Sv: Den stora jultråden

Haha, du gillar verkligen julen Alex! Tack för julkortet och sorry för att jag är så usel med sånt så jag inte skickat ett tillbaks....
Det var inte alls så dumt med BEN-HUR på julafton, den var dessutom mer av julfilm (eller ja, Jesusfilm) än vad jag mindes. Har den på nån specialdvd med stumfilmen som bonus, så den tar vi imorgon och firar nyår.

Sv: Den stora jultråden

Alltså hatten av för en rejäl afton av kultur Lappia!

Ikväll ska jag se "Arkansas" den har ingenting med julen eller nyår att göra, men det är någonting med den som är väldigt svårt att skaka av sig. Den ska vara baserad på en bok också har jag läst nånstans. Iallafall, den handlar om två personer som paratas ihop för att flytta droger. de fattar tycke för varandra på något väldigt märkligt sätt och de lyder knarkkungen "Frog" fast de aldrig träffat honom. John Malkovich har en liten roll också. Flaming lips har gjort en riktigt bra cover på "country boy can survive" som finns här: https://www.youtube.com/watch?v=XhsZ79mO8o0 med lite autentisk ljudupptagning från filmen. Låten verkar dröja med att släppas officiellt. Det är en historia som hoppar mellan nutid och dåtid. Slutet är riktigt riktigt fint och väldigt stämningsfyllt.

Sen ska jag nog se om Rambo first blood vid tillfälle.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Den stora jultråden

För alla er som undrar hur stumfilms-Ben-Hur stod sig mot den mer bekanta, så jodå, mer rakt på sak (en timmes kortare speltid, minst) och mindre finesser kanske, men maffigt ändå särskilt sjöslaget där det verkligen kryllade av folk. Det var till och med några kortare sekvenser i färg, lyxigt värre. Främst när Jesus dök upp, men även några bitar som kändes mer underligt utvalda.
Läser precis en bok om Frank Borzages karriär och det nämndes att inspelningen av den här filmen, som han inte hade något direkt med att göra, var kantad av förseningar och skenande kostnader. Kan man förstå för det sparades inte på krutet här inte. Blev sugen på stumfilmsversionen av DE TIO BUDORDEN nu också, även om jag mest sa det på skämt innan, men den har jag tyvärr inte. Ska se om det går att fixa innan julen dansats ut, ut, ut...

Sv: Den stora jultråden

Ja kul med jul-kultur. Nog varit lite utmattad, allt är som en dimma för mig, vad jag gjort över ledigheten.  Men minns iaf att jag såg Flykten från New York på nya blurayen, mäktigt. Läst nya DGS, fanzines och böcker. Sett massa film och ätit en del gott. Varit ute och gått på byn hos föräldrarna. Fotat. Typ glömt hur man skriver texter, alltså ja ni hajjar. Satsar mer på mailkommunikation, som ju är textskrivande. Ska svara på alla mail så fort jag har fokus och ork, det är ju roligt. Som vissa av er vet så kommer mailsvar efter 1-3 år i snitt, om det dröjer. Vad det beror på är olika. Sen ska jag orda om fanzines jag läst senaste åren, har en prydlig bunt som är läst och ska betas av.

Men filmhögarna har börjat minska! Trot eller ej. Mitt 3-årsprojekt att skaffa och se film jag har hög prio på börjar att märkas. Blir klar med VHSen i år och film på skiva-högarna minskar.... oj detta borde ju stå i mårundan, men jaja. Kan konstatera att jag vilat i jul men sån här halvsemester är ju inte mycket att ha, tacka vettja riktig sommarsemester med flera veckor ledigt.

Men viktigast, nu är dessa högtider typ slut så nu går postgången som vanligt och livet kan börja att levas igen! smile

Sv: Den stora jultråden

Idag var min jobbarkompis tillbaks efter två veckors ledighet och berättade att det ju var till påsken man såg BEN-HUR i Peru, eller i alla fall hon med släkt....

Sv: Den stora jultråden

Hur drygar ni ut de sista dropparna av julen? Jag jobbar tydligen halvdag imorgon och är ledig på onsdag. Sista sucken av julledighet. Och det är bara yttepytte snö, om det inte är frost rentav, ute. Så man får väl kolla på go julfilm?


https://www.youtube.com/watch?v=al4dn_oIM6o

:-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Den stora jultråden

Vad fint med BEN-HUR i Peru på påsk!

Ledig imån jag. Fan kanske då jag ska se Ensam Hemma, inte sett den än...! Får nog bli så. Walking dead är lite för läskigt. Kanske ser Kråkguldet och Ensam Hemma. Kollade brittiska julspökfilmer på nyår, jäkla höjdare! Rätt stämning.

Sv: Den stora jultråden

Hur ska fandom fira jul i år då? Själv är det lite uppe i det blå, men kanske blir hemma med de jag bor med och några lallare till. Kanske bakar den där grönkålspajen jag gjorde förra året, när jag firade jul med två systrar (och det blev nog en av de roligaste jularna jag haft på flera, flera år. Men kanske var inte så mycket pajens förtjänst, mer sällskapet, men... jaja.)

Sv: Den stora jultråden

på julafton och dagarna innan ska min kompis komma hit och vi ska åka skidor (om int resten av snön försvinner) kolla julkalendern (den är skitrolig i år även om jag ju är pro-tjuveri och misstänker att den kommer sluta med att de blir hederliga sad) och göra fancy veganska praliner. sen såklart en fancy julmiddag om vi orkar. och lägga ett nytt pussel vi har införskaffat för ändåmålet. min sambo jenny ska hänga med på nåt av det också.

sen är jag ensam hemma efter det i typ en vecka så lite nervös inför det men ska göra klart min bok (!!!) tatuera och förhoppningsvis repa med mitt nya band, kanske om en träffar någon kompis om det visar sig någon är här. kolla någon (norsk) julfilm, äta gröt. sen spelkväll och nyårsbingogörande och bäst/sämst lista på nyår. hoppas det blir bra! gillar mys men är ofta rätt nere på jul pga minnen och så så hoppas jag kan hålla mig upptagen med roliga grejer! kanske bygga en snölykta??

Sv: Den stora jultråden

Låter alldeles förträffligt, hörni. Den där boken vill alla läsa anev, hojta sen när den är klar är du hygglig.

Blir en traditionell jul eller alltså enligt min tradition, hänga med föräldrar och stoppa nejlikor i apelsiner som sedan hängs upp i dörrposter. Överlag veganskt lr vegetariskt julbord (viktigt!!!!!!), lite Kalle, lite klappar, läsa, kolla på spökhistorier-kortfilmer från BBC, spela lite TV-spel med föräldrarna, kolla på byn, gå promenad och morsa på folk på byn och se glad ut, tycka att underlaget är jävligt halt och prata julminnen. Ska äta lite Bärta, fermenterade bönor, svenska. Ja den är förjävla god. Rökt och gott. Duger utmärkt istället för de där vidriga veganska skinkorna (säger inte att alla är vidriga men den eller de jag testat smakade som tvättsvamp som ett helt hunddagis fisit o pinkat på. OK OK klart man inte äter för att det ska va GOTT det är ett jäkla småborgerligt påfund och dryftas av de som sitter livligt och diskuterar dyraste o godaste maten på restaurang osv men nån gång ibland lär man kosta på sig nåt gott och sluka i andakt!!!!), haha, har haft nån sån nåt år som var riktigt äckli så kör på rökta bönor istället är mitt tips, helbit. Ger den minst 8 av 10 i god smak. Kostar väl en 60 kr så köpt två eller tre stycken ihop med de som ni ska julborda med. Eller dela på en. Tänkte länka men sidan är ju helt wacken metal festival tyskland 2002.

Sv: Den stora jultråden

Superkul att höra att boken nästan är klar, Ane!!

Sv: Den stora jultråden

Att fira jul låter mysigt när ni säger det sådär! Tycker om högtider sen jag själv fick barn, eller ja tycker om dom mer i alla fall men jag blir alltid stressad över att saker inte är ”som vanligt”. Skillnaden för mig blev att jag alltid varit bra på att tänka att jag ska göra mysiga julsaker (som att se på film/baka) men så slutar det med att man sitter och hyperfokuserar på något värdelöst ”projekt” i en stökig lägenhet och glömmer att man måste kissa/äta mat. När jag fick barn så KAN jag inte prioritera sånt utan måste liksom anstränga mig för att göra såna saker jag tänker att jag vill göra i huvudet, sen helt plötsligt så sitter man där och bakar pepparkakor och kollar på julfilm med sin son! Människor är bra motivationsmotorer. Att bo ihop med någon annan snäll funkar också lika bra, men är man ensam så brukar det inte bli mysigt.

Så, ska försöka att hänga med min familj så mycket jag kan så jag faktiskt kollar på julfilmer (bad santa/die hard2/nightmare before christmas,Edwards saxhänder osv), dricker must och köper vegoskinka innan det blir för hetsigt i affärerna. (Ok det sista lyckas jag aldrig med.)

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Den stora jultråden

Jag ska lönearbeta hela julen. Tagit så många pass jag kan. Har nog aldrig firat jul mer än med respektive och tycker väl att myspace inte är min grej om den pådyvlas så där av tradition och så. Men igår blev jag bjuden på glögg och pepparkakor.

Edit: Myspys, inte myspace... hahaha

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Den stora jultråden

Min sambo firar noll jul pga religion (det är ju helt fel datum och därav hedniskt påfund). Jesus var svart. Så även egyptierna.

Blir jobb julaftons dag. Sen lugnt hemma. Juldagen blir nog hos mor och far med slappt julbord. Dan före dan blir nog bäst, hänga med sambo och hennes syrra.

Julen är bäst innan högtiden tycker jag. Lucia och kolla julfilm på jobbet och sånt.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Den stora jultråden

maggan skrev:

tycker väl att myspace inte är min grej om den pådyvlas så där av tradition och så

Haha! Autocorrect har sina stunder.

Vilka mysiga julplaner ni har allihopa! För egen del blir det ganska avskalat, men får jag bara stoppa i mig en och annan chokladtryffel* och clementin samt titta på Karl Bertil så är jag nöjd. Hoppas att ni får vara friska allihopa och att era planer går i lås! God jul på er!


*Apotekets, alltså riktiga Apotekets, egna tryfflar är veganska och supergoda, hett tips!

Sv: Den stora jultråden

Tokyo Godfathers är ju en äkta julfilm! Rekommenderas för alla som står ut med anime.

"During a Christmas Eve in Tokyo, three homeless people, middle-aged alcoholic Gin, former drag queen Hana, and dependent runaway girl Miyuki, discover an abandoned newborn while looking through the garbage. With only a handful of clues to the baby’s identity, the three misfits search the city to find its parents"

rånarluvor, pangpang och rock 'n roll

Sv: Den stora jultråden

Hört talas om Tokyo Godfathers men faktiskt aldrig sett. Låter bra! Kanske ser den med sambon. Vi tål anime hyfsat väl.

Chokladtryffel är verkligen inte dumt. Redan tryckt ett paket på jobbet. Idag kom cheferna förbi med massa julgotta så jag kommer fortsätta kunna underbygga diabetesen med Marianne och julmust (dock inte i kombination) åtminstone veckan ut.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Den stora jultråden

Det är helt rätt, under julen ska man svulla godis och julmust för sen är det tillbaka till verkligheten som gäller.
Själv var man ute å sandade i -20 igår och kände verkligen att man levde. Sen in tillbaka, göra kaffe å börja jobba. Somna som en jävla stock kl 21. Fan så ska man ha det.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Den stora jultråden

Livet som hemmansägare kommer passa dig perfekt.

Sv: Den stora jultråden

Tommy skrev:

Det är helt rätt, under julen ska man svulla godis och julmust för sen är det tillbaka till verkligheten som gäller.
Själv var man ute å sandade i -20 igår och kände verkligen att man levde. Sen in tillbaka, göra kaffe å börja jobba. Somna som en jävla stock kl 21. Fan så ska man ha det.

Haha, ska du skotta med snöräv eller blir det slunga? Är det mycket snö i Kramfors?

Här har vi en gubbe i byn som vi lejer för att skotta gården när det är mycket. Ibland tar det tre timmar att skotta gården för hand. Funderar på en slunga men vete sjutton om det är så mycket lättare. Jo, när det kommer en halvmeter så är det lättare.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Den stora jultråden

Det är väl relativt jämfört med vad man brukar vara van vid, i södra sverige är ju såna där kraftiga vintrar rätt sällsynta, kommer ju vart 5e år eller något. I år var det "väldigt lite snö" tydligen sa min sambo men jag tyckte det var värsta armageddon. :-D

Än så länge är det snöräv men det tycker jag om, då får man träning på köpet. Sen åka och hämta sand och sanda om och om igen.
Julen firades i härnösand dock, beställt tapeter så nu ska vi börja göra huset beboeligt. Just nu känns det som kåken på Paper Street (fight club) ungefär..

Fick ett ljusbord av mamma i kombinerad födelsedags/julklapp. Broddar och finsk kokbok.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig