Tråd: Udda/märkliga/kufiga saker ni äger?

Många av oss (eller alla i nån form) samlar ju på saker, gillar att gå på loppis etc. Då stöter man ibland på udda saker. Vad för udda saker har ni i eran ägo som ni vill skryta om?

Jag har Ulf Olssons självbiografi "Utan Rättsäkerhet" som är lite halv-svår att hitta. Hade en jävla tur på bokbörsen den dagen.
Jag har en jätteliten radio som ser ut som en gammal PC, som är gjord i plast, så precis som datorer från förr så har plasten börjat gulna på det där charmiga sättet. Radion är köpt på typ Clas Ohlsson eller Biltema i slutet av 90-talet och fungerar k l o c k r e n t fortfarande. Man zappar mellan kanaler med en liten mus. Bifogar en bild.

Post's attachments

photo_2021-02-04_20-56-38.jpg 65.86 kb, file has never been downloaded. 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.
Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Udda/märkliga/kufiga saker ni äger?

Den där radio som ser ut som en liten PC är för gullig.

Började springa på loppisar med morsan. Tror första var Lopp-Loellas kanske 2001. Lopp-Loellas var en loppis som fanns i Visby. Det var när de låg vid Skarphäll, sen flyttade de och då tog Jysk över lokalerna. Jag började först gräva bland vinylerna. Sen kollade jag lite på böckerna. Jag tror jag fick uppleva de sista gyllene åren av skivor på loppisar. Slutet på den här perioden när du kunde göra galna klipp. Köpte lite tysk kraut, This Heat och sånt. Minns att jag snöade in på Prince också, efter jag funnit "1999"-dubbeln på Lopp-Loellas. Var skönt att ha lite annat att lyssna på än det som var hett inom min krets 2002 - typ Power violence och screamo.

Men efter ett tag tröttnade jag ju på att bara kolla på skivor och böcker och filmer. Började kolla på annat. Har säkert köpt massor av dumt skräp på loppisar - och tänkt köpt massor av dumt skräp, som jag sedan låtit bli. Har en tavla med troll som nån glad amatör gjort. Trollen hojtar olika saker till varandra, typ "Bryr mig inte!", "Stick o brinn!"
Köpte nallar ett tag. Bästa är nog en svart liten björn med fyrverkerier på sig och texten "The End".
Hittade också en mugg som ser ut som ett ansikte. Munnen, som är längst ner på muggen, är öppen. Vilket gör den helt omöjlig att ha vätska in, då den skulle rinna ut genom munnen. Trodde först det var nån som gått en kurs gjort. Men hittade en till på en loppis i Huddinge. Köpte den och gav den som födelsedagspresent till Michelinmannen.

Hittat en del tokiga skivor och filmer också, men det känns som det får jag gå igenom en annan gång. "Skurt i Tjernobyl" var dock en favorit som jag nog kommer hålla hårt i. Och en informationsfilm om schizofreni. Blev också glad när B-Pappa skickade ett loppisfynd till mig, "Sommarmord"-filmen av Lars Molin.  Den är svår att hitta och väldigt bra. Eller en julskiva där några glada gamänger sjunger snuskiga julvisor till storbandskomp. Den gavs ut av porrklubben Nana. Och köpt bokklassiker som Ricky Bruchs självbiografi "Gladiatorns kamp", Sune Hjort & Arne Jonssons "Fantastiska resor med UFO - Besök hos utomjordiska civilisationer" och Lena Liljeroths "Skinnskallar."

Sv: Udda/märkliga/kufiga saker ni äger?

Fantastiska fynd Lars! Och den där pc-radion låter skoj.
Jag har köpt mycket fint på loppis men inga riktiga dyrgripar. Bästa LP:s jag hittat på riktig, billig loppis är väl Jazz på svenska, SPK:s Information Overload Unit och KLF:s Chill Out (som ju inte är så bra egentligen). Eller ja, hittat en del kul kristna kassetter, en del heminspelade kassetter och sånt är ju kul. Använt en del i min egen musik. Vissa av de kristna kassetterna har fantastiska kopierade omslag.
Hittat dåligt med konst men en del fina träfigurer och lerfigurer som pryder hemmet. Hittade faktiskt en östtysk Trabant som leksaksbil. Det känns ju udda. Brorsan är manisk på loppisar, går varje vecka och hittar en del kul. Har fått flera Game Boy-spel av honom. Metroid II, Zelda: Link's Awakening och nåt av de tidiga Pokémon-spelen.

Är ganska nöjd med alla leksakskeyboards, radios och bandspelare jag hittat på loppis. Gjort en del bra noise och pop med dem. Och vykort och böcker med roliga bilder att göra kollage av. Grämer mig fortfarande att jag inte köpte fler Starlet när man kunde köpa hela årgångar för en tia på kommunens loppisställe. Det var innan jag och Larsesq gjorde stora kollage med roliga insändare och dylikt i zinet Skinnbrakka (nummer 2 har varit på gång länge, fördröjd av pandemin). Var också häftigt att upptäcka Seriemagasinets insändarsida. Båda företeelserna blev sedan till Snedtänkt-avsnitt. Så kan det gå.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Udda/märkliga/kufiga saker ni äger?

Men kufiga grejer, det är väl det kristna då kanske. Hittade Dienetik på en loppis i Vetlanda men skeppade iväg den pga mer äckel än fascination inför Hubbards bisarra sekt.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Udda/märkliga/kufiga saker ni äger?

