Julen spenderades i stillhet här hemma! Tog en sparktur på förmiddagen sedan blev det att mysa på och kika film. Tände givetvis ljusen i ljusstaken för lite julmys. Lagade riktigt god julmat som jag åt i dagarna tre. Sojabullar, stuvad grönkål, hasselbackspotatis, rysk nyårssallad, vörtbröd och givetvis brysselkål! Mums fillibabba. Ska snart hå och handla för nyårsmaten (två olika ryska nyårssallader).
Fick några julkort i år vilket alltid uppskattas mycket! Särskilt för en analog en som mig som gillar att skicka brev och kort själv. Har fått några paket också som jag avvaktar med att öppna imorgon som nyårspaket (ska se om jag kan dumpstra någon nyårsgran ikväll).
Filmerna som avnjutits i december månad är följande:
Mamnnen från Mallorca, en av de bästa svenska filmerna som gjorts. Tror inte jag behöver övertala någon här på forumet hur kanon den är. Ruskigt bra julstämning med luciatåg och grejer.
Psycho, utspelar sig i december. Inte jättemycket av julfilm i ärlighetens namn. Men ruskigt fin.
Stilla Natt, Blodiga Natt (Black Christmas), ett måste i dessa samanhang. Den absolut bästa julskräckisen.
Dead End, helt ok skräckfilm om en bilresa med en familj som ballar ur. Det bästa var att Leeland Palmer från Twin Peaks spelar huvudrollen.
Harry Potter 1, Harry Potter 2, Harry Potter 3 och Harry Potter 4. Tycker det är något väldigt juligt över H.P filmerna. Kanske är för att det är familjeäventyr med vinterinslag (i alla fall i några av dem). Men tycker nog att ettan och tvåan är bäst. Sedan blir det tråkigare och tråkigare. Läste bara de tre första böckerna när det begav sig.
Elves, urspårad julskräckis som är klassisk i dessa sammanhang. Nazist troll som framkallas i ockulta ritualer på julen.
Fantomen från Mars (The Thing From Another World), tog tag och såg förlagan till superklassikern The Thing. Det här är då filmen från 1950-talet som inspirerade Carpenter. Stabil.
The Gingerdead Man, tramisg 2000-tals b-skräckis om en pepparkaka som börjar mörda. Utspelar sig inte ens på julen! En besvikelse.
Ett päron till farsa firar jul, en av världens bästa filmer alla kategorier. Gud välsigne.
Wind chill, en ny julskräckis om ett par som sammåker hem från skolan över jullovet så händer massa övernaturligt. Helt ok.
ATM , hela filmen utspelar sig i en bankomatkur efter en julfest. Tre stycken kollegor från nå kontor blir terroriserade av ett psykfall och måste överleva natten. Bra underhållning!
Quick, hade inte sett den här innan så den slank in i allt julmys.
Psycho 1998, remaken av klassikern. jag gillar den faktiskt! förstår inte varför den får så mycket skit. Bra 1990-tals estetik på helt rätt sätt + bra skådisar. Finns något fint med sena 1990-tals filmer.
Black Christmas (2019), julskräckis som utspelar sig i amrikansk college miljö men har i övrigt väldigt lite med orginalet att göra. Hade kunnat heta något annat.
Stjärnornas Krig och Fred, den ökända julspecialen av Stjärnornas Krig. Såg denna på julafton faktiskt. Perfekt film att kolla på julen. Förstår inte varför den har så dåligt rykte? Vet inte om den är sämre än någon annan Stjärnornas Krig film.
De Tio Budorden, helt fantastiskt film! Blev inspirerad efter jag läst här i tråden. Trots att jag verkligen inte gillar långa filmer i regel. Är en film längre än 90 minuter är det dåligt. Men nu blev jag sugen på att riva av Ben Hur på nyår tänkte jag.
The Black Candle, en dokumentär om afroamerikanska påhittade högtiden Kwanzaa ("svarta julafton") som man börjar fira den 26 december. Amerikaner har sina idéer. Har en dröm om att få fira Kwanzaa en dag.
The Office julspecial, dubbelavsnitten som syr ihop The Office säcken. Underbart.
A CREEPSHOW HOLIDAY SPECIAL, julspecial från Creepshow serien. Svamligt och bra på rätt sätt.
The Trailer Park Boys Christmas Special, de älskvärda lirarna från Trailer Park Boys firar julen. Som ett stabilt TPB-avsnitt.
Office Christmas Party, amerikansk komedi om en urspårad firmafest. Inte det bästa jag sett men inte det sämsta. Hade velat gå på en julfest någon gång.
Ensam Hemma, den kilen ska in helt enkelt.
Förutom att titta film (och läsa böcker två om palmemordet, Sebastian Stakset biografin, en Vilhelm Moberg och en fin etnologibok om svenska högtider (mycket julfeeling där, bland annat läst om jultidningarnas uppkomst) och Ebbe Carlsson biografin) har mellandagarna spenderats med att städa lite här hemma. Bland annat börjat gå igenom mina två överfylla bokhyllor. Här måste det rensas på sikt, herre jumala, både böcker och tidningar. Jag drunknar i papper här hemma. Det här går inte längre.
Ännu en fantastisk jul kamrater. Nu blir det att dricka upp den sista glöggen. Hare fint!
Arbete är livets krydda