter det här. Vilket är tråkigt. Det är som när någon av ens favoritkaraktärer blir utskrivna ur Rederiet eller liknande. Vilken idiot.

Arbete är livets krydda

Sv: Lästips

Din favoritkaraktär som blev utskriven ur Rederiet (apropå pedofiler) vadå, var kapten Lager en av dina favoriter!? Nu får du förklara dig. Mig veterligen enda rederiet-skådisen som behövde fimpas för att han blev anmäld för sexbrott mot barn.

Hade ingen aning om det med Lambertz. Verkligen en idiot. Och vilket jävla öde med den karriären å allt han ändå varit delaktig i gällande Quickfallen och andra rättsfall.

Just nu läser jag det sista i Mishima-boken och sen ska jag nog ge mig i kast med något mer snabbläst. Har också varit sugen på att ge Dekius Lack en chans till även om alla hans böcker om jogging får mig att vilja kräkas.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Lästips

Tommy skrev:

Din favoritkaraktär som blev utskriven ur Rederiet (apropå pedofiler) vadå, var kapten Lager en av dina favoriter!? Nu får du förklara dig. Mig veterligen enda rederiet-skådisen som behövde fimpas för att han blev anmäld för sexbrott mot barn.

Inga rederietspoilers nu! Men fanns många skurkar som vandrade in och ut ur serien. Viggo tex var ju bara med i några säsonger. Svårt att se att Lambertz ska fortsätta i Quicklaget nu - fast kan bli intressant och se vad Hultman har att säga om det hela. Så historien är väl inte slut på så sätt.

Arbete är livets krydda

Sv: Lästips

Spoilers? Det är ju typ 15 år gammalt! big_smile Så kan man ju inte resonera. Hur långt har du sett på Rederiet? Om du följer det nu.
Kapten Lager spelar väldigt bra i Apelsinmannen, om Keyne-affären. Finns på SVT Play för den intresserade.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Lästips

Tommy skrev:

Spoilers? Det är ju typ 15 år gammalt!.

Ledsen men Rederiet slutade sändas för hela 19 år sen nu! Du är äldre än du tror smile

165 Senaste redigerad av Tommy (2021-03-13 10:06:45)

Sv: Lästips

Det slutade sändas för 19 år sen.. då är det alltså typ 25 år sen det jag refererar till med kapten Lager?
Åh.. fy... fan. Törs man ens gå igenom listan över vilka rederietskådisar som fortfarande lever?

Lever Berg åke Varg? Jag törs fan inte kolla själv iaf. Han var ju gammal redan när Rederiet gick på TV.

Såg nu att Freja iallafall dött. Hon sjönk utanför Grekland 2007. Vad fan..

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

166 Senaste redigerad av elias242 (2021-03-14 11:18:59)

Sv: Lästips

Gösta, Joker och säkerhetstanten Vera Bengtsson har gått bort.
Det är de jag vet på rak arm

Sv: Lästips

Uno har också dött (Hans v Engström) redan 2014 dessutom.  Jag fick för mig att det var närmare i tid..

Bert åke varg lever däremot!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

168 Senaste redigerad av larsesq (2021-03-18 09:56:26)

Sv: Lästips

Kapten Lager är ju också Gunvald Larsson i "Mannen på taket" (tycker inte han riktigt funkar i den rollen dock). Sett några stumpar av "Rederiet" på TV (mycket dag-TV på jobby). Blir nästan lite glad bara av se alla karaktärer. Nostalgi... Åh, vojne. Nån gång, när jag har eoner av tid, ska jag väl se bägge serier jag följde och gick på TV på torsdagar i min barndom: "Rederiet" och "Arkiv X".

Sv: Lästips

Torsdagar på den tiden var ju helt underbara:

20:00 - Rederiet
22:00 - Nyheterna
22:30 - Arkiv X
23:30 - South park
00:00 - Kvinnofängelset
:-))))

Rapport från läsfronten: Räknas serier in? Köpte och drog igenom "Gå med mig till hörnet" av Anneli Furumark. Väldigt fin, absolut em av hennes bästa tycker jag. Gillade också "Den röda vintern" väldigt mkt när den kom. Hon är en väldigt bra tecknare och berättare.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Lästips

Jag tyckte "den röda vintern" var helt okej, men jag hade läst "en sol bland döda klot" alldeles innan, som jag tyckte var så jäävla bra, så det kanske gjorde att den röda vintern bara kändes okej i jämförelse. Har du läst den?

Sv: Lästips

Jag tyckte också Den Röda Vintern var lite väl enkel på nåt sätt. Sen gillade jag såklart miljöerna med vintrigt Luleå på 70-talet (visst är det den?) och temat hade varit mer intressant om man fått vara mer i den kommunistiska miljön kanske, vill jag minnas att jag tänkte.

Inte läst En Sol Bland Döda Klot än.

Sitter på jobbet och skumläser lite om Charles Reznikoff och Louis Zukofsky. Ryska judiska immigranter i New York som båda blev poeter. Vill läsa Reznikoffs långdikt Tesitmony (tror det finns två delar). Dikterna består av rättegångsmaterial med massa mord, övergrepp, fabriksolyckor, rasistiska illdåd med mera, torrt beskrivna utan poetiskt språk. Väldigt effektfullt det lilla jag läst. Det är en sorts svartbok över USAs tidiga historia.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Lästips

Har en hek del fanzinerelaterat i läshögen. Re/Searchs bok om fanzines från 90-talet är toppenfin. Bara intervjuer med amerikanska zinemakare men det är ju verkligen gräddan: Beer Frame, Thrift Score med mera.

Fourth Dimension i Polen har släppt feta volymer med kompletta samlingar av zinen Grim Humour och Adventures In Reality som var engelska 80-talszine med fokus på postpunk och tidig industrimusik/noise.
Mycket bättre än Sniffin' Glue. Gillar man samlingen med Touch n' Go är detta finfint.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Lästips

Jag har börjat läsa den klassiska bokserien "Det tredje rikets uppgång och fall" i 4 delar av William Shirer, samma bokserie som basebolligan kollektivköpte från samma bokaffär (det nämns i den där ökända dn-intervjun med en av deras medlemmar som gjordes för typ tio år sen, de bara stövlade in på rad och köpte samma Hitler-böcker och läste ihop) bara där borde det ju ringa varningsklockor...

Även senaste boken från lystring:  Arsène Schrauwen som kom hem tidigare i veckan, väldigt fint verk, hoppas serien är lika bra. Innan dess kom kom Krisläge som man ändå redan läst, fast på svenska. Fucktown blev "Knullebyn", fan vad jag skrattade åt det. GRYM översättning. Allt blir som någon tjackad astrid lindgren-saga istället. Det mest spännande var dock epilogen, som inte gått på instagram vad jag kan se. Den är rätt bra, läs den! smile

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

174 Senaste redigerad av larsesq (2021-06-15 07:32:33)

Sv: Lästips

Haha! Dråplig scen med basebolligan. Har du nåt bra bok/podd/dokumentär-tips, Tommy, om basebolligan?

Ska nog kontakta Fredrik snart och fråga om Arsèn Schrauwen och även den där Varm mjölk-boken av Jarno Latva-Nikkola. Jobbar ju nära Lystring HQ, så borde kunna släntra förbi där efter avslutat arbetspass. Verkar vara kul böcker.

Har andra volymen i Re/Searchs bok om fansins. Kul att läsa om 90-talsjänkare som gjorde zines jag nog aldrig kommer läsa. Känns som en helt annan tid.  På både gott och ont. Första volymen verkar dock roligare.

Sv: Lästips

Ja, p3 dokumentär om Basebolligan rent spontant. han som berättar om sin tid i piketen är jätterolig att lyssna på. Typ när de kom in med folk de omhändertagit för fylla så satte dom pistolen under näsan så det skulle bli en hitlermustasch, högerarmen upp som hälsning. Polisen alltså.. vilken jävla yrkeskår.

Autotrof: nej jag har faktiskt varit ganska dålig på att läsa Anneli (såg din fråga nu, sorry för att jag missade :-( ) jag upptäckte henne ganska sent, eller jag har vetat om henne men jag läste faktiskt henne första gången i den där, för övrigt skitbra, bromanderboken "allt jag rör vid försvinner" där andra personer tecknat hans manus. Hennes serie om den ensamma kvinnan är ju en av de absolut bästa i boken. Hon är så vansinnigt trevlig också kan jag säga.

Nu fortsätter jag med Tredje riket, den är ganska roligt skriven för att ändå ha några år på nacken. För att jämna ut nazismen så drog jag igenom senaste Expo som faktiskt innehöll en rätt bra artikel, om vallentunamordet 2012 där nassen som mördade en jämnårig gått under jorden men alla omständigheter är så konstiga, typ att hans föräldrar inte anmält honom försvunnen, att NMR insunerar i poddar och kommentarsfält att de har kontakt med honom, och sen försökte Expo nysta i om han kan ha gömt sig i Ryssland för att undkomma rättvisan i sverige och därmed blivit utskickad till strid i Ukraina och kanske dött. Ingen vet ju ett knyst om honom. Hade han tagit sitt straff i sverige hade han varit ute nu.
Expo är fö en jävla skittidning, fan vad usel den har varit så länge nu. Inte som förr när de var lite mer sympatiskt inställda och hade lite mer gräv och sånt, nu är det ju ganska mycket skit. De har börjat snöa in på "vänsterextremism" också. hade ett nummer nyligen där det handlade om vänstermän (ja för det är ju faktiskt uteslutande män i det här fallet) som går från vänster till höger. Bl.a Robert Matthiasson som var ordförande i KP som nu skriver på Nyheter idag om invandring och genusflum, Markus Allard som jag inte behöver säga något mer om, Nils Littorin i Malmö som startade lokalt missnöjesparti och några andra. Vad driver dom? Varför är dom så många? Känns som att förr hade vi typ en sånhär dåre vart tioende år, om ens det, som gick över till fascisterna. Nils Flyg är väl det kändaste exemplet.
Sen finns det ju dom som gått åt andra hållet, var det inte Birger furugård som först startade nazistparti i Sverige på 30talet och sen slutade sina dagar som aktivist i FNL-grupperna? Så kan det gå.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig