Tråd: fanzineförvaring

hur förvarar ni er fanzinesamling? bokhylla, tidskriftssamlare, lådor, annat? hur sorterar och kategoriserar ni? ni kan väl posta bilder?

började tänka på detta och nu kan jag tydligen inte sluta. ska lägga upp en bild på hur det ser ut hos mig, sen.

mvh nyfiken i en strut

Sv: fanzineförvaring

Oj, har inte tänkt så långt! Bra idé att försöka förvara de på något sätt.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: fanzineförvaring

Skulle gärna vilja förvara fansinen på nåt mer ordnat sätt. Har haft dem i olika lådor, men utan någon större ordning. Kan vara svårt att hitta rätt ibland. Nu ligger ju allt nedpackat, för jag har precis flyttat. Borde fixa med detta.

Sv: fanzineförvaring

Kul trådidé! Ska ta lite fotografier när jag kommer hem från jobbet. Har själv haft svårt att komma fram till vilket som är det bästa sättet att förvara och sortera ens zines.

Arbete är livets krydda

Sv: fanzineförvaring

Jag tänker att storleken spelar jättemycket roll. Tips på tidskriftssamlar i A5 är ju ett måste. Har typ en som jag fyllde för 15 år sedan och då var jag inte ens särskilt aktiv på att köpa eller läsa fanzine. Nu ligger de nog i spridda plastbackar och det är ju helt otillgängligt.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: fanzineförvaring

såhär har jag mina a5/diverse udda format, just nu. bra i förvaringssyfte och platseffektivt, men ganska tråkigt att ha dem i en gömd, stängd låda. a4 har jag i tidskriftssamlare, har inte så många såna zines.

också lurigt med sorteringen! eftersom vissa fanzines kommer både a4 och a5 i olika nummer, och då hamnar de ju på olika platser?? känns inte helt bra! annars har jag försökt hålla alfabetisk ordning i den där lådan. håller hyfsat, men har en hel del att sortera in nu. lite drygt att bläddra. plus typ fullt? jaja.

Post's attachments

29251140_1747184365345794_530438531_o.jpg 362.02 kb, file has never been downloaded. 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.

Sv: fanzineförvaring

Såhär ser det ut hos mig. Jag försöker sortera efter upphovsperson, det går sådär. Nångång ska jag få till med det. De stora kartongerna "fanzines 1-4" är fanzines jag köpt, bytt till mig osv. Det är väl fyra-femhundra nu eller nåt. De ligger huller om buller ju senare man kommer. De som gör många fanzines (munchinland, hunden som vägrade dö, autotrof) är ganska lätta att sortera och ha i ordning. Men sen blir det ett jävla virrvarr... som jag ska försöka ta itu med. Det viktigaste är att ha de samlade, ska man sortera efter vem som gjort vad så kan man nog hålla på ett tag.
Sen ser ni översta våningen, längst till vänster är mina första "tidningar" (dvs fanzines) jag gjorde när jag gick i grundskolan, från typ 95-96 nångång. Tanken är att de ska digitaliseras nångång..
Bredvid är Paddsatan-arkiven i arkivlådor jag snott från ett gammalt jobb,  och våning 2 innehåller skrivmaskinen (eller iaf den ena) samt de skrivband jag hamstrat upp.

Sno lådor för a5-kuvert, ni kan fråga på typ office depot och dylika om de har sådana ni kan få. De är skitbra, jag tar mina från jobbet iaf:-)

Post's attachments

photo_2018-03-23_16-07-37.jpg 95.22 kb, file has never been downloaded. 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.
Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: fanzineförvaring

Funderar på några sådana här: https://www.gulakatten.se/kontor-papper … -a5-svart/

Har även ett arkivskåp som man skulle kunna ha hängmappar i och sortera på riktigt men det är ett stort skåp för bara några fanzine om man säger så. smile

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: fanzineförvaring

Jo jag har haft mina nu i ett vanligt Billy-hyllplan, men upptäckte att det går att klämma ihop allt så det tar mindre plats och flyttade över allt till en mindre hylla och gick jättebra. Men funderar väl på att skaffa nå sorts lådor att ha allt i, men är å andra sidan ganska fullt hos mig vad gäller lådor och det är skönt att ha allt framme såhär i hylla så att man bara kan rycka fram önskat fanzine och kolla upp nåt. Även om det är svårt att sortera allt i ordning eftersom jag kastar runt med dessa då och då. Men då roligt att ta fram alla ibland och sortera.

Den skarpögda noterar också att jag såklart monterat nedersta hyllgolvet åt fel håll och satte den vita sidan inåt. :-) Men det var min första Billy-hylla jag monterade, när den andra sattes ihop så blev det rätt. Går ju o måla över träfärgen / spånen med vit färg....

Jo jag flyttade alla fanzines för att "bygga" en ny hyllrad med film, blev superbra. Bilden visar alltså förvaringen innan flytten, så nu är allt mer "ihopkorvat", kompaktare.

Post's attachments

Foto5377.jpg 946.19 kb, file has never been downloaded. 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.

Sv: fanzineförvaring

mina ligger i två plastbackar öppet i en hylla i hallen. dom ligger efter upphovsperson (och nummer på fanzinen om så finns.) utöver det är ordningen efter en sorts kategorisering jag har i huvudet. liksom fanzin med samma uppbyggnad/tema eller som på något vis blir ihopklumpade i hjärnan ligger nära varandra. så om jag bah "jag ska ha tag i detta specifika fanzin! som är ett seriefanzin!" då vet jag var det ligger på ett ungefär.

Sv: fanzineförvaring

Blev inspirerad av denna tråd och tog en-två timmar och sorterade alla mina fansins i bokstavsordning. Det var kul. Vissa som jag helt glömt att jag hade och vissa som jag mindes försvann när jag flyttade från Gotland (de kan ju finnas kvar bland allt bråte i barndomshemmet. Försökte leta efter grejer i somras när jag var där. Det var kul, men såg ut som sotig sotare i nyllet och på händer efteråt). Typ några av Bromanders fansins, och något crustfansin som jag mindes som rätt kul och lite sånt. Andra numret av Deliriumkatten. Ja, tidiga 00-talsfansin, helt enkelt.

Blev ändå rätt bra med sorteringen. Skickar med bild.

Post's attachments

20180402_184318.jpg 374.62 kb, file has never been downloaded. 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.

Sv: fanzineförvaring

Här kommer bild på hur jag har med mina fanzines. Har tre stycken skokartonger där jag sätter de nya sakerna jag får in (typ fanzin här från forumet). De flesta fanzinen är väl från typ 2012 - och framåt. Äldre grejer som jag inte läser så mycket har jag bara undangömt i en stor låda i ett skåp. Vissa gamla fanzines som jag tycker att läsa om och om igen, typ gamla favvisar har jag i mittenlådan, den längst till vänster är väl typ feminism + serier och längst till höger är det zines från forumet! Men är rätt stökigt nu.

Post's attachments

Fanzineförvaring1.jpg 65.4 kb, file has never been downloaded. 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.
Arbete är livets krydda

13 Senaste redigerad av Lappia (2018-05-04 10:01:03)

Sv: fanzineförvaring

Fanzine i större eller knepigare format än A5 har jag helt enkelt i några sådana här klassiska tidningssamlare som jag köpt på loppis. Inte jättefina kanske men tycker det fungerar jättebra för den här typen av förvaring. Särskilt när man har så jäkla många tidningar som man vill spara.

Post's attachments

Fanzinförvaring2.jpg 37.5 kb, file has never been downloaded. 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.
Arbete är livets krydda

14 Senaste redigerad av anev (2018-07-13 16:36:35)

Sv: fanzineförvaring

Kul tråd! Jag har mina a5 fanzines i skokartonger som jag har klätt in i gråpapper (inte alla för det kom ny kartong förra året) Sen har jag en liten skokartong för små förmat (a6 eller mindre) och större fanzines i tidningssamlare. Jag sorterar dom geografiskt faktiskt! Jag sorterar seriefanzines og andra fanzines för sig. Sen vilket land de är i från (då har jag flikar emellan landen,) och beroende på vilket land det är och hur mycket jag har sorterar jag det lite olika. USA t ex sorterar jag efter tema/sort fanzine då det är så många, Sen norska fanzine efter stad (och fanzine från samma person tillsammans, men annars alfabetiskt) det låter väldigt vettigt i mitt huvud men är kanske svårt att fatta om en bara ser det!

Fanzines förvaring lådorna

flikarna

Sv: fanzineförvaring

Kul tråd detta!
Jag har haft mina i skokartonger under alla år. Inte optimalt då det blir lite för trångt och fanzinen blir lite böjda. Jag minns fortfarande att B-pappa hade alla zines i bokhylla när hen bodde i Borås hehe. Ska nog sätta alla i hylla nu faktiskt så de är lätta att komma åt. Det blir som att man arkiverar bort dem när man har de i lådor. Lådorna har iofs varit sorterade efter upphovsperson i stort sett. Kommer nog sortera i hyllan också efter upphovsperson och tema, musikfanzines för sig, film, personliga o.s.v.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: fanzineförvaring

Kan konstatera att min förvaring ser lika ut fortfarande, men att det är fler zines. :-) Allt i hylla.

Sv: fanzineförvaring

Är typ nöjd ändå med hur jag har allt, har det i en gammal Billy-hylla, alltså den mindre modellen från typ 00-tal. Allt får inte plats på en hyllrad, men det kommer man inte runt. Så nu lär jag fixa en till hyllrad i samma hylla, flytta undan lite VHS. Men gör en storgallring i sommar, kanske i samband med att jag ska röja lite i skivsamlingen (även om den, likt fanzinen, är så pass förfinad att det knappt lär ryka nånting :-). Men ska iaf sortera då i sommar, är total röra nu.

Blir det nån bild från saftgays nuvarande förvaring? Minns det som att det verkade bli riktigt bra.

Sv: fanzineförvaring

Jag måste ta tag i förvaring. Roddade om lite från hylla/tidskriftssamlare till arkivmappar men den lösningen blev inget bra för när ni ger ut nya fanzine och jag varit inaktiv ett tag så vet jag inte om jag har det numret eller inte. Arkivskåpet är ju fruktansvärt otillgängligt på något sätt. Mappar med typ teman som serie, musik och så är ju lättare när nån dyker upp som är intresserad av något särskilt. Dock har ju ingen dykt upp här på typ ett år så det medför ju lite att allt gått i sta.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

19 Senaste redigerad av Hunden Uppföljaren (2021-01-28 11:49:07)

Sv: fanzineförvaring

Gjorde om litegrann i min ordning för ett tag sen. Haft alla zines i kartonger med slutna lock staplade under mitt skrivbord. Var ett helvete att gå igenom varje kartong när jag letade efter ett visst zine även fast jag skrev på locken vad varje kartong innehöll, om det var fler än ett nummer iallafall. Har köpt mindre kartonger och ställt de i bokhyllan och med zinen stående i dem så man kan BLÄDDRA igenom dem istället för att lyfta ut de i sjok. Mycket bättre. Får ha dem utspridda i olika bokhyllor vilket störde mitt aspiga sinne men jag är ju ett under av anpassningsbar menniska så jag vande mig.
Nu ska kassetter och CD-skivor gås igenom, rensas och sorteras fint. Och all mögig teknik ska placeras om.

B-pappa - jag minns hur du hade zinen i en bokhylla precis som BÖCKER när jag och Larsesq intervjuade dig och Tommy F i Borås typ 2011(????) Det var inspirerande.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: fanzineförvaring

Vad härligt och nya tag det låter, Hunden Uppföljaren (du känns bekant nånstans ifrån....? :-))

Jo stämmer att jag har i hylla som böcker och har så fortfarande, även om det inte är optimalt när det gäller att hitta. Men ska sortera i sommar och ställa alla på samma ställe, alltså alla samma zine ihop. Orkar inte bokstavsordning, tänker att det räcker med att se tjocklek på olika ryggar för att veta typ vilka som är vart, så kan en ställa alla "engångszine" ihop i en bunt. Ska ev gallra lite i sommar också, så kanske det som gallras hamnar hos Lappia, distrot. Var nog iaf en 2013 vi sågs i Borås! Ja det var det, tillochmed kanske början av 2014.

Kollade några inlägg här ovan så finns en bild från mitt nuvarande hem och hur zinesen står! Dock flyttats runt och utökats, så nu har jag typ en hel hyllarad knökfylld samt påbörjat en till hyllrad.

Sv: fanzineförvaring

Att lägga zinen stående i lådor funkade jättefint. Lite rörigt med A4-zinen och de som är i flera olika format av samma skapare, typ Mark Pawsons konstzines, men jag har behållit alla hans i ett stort kuvert som går att ställa upp i raden med allt övrigt.

Sparar ni kuvert ni får? Jag har nog ett hundratal kvar. Många är ju fina. Som de från Hal McGee och annat mail art-folk. Dekorerade med klistermärken, hemgjorda frimärken och annat skoj. Nämnda Mark Pawson har ju gjort zines som enbart består av gamla kuvert han mottagit, och då menar jag originalen. Han sparar dock även myndighets- och företagskuvert. Är ganska kul att titta igenom. Michelinmannen vet jag ju är en sucker för skojiga logotyper och sånt.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: fanzineförvaring

Jodå jag har en 50 st kuvert kanske eller mer, osäker. Som en dokumentation över zinescenen och ja alla fina handstilar och utsmyckningar. Ska kika på dessa i sommar.

Sv: fanzineförvaring

Ja, mer kuvert skulle man kanske ha samlat. Har givetvis en del kvar, men har också som vana att återanvända kuvert. Tycker det är bekvämt. Aja, man kan inte spara på allt! Så är det bara. Fint att ni tar den biten i alla fall.

Arbete är livets krydda

Sv: fanzineförvaring

Haha, jag försöker ju rensa bort grejer nu och har slängt en del kuvert men har mycket kvar. Gillar många av kuverten som är illustrerade och så. Hjalte Strandén hade alltid så roliga stämplar på sina kuvert. Har fått en del kuvert från Node Pajomo och David Tighe i Staterna respektive Kanada som är rena konstverk.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: fanzineförvaring

Tillägg: antar jag spart kuvert sen typ 2013 eller 2014, så scenen finns dokumenterad! Jodå, jag menar alla er som läser detta nu, har B-pappa köpt zine av er så finns det sannolikt ett kuvert stoppat i en zippopåse med datumetikett på...! Eller ok så seriöst kanske det inte är men det finns resurser, jodå.