Humm, den här tråden gav mig mer att tänka på än vad jag tror var tanken. Har fått fundera några dagar på vad som är "konstigt". Man är väl själv så avtrubbad av sina ägodelar att man inte tycker dem är märkliga fast säkert många svenssons hade tyckt att de är lite knasiga.

Men har ett väldigt fint stearinljus som är en Stalin byst som är väldigt detaljrik och fin. Har fått den av en rysk kompis. Inget man hittar på vanliga inredningsbutiker här i Sverige direkt.

Har också en affisch på väggen som Proletären gav ut under 1980-talet "DETTA ÄR POLISSPÅRET" sedan en bild på två snutar från baseballigan. Kan också säkert ses som lite udda, har inte sett den hos någon annan. Var en kompis som hade en kompis som var kommunist i Malmö som hittat den i någon skrubb på partilokalen.

Böcker och sånt har man mycket knasigt och udda iofs. Hujja vad man har mycket skräp.

Hunden Uppföljaren skrev:

Men kufiga grejer, det är väl det kristna då kanske. Hittade Dienetik på en loppis i Vetlanda men skeppade iväg den pga mer äckel än fascination inför Hubbards bisarra sekt.

. Ja, har också en samling på fem sex scientologiböcker. Det är ändå rätt märkliga saker. De flesta böckerna är väl tryckta på 1970-talet och är rätt svamliga. Ska recensera hans bok om radioaktiv strålning till ett fanzin har jag tänkt. Har bland annat en bok av den reinkarnerade L Ron Hubbard som gjorde ett sjukt slappt försök att ta över sekten. Men det udda är att även den är utgiven på svenska! Hittad i en gratislåda i ett bibliotek.

Arbete är livets krydda

Sv: Udda/märkliga/kufiga saker ni äger?

Har ju en bunt av den där kreationistiska tidningen också som jag bläddrar i ibland. Det vågar jag påstå är rätt märkliga saker.

Arbete är livets krydda

Sv: Udda/märkliga/kufiga saker ni äger?

Marginell politisk litteratur och flummig andlig dito ser jag definitivt som udda Lappia! Har ganska lite sånt själv.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Udda/märkliga/kufiga saker ni äger?

Har ett "pizza-våffeljärn" hemma som någon har lämnat i mitt kök. Har haft lite olika folk boendes i lägenheter i perioder och den har blivit kvar. Alltså det är en grej som man ska göra pizzor i som ser ut som ett våffeljärn. Har aldrig använt den faktiskt (väntar på ett bra tillfälle). Det är ett udda köksredskap som jag inte sett någon annanstans. Känner ni till dessa pizzavåffeljärn?

Inte en udda sak men en väldigt specifik sak som jag använder dagligen och är väldigt glad över är min elektroniska brevöppnare.  Hittade den i en anhörigs dödsbo och den funkar jättebra. Skönare istället för att ta kniv/sax när man ska öppna kuvert.

En lite udda grej är fyra stycke stora pärmar jag fick av en gamma granne i byn. Hans pappa hade samlat på tidningar hela livet och satt in dem i stora pärmar. Så har fyra stora pärmar med olika tidning från perioden 1900-1930 ungefär. Norrländska Socialdemokraten, Brand, nazisttidningar, massa olika kommunisttidningar, frikyrkliga tidningar, jultidningar. Väldigt blandat och mycket politik. Dem är ganska roliga i att bläddra ibland.

Hunden Uppföljaren skrev:

Marginell politisk litteratur och flummig andlig dito ser jag definitivt som udda Lappia! Har ganska lite sånt själv.

Har en freeshop i min lägenhet nu där jag lägger böcker jag läst (måste gallra) så kom förbi så kan du plocka upp lite!

Arbete är livets krydda

Sv: Udda/märkliga/kufiga saker ni äger?

Lappia skrev:

En lite udda grej är fyra stycke stora pärmar jag fick av en gamma granne i byn. Hans pappa hade samlat på tidningar hela livet och satt in dem i stora pärmar. Så har fyra stora pärmar med olika tidning från perioden 1900-1930 ungefär. Norrländska Socialdemokraten, Brand, nazisttidningar, massa olika kommunisttidningar, frikyrkliga tidningar, jultidningar. Väldigt blandat och mycket politik. Dem är ganska roliga i att bläddra ibland.

Låter jättespännande. Hade varit kul att se ett fansin med "Best of" pärmarna.

När jag bodde i Göteborg hade jag en konstig lampa/kassettspelare som såg ut som en gås. Det var alltså en kombinerad lampa och kassettspelare i form av en gås klädd som en gås. Kassettspelaren var på gåsatantens mage och lampan stack ut från hennes nattluva. Tyvärr gick både kassettspelaren och lampan sönder och slängdes i och med flytten från Göteborg.

Sv: Udda/märkliga/kufiga saker ni äger?

Oj Lappia! Håller med Larsesq, ett kollagezine med klipp ur de gamla politiska tidskrifterna är hett begärt!

Kul med den udda bandspelaren. Jag hade lite udda leksaksinstrument förut, till exempel en keyboard som såg ut som en rymdpistol. Eller snarare en keytar med rymdutseende. Den hade blinkande lampor och förskräckligt brötiga samplade rytmer.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Udda/märkliga/kufiga saker ni äger?

Ett emaljöga, ett signerat exemplar av Maud Olofssons bok "Min dröm för Sverige". Det var det konstigaste jag kom på. Har nog gett bort alla skelett och sånt där. Samlar inte riktigt på prydnadsföremål liksom.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Udda/märkliga/kufiga saker ni äger?

Alla skelett? Alltså som i såna där som kan finnas på läkarmottagningar?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